Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig?

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 09:06 #618677

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Tony2920 schreef :
escapade schreef :
Je grootste vijand is brand. Een branddeken is, naast een brandblusser, een effectief middel om een (beginnende) brand te doven en is geen dure investering.

Als je een goed branddeken kunt vinden, de laatste test gaf aan dat van de als branddekens verkochte spullen zelf erg brandbaar waren.
test blusdekens
Dus zorg dat je de goeie te pakken krijgt.

Als een brand(blus)deken gebruikt wordt zoals niet bedoeld, blijft er niet veel van over. De "testers" waren duidelijk niet op de hoogte van waarvoor je deze middelen gebruikt en keurt dan ook veel af. Grote onzin. Zelfs de dekens van de Action doen waarvoor ze bedoeld zijn.
Ook de brandwondenstichting zegt dat je nooit blusdekens moet inzetten bij vlam in de pan. Zelfs bij de brandweer weten ze dit ;) .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 09:12 #618680

kbakker schreef :
gek, er staat geen magneet bij voor het doden van bacteriën in de diesel.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 09:36 #618687

Nachtvlinder schreef :
ErikSnel schreef :
Da's een interessant nummer, van de Kustwacht. Hebben ze ook een internationaal nummer? Want volgens mij kan je 0900 nummers vanuit het buitenland niet bereiken....

Dit nummer is wss bedoeld voor visbootjes, badgasten etc die geen VHF hebben. VHF heeft altijd de voorkeur, ook omdat dit een openbaar kanaal is waar vanuit gecoordineerd kan worden.

In "het buitenland" bereik je op kan 16 ook de dienst die je hebben wilt, en dat is niet de KNRM. Midden tussen NL en UK zou je wellicht specifiek de KNRM willen bereiken, maar aan telefoon heb je dan niet zoveel, tenzei je over satphone praat - is dat zo?

Waarom zou je specifiek de KNRM willen bellen? Die worden gealarmeerd door de kustwacht.
De KNRM heeft geen eigen alarmeringsnummer o.i.d. Zoals je op het land niet een specifiek ambulance nummer gaat bellen maar wel 112, is het op groot water het Kustwacht Centrum in Den Helder wat je moet zien te bereiken. www.kustwacht.nl/nl/contact.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 09:38 #618689

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Nachtvlinder schreef :
ErikSnel schreef :
Da's een interessant nummer, van de Kustwacht. Hebben ze ook een internationaal nummer? Want volgens mij kan je 0900 nummers vanuit het buitenland niet bereiken....

Dit nummer is wss bedoeld voor visbootjes, badgasten etc die geen VHF hebben. VHF heeft altijd de voorkeur, ook omdat dit een openbaar kanaal is waar vanuit gecoordineerd kan worden.

In "het buitenland" bereik je op kan 16 ook de dienst die je hebben wilt, en dat is niet de KNRM. Midden tussen NL en UK zou je wellicht specifiek de KNRM willen bereiken, maar aan telefoon heb je dan niet zoveel, tenzei je over satphone praat - is dat zo?

Even goed lezen: ik heb het over de Kustwacht bereiken, niet over de KNRM. In sommige buitenlanden is het in een noodsituatie met beschikking van Satphone best een goed idee om de nederlandse Kustwacht ook bij te schakelen. Vandaar de vraag. En gelukkig komen Klaas en Yugo met de antwoorden :)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 11:49 #618712

Erik Snel schreef: "Midden tussen NL en UK zou je wellicht specifiek de KNRM willen bereiken"

Versus: "Even goed lezen: ik heb het over de Kustwacht bereiken, niet over de KNRM"

het zal wel aan mij liggen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 11:57 #618716

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Michieltje schreef :
Erik Snel schreef: "Midden tussen NL en UK zou je wellicht specifiek de KNRM willen bereiken"

Versus: "Even goed lezen: ik heb het over de Kustwacht bereiken, niet over de KNRM"

het zal wel aan mij liggen ;)

Haha, Michieltje, dit wordt een oefening'beter lezen' danwel een oefening 'beter citeren', zie het citaat hieronder: het was Nachtvlinder die dit schreef, niet ErikSnel! :laugh:

Nachtvlinder schreef :
ErikSnel schreef :
Da's een interessant nummer, van de Kustwacht. Hebben ze ook een internationaal nummer? Want volgens mij kan je 0900 nummers vanuit het buitenland niet bereiken....

Dit nummer is wss bedoeld voor visbootjes, badgasten etc die geen VHF hebben. VHF heeft altijd de voorkeur, ook omdat dit een openbaar kanaal is waar vanuit gecoordineerd kan worden.

In "het buitenland" bereik je op kan 16 ook de dienst die je hebben wilt, en dat is niet de KNRM. Midden tussen NL en UK zou je wellicht specifiek de KNRM willen bereiken, maar aan telefoon heb je dan niet zoveel, tenzei je over satphone praat - is dat zo?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 22 apr 2015 12:00 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 13:04 #618735

Ha je hebt helemaal gelijk; ik zie door de herhalingen van alle quotes het bos niet meer :blush:

Nou ja als mensen in ieder geval maar niet de KNRM zelf proberen te bellen maar het KWC contacten en die bepaald dan wel welke reddingboot er heen gaat :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 14:07 #618752

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik heb bij elke water in/uitlaat in de boot een passende plug "standby". Vast getaped met een enkel stukje ducktape.
Is, geloof ik, een voorwaarde van Engels verzekeringen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 apr 2015 14:09 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 17:02 #618797

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
bertilbeumer schreef :
Tony2920 schreef :
Noodvuurwerk
en ten minste 1 paar werkhandschoenen,
geen kunsstof maar leer, voor het vasthouden van vuurpijlen voor afsteken,
en of vasthouden van handfakkel.
( Zijn natuurlijk ook altijd handig als je aan warme onderdelen van de motor moet werken.)

Ja, dat vroeg ik mij af. Vuurwerk beter om aan te schaffen dan een epirb? Prijstechnisch in ieder geval, zag ik.
@escapade brandblusser is aan boord, dank
Eerdere bericht:
Uitgangspunten:
- vaargebied IJsselmeer en Wadden met af en toe kust

Volgens mij is een DSC marifoon goedkoper dan een EPIRB en voor vlak onder de kust net zo nuttig. Respons van een EPIRB zal warschijnlijk langer zijn (afhankelijk satelieten). Alleen als je schip zinkt voordat je tijd hebt een DSC bericht uit te sturen heeft een marifoon minder waarde. Zonder vlot wil je uberhaupt je schip niet verlaten.

Als je buiten het bereik van de marifoon bent begint een EPIRB (met vlot) echt nut te krijgen.

Set pirotechnische middelen (aka noodvuurwerk) is aan te raden, maar helpt je in dat geval ook niet zonder vlot. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je binnen de 20 mijl uit de kust echt een vlot gaat gebruiken.

Volgens mij is de verzekering ook een stuk goedkoper als je alleen in NL vaart en niet meer dan x mijl uit de kust. Dat is genoeg voor buiten langs de waddeneilanden of Van Den Helder naar Zeeland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 18:30 #618813

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Ik begrijp de stelling nooit zo dat je geen vlot nodig zou hebben als je niet ver de zee op zou varen. Als je 10 mijl uit de kust zeilt is dat inderdaad niet ver de zee op. Maar als er echt iets gebeurd waardoor je niet meer aan boord kan blijven, dan is hulp toch echt best ver weg, een half uur is niets. In het koude Noordzee water maak je je redding (en dat van je familie of andere opvarenden) dan waarschijnlijk niet meer mee zonder vlot.

Zo duur is een vlot nou ook weer niet. Gewoon doen als je op zee gaat varen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 20:21 #618860

Of huren. Voor <6 weken per jaar (ooit berekend) kon het niet uit er één te kopen en te onderhouden. Huren bij Kniest kost eur 10 per dag, al heb je geen keuze in de uitrusting van het vlot (vuurwerk, energierepen, drinkwater etc), dus dat zul je in je eigen grab-bag moeten aanvullen.


ErikSnel schreef :
Even goed lezen: ik heb het over de Kustwacht bereiken, niet over de KNRM. In sommige buitenlanden is het in een noodsituatie met beschikking van Satphone best een goed idee om de nederlandse Kustwacht ook bij te schakelen. Vandaar de vraag.

Niet goed gelezen inderdaad, goed punt!
Laatst bewerkt: 22 apr 2015 20:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 21:40 #618881

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
@ilCigno:
Ik ben het met je eens dat je graag en vlot en EPIRB en de rest wil hebben.
Naar als jij het budget niet zou hebben, zou je dan je in de schulden steken daarvoor?
Of zou je niet langs de kust gaan varen zonder EPIRB en vlot?

Ik vind het wel een grote investering, voor alleen maar langs de kust. Vooral als je alleen bij goed weer zeilt.

Mijn overweging hier is dan ook niet de 20 mijl op zichzelf, maar korte afstanden, dus dagtochten en dus een goed recent weerbericht voor afvaart.

PS dat heb ik hierboven inderdaad niet uitgeschreven.

PPS meedoen met een georganiseerde tocht, zoals bijvoorbeeld het rondje Noord Holland zou ik zonder complete uitrusting niet doen, omdat je bij zo'n tocht niet alleen zelf bepaald of de omstandigheden goed zijn en je dus ook met slechter weer dan waar je je lekker bij voelt toch vaak uitvaart.
Laatst bewerkt: 22 apr 2015 21:47 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 22 apr 2015 22:21 #618885

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Zeilen is hobby (voor de meesten dan) en daarbij moet je altijd keuzes maken. Schulden maken voor je hobby lijkt me altijd een slecht plan. Er zullen best kajuitzeilers zonder vlot en zonder marifoon de zee op gaan. Ik vind dat persoonlijk niet zo verstandig, maar ieder maakt zijn eigen afwegingen. Als je de weerberichten een beetje in de gaten houdt en niet al te ver de zee op gaat kan je ook best volstaan met een bijbootje bijvoorbeeld. Of een vlot huren zoals Nachtvlinder voorstelt, bijvoorbeeld tijdens je vakantie. Er zijn meerdere wegen mogelijk, afhankelijk van je ambities en wat je voor jezelf en je mede-opvarenden verantwoord acht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 06:03 #618894

Neem je ook een parachute mee als je gaat vliegen? Ik persoonlijk vind een vlot bij korte dagtochtjes erg overdreven. De kans dat je op dat soort tochten iets overkomt waardoor je een vlot nodig zou hebben is erg klein. Maar waar is waar, als je van boord moet en er is geen vlot heb je wel een probleem. Sommigen vinden de kans daarop zo groot dat ze een vlot meenemen. Misschien kun je dan ook maar beter de auto laten staan.

Heel vroeger huurde ik wel eens een vlot voor meerdaagse zeiltochten. Bij wijze van gemoedsrust denk ik. Later had ik een eigen vlot en heb me altijd afgevraagd wanneer ik dat zou moeten gebruiken. Brand is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken. Of door een aanvaring een te groot gat in de romp oplopen.

Als veiligheidsmiddel met een beperkt budget heeft een vlot m.i. geen prioriteit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 06:31 #618899

Nachtvlinder schreef :
Of huren. Voor <6 weken per jaar (ooit berekend) kon het niet uit er één te kopen en te onderhouden. Huren bij Kniest kost eur 10 per dag,

Niet goed gelezen inderdaad, goed punt!

Toch even zeuren. 6 weken = 42 dagen = 420,- euro per jaar. Even los van het kreng ophalen, terugbrengen etc. In 3 jaar is dat 1260,- euro. Daar moet je toch wel een vlotje van kunnen kopen, incl. het eerste onderhoud na 3 jaar. Dan heb je dus 6 jaar een vlot voor rond de wat, 1300 euro? En na die 6 jaar heeft het vlot, ook ongekeurd, nog steeds waarde.

Het kan dus wel degelijk uit.
Laatst bewerkt: 23 apr 2015 06:33 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 06:50 #618905

Ze zijn niet zo duur meer inderdaad; heb het 10 jaar terug eens uitgerekend - mijn oude vlot (tas) heeft een keuringstermijn van 1 jaar...

Boodschap is dat het van je aantal vaardagen afhangt, of en hoe je af gaat schrijven en welk vlot je zou willen kopen. Ik zie mijn zeezeiltochten als "incidenteel" en wil niet een dergelijke investering doen.

Qua gesleep: inderdaad een log en zwaar ding wat ik niet altijd aan boord wil hebben (gewicht en ruimte). Of ik het ding van en naar huis of een watersportzaak sleep maakt voor mij niet zoveel uit.

Iemand kan dit zelf afwegen, maar huren is een alternatief voor kopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 07:20 #618909

Voor volgend jaar ben ik 6 weken weg maar dan koop ik er wel gewoon een. Als ik denk dat ik hem dan voorlopig niet meer nodig heb zet ik hem gewoon marktplaats. 'Te koop, reddingsvlot, 1x gebruikt, zes weken oud'. Volgens mij ben je dan met 1 trip al goedkoper uit t.o.v. huren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 07:45 #618913

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Evaluationcopy schreef :
wel gewoon een. Als ik denk dat ik hem dan voorlopig niet 'Te koop, reddingsvlot, 1x gebruikt, zes weken oud'.

Maak daar van "ongebruikt" zes weken oud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 07:57 #618915

Maarten-Jan schreef :
Precies Frank, zo vaar ik ook. Vorig jaar ben ik nogal geschrokken van mijn eigen noodsituatie; tocht naar Texel. Donkere wolken pakken zich samen. Onderbuik zegt alles naar beneden, luik dicht, motor aan en alles vastzetten. Ineens vanuit het niets windkracht 9 over ons heen. Gelukkig waren wij erop voorbereid maar ik zag boten platslaan. Deed mij realiseren dat ik noodvoorzieningen aan boord moet hebben.

Vanuit het niets? Kan me niet voorstellen dat hier vooraf door de diverse verkeersposten cq kustwacht niet voor is gewaarschuwd tijdens de marifoon weerberichten. Weet je de datum nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 08:30 #618928

Verhuren ze ook pijlen? :dry:
Us ben zuunig...Ik koop geen pijlen meer omdat die, als het goed is, alleen maar oud liggen te worden.
Marifoon en telefoon moeten het binnen mijn vaargebied (zelfde als ts) maar doen, is mijn gedachte...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 23 apr 2015 08:31 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 09:14 #618946

Albert 45 schreef :
Evaluationcopy schreef :
wel gewoon een. Als ik denk dat ik hem dan voorlopig niet 'Te koop, reddingsvlot, 1x gebruikt, zes weken oud'.

Maak daar van "ongebruikt" zes weken oud.

Lol!!! Scherp :lol:
Laatst bewerkt: 23 apr 2015 09:14 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 10:20 #618965

"In originele verpakking" zou je nog toe kunnen voegen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 23 apr 2015 22:31 #619139

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
captain koek schreef :
Verhuren ze ook pijlen? :dry:
Us ben zuunig...Ik koop geen pijlen meer omdat die, als het goed is, alleen maar oud liggen te worden.
Marifoon en telefoon moeten het binnen mijn vaargebied (zelfde als ts) maar doen, is mijn gedachte...

Helaas zijn die dingen verplicht om aan boord te hebben, en kan je bij controle een boete oplopen als dit niet op orde is.
Ik vraag me ook ernstig af hoeveel nut dit nu nog heeft in West Europese kustwateren, waar Marifoon, GSM, en AIS gemeengoed zijn aan het worden.
Hoeveel terechte reddingen worden er heden ten dage nog opgestart na het zien van een vuurpijl.
Meeste meldingen gaan via marifoon, of via GSM. En als dat niet gaat is er meestal ook geen sprake meer van vuurpijlen.
Netto resultaat, wij kopen massaal vuurwerk aan, dat we nooit zullen gebruiken, en dat we ook met nieuwjaar als het verlopen is niet mogen afsteken. Dan mogen we dit verlopen vuurwerk terug binnenbrengen en nieuw aanschaffen. :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 24 apr 2015 05:43 #619146

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Tony2920 schreef :
captain koek schreef :
Verhuren ze ook pijlen? :dry:
Us ben zuunig...Ik koop geen pijlen meer omdat die, als het goed is, alleen maar oud liggen te worden.
Marifoon en telefoon moeten het binnen mijn vaargebied (zelfde als ts) maar doen, is mijn gedachte...

Helaas zijn die dingen verplicht om aan boord te hebben, en kan je bij controle een boete oplopen als dit niet op orde is.

Waar staat dat? Ik kan het iig niet vinden. Alleen bepaalde zeilwedstrijden en sommige verzekeraars stellen het verplicht volgens mij.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid voor nood: wat heb ik minimaal nodig? 24 apr 2015 06:37 #619153

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13695
zal wel iets Belgisch zijn :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl