Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten)

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 09:24 #592118

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Dan is dit, wat mij betreft, een typisch voorbeeld dat wat je denkt te schrijven niet (altijd) zo overkomt op de lezer.
Ik heb de post gelezen, en tijdens het kijken naar het filmpje zat ik te wachten tot ze bijvoorbeeld de complete zeerailing van boord trokken.

Ik heb de spottende toon dus compleet gemist.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 09:29 #592120

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Zag het zelf ook, vandaar dus de aanvulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 10:11 #592126

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Het rechtstreeks bellen van de KNRM of Den Helder rescue voor niet-levensbedreigende situaties lijkt me idd een prima alternatief zoals gemeld. Als t water tot de lippen staat pak je elke hand die uitgestoken wordt lijkt me. Open deur zogezegd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 10:32 #592131

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Van de zomer vastgelopen op een bank bij Norderney.
Na melding en verzoek om een sleep kwam een groot SAR schip na 10 minuten langszij en een kleiner schip, ( ca 11 m) sleepte ons van de bank af en begeleidde ons naar diep water.

Rekening was € 387,- Alle spookverhalen kennende in onze ogen heel goedkoop en met liefde betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 15:09 #592208

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
In Zweden ben ik lid van Sjöråddningsällskap ,zeg maar de Zweedse KNRM en betaal je ca. 75 Euro per jaar aan bijdrage en die hebben inderdaad telefoonnummers die je kunt bellen in nood . Tevens natuurlijk via VHF. Vaak wordt je ook geholpen in DK en No en Fin. Werkt m.i. perfect maar i snatuurlijk niet gratis.

www.sjoraddning.se/
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 15:09 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 21:43 #592337

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Het hoeft voor mij ook helemaal niet gratis hoor. Het is nu eenmaal zo dat de KNRM geen rekening stuurt en dat is fijn. Ik zie het maar zo: met alle donateurs samen hebben we heel NL verzekerd van hulp op het water. De een betaald meer premie als de ander, en dat is vrije keus. Prima toch?

En als ik (donateur of niet) op een bepaald moment een billijke rekening ga ontvangen voor geboden hulp doordat er onvoldoende dekking is uit donateurbijdragen vind ik dat prima. Als de CV monteur komt betaal ik hem toch ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 21:52 #592339

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik ben donateur. Ze moeten immers op voorhand kosten maken en daarmee hun planning bepalen voor nieuwe aankopen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 22:00 #592340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Rikken schreef :
Daar is dus weinig 'piraterigs'aan.

In de praktijk blijkt dat anders..........

Waarvan akte.

En dan houd ik mij nog heel erg in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 22:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 23:03 #592350

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
koko schreef :
Als de CV monteur komt betaal ik hem toch ook?

Ja, voor de werkzaamheden die hij verricht, niet voor de waarde van mijn huis.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 30 jan 2015 23:38 #592357

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
mgbgt1975 schreef :
koko schreef :
Als de CV monteur komt betaal ik hem toch ook?

Ja, voor de werkzaamheden die hij verricht, niet voor de waarde van mijn huis.

Op de binnenwateren is dat ook een fabeltje. De bergers krijgen gewoon kosten en arbeid vergoed en dat is al stevig. Heeft werkelijk niets temaken met de waarde van het object.

Uitzonderingen worden wel eens uit onderhandeld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 00:10 #592360

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ervaring met een berger!
Situatie: NW van Tiengemeten zit een ondiepte genaamd het Vuile Gat. Buiten de vaargeul loopt de diepte rap terug naar 70 cm, zandplaat dus harde bovenlaag en zachte blubber eronder. Geen goed idee om daar hoog aan de wind op te varen en dan overstag te gaan, maar dat deden wij dus wel bij een ZW van ongeveer 20 knopen. Boem, vast, rechtop en muurvast. Motorboot 1 komt langs, wil helpen, nadert voorzichtig maar draait een schroef aan gort dus hij gaat weer. RWS komt na marifoonoproep met een schip. Man voorop met een stok om de diepte te meten, hij nadert tot op 30 meter of zo en durft dan niet verder. De enige oplossing op dat moment was de berger uit Den Bommel. Nu ja, dat moet dan maar. In no time is hij bij ons met 280pk waterjet, een tros gaat om de mastvoet, meneer geeft rustig gas en langzaam maar zeker worden we scheefgetrokken. Hobbeldebobbel over het harde zand naar het diepe water: vrij! Papiertjes ingevuld in Stad aan 't Haringvliet, de verzekering zou het wel oplossen.
Een paar maanden later gaat de telefoon: de baas van de berger meldt dat de verzekering niet vergoed. Dit soort reddingsacties blijken niet gedekt te zijn. Voor hem een verrassing, voor ons ook uiteraard. Hij wil graag geld zien en stuurt ons de rekening die hij ook aan de verzekeraar had gestuurd: alle bedragen zijn standaard bedragen die verzekeraars en bergers onderling vantevoren al hebben afgesproken. Dat lijkt allemaal te kloppen, jammer genoeg rolt daar een bedrag van 2750 euro ex BTW uit.

Ik gun de berger zijn loon echt wel, ik vind het ook niet bizar dat hij dit in rekening brengt want zo zijn nu eenmaal de afspraken. Aangezien hij de enige was die ons van die plek af kon krijgen ben ik zeer te spreken over zijn inzet. Het was alleen wel heul veul centjes die ik daar moest ophoesten. Gelukkig bleek er te onderhandelen met deze meneer en hebben we er een schappelijk bedrag van gemaakt.

Er was hier dus geen sprake van piraterij. Hij (de havenmeester van Den Bommel, ik hoop dat ie meeleest) wist wat hij deed, kwam pas toen het echt nodig was, deed niet geheimzinnig over de kosten en bleek uiteindelijk begrip te hebben voor onze situatie. Een dikke pluim voor deze organisatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 07:18 #592369

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Ik schreef ook al:

Bergers kunnen hele nette beleefde en behulpzame mensen zijn,

Alleen ging de opmerking over piraterij over 1 specifieke berger.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 07:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 09:40 #592406

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Misschien interessant om eens uit te weiden over sleepmethodes en bevestigingspunten op zeiljachten?

Dennis heeft het hier over de mastvoet (is dat stevig bij een niet-doorgestoken mast?), ook hoor ik regelmatig over een spruit van de schootlieren via de voorkikkers. In het filmpje op de vorige pagina wordt volgens mij aan een gewone kikker getrokken, maar ook een lijn om de kiel (zeker degelijk, soms een gunstige momentarm) heb ik wel langs zien komen.

Zelf ben ik fan van het slepen aan een val, op die manier al een paar keer met heel weinig motorvermogen een gigantisch vastzittend jacht losgesleept. Je creëert dan extra helling waardoor de diepgang van het schip afneemt, terwijl veel van de andere methoden gebaseerd zijn op met lomp motorvermogen de boel er gewoon vanaf jakkeren. In hoeverre is een zeiljacht gemaakt op die specifieke krachten? Hetzelfde geldt met het steevast boven de rompsnelheid slepen, de krachten nemen dan gigantisch toe.

Wat zijn jullie ervaringen en gedachtes hieromtrent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 09:44 #592408

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Dat is wat ik ook altijd doe, neem dan wel de spinaker val omdat die ook zijdelingse belasting kan hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 10:17 #592418

aan een val kan je natuurlijk niet echt hard trekken, max zeg 10.000 N, dan breekt er wat, het blok bovenin bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat je de KNRM daar met 1400 PK aan moet laten trekken....

Als een boot echt vastzit en er geen goede bevestigingspunten zijn (een deck-stepped mast trek je er zo vanaf) dan maakt de KNRM een 'broek' om de boot dacht ik.
Om de hele bootromp heen, ook achter de spiegel langs, en dan maar trekken....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 jan 2015 10:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 10:46 #592426

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Het hangt er vanaf.

Wij gebruiken verschillende methoden, afhankelijk van wat je aantreft. Wij gebruikne altijd een "voorloopje" wat eerst los over gebracht wordt. Deze voorloop gaat dan aan de sleeptros, in ons geval met een hele zware RVS harp (20mm o.i.d.)
Bij doorgestoken mast of goede mastkoker, is om de mast prima.
Bij eenvoudige gevallen of slepen hebben we een spruit, die om de 2 kikkers/klampen gaat.
Bij zware gevallen hebben we een spruit die op de fokkeschoot lieren in de kuip gaan.

Bij houten schepen is extra voorzichtigheid geboden en gaat de tros wel eens om de opbouw heen.
Bij kracht op 1 punt trek je het schip uit zijn verband. Een botter heeft een steekmast, das dat scheelt.

Het slepen met een sleepbroek rondom het schip gebruiken wij nooit. De reden is dat het véél werk is om de broek te stellen op de goede hoogte om de romp zoadt deze niet wegglijdt. In slecht weer en lagerwal heb je daar geen tijd voor. Als het jacht zelf nog voortstuwing heft is het geval erg groot dat de broek in de schroef komt.
Deze afwegingen maakt elk station zelf.

Het krengen aan een val is een beproefde methode, maar is uitsluitend om los te komen, beslist niet om te slepen.

Lijn om de kiel is onoverzichtelijk en te ongecontroleerd, valt onder sleep-broek.

Als je dit moet slepen, met 5mm kikkertjes op 1mm aluminium plaat uit 1960 heb je een uitdaging.
Dat was het dan ook zeker.


Bijlage p2.png niet gevonden




Bijlage p1.png niet gevonden

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 11:36 #592440

ik werd gesleept met een spruit om de schootlieren.
En het ging behoorljk hard! De schootlieren stonden zo scheef dat ze aan de voorzijde het dek raakten.
Twee mannen van de knrm zaten op het voordek tijdens het slepen.

Ik heb de beide mannen tot drie keer toe gewaarschuwd dat ik niet insta voor hun veiligheid wanneer er een lier uit het dek zou worden gescheurd. Ik zag de spruit al met lier en al naar voren zwaaien.
Ik zat achter de lieren bij de helmstok. naar mijn idee redelijk veilig.
mijn waarschuwingen werden weggezwaaid.

Gelukkig bleef alles heel, maar ik krijg er nu nog rillingen van. wat als.. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 12:10 #592452

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
WADnWIND schreef :
Bij eenvoudige gevallen of slepen hebben we een spruit, die om de 2 kikkers/klampen gaat.
Bij zware gevallen hebben we een spruit die op de fokkeschoot lieren in de kuip gaan.

Als je je bedenkt dat bij het maken van een sleepje iemand over moet worden gezet (i.e. springen) om de sleep te bevestigen en je zulke zaken ziet vraag je je af of je als schipper niet beter zelf een passende spruit kunt hebben. Dan kun je bij 7BF en golven redelijk eenvoudig een lus of iets dergelijks overdragen en de berger/SAR maakt de sleep.

Een passende spruit zal in overleg met de ontwerper moeten worden samengesteld. Vind ik op zich nog lastig als je een schip van 1980 hebt, maar daar moet wel een oplossing voor zijn. Lijkt me ergens handig als een club als de KNRM dan ook zou aangeven hoe zij een spruit aangereikt willen krijgen (x meter lijn, ring, lus, whatever). Dat lijkt mij nog wel een afspraakje waard in een boothuis van de KNRM.

Ik ben nu nog aan het kijken om een schip te kopen, maar een spruit lijkt mij een investering, net als een vlot (kost een rib uit je lijf en je wil het nooit gebruiken, maar je koopt het toch maar voor het geval dat).

Noot: ik noem 7BF/Noordzee even als referentie. Ik ga er vanuit dat met meer wind het probleem alleen maar erger wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 13:34 #592472

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Val inderdaad alleen om los te komen, goed dat je dat nog even zegt Wadnwind. En inderdaad, geen achterlijke krachten op botvieren (is ook niet nodig), dus niet geschikt voor slepers met veel vermogen en weinig subtiliteit.

Slepen en lostrekken als afzonderlijke dingen zien lijkt me überhaupt goed. Zodra je van de ondiepte weg bent heb je immers eigenlijk geen hulp meer nodig, tenzij je zinkende bent. De belangen van de berger / KNRM (tijd is geld, snel naar huis), wijken dan af van die van de scheepseigenaar (schip heel houden).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 13:35 #592474

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
reuv schreef :
WADnWIND schreef :
Bij eenvoudige gevallen of slepen hebben we een spruit, die om de 2 kikkers/klampen gaat.
Bij zware gevallen hebben we een spruit die op de fokkeschoot lieren in de kuip gaan.

Als je je bedenkt dat bij het maken van een sleepje iemand over moet worden gezet (i.e. springen) om de sleep te bevestigen en je zulke zaken ziet vraag je je af of je als schipper niet beter zelf een passende spruit kunt hebben. Dan kun je bij 7BF en golven redelijk eenvoudig een lus of iets dergelijks overdragen en de berger/SAR maakt de sleep.

Een passende spruit zal in overleg met de ontwerper moeten worden samengesteld. Vind ik op zich nog lastig als je een schip van 1980 hebt, maar daar moet wel een oplossing voor zijn. Lijkt me ergens handig als een club als de KNRM dan ook zou aangeven hoe zij een spruit aangereikt willen krijgen (x meter lijn, ring, lus, whatever). Dat lijkt mij nog wel een afspraakje waard in een boothuis van de KNRM.

Ik ben nu nog aan het kijken om een schip te kopen, maar een spruit lijkt mij een investering, net als een vlot (kost een rib uit je lijf en je wil het nooit gebruiken, maar je koopt het toch maar voor het geval dat).

Noot: ik noem 7BF/Noordzee even als referentie. Ik ga er vanuit dat met meer wind het probleem alleen maar erger wordt.

Wij gebruiken nooit materialen van de klant, omdat we niet weten in welke staat dat verkeerd. Er is genoeg aan boord van een reddingboot om creatieve oplossingen te verzinnen. Er moet toch altijd iemand aan boord. Het blijkt vaak dat de opvarenden in een soort apathische staat verkeren en ogenschijnlijk tot geen handeling in staat zijn.

In geval van Rooz ging het schijnbaar wat fors. Je kan besluiten om met een hulplijntje de spruit te borgen, zodat deze niet van de lier af schiet.
Enkele stations doen dat hele circus ongeveer 100x per jaar onder elke omstandigheid, jaar na jaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 13:38 #592476

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Ik lees hier een bedrag van 2750 euro voor een hulpactie van een Berger. Ben ik nu gek, als ik dit werkelijk een belachelijk hoog bedrag vindt...??? Ben zelf ook zelfstandig ondernemer, dus heb wel een beetje kijk op bedragen. Maar kan me niet voorstellen dat dit normale bedragen zijn. Gaat lekker als je 5-10 acties per maand hebt... :)
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 13:45 #592481

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
2750,- is een hoop geld. Maar je bent dus 365 dagen per jaar beschikbaar(zo ook je boot)2 of 3 man in de boot. Het is duur maar niet extreem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 14:02 #592487

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
roozeboos schreef :
ik werd gesleept met een spruit om de schootlieren.
En het ging behoorljk hard! De schootlieren stonden zo scheef dat ze aan de voorzijde het dek raakten.
Twee mannen van de knrm zaten op het voordek tijdens het slepen.

Ik heb de beide mannen tot drie keer toe gewaarschuwd dat ik niet insta voor hun veiligheid wanneer er een lier uit het dek zou worden gescheurd. Ik zag de spruit al met lier en al naar voren zwaaien.
Ik zat achter de lieren bij de helmstok. naar mijn idee redelijk veilig.
mijn waarschuwingen werden weggezwaaid.

Gelukkig bleef alles heel, maar ik krijg er nu nog rillingen van. wat als.. :(
Het valt mij op alle YouTube filmpjes van sleepacties op dat er heel vaak ( ver) boven de rompsnelheid gesleept wordt. Wellicht dat de hier aanwezige knrm'ers uit kunnen leggen waarom dit is. Naar mij idee is dit inderdaad slecht/gevaarlijk voor het gesleepte schip, maar misschien is er wel een hele goede reden voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 14:18 #592499

Valt mee toch?

;)

Maar heb je een voorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM/Bergers (Uit: verkeersposten) 31 jan 2015 14:27 #592503

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656

Het zal dan wel polyester zijn, maar dit zouden de kikkers/mastvoet van mijn efsixje niet zo heel erg fijn vinden. Noodzaak is er naar mijn idee ook niet want de grote boot is vrij voor nieuwe sleepacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl