Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1e oversteek engeland. Wsl lowestoft

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 15:19 #629205

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Lodewijk Stegman schreef:
Moet je in Southwold met de boeg naar buiten afmeren?

Nee, geloof ik niet, maar havenmeester wil het graag en je moet ook weer weg tenslotte. Maar is nogal smalle sloot, waarin het hard kan stromen. Ga je met opkomend tij naar binnen, dan is keren vrijwel onmogelijk, tenzij met boegschroef of als je heel handig met anker/vaarboom werkt. Na de haven ligt een lage vaste brug. Daar wil je niet heen, hoewel een tochtje met de bijboot daar onderdoor heel leuk is.

Zou je met hard inkomend water binnenkomen, de draai mislukken en je motor afslaan... ik wil het niet riskeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 15:48 #629219

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
joostp schreef :
Lodewijk Stegman schreef:
Moet je in Southwold met de boeg naar buiten afmeren?

Nee, geloof ik niet, maar havenmeester wil het graag en je moet ook weer weg tenslotte. Maar is nogal smalle sloot, waarin het hard kan stromen. Ga je met opkomend tij naar binnen, dan is keren vrijwel onmogelijk, tenzij met boegschroef of als je heel handig met anker/vaarboom werkt. Na de haven ligt een lage vaste brug. Daar wil je niet heen, hoewel een tochtje met de bijboot daar onderdoor heel leuk is.

Zou je met hard inkomend water binnenkomen, de draai mislukken en je motor afslaan... ik wil het niet riskeren.

Tja, ik ben er nog nooit geweest, maar ik heb al wel wat voorstudie gedaan.
De Blyth is toch al gauw 40 m breed; met laag water misschien 30 m. De brug ligt meer dan 200 m. voorbij de passantensteiger. Ik ken m'n boot (28 voet) wel een beetje, dus ik weet dat ik over bakboord, met gebruik van de wielwerking in een sloot van 15 m. breed met één of twee keer steken gekeerd ben. Dat duurt misschien een minuut. waarschijnlijk minder. Met een stroom in wandeltempo wordt je dan pakweg 80 m. weggezet. Maar je kan al voor de steiger met keren beginnen, natuurlijk. Met een breedte als in Southwold hoef ik niet te steken; dat lukt in één keer. Dan wordt je dus hoogstens 20 - 30 m weggezet. Een boot van pakweg 30 voet met een balansroer komt ook een heel eind, denk ik. Als het een heel lastig kerend schip is en aan bakboord is een zachte wal, dan kun je ook nog de wal insturen en de stroom je kont om laten duwen. Ik weet dat dit op andere plekken in soortgelijke situaties (Sandwich en Rye bijvoorbeeld) regelmatig wordt gedaan.

De stelling dat je niet gekeerd komt bij opkomend water vind ik dus wat te stellig. Zeker als het speelt in het begin, of liever het eind van het opkomende tij. Jij noemt ook niet voor niks: net ná HW. Bij half tij en afgaand water wordt afmeren met stroom op de kont ook tamelijk tricky, lijkt mij

En ja; de motor kan afslaan en de hemel kan naar beneden komen. Wie z'n motor niet vertrouwt moet z'n eigen conclusies trekken.

Het is een boeiend onderwerp; ik hoor graag de ervaringen van andere ZF-ers die in Southwold zijn geweest, want de haven is inderdaad 10x leuker dan Lowestoft, dat voor mij sowieso geen logische aanloophaven is. Te ver naar het noorden.
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 16:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 15:56 #629223

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De Faran heeft een diepgang van 2 meter. Hoogwater is dus wel prettig. Keren deden we in 1 keer. De havenmeester is behulpzaam bij het afmeren met fenderplanken (van de haven). Wel even oproepen via marifoon.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 16:11 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 15:59 #629225

Joostg schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik zeg: investeer in een almanak.. Reeds bijvoorbeeld. Hoeft niet perse 2015 te zijn omdat je getij toch op je iPad hebt.. Je hebt dan wel marifoon en aanloop info bij de hand...
Goud waard..

Duur boekje voor 1 overtocht...

nu ja.. dit is nu net een investering die ik graag zou doen.. de digitale versie voor 1 jaar is goedkoper.
Een oude versie voldoet ook grotendeels.. en kun je wellicht lenen..
ik heb hier de 2014 versie.. wanneer je die ophaalt en retour brengt mag je die van mij lenen... (flesje wijn) (afhankelijk van je plan periode).
Bij Kok of dekker hebben ze vaak oude jaargangen voor een flinke discount en dan heb je er een.
Het val mij op hoe vaak ik er toch in zit te lezen bij de planning maar ook voordat je binnenvaart (ff kijken de data op een rijtje *(kanaal zus.. en zo aankleden, voor het lock.. kanaal dat etc...) overzichtskaartje. alles bij de hand. Maar ik denk dat navionics ook het nodige in zijn kaart heeft verwerkt overigens...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:10 #629230

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Faran schreef :
De Faran heeft een diepgang van 2 meter. Hoogwater is dus wel een prettig. Keren deden we in 1 keer. De havenmeester i behulpzaam bij het afmeren met fenderplanken (van de haven).

Inderdaad. Rond HW is prettig. Op de drempel is het hier en daar 0,5 m. bij LW, geloof ik.
Mijn ideale moment zou dus een uur voor HW zijn, geloof ik. Diepgang 80 cm, dus met half tij kom ik al binnen, maar dan is de stroom ook op z'n sterkst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:13 #629233

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik denk dat jij het daar heel leuk zult vinden!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:15 #629234

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Lowestoft is nou niet bepaald een geest-verruimende plaats om te vertoeven, hoewel de jachthaven prima is. Als je dan toch besluit om daar heen te gaan kan ik je een bezoek aan Norwich aanbevelen. Dat is per trein prima te doen, leuker nog is om er met de bus heen te gaan, je ziet dan veel meer van het landschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:16 #629235

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
ISO788 Hans schreef :
Joostg schreef :

Duur boekje voor 1 overtocht...

Het val mij op hoe vaak ik er toch in zit te lezen bij de planning maar ook voordat je binnenvaart (ff kijken de data op een rijtje *(kanaal zus.. en zo aankleden, voor het lock.. kanaal dat etc...) overzichtskaartje. alles bij de hand.

Zo'n almanak is inderdaad ontzettend handig. Ik heb al jaren een ouwe MacMillan's liggen waar ik vaak in kijk.
Ook vanuit het idee dat je alternatieven moet hebben voor je oorspronkelijke vaarplan is het een goede zaak. Wordt het toch Southwold in plaats van Lowestoft? Geen probleem. Je hebt alle relevante informatie snel bij de hand.

Ook als er, om welke reden dan ook, geen stroom is..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:16 #629236

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
NEEE,
jullie gaan niet naar Southwold
is helemaal niets aan
vooral niet doen B) B) B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:18 #629237

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Faran schreef :
Ik denk dat jij het daar heel leuk zult vinden!

Dat weet ik wel zeker..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:20 #629240

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
sy helios schreef :
NEEE,
jullie gaan niet naar Southwold
is helemaal niets aan
vooral niet doen B) B) B)

Ach, dan lig je vijf dik; er is hoogstens wat minder ruimte om te draaien.
Wel onderling allemaal twee springen zetten, natuurlijk.

Zo druk als in Terschelling zal het wel nooit worden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:22 #629242

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
@joost
met inkomende stroom ga je JUIST keren.
hoe denk je met stroom op de kont normaal a te kunnen meren?
een draai is niet zo moeilijk.
eerst de steiger voorbij varen, dan heb je de ruimte.
wel even vol gas en doorzetten!!
en dan kop op de stroom dood varen en voorzichtig(!) naar de steiger toe.
doe je een te overdreven draai dan klap je gegarandeerd dwars en gaat het fout.
Ook na het aanmeren van de FARAN, druk geweest met het helpen van aanleggen.
Jerry de havenmeester zei nog; ik waardeer je inspanning, maar kan/mag je er helaas niet voor betalen. Kortom aan de steiger is het voortdurend vertier met aanleggen en wegvaren :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:23 #629244

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Kan iemand bevestigen of de nieuwe steiger al in gebruik is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:24 #629245

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
nieuwe steiger of gerenoveerde kademuur?
het laatste; JA
al 2 jaar
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:32 #629250

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
De ebstroom is in Southwold vele malen sterker dan de vloedstroom. Met bijna ieder schip kun je prima vanaf half tij met de vloed binnenlopen. Draaien in de stroom moet je een beetje ervaring mee hebben.

- Vaar langzaam aan de lage wal
- Geef vol roer en vervolgens een flinke dot gas
- Je draait tegen de wind en in de stroom.

Aanleggen doe je met ferry-gliding.
- Vaar parallel aan de plek waar je wil liggen
- Verminder gas en vaar de stroom dood (SOG dus 0).
- Geef een beetje roer bakboord en trek de boot weer recht.
- Herhaal dit totdat je bij de steiger bent.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:36 #629252

La Mavare, kun jij je licht nog eens laten schijnen op de kanaal 13/16 discussie? (zie hierboven)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:37 #629253

kom op zeg, eerste keer oversteek, dan is Lowestoft ook prima hoor! En daar loop je tenminste geen risico's in de haven.
er is in Lowestoft ook een prima winkelcentrum. Zo erg is het allemaal niet.

Ik vond het vorig jaar bij mijn eerste solo oversteek in ieder geval prima vertoeven. Heb ook leuk contact gehad met de locale lui daar.

en als je er toch maar 1 of twee dagen bent. Wat maakt het dan uit. Sowieso stuiterend van de adrenaline :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:38 #629254

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Draaien zal met wat snelheid geen probleem zijn, wij gingen met inkomend water naar binnen en konden meer dan makkelijk draaien voor de brug. Okee, geen langkieler.
aanleggen is misschien wat onderbelicht. vaar tegen de stroom tot je midden in het vaarwater ter hoogte van de gewenste aanlegplaats bent. Dan gas terugnemen tot je tegen de stroom exact op dezelfde plaats blijft. als dat zo is kan je heel simpel met een klein beetje roer haaks opzij komen tot aan je aanlegplaats.
in geen geval vroegtijdig insturen want dan klap je op de achterligger.
Wieleffect en zo geen noodzaak voor, gaat als een eitje!!!

Zo zou je met de boeg naar buiten gericht heen en weer over de rivier kunnen skieen zonder aan je gashandel te komen, alleen een klein beetje roer geven.

En alle boten met eigen lijnen naar de wal!

Edit: lamavare deelde de menining zag ik... :cheer:
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 16:41 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:52 #629258

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
roozeboos schreef :
kom op zeg, eerste keer oversteek, dan is Lowestoft ook prima hoor! En daar loop je tenminste geen risico's in de haven.
er is in Lowestoft ook een prima winkelcentrum. Zo erg is het allemaal niet.

Natuurlijk Roozeboos. Al is het alleen maar omdat JIJ er geweest bent.

En verder: voor iemand die voor de eerste keer oversteekt en niet zoveel ervaring heeft met het varen op stroom en getij is Lowestoft zonder meer een makkelijker haven. Geen ondiepe drempel, geen gedoe met keren in de havenmond.

Maar wie van aardige landschappen houdt en van ongecompliceerde, landelijke en toch typisch Engelse sfeer op de wal is in Southwold beter af. Aan de andere kant van de haven (brug over of pontje nemen) ligt bijvoorbeeld Walberswick. Voor wie van landelijke Engelse dorpen houdt ook erg de moeite waard..
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 16:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:53 #629259

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Evaluationcopy schreef :
Een jaar geleden speelde dezelfde discussie in een topic. Als ik me niet vergis luisterden de meeste zeezeilers uit op 16. Idem voor mijn eigen oversteek en dat ging prima.

Tenzij ik het echt grandioos verkeerd heb onthouden en het juist 13 moet zijn. Maar hoe moet je anders het nood- spoed- en veiligheidsverkeer uitluisteren? (Marifoons met dual functie daargelaten)

Wellicht dat de leden met wat meer mijlen ervaring uitsluitsel kunnen geven.

Ik luister ook altijd uit op kanaal 16, maar het is mij ook niet helemaal duidelijk wat nou de aanbevolen manier is. De DigiPilot van de Hydrografische Dienst en het Varen Doe Je Samen boekje over de Noordzeekust hebben er ook niet echt een eenduidig verhaal over:


Digipilot HP1D v.4.2
Use of VHF Ch. 16 and 13
Is was decided by IMO that a listening watch has to be maintained on VHF channel 16, as a mandatory requirement, until 1 February 2005. Nevertheless it is highly advised to give alarm on DSC via VHF channel 70 at the same time. In the mean time it has been decided by IMO that for the feasible future SOLAS vessels, while at sea, shall maintain a listening watch on VHF Channel 16, where practicable. VHF Channel 16 remains a calling and distress frequency.

VHF channel 13 has been designated worldwide as the primary channel for ship to ship communication for the purposes of safe navigation. There is no general requirement for a listening watch on channel 13, except in dangerous areas and areas with heavy traffic, subject to the judgement of the person responsible for the safe navigation.


Varen doe je samen Noordzeekust 2015
Marifoonkanaal 13
Op zee zetten alle schepen hun marifoonkanaal op kanaal 13. Het algemene nautische kanaal voor op zee. Alleen als iedereen de marifoon op hetzelfde kanaal zet, kunnen alle schippers oproepen en opgeroepen worden. Kanaal 16 is alleen bedoeld voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer. Let op: in een aanloopgebied stemt u af op het marifoonkanaal van de verkeerspost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:58 #629261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Xiphias schreef :
Evaluationcopy schreef :
Een jaar geleden speelde dezelfde discussie in een topic. Als ik me niet vergis luisterden de meeste zeezeilers uit op 16. Idem voor mijn eigen oversteek en dat ging prima.

Tenzij ik het echt grandioos verkeerd heb onthouden en het juist 13 moet zijn. Maar hoe moet je anders het nood- spoed- en veiligheidsverkeer uitluisteren? (Marifoons met dual functie daargelaten)

Door, ook getuige je quotes uit de verhalen van IMO en Varen doe je samen, VHF16 te gebruiken als 'calling channel' en direct na het leggen van het contact, en in overleg met je gesprekspartner, over te gaan naar VHF13.

Lijkt mij logisch..
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 16:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 16:58 #629262

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Evaluationcopy schreef :
La Mavare, kun jij je licht nog eens laten schijnen op de kanaal 13/16 discussie? (zie hierboven)

MCA-pdf

Hier de richtlijnen van MCA. Volgens WnW in een eerdere discussie nog steeds van toepassing.
Volgens deze site alleen bedoeld voor beroeps.
Mijn jacht- en beroepservaring: regelmatig uitgeluisterd, nooit iets gehoord, zelf nooit gebruikt.
Ander schip oproepen c.q. opgeroepen worden: nog steeds via 16 en dan werkkanaal, meestal 06.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 17:07 #629267

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
lodewijk stegman schreef :
Door, ook getuige je quotes uit de verhalen van IMO en Varen doe je samen, VHF16 te gebruiken als 'calling channel' en direct na het leggen van het contact, en in overleg met je gesprekspartner, over te gaan naar VHF13.

Lijkt mij logisch..
VDJS heeft juist een ander verhaal, die zeggen dat iedereen de marifoon op hetzelfde kanaal moet zetten: 13, en dat kanaal 16 alleen voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 17:17 #629268

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Xiphias schreef :
lodewijk stegman schreef :
Door, ook getuige je quotes uit de verhalen van IMO en Varen doe je samen, VHF16 te gebruiken als 'calling channel' en direct na het leggen van het contact, en in overleg met je gesprekspartner, over te gaan naar VHF13.

Lijkt mij logisch..
VDJS heeft juist een ander verhaal, die zeggen dat iedereen de marifoon op hetzelfde kanaal moet zetten: 13, en dat kanaal 16 alleen voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer is.

Ja, en La Mavare heeft weer een iets ander verhaal.
Het lijkt erop dat iedereen nog uitluistert op 16. Dat is men ook verplicht, geloof ik. Dus oproepen op 16 en daarna naar een werkkanaal. Dan is er keuze uit een reeks van kanalen. Je moet het er alleen even over eens zijn met de andere partij..

Conclusie: uitluisteren en oproepen op 16 en daarna zien we wel..
Laatst bewerkt: 27 mei 2015 17:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1e oversteek engeland. Wsl lowestoft 27 mei 2015 17:29 #629271

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
lodewijk stegman schreef :
Ach, dan lig je vijf dik; er is hoogstens wat minder ruimte om te draaien.
Wel onderling allemaal twee springen zetten, natuurlijk.

Zo druk als in Terschelling zal het wel nooit worden..

jammer dan, met 3 in een rij houdt het wel op,
als eens buitengaats moeten ankeren omdat er zo'n 10+ boten Bav club lag :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl