bertilbeumer schreef :
…maar ik beraad mij op veiligheidsmiddelen. Wie wil me adviseren over de juiste -en liefst betaalbare- veiligheidsmiddelen?
Wie heeft advies?
Advies vragen is niet verkeerd. Toch is het ook niet verkeerd eens zelf te gaan onderzoeken wat je nodig hebt. Door te bedenken wat je zo al kan overkomen en diep daarop in te gaan kom je vanzelf met en plan van aanpak. Denk er ook over na dat dit plan kan mislukken, heb je een alternatief? Daarnaast weet je meteen of je scheeps- en veiligheidsuitrusting toereikend is. En voor het geval het serieus uit de hand loopt, heb je alle middelen om je nood kenbaar te maken?
Een voorbeeld scenario:
Het is hartje zomer en je vaart stroomafwaarts op één van onze drukbevaren rivier (beroepsvaart). Je trekt een stuk landbouwplastic in je schroef en je wordt onmanoeuvreerbaar. Je probeert door achteruit en vooruit te slaan de schroef vrij te krijgen en het lukt niet. Je bent stuurloos en je schip is inmiddels door de hoofdstroom opgenomen en begint stilliggend flink te rollen. Je stuurt een bemanningslid naar het voordek om het anker te laten vallen, shit de ankerlier stok ligt in het bun onder de touwen en kost veel tijd hem eruit te krijgen. Op het moment dat het anker grijpt, net tijdens zo’n flinke hekgolf, rolt het schip flink en wordt met een ruk 180graden gedraaid en hij tuimelt overboord. Waarom had je hem voor die ruk niet gewaarschuwd toen je hem naar voren stuurde? Schip ligt voor anker en drenkeling is meteen met de stroom mee buiten je bereik. Je gooit nog snel de reddingsboei toe. Waarom had hij geen reddingsvest aan? Had je op dit drukke vaarwater geen oranje ‘water’ rookpot en/of een joon direct onder je bereik om nabij drenkeling te gooien? Intussen lig je in bb vaarwater tegen het vaarverkeer in. Even later komt een grootschip jouw richting op. Je pakt de marifoon en geeft een noodwaarschuwing uit voor jouw situatie en die van de drenkeling. Groot schip heeft niet direct in de gaten dat jij het bent die oproept, immers je schip heeft voor anker in de stroom een snor voor de boeg. Wie roept daarop, dat schip aan sb zijde of die 200 meter achter me? Kostbare tijd gaat verloren en groot schip heeft te laat in de gaten dat jij in de problemen zit en dreigt je te overvaren. Waarom had je het ‘onmanoeuvreerbaar sein’ niet klaarliggen om a la minuut te kunnen tonen, immers iedere beroepsschipper weet wat dit sein betekent! Dan had je hem de gelegenheid gegeven om voor je te kunnen wijken. Waarom had je geen waarschuwingshandfakkel ontstoken? Je kan je voor je kop slaan dat je te lang geprobeerd had om de schroef vrij te krijgen waardoor de hoofdstroom je opgenomen had en waarom je niet buiten de vaargeul gevaren had.
Duidelijk in dit scenario is dat je niet voldoende voorbereid bent om ‘zelfredzaamheid’ op de juiste wijze toe te kunnen passen en gezien de omstandigheden niet bij machte bent om je nood op de juiste wijze kenbaar te maken aan je directe omgeving.
Je had voor het varen op druk beroepsvaarwater met je bemanning bepaalde afspraken kunnen maken (Do’s and Done’s). Een soort ‘rivieren regiem’ actief maken b.v.:
- Niet onnodig het dek laten betreden.
- Bovendeks alles goed zeevast zetten, dan is dek betreden niet gauw nodig.
- Indien toch nodig, altijd één hand voor jezelf methode.
- Nooit alleen de zeerailing vasthouden, bij een rol ga je zo overboord. Altijd handgrepen gebruiken waarmee je naar binnen gericht vast kunt houden.
- Bovendeks een reddingsvest dragen.
- Scheepsuitrusting direct klaar voor gebruik, dus ook je ankerlier stok!
- Nood en waarschuwingsseinen/tekens direct klaar voor gebruik.
- Benedendeks alleen in de salon laten verblijven waar je direct via de ‘deur’ naar buiten kan vluchten.
- Nimmer iemand in voor of achterhut laten verblijven, bij een aanvaring kan deur klem komen te zitten en zit je in de val.
- Locks van de vluchtluikgrendels halen.
- Attendeer je bemanning erop dat je dit ‘regiem’ vanaf nu actief wil hebben.
Enz….
En dit is nog maar één scenario. Buiten het SRGM reglement kennen we geen verplichte veiligheidsuitrusting voor onze binnenwateren. Toch zie je dat met één gebeurtenis een heel scala van ellende op de loer ligt. Niet verkeerd om je daarin eens te verdiepen om te beoordelen wat je zo al nodig hebt om calamiteiten te kunnen beheren. Het voordeel is dat het meteen tussen je oren zit. Je zou toch niet met die schuldvraag willen komen zitten van had ik maar…. Daarnaast kan je als schipper nalatigheid verweten worden indien één van je bemanningsleden om komt als blijkt dat je onvoldoende voorbereid had.