Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat vinden jullie van deze situatie.

Wat vinden jullie van deze situatie. 15 juli 2015 22:04 #644060

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Gebeurt wel meer.
Context : RV Belgica vaart op Noordzee omgeving Goote Bank. Bezig met metingen.
Dagmerk Bol Ruit Bol.
Dit zeiljachtje gaat binnen de 10 scheepslengtes ( van de Belgica ) voorlangs, op een ruime koers.
Oproepen op VHF op 16 en 69 worden niet beantwoord.



I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 15 juli 2015 22:06 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 15 juli 2015 22:08 #644062

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Als de snelheid van die Fransozen hoger is, dan kan het ... maar netjes is het niet

Dat ze niet uitluisteren is natuurlijk heeeeeel fout.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 15 juli 2015 22:10 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 15 juli 2015 22:09 #644063

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Past prima toch?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 15 juli 2015 22:21 #644067

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
wybeslot schreef :
Past prima toch?

Deze keer wel, volgende keer misschien iets minder,
en dan plots zijn de beroeps moordenaars.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 15 juli 2015 22:41 #644069

Wat zegt deze foto?

Een gereefd zeil, dus best wel snelheid van de zeiler.

HHet andere schip, hoe snel vaart dat? Heeft het niet net z´n koers verlegd?

Ik ben ook wel eens uitgeweken, ACHTER een schip zonder merken.
Het keert en komt naar me toe, een foto op dat moment zou veel op deze kunnen lijken.

Op mijn VHF oproep werd niet gereageerd.
Pas toen ik op hoog vermogen de kustwacht ging oproepen en de situatie beschreef, werd koers gewijzigd.

Ook wel eens bij wat minder zicht een geul moeten kruisen waar twee schepen me in de weg zaten.
De eerste op aanvaringskoers, dit schip aangeroepen: "Ik wil kort achter je langs en dan ben ik zonder probleem duidelijk vóór de ander langs"
Beide vonden het goed.

Omdat ze zo kortbij waren op laag vermogen opgeroepen, de kustwacht had het niet meegekregen, kwam wel even kijken in een piepklein vliegtuigje.

En daar bleef het bij.

Ik denk dat het de juiste manier was, iedereen wist van de ander wat die ging doen.
Maar een foto ervan met tekst van een onwetend iemand zou heel wat anders kunnen suggereren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 08:37 #644121

Hmmm als ik naar de foto kijk zie ik heeeeeeel veel ruimte. De zee is groot genoeg voor iedereen zonder dat we van elke "situatie" een foto moeten maken om je gelijk te halen. Dat soort dingen gebeuren de hele tijd. Geef elkaar de ruimte en loop je niet te ergeren. Je bent nooit verantwoordelijk voor het handelen van de ander maar je bent zelf wel altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen, in dit geval ervoor zorgen dat er een veilige situatie blijft bestaan en dat je elkaar niet ramt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 08:51 #644125

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
het hele verhaal is afhankelijk van de snelheid van de Belgica. maar dit is wel heel erg krap voorlangs voor open zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 09:10 #644126

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Een gereefd zeil, dus best wel snelheid van de zeiler.

Het is een Bavaria dus dat rif zegt helemaal niets ;) valt me nog mee dat die fok niet hal ingerold is.

Edit nog eens gekeken toch geen Bav. neemt niet weg dat een rif wat zegt over de snelheid.

On topic: Gewoon een stomme actie van die schipper.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 09:12 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 09:24 #644127

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
Rob10 schreef :
Hmmm als ik naar de foto kijk zie ik heeeeeeel veel ruimte.

Soms denk je wel eens: ben ik nou gek, of..?

Ik heb het idee dat we naar een foto kijken met een normaal perspectief. Met andere woorden: die zeilboot is niet veel verder dan 100 m. van de boeg van de Belgica verwijderd. In alle gevallen, behalve als de Belgica volledig gestopt ligt, is dat te dichtbij.


Wel een beetje zorgwekkend dat de perceptie van goed zeemanschap zo kan verschillen binnen een gezelschap als ZF. Ook het gebruik van een argument als "de zee is groot genoeg" is een beetje vreemd in deze context..
Als ik dit zou flikken op de rivieren rondom Dordt waar de ruimte een stuk beperkter is, dan wordt er acuut aan de hoorn getrokken. En terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 09:29 #644130

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
De snelheid is Niet belangrijk. Bol-ruit-bol bezig met werkzaamheden. Je hebt geen idee wat die werkzaamheden inhouden dus of Ruim wegblijven, of even overleggen via VHF.
Minder als 10 scheepslengten geldt niet als ruim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 09:38 #644131

Stegman: ik denk dat hij bedoelde dat er zoveel ruimte op de zee is dat je jezelf niet in zo'n situatie moet manoeuvreren. Zo las ik het althans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 09:48 #644132

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Mijn eerste reaktie: tijd voor de scheepshoorn en een frisse scheldpartij.

De snelheid van t jacht laat zich niet inschatten door t rif. Bovendien zien de plooien in t zeil er niet uit alsof t hard waait.

Wat ik wel zie, is dat t VER van de rompsnelheid verwijderd is, aangezien de boeggolf 2 maal op de lengte past. Dat zegt dat t niet vreselijk hard gaat.

Wie heeft de foto genomen? Tony?
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 09:48 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 09:57 #644133

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
Evaluationcopy schreef :
Stegman: ik denk dat hij bedoelde dat er zoveel ruimte op de zee is dat je jezelf niet in zo'n situatie moet manoeuvreren. Zo las ik het althans.

Hahaha; ja, zie je.. daar heb je die perceptie weer..
Er is inderdaad veel ruimte te zien op de foto, maar uit de rest van de tekst van Rob10 volgt, volgens mij tenminste, dat ie het allemaal niet zo'n punt vindt. Moet kunnen; dat idee. Of, als je tussen de regels doorleest, dat het meetvaartuig zelf maar maatregelen moet nemen om aanvaring te voorkomen.

Maar laat Rob het zelf maar zeggen.

Edit: feitelijk komt het beste antwoord van Rooie Dirk.
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 10:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:04 #644136

Ik geloof niet dat dat gereefde grootzeil wat zegt over de snelheid. Vanwege de wind is dat zeil in ieder geval niet gereefd als ik zo naar de zeegang kijk.
En gezien de afstand van de tweede golf na de boeggolf vaart dat jacht hooguit een knoop of 4.
Ik denk eerder dat de roerganger geen benul heeft van de betekenis van bol-ruit-bol en simpelweg denkt "zeil gaat voor motor" .
Het kan trouwens ook best zijn dat hij een AIS ontvanger aan boord heeft en precies ziet dat de CPA nog altijd 100 meter is.
De marifoon zal wel gewoon niet aan staan of veel te zacht .Je hoort wel vaker dat ze dat doen vanwege het "drukke marifoonverkeer" (nooit wat van gemerkt trouwens).

Overigens heeft TS het over 10 scheepslengtes van de Belgica en die is al ik het goed heb opgezocht 51 meter lang.
Zou dus 500 meter zijn wat ruim voldoende is maar op de foto lijkt het wel veeel minder.Telelens misschien?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:10 #644141

Evaluationcopy schreef :
Stegman: ik denk dat hij bedoelde dat er zoveel ruimte op de zee is dat je jezelf niet in zo'n situatie moet manoeuvreren. Zo las ik het althans.

Dat bedoelde ik. Je moet de situatie niet laten afhangen van wat de ander gaat doen. En al helemaal niet gaan denken wat de andere schipper misschien wel niet in zijn hoofd heeft. Je zorgt er zelf voor dat er geen gevaarlijke situatie ontstaat, ongeacht wat de ander doet. Dat het jachtje hier wat kort voor de boeg langsgaat is wel een situatie waar je de hoorn mag laten horen. Het is ook een kwestie van perceptie: de jachtschipper denkt: ruimte genoeg en de ander denkt: hmmmm best wel krap. We zijn vorige maand ook in een situatie geweest waar, als we niks hadden gedaan, we een motorjacht recht in onze flank hadden gehad. Gebeurt de hele tijd. Zelf opletten dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:19 #644144

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
Rob10 schreef :
Evaluationcopy schreef :
Stegman: ik denk dat hij bedoelde dat er zoveel ruimte op de zee is dat je jezelf niet in zo'n situatie moet manoeuvreren. Zo las ik het althans.

Dat bedoelde ik.

Prima, Rob. Blijken we allebei niet gek.

Maar vanwege dat "gelijk halen door middel van een foto" kreeg ik even de indruk dat je de ophef van Tony wat overdreven vond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:21 #644146

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
Yellow Boat schreef :
Overigens heeft TS het over 10 scheepslengtes van de Belgica en die is al ik het goed heb opgezocht 51 meter lang.

TS schrijft "binnen 10 scheepslengtes". Dat kan alles zijn tussen 500 en 0 m.
De foto lijkt me duidelijk genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:28 #644151

lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
Evaluationcopy schreef :
Stegman: ik denk dat hij bedoelde dat er zoveel ruimte op de zee is dat je jezelf niet in zo'n situatie moet manoeuvreren. Zo las ik het althans.

Dat bedoelde ik.

Prima, Rob. Blijken we allebei niet gek.

Maar vanwege dat "gelijk halen door middel van een foto" kreeg ik even de indruk dat je de ophef van Tony wat overdreven vond.

Tja in plaats van een foto maken van een potentieel onveilige situatie kun je misschien ook zorgen dat de situatie weer veilig wordt. Maar hij stond ook niet aan het roer lijkt me. Laatst zag ik een video van een ongeval waar de omstanders wel allemaal stonden te filmen met hun smartphone maar niemand een hand uitstak naar het slachtoffer. We zijn er maar druk mee om de wereld om ons heen vast te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:33 #644152

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
Hmmm als ik naar de foto kijk zie ik heeeeeeel veel ruimte.

Soms denk je wel eens: ben ik nou gek, of..?

Ik heb het idee dat we naar een foto kijken met een normaal perspectief. Met andere woorden: die zeilboot is niet veel verder dan 100 m. van de boeg van de Belgica verwijderd. In alle gevallen, behalve als de Belgica volledig gestopt ligt, is dat te dichtbij.


Wel een beetje zorgwekkend dat de perceptie van goed zeemanschap zo kan verschillen binnen een gezelschap als ZF. Ook het gebruik van een argument als "de zee is groot genoeg" is een beetje vreemd in deze context..
Als ik dit zou flikken op de rivieren rondom Dordt waar de ruimte een stuk beperkter is, dan wordt er acuut aan de hoorn getrokken. En terecht.

En nog even herhalen, Belgica was beperkt manoeuvreerbaar, bol ruit bol als dagmerk.
Dus dan moet je extra ruimte laten. Ze waren bezig met metingen snelheid mij niet gekend, maar als je naar de foto kijkt zie je.
- Zeiljacht ruime wind, en grootzeil gereefd.
( dus even afvallen, achterlangs gaan, en oploeven kan zeer eenvoudig )
- Zeiljacht heeft wel snelheid maar niet extreem hoog.
- Voor mijn aanvoelen veel te dicht voorlangs.
( voor mij moet je hier tenminste 1/2 mijl voorlangs vandaan blijven,
en anders contact nemen en afspreken )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:37 #644154

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
CPA aflezen vanuit de ais lijkt mij niet verstandig. dan heb je namelijk de cpa tussen jouw gps antenne en de andere gps antenne

op een beetje koopvaardij schip ga je dus met 100m cpa leuk onder zijn boeg door.

In dit geval zal de antenne van de Belgica op de brug staan en die is voor op het schip. maar dan nog.

100m is errrruuug weinig vanuit een grootschip perspectief.


PS: ja ik weet dat je de contouren van je schip in kan voeren in de ais, maar dit wordt lang niet altijd gedaan

PPS wat ik bedoelde met snelheid, als de Belgica stil ligt of met 1 knoop vooruit gaat omdat deze aan het meten is, kan je er natuurlijk wel wat dichter voor langs dan als deze met 15 knopen vaart.
maar zelfs dan is dit aan de korte kant (imho)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:37 #644155

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
't is niet netjes, maar maak van een mug ook geen olifant aub.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:40 #644158

Tony2920 schreef :

En nog even herhalen, Belgica was beperkt manoeuvreerbaar, bol ruit bol als dagmerk.
Dus dan moet je extra ruimte laten. Ze waren bezig met metingen snelheid mij niet gekend, maar als je naar de foto kijkt zie je.
- Zeiljacht ruime wind, en grootzeil gereefd.
( dus even afvallen, achterlangs gaan, en oploeven kan zeer eenvoudig )
- Zeiljacht heeft wel snelheid maar niet extreem hoog.
- Voor mijn aanvoelen veel te dicht voorlangs.
( voor mij moet je hier tenminste 1/2 mijl voorlangs vandaan blijven,
en anders contact nemen en afspreken )

Ik ben het met alles wat je zegt eens. Maar je legt de verantwoordelijkheid bij de ander. Goed zeemanschap is in de eerste plaats goede zorg voor je eigen schip en bemanning. Dat betekent dat je je schip en bemanning moet behoeden voor de consequenties van fouten van anderen. Wat heb je eraan als je 2 opvarenden van een zeiljacht overvaart maar op hun begrafenis blijft roepen dat je wel gelijk had en in je recht stond?
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 10:47 door Faran. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:41 #644160

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens heeft TS het over 10 scheepslengtes van de Belgica en die is al ik het goed heb opgezocht 51 meter lang.

TS schrijft "binnen 10 scheepslengtes". Dat kan alles zijn tussen 500 en 0 m.
De foto lijkt me duidelijk genoeg.

Ja en dat maakt ook een verschil, bij een schip van 50 meter vind ik 500 meter afstand houden redelijk, voor een van 300 meter is 500 meter afstand veel te weinig.
Komt nog bij dat de dagmerken bol ruit bol gehesen waren dus beperkt manoeuvreerbaar.
Dan moet je volgens mij niet een dergelijke koers gaan varen als zeiljacht.
En daarom had ik dit ook gepost, om eens te kijken wat andere forumleden van deze situatie vonden.

Ik stond inderdaad niet aan het roer,
ik was zelfs niet aan boord,
en zoals gemeld werd vooraf verschillende malen gepoogd contact te maken via vhf, zonder respons.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:45 #644164

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
@Rob10 op dat laatste wat je zei, het staat in alle verkeersregels voor op het water dat als de ander niks doet jij verplicht bent wat te doen. Dus de Belgica had uitmoeten wijken als het jacht dat niet had gedaan.
Ze hadden er echt niet overheen gevaren, dat is een beetje een domme redenering.

Maar dan nog mag TS best zo'n foto plaatsen met de gedachte van leer hier van.


Ter info:
Volgens SOLAS mag het zicht op het zeeoppervlak vanaf de brug niet gehinderd worden door meer dan twee scheepslengtes, of 500 meter, welke van de twee het kleinste is
en mijn ervaring over dit, dat klopt alleen op papier bij volledig geladen en een trim van 0 ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden jullie van deze situatie. 16 juli 2015 10:59 #644167

BartWNL schreef :
@Rob10 op dat laatste wat je zei, het staat in alle verkeersregels voor op het water dat als de ander niks doet jij verplicht bent wat te doen. Dus de Belgica had uitmoeten wijken als het jacht dat niet had gedaan.
Ze hadden er echt niet overheen gevaren, dat is een beetje een domme redenering.
..

Je was erbij op de brug? Misschien probeerde de Philipijnse roerganger in slecht Engels aan de Russische 1e stuurman te vragen wat hij moest doen terwijl de kapitein uit Letland op het toilet zat. In dat geval heeft de niet-Bavaria gewoon geluk gehad.
Laatst bewerkt: 16 juli 2015 11:03 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl