Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 16:03 #683686

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Michieltje schreef :
Daar heeft de overheid dan ook alle reden toe: zeiljacht schippers negeren alle adviezen, luisteren niet uit, voeren geen navigatie lichten en we vinden ons zelf allemaal vreselijk goed in zeemanschap.
Dit forum bevestigd alleen maar, zwart op wit, de vooroordelen van de beroepsvaart over de recreatie vaart. Logisch dat de overheid wel moet ingrijpen om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden. :evil:

Er zijn ook wel wat vooroordelen over de beroepsvaart die waar zijn gebleken.......

Daar kan de "overheid" ook nog wel een puntje aan gaan zuigen hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 16:12 #683688

koko schreef :

Er zijn ook wel wat vooroordelen over de beroepsvaart die waar zijn gebleken.......

dat zijn geen vooroordelen maar echte oordelen. neem nu de vissers, bijvoorbeeld de urkers ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 16:32 #683695

koko schreef :
Michieltje schreef :
Daar heeft de overheid dan ook alle reden toe: zeiljacht schippers negeren alle adviezen, luisteren niet uit, voeren geen navigatie lichten en we vinden ons zelf allemaal vreselijk goed in zeemanschap.
Dit forum bevestigd alleen maar, zwart op wit, de vooroordelen van de beroepsvaart over de recreatie vaart. Logisch dat de overheid wel moet ingrijpen om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden. :evil:

Er zijn ook wel wat vooroordelen over de beroepsvaart die waar zijn gebleken.......

Daar kan de "overheid" ook nog wel een puntje aan gaan zuigen hoor.

Dat is zeker waar en niet voor niets dat zij aan allerlei eisen moeten voldoen en de overheid hierop probeert te handhaven. Het is juist niet te hopen al die eigenwijze kamikaze recreatie schippers het verpesten voor de gezond verstand schippers en er nog meer regels, noodzakelijk, worden opgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 16:53 #683700

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
Ad,

Misschien dat ik het verkeerd lees, maar volgens mij staat het zo in het BPR:

- In de artikel 9 wateren mag je alleen varen met een radar(art 6.29)
(Je kan alleen op radar varen als je een goedgekeurde installatie hebt)

- Op de overige wateren mag je alleen varen als dat veilig kan, dit ter
beoordeling aan de schipper. (of je dit nu doet op het gehoor, met een x-ray
ogen B) of met een niet gekeurde radar en kaartplotter doet er niet toe,
zolang het (naar oordeel van de schipper) maar veilig is.

Groet,

Pieter

Ja precies.
Maar als een bevoegd ambtenaar ( en of dat een sluismeester of brugwachter is daar hadden we had al eerder over ) vindt dat het niet kan mag het dus niet.
In discussie gaan met een ambtenaar kan dus in feite alleen achteraf wat hier dus gebeurt.
En wat de autoriteiten ervan vinden lijkt me nu wel duidelijk als ik dat antwoord van RWS lees.
In hoeverre dat helemaal volgens de letter der wet is gegaan kun je je afvragen maar wij zijn hier uiteraard niet in staat om dat te beoordelen.

Overigens , stel dat de betreffende sluiswachter alle schepen had doorgelaten en er was een ernstig ongeluk gebeurd, wat zou dan de reactie zijn denk je.

In ieder geval vind ik de regel duidelijk. Als je "geen hand voor ogen" ziet zoek je een veilig plekje op.
En trouwens , een pleziervaartuig met een niet goedgekeurde jachtenradar is voor de wet hetzelfde als een zonder radar. Het gebruiken daarvan is dus geen excuus om door te varen ook al vind je dat zelf.
Ad

Volgens mij ligt de beslissing over al dan niet doorvaren bij de schipper, niet bij een sluis of brugwachter.
Als die er al wat zinnigs zou kunnen zeggen over wanneer je nog veilig door kan varen.

Als er als gevolg van mijn handelen (in dit geval doorvaren) een ongeluk zou gebeuren zou ik daar nooit de betreffende ambtenaar op aan spreken, zeker niet als hij nog gewaarschuwd zou hebben.

Als blijkt dat de overheid (politie) vind dat als ik doorvaar dit niet veilig kan, moeten ze mij daar dan maar voor verbaliseren, hiertegen zal ik dan in beroep gaan en dan kan de rechter een oordeel vellen.
Dat is m.i. de weg niet de willekeur van een sluiswachter.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 17:23 #683711

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wil je legaal op radar mogen varen, bouw een grote beugel in de mast, schaf een mooie SwissRadar binnenvaartradar aan en haal je radarpatent. Wel heb je een omvormer nodig, want profi radars gaan volgens mij op 230 v. Probleem opgelost. :laugh: Dichte mist is er alleen als het niet waait, dus draait de motor toch, stroom geen probleem.:laugh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 nov 2015 17:26 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 17:49 #683718

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
captain koek schreef :
Goede vondst Ad!

Hier de tekst:

Die Antwort von Fleuren in vollem Wortlaut:

"Allereerst wil ik u er op wijzen dat Rijkswaterstaat, binnen de mogelijkheden die hij heeft, er alles aan doet om de vaarweggebruiker zo vlot mogelijk van A naar B te laten varen.
Daarbij staat veiligheid wel voorop!
Als het kan en veilig is, zal ons personeel bruggen en sluizen bedienen conform het bedienregiem dat is vastgesteld en voor iedereen te raadplegen is via o.a. www.vaarweginformatie.nl.

Mist

Op zowel zondag 1 als maandag 2 november was er sprake van mist in Nederland. Met name het midden en noorden van Nederland zijn tijdens deze twee dagen door dichte tot zeer dichte mist getroffen. Het zicht was grote delen van de dag minder dan 50 meter. Niet alleen het verkeer op de weg, maar ook het scheepvaartverkeer heeft op deze dagen dan ook ernstige hinder ondervonden.

Bediening van beweegbare bruggen

De bediening van de meeste beweegbare bruggen rond het IJsselmeer heeft op 1 en 2 november niet of nauwelijks plaats kunnen vinden. Veel bruggen worden op afstand bediend. Om een brug te kunnen “draaien’ (openen en sluiten) is een goed zicht op de brug, de weg en de vaarweg essentieel. Daarbij wordt altijd gebruik gemaakt van camera’s. Is er géén goed zicht op de weg, de vaarweg of de brug, dan mag een operator de brug niet bedienen.
U kunt zich voorstellen dat bij dichte mist het zicht onvoldoende is om een brug veilig te kunnen bedienen.

Bediening van sluizen

Ook voor de bediening van sluizen geldt dat de sluismeester het hele sluiscomplex met behulp van camera’s goed moet kunnen overzien. Is dit niet mogelijk, dan mag een sluismeester niet tot schutten overgaan. Tijdens de dichte mist van 1 en 2 november was het zicht overwegend zo slecht dat er niet veilig geschut kon worden.

Beweegbare bruggen bij sluizen

Veel sluiscomplexen rond het IJsselmeer zitten in waterkeringen (dijken) waar tevens een weg overheen loopt. Om schepen in een sluis te kunnen schutten, moet de brug in de weg open. Als de brug niet bediend kan worden, dan kunnen de schepen in de sluis ook niet geschut worden. Door de dichte mist konden veel beweegbare bruggen, zoals hierboven vermeld, niet bediend worden omdat het zicht voor de operators onvoldoende was. Dit had dus tot gevolg dat de sluizen ook niet bediend konden worden.

Berichten aan de scheepvaart

Alle actuele informatie voor de scheepvaart, waaronder stremmingen, wordt door Rijkswaterstaat op diverse manieren gecommuniceerd richting de vaarweggebruiker. Dit gebeurt middels zogenaamde BAS-berichten (Bericht Aan de Scheepvaart). Deze berichten zijn te raadplegen via teletekst op de TV en via www.vaarweginformatie.nl. Het niet kunnen bedienen van bruggen en sluizen is middels deze BAS-berichten, per brug/sluis gecommuniceerd richting de vaarweggebruiker.

BPR

Alle vaarweggebruikers op de Nederlandse vaarwateren moeten in bezit zijn van het zogenaamde BPR (Binnenvaart Politie Reglement). In dit BPR staan ook regels omtrent het varen bij mist/slecht zicht.
Volgens artikel 6.30 lid3 moet een schip op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen, wanneer in verband met de mate van beperking van het zicht, met de aanwezigheid en de bewegingen van andere schepen of met de plaatselijke omstandigheden de vaart niet zonder gevaar kan worden voortgezet.

Conclusie

Het was op 1 en 2 november zeer mistig op en rond het IJsselmeer. Hierdoor was het voor Rijkswaterstaat bij praktisch alle beweegbare bruggen en sluizen helaas niet mogelijk om deze veilig te bedienen. De scheepvaart is van deze stremmingen, zodra ze optraden, direct op de daarvoor bestemde manieren geïnformeerd.
Door de hevige mist, met een zicht van vaak minder dan 50 meter, is het onverantwoord om voor recreatieschepen met géén, nauwelijks, of zeer beperkte middelen onder deze omstandigheden veilig op het IJsselmeer te varen. Daarbij gaat het niet alleen om de veiligheid van de recreatievaarder zelf, maar ook die van andere schepen. Uiteraard vinden wij het voor de getroffen schippers vervelend dat zij hun reis tijdelijk uit hebben moeten stellen, maar zoals eerder gesteld gaat veiligheid boven alles.
Wij hopen dan ook dat de getroffen schippers alsnog inzien dat het overmacht was door de mist.

Diederik C.M. Fleuren
Senior Communicatieadviseur / Woordvoerder"

Even gesteld dat bovenstaande klopt, en dat het schutten van jachten inderdaad gestopt is omdat het sluiscomplex niet te overzien was voor de sluismeester. Hoe is het dan verklaarbaar dat er slechts korte tijd later, met dezelfde mist, wel geschut kon worden op het moment dat de jachten onder begeleiding van een KNRM boot naar Enkhuizen konden doorvaren?

Dat zou dan dus, volgens de eigen verklaring van RWS, onmogelijk moeten zijn. Ofwel de mist was toen zover verminderd dat het sluiscomplex overzichtelijk was, en vanaf dat moment zou iedereen moeten worden doorgelaten, ofwel het sluiscomplex zat nog steeds dicht en er kon niet geschut worden. De begeleiding door KNRM heeft niets veranderd aan de mist ter plaatse.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 19:47 #683767

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Michieltje schreef :
koko schreef :

Er zijn ook wel wat vooroordelen over de beroepsvaart die waar zijn gebleken.......

Daar kan de "overheid" ook nog wel een puntje aan gaan zuigen hoor.

Dat is zeker waar en niet voor niets dat zij aan allerlei eisen moeten voldoen en de overheid hierop probeert te handhaven. Het is juist niet te hopen al die eigenwijze kamikaze recreatie schippers het verpesten voor de gezond verstand schippers en er nog meer regels, noodzakelijk, worden opgelegd.

Ik ben er vrij zeker van dat wij het in de basis heel erg met elkaar eens zijn. De kunst voor ons beiden gaat zijn om de handhavers zover te gaan krijgen dat ze gaan beginnen met handhaven wat er al is aan regelgeving. Daarbij maken zij zichzelf extra geloofwaardig door "eigenrichting" achterwege te laten. Adviseren; tuurlijk. Altijd doen.
Blokkeren: alleen als dat volgens regelgeving correct is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 20:23 #683777

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
plusfast schreef :
Hoe is het dan verklaarbaar dat er slechts korte tijd later, met dezelfde mist, wel geschut kon worden op het moment dat de jachten onder begeleiding van een KNRM boot naar Enkhuizen konden doorvaren?

Precies die vraag wilde ik net posten.

Ik kan heel ver mee gaan in het verhaal van RWS, maar het gaat mank omdat ze een selectie maakten in de wel en niet te schutten schepen. Niet schutten is iets anders dan niet alle schepen schutten ...

We wachten de reactie op de mails nog maar even af :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 20:30 #683781

koko schreef :

Ik ben er vrij zeker van dat wij het in de basis heel erg met elkaar eens zijn. De kunst voor ons beiden gaat zijn om de handhavers zover te gaan krijgen dat ze gaan beginnen met handhaven wat er al is aan regelgeving. Daarbij maken zij zichzelf extra geloofwaardig door "eigenrichting" achterwege te laten. Adviseren; tuurlijk. Altijd doen.

Blokkeren: alleen als dat volgens regelgeving correct is.

Het was toch ook terecht?

Volgens artikel 6.30 lid3 moet een schip op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen, wanneer in verband met de mate van beperking van het zicht, met de aanwezigheid en de bewegingen van andere schepen of met de plaatselijke omstandigheden de vaart niet zonder gevaar kan worden voortgezet.
En er is door de bevoegde autoriteit zelfs een bericht voor de scheepvaart voor gegeven dat er niet bediend zou worden voor de recreatievaart i.v.m.het zicht.
De jachten lagen daar prima bij het naviduct.

Uit soepeligheid voor die arme watersporters die moesten wachten heeft de sluiswachter nog een mogelijkheid geschapen om in konvooi met de KNRM naar de jachthaven te varen en hebben ze geen bekeuring gekregen voor het niet voeren van de juiste verlichting. Als stank voor dank krijgt hij nu van diezelfde watersporters nu een lading stront over zich heen. Die laat het volgende keer wel uit zijn hoofd om iets te regelen ;)
Laatst bewerkt: 20 nov 2015 20:37 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 20:50 #683785

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Michieltje schreef :
En er is door de bevoegde autoriteit zelfs een bericht voor de scheepvaart voor gegeven dat er niet bediend zou worden voor de recreatievaart i.v.m.het zicht.

Uit soepeligheid voor die arme watersporters die moesten wachten heeft de sluiswachter nog een mogelijkheid geschapen om in konvooi met de KNRM naar de jachthaven te varen en hebben ze geen bekeuring gekregen voor het niet voeren van de juiste verlichting. Als stank voor dank krijgt hij nu van diezelfde watersporters nu een lading stront over zich heen. Die laat het volgende keer wel uit zijn hoofd om iets te regelen ;)

Dat eerste is dus in mijn ogen een foutief bericht. Er is niet gevraagd of de jachten recreatievaart of niet waren. De sluismeester kon dit dus niet weten. Bovendien bestaat recreatievaart in het bpr niet. Iedere auto met een fietsendrager is toch ook niet per definitie een vakantieganger/toerist?

Dat KNRM konvooi gaat voor de KNRM nog een staartje krijgen. Zij varen, zoals een paar pagina's terug ook al werd aangegeven, met exact dezelfde niet goedgekeurde radars als de jachten die voor de sluis lagen. Als de jachten niet verder mochten mocht de KNRM het evenmin. Men had begeleiding van een binnenschip/RWS boot o.i.d. moeten vragen. Maar ja, nu kon de KNRM met één tochtje weer een heleboel 'geredden'in de statistieken bijschrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 21:47 #683810

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Michieltje schreef :

Volgens artikel 6.30 lid3 moet een schip op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen, wanneer in verband met de mate van beperking van het zicht, met de aanwezigheid en de bewegingen van andere schepen of met de plaatselijke omstandigheden de vaart niet zonder gevaar kan worden voortgezet.
Maar de vraag is, wanneer is dat? en wie bepaald dat?
Volgens mij is het voor iedereen verschillend wanneer er niet meer veilig gevaren kan worden, afhankelijk van kunde, kennis, uitrusting e.d.
Dit naar mijn mening te bepalen door de schipper.

Zoals al eerder aangegeven, op een mij bekend water, en met voldoende bemanning zou ik bij wijze van spreken nog wel blind durven te varen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 20 nov 2015 21:47 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 nov 2015 23:28 #683854

Rikken schreef :
Michieltje schreef :
En er is door de bevoegde autoriteit zelfs een bericht voor de scheepvaart voor gegeven dat er niet bediend zou worden voor de recreatievaart i.v.m.het zicht.

Uit soepeligheid voor die arme watersporters die moesten wachten heeft de sluiswachter nog een mogelijkheid geschapen om in konvooi met de KNRM naar de jachthaven te varen en hebben ze geen bekeuring gekregen voor het niet voeren van de juiste verlichting. Als stank voor dank krijgt hij nu van diezelfde watersporters nu een lading stront over zich heen. Die laat het volgende keer wel uit zijn hoofd om iets te regelen ;)

Dat eerste is dus in mijn ogen een foutief bericht. Er is niet gevraagd of de jachten recreatievaart of niet waren. De sluismeester kon dit dus niet weten. Bovendien bestaat recreatievaart in het bpr niet. Iedere auto met een fietsendrager is toch ook niet per definitie een vakantieganger/toerist?

Dat KNRM konvooi gaat voor de KNRM nog een staartje krijgen. Zij varen, zoals een paar pagina's terug ook al werd aangegeven, met exact dezelfde niet goedgekeurde radars als de jachten die voor de sluis lagen. Als de jachten niet verder mochten mocht de KNRM het evenmin. Men had begeleiding van een binnenschip/RWS boot o.i.d. moeten vragen. Maar ja, nu kon de KNRM met één tochtje weer een heleboel 'geredden'in de statistieken bijschrijven.

Bij mijn weten heeft de KNRM een exemption en mogen zij wél uitvaren zonder goedgekeurde radar. WnW weet hier vast meer van...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 nov 2015 00:30 #683865

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Naar aanleiding van alle beweringen hierboven over het gebruik van ‘niet goedgekeurde radars’ wil ik wel wat minder bekende inzichten in dit draadje gooien en zo bijdragen aan het ‘delen van kennis’ (let op, dit is iets voor freaks) :sick:


Voor het gebruik van de 'jachtenradar' op BPR water biedt de ANWB Almanak deel1 gek genoeg uitkomst: lees artikel 4.06 lid 3 van het BPR en de voetnoot van de redactie daarbij. Kort samengevat: een 'jachtenradar' mag op een beperkt aantal binnenlandse vaarwegen gebruikt worden. Als je probeert uit te zoeken waar ze die goedkeuring op baseren wordt het een complexe juridische zoektocht. Maar na veel 'juridisch graven' is mijn conclusie is dat de ANWB gelijk heeft (i.t.t. allerlei analyses die rondzwerven op het internet en dit forum).
Maar over welke vaarwegen hebben we het dan? Dat is in een andere regeling dan het BPR vastgelegd maar grof samengevat komt het erop neer dat het de ruime vaarwegen zijn. Als je een precies lijstje wil kijk dan naar bijlage 4 onder punt 3 van het BPR (let op: die bijlage gaat over AIS maar het zijn precies dezelfde vaarwegen als bedoeld in BPR 4.06 lid 3). Op alle andere vaarwegen dan die bedoeld in BPR 4.06 lid 3 moet je dus voor het varen onder radar een goedgekeurde binnenvaart radar hebben (dus ook op de Gouwzee b.v.). Ook op de vaarwegen die niet vallen onder bijlage 9 van het BPR, maar op die vaarwegen mag je wél varen als je niet afhankelijk bent van de radar (onder radar varen) voor het 'zonder gevaar' kunnen varen. Interessant is overigens dat het lijstje vaarwegen in bijlage 4 een behoorlijke overlap vertoont met de vaarwegen in bijlage 9: zo is bijvoorbeeld het varen op de Wadden met een non-Solas goedgekeurde 'jachtenradar' toegestaan.
Tenminste......er is, naast wat andere eisen, ook nog de eis dat je de vereiste papieren moet hebben om onder radar te mogen varen. BPR art. 4.06 lid1 onder b zegt dat je daarvoor een radarpatent moet hebben. Met dat radarpatent zijn in een andere regeling een aantal diploma's gelijk gesteld maar uitsluitend voor gebruik op de hiervoor bedoelde vaarwegen! Wellicht niet verwonderlijk dat het hier meestal om opleidingen voor het bedienen van zeevaartradars gaat. Die opleiding kost je een week full-time met een theorie en praktijk examen (je bent ongeveer € 1000,- armer en het niveau is pittig, erg pittig, voor een ‘recreatieschipper’).
Radargebruik op zee: Als je 'een' radar hebt moet je hem te allen tijde gebruiken (BVA Vs.5) en je moet hem oordeelkundig gebruiken (BVA Vs 6 onder b). Op zee worden dus geen 'papiertjes' vereist voor kleine schepen, noch voor de radarinstallatie, noch voor het bedienen ervan (wel in de zeehaven!). Maar als het fout gaat ben je wél aansprakelijk voor het overtreden van het BVA en dus de schade. Het klassieke voorbeeld daarvan is de Whispa Gas Monarch casus uit 2007 (Marine Accident Investigation Board, MAIB) waar zowel de radar van het zeiljacht als de vaardigheden van de schipper onvoldoende werden beoordeeld door de MAIB.

En zo is de cirkel rond: de MAIB concludeert naar aanleiding van het genoemde ongeval dat de RYA opleiding van de schipper niet voldeed en dat alleen een cursus van professionele omvang en diepgang voldoende kennis en vaardigheden bijbrengt om inhoudelijk te kunnen voldoen aan de eisen o.a. genoemd in BVA Vs. 6 onder b en Vs. 19.
Dit hele verhaal verklaart waarom de KNRM in dichte mist mag varen. Ze varen op veel van hun boten met een non-Solas goedgekeurde 'jachtenradar' op de ruime vaarwegen. Maar veel belangrijker is dat al hun radaroperators minimaal de genoemde cursus gevolgd hebben. De radars die de KNRM meestal gebruikt hebben overigens een relatief kleine horizontale hoek: ongeveer 2,5˚ en hebben geen last van reflecties dichtbij de boot die de conventionele radars wel hebben. Zo kunnen ze zeer dichtbij 'kijken'. Deze radars worden ook gebruikt als onderdeel van radarsystemen van supertankers. Op dit forum is eigenlijk het meest interessante dat ze erg weinig stroom verbruiken en verkrijgbaar zijn met een sticker B&G er op.
Kortom de meest simpele, veilige, oplossing is om met heel slecht zicht niet te varen. Wil je op ruim water en zee onder radar varen dan kies je dus voor de meer complexe oplossing en moet je beginnen met het halen van een radarpatent of daaraan gelijkgesteld diploma en daarna aan alle eisen voldoen (er zijn er nog een paar die ik even niet genoemd heb). Oh ja, en je moet RWS nog even overtuigen dat je echt net zo veilig kunt varen in dichte mist als die binnenvaartschipper….maar uiteindelijk doe je het voor jezelf en je crew toch? :)
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 11:07 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 nov 2015 07:57 #683872

Rikken schreef :
Dat KNRM konvooi gaat voor de KNRM nog een staartje krijgen. Zij varen, zoals een paar pagina's terug ook al werd aangegeven, met exact dezelfde niet goedgekeurde radars als de jachten die voor de sluis lagen. Als de jachten niet verder mochten mocht de KNRM het evenmin. Men had begeleiding van een binnenschip/RWS boot o.i.d. moeten vragen. Maar ja, nu kon de KNRM met één tochtje weer een heleboel 'geredden'in de statistieken bijschrijven.

Wat is dit nu voor een rare reactie? Komen de KNRM jongens vrijwillig in hun vrije tijd watersporters assisteren krijgen zij ook nog even een veeg uit de pan. Lekker motiverend voor het vrijwilligers werk, stank voor dank. :(

En wat bedoel je met'een staartje krijgen'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 nov 2015 17:07 #683983

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Belmar2 schreef :
Naar aanleiding van alle beweringen hierboven over het gebruik van ‘niet goedgekeurde radars’ wil ik wel wat minder bekende inzichten in dit draadje gooien en zo bijdragen aan het ‘delen van kennis’ (let op, dit is iets voor freaks) :sick:


Voor het gebruik van de 'jachtenradar' op BPR water biedt de ANWB Almanak deel1 gek genoeg uitkomst: lees artikel 4.06 lid 3 van het BPR en de voetnoot van de redactie daarbij. Kort samengevat: een 'jachtenradar' mag op een beperkt aantal binnenlandse vaarwegen gebruikt worden. Als je probeert uit te zoeken waar ze die goedkeuring op baseren wordt het een complexe juridische zoektocht. Maar na veel 'juridisch graven' is mijn conclusie is dat de ANWB gelijk heeft (i.t.t. allerlei analyses die rondzwerven op het internet en dit forum).
Maar over welke vaarwegen hebben we het dan? Dat is in een andere regeling dan het BPR vastgelegd maar grof samengevat komt het erop neer dat het de ruime vaarwegen zijn. Als je een precies lijstje wil kijk dan naar bijlage 4 onder punt 3 van het BPR (let op: die bijlage gaat over AIS maar het zijn precies dezelfde vaarwegen als bedoeld in BPR 4.06 lid 3). Op alle andere vaarwegen dan die bedoeld in BPR 4.06 lid 3 moet je dus voor het varen onder radar een goedgekeurde binnenvaart radar hebben (dus ook op de Gouwzee b.v.). Ook op de vaarwegen die niet vallen onder bijlage 9 van het BPR, maar op die vaarwegen mag je wél varen als je niet afhankelijk bent van de radar (onder radar varen) voor het 'zonder gevaar' kunnen varen. Interessant is overigens dat het lijstje vaarwegen in bijlage 4 een behoorlijke overlap vertoont met de vaarwegen in bijlage 9: zo is bijvoorbeeld het varen op de Wadden met een non-Solas goedgekeurde 'jachtenradar' toegestaan.
Tenminste......er is, naast wat andere eisen, ook nog de eis dat je de vereiste papieren moet hebben om onder radar te mogen varen. BPR art. 4.06 lid1 onder b zegt dat je daarvoor een radarpatent moet hebben. Met dat radarpatent zijn in een andere regeling een aantal diploma's gelijk gesteld maar uitsluitend voor gebruik op de hiervoor bedoelde vaarwegen! Wellicht niet verwonderlijk dat het hier meestal om opleidingen voor het bedienen van zeevaartradars gaat. Die opleiding kost je een week full-time met een theorie en praktijk examen (je bent ongeveer € 1000,- armer en het niveau is pittig, erg pittig, voor een ‘recreatieschipper’).
Radargebruik op zee: Als je 'een' radar hebt moet je hem te allen tijde gebruiken (BVA Vs.5) en je moet hem oordeelkundig gebruiken (BVA Vs 6 onder b). Op zee worden dus geen 'papiertjes' vereist voor kleine schepen, noch voor de radarinstallatie, noch voor het bedienen ervan (wel in de zeehaven!). Maar als het fout gaat ben je wél aansprakelijk voor het overtreden van het BVA en dus de schade. Het klassieke voorbeeld daarvan is de Whispa Gas Monarch casus uit 2007 (Marine Accident Investigation Board, MAIB) waar zowel de radar van het zeiljacht als de vaardigheden van de schipper onvoldoende werden beoordeeld door de MAIB.

En zo is de cirkel rond: de MAIB concludeert naar aanleiding van het genoemde ongeval dat de RYA opleiding van de schipper niet voldeed en dat alleen een cursus van professionele omvang en diepgang voldoende kennis en vaardigheden bijbrengt om inhoudelijk te kunnen voldoen aan de eisen o.a. genoemd in BVA Vs. 6 onder b en Vs. 19.
Dit hele verhaal verklaart waarom de KNRM in dichte mist mag varen. Ze varen op veel van hun boten met een non-Solas goedgekeurde 'jachtenradar' op de ruime vaarwegen. Maar veel belangrijker is dat al hun radaroperators minimaal de genoemde cursus gevolgd hebben. De radars die de KNRM meestal gebruikt hebben overigens een relatief kleine horizontale hoek: ongeveer 2,5˚ en hebben geen last van reflecties dichtbij de boot die de conventionele radars wel hebben. Zo kunnen ze zeer dichtbij 'kijken'. Deze radars worden ook gebruikt als onderdeel van radarsystemen van supertankers. Op dit forum is eigenlijk het meest interessante dat ze erg weinig stroom verbruiken en verkrijgbaar zijn met een sticker B&G er op.
Kortom de meest simpele, veilige, oplossing is om met heel slecht zicht niet te varen. Wil je op ruim water en zee onder radar varen dan kies je dus voor de meer complexe oplossing en moet je beginnen met het halen van een radarpatent of daaraan gelijkgesteld diploma en daarna aan alle eisen voldoen (er zijn er nog een paar die ik even niet genoemd heb). Oh ja, en je moet RWS nog even overtuigen dat je echt net zo veilig kunt varen in dichte mist als die binnenvaartschipper….maar uiteindelijk doe je het voor jezelf en je crew toch? :)



1e is de ANWB geen toonaangevende organisatie, dus interpretaties uit almanaken hebben geen wettelijke grond.

2e je zoektocht naar goed gekeurde radars is vrij simpel als je zoekt:
www.ccr-zkr.org/files/document...AnxM_2a_radar_nl.pdf
www.ccr-zkr.org/files/document...AnxM_2b_radar_nl.pdf
www.ccr-zkr.org/files/document.../rv_AnxM_3_radar.pdf

3e
Wat er in U/K/ gebeurd heeft geen enkele geldigheid in N.L.

Verder is het BPR héél helder over de bijlage 9 gebieden, wat je er ook bij wilt verzinnen.

Verder hoort een sluismeester niet zelf een beoordeling te maken wie wel of niet mag schutten (zonder brug). Vele jachten hebben meer navigatie hulpmiddelen aan boord dan een groot (beroeps)vaartuig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 nov 2015 17:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 22 nov 2015 11:13 #684085

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Een reactie op jouw commentaar:

Verder hoort een sluismeester niet zelf een beoordeling te maken wie wel of niet mag schutten (zonder brug).
Daar ging mijn verhaal dit keer niet over maar daar hebben we al een aantal kritische vragen over gesteld aan RWS en, anders dan via de RWS woordvoerder in Duitse media, nog geen antwoord op gehad.

Vele jachten hebben meer navigatie hulpmiddelen aan boord dan een groot (beroeps)vaartuig.

Hoewel ik graag zou willen weten op grond waarvan je dat beweert gaat het voorbij aan de kern van mijn verhaal: je kunt heel erg goedgekeurde radarinstallaties aan boord hebben maar je mag er in BPR gebied geen centimeter 'onder varen' zonder radarpatent of daarmee gelijk gesteld papiertje (BPR art. 4.06 b).

Wat er in U/K/ gebeurd heeft geen enkele geldigheid in N.L.
Het BVA is geldig in de UK maar ook in Nederland. In Nederland zijn overtredingen van de door mij aangehaalde beleidsregels een strafbaar feit. Dat deze aanvaring toevallig in UK gebied heeft plaats gevonden doet dus niets af aan de geldigheid van de regelgeving. Je zou gelijk hebben (geldigheid) als het een strafrechtelijk onderzoek in de UK betrof: het strafrecht zit daar anders in elkaar dan hier. Het betreft hier echter een veiligheidsonderzoek waarbij het gedrag van beide schippers aan het BVA getoetst is. Ik heb het voorbeeld aangehaald om aan te geven dat het BVA qua manier van regelen heel anders in elkaar steekt dan het BPR maar dat onder de streep het bezitten van vaardigheden om onder radar te varen op professioneel niveau een vereiste is, óók op zee.

1e is de ANWB geen toonaangevende organisatie, dus interpretaties uit almanaken hebben geen wettelijke grond.
Je hebt gelijk dat een voetnoot van de Almanakredactie geen wettelijke grond is. Dat zou het overigens ook niet zijn als de ANWB in jouw ogen wél een 'toonaangevende organisatie' zou zijn. Wat ik heb beweerd is dat áls je op zoek gaat naar de wettelijke grond onder hun voetnoot je er na een ingewikkelde juridische zoektocht achter komt dat ze de regelgeving juist geanalyseerd hebben.

Verder is het BPR héél helder over de bijlage 9 gebieden, wat je er ook bij wilt verzinnen.
Je hebt helemaal gelijk dat het BPR bijlage 9 duidelijk is. Wat niet ik, maar de wetgever, erbij 'verzonnen' heeft is art. 4.06 3e lid dat stelt dat op "daartoe aangewezen vaarwegen" je met een voor het varen op die vaarwegen goedgekeurde radar (niet zijnde een goedgekeurde binnenvaartradar) mag varen. Waar het op neer komt is dat de wetgever zegt dat je op een deel van de bijlage 9 vaarwegen met een andere goedgekeurde radar (ANWB voetnoot 'jachtenradar' maar evenzeer zeeradar) mag varen dan een goedgekeurde binnenvaartradar: bijvoorbeeld de Waddenzee of de aanloop en haven van IJmuiden. Ook hier blijft echter de eerste voorwaarde dat je een geldig papiertje hebt om onder radar te mogen varen!

2e je zoektocht naar goed gekeurde radars is vrij simpel als je zoekt:
www.ccr-zkr.org/files/document...AnxM_2a_radar_nl.pdf
www.ccr-zkr.org/files/document...AnxM_2b_radar_nl.pdf
www.ccr-zkr.org/files/document.../rv_AnxM_3_radar.pdf


Die zoektocht is dus op de verkeerde plek: op vaarwater bedoeld in BPR art 4.06 3e lid heb je geen goedgekeurde binnenvaartradar nodig. Wat je wél nodig hebt is een goedgekeurde Non-Solas ETSI EN 302 248 V1.1.2 radar (o.a. die met dat B&G stickertje er op).

Om de draad met dit draadje weer even op te pakken: mijn verhaal was een reactie op de opmerkingen over de KNRM uitrusting gebruikt bij het mist incident.Michieltje schreef :
Rikken schreef :
Dat KNRM konvooi gaat voor de KNRM nog een staartje krijgen. Zij varen, zoals een paar pagina's terug ook al werd aangegeven, met exact dezelfde niet goedgekeurde radars als de jachten die voor de sluis lagen. Als de jachten niet verder mochten mocht de KNRM het evenmin. Men had begeleiding van een binnenschip/RWS boot o.i.d. moeten vragen. Maar ja, nu kon de KNRM met één tochtje weer een heleboel 'geredden'in de statistieken bijschrijven.

Wat is dit nu voor een rare reactie? Komen de KNRM jongens vrijwillig in hun vrije tijd watersporters assisteren krijgen zij ook nog even een veeg uit de pan. Lekker motiverend voor het vrijwilligers werk, stank voor dank. :(

En wat bedoel je met'een staartje krijgen'?
Laatst bewerkt: 22 nov 2015 15:02 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:29 #684603

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Belmar2 schreef :
Dank, goed plan. De AWB biedt ook een aantal aanknopingspunten denk ik. Maar ik denk dat de vragen in eerste instantie bedoeld zijn om een opbouwende, kritische, inhoudelijke discussie met RWS aan te gaan en ik ga er vooralsnog van uit dat ze zo professioneel zijn om dat te doen....

Kleine teleurstelling....zo professioneel zijn ze bij RWS nou ook weer niet....tel met me mee: 10 werkdagen na 7 november (dag van ontvangen bericht) is afgelopen vrijdag 20 November. Ik heb de maandag maar even voorbij laten gaan, soms doet de mail er lang over, maar het is nu de twaalfde dag en taal nog teken van RWS.

Uw vraag aan Rijkswaterstaat [Incident: 151106-000294] 7 november 2015 11:51

Geachte heer / mevrouw,

U heeft recent een melding gedaan bij Rijkswaterstaat.
Hartelijk dank hiervoor.

Uw melding
Op 2 november 2015 is mij schutting geweigerd bij het Naviduct. Over dat besluit heb ik een aantal vragen (bijlage)
Onze reactie

Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen. U ontvangt binnen 10 werkdagen een antwoord van ons.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Namens Jaap Frommé
Afdelingshoofd Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat
Laatst bewerkt: 24 nov 2015 10:30 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:34 #684609

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Belmar: Ik heb op 29 september een vraag gesteld, en ook dezelfde geautomatiseerde bevestigingsmail ontvangen. Geen reactie op gehad. Op 18 oktober heb ik een herinnering gestuurd. Geen reactie.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:37 #684613

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
heb je daarna nog iets gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:43 #684617

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27711
JohnBerg schreef :
@Belmar: Ik heb op 29 september een vraag gesteld, en ook dezelfde geautomatiseerde bevestigingsmail ontvangen. Geen reactie op gehad. Op 18 oktober heb ik een herinnering gestuurd. Geen reactie.

Nee, de antwoordmachine van RWS hapert.
Ik heb al weken geleden een vraag gesteld over de ENC-kaarten die RWS maakt. ook bevestigingsmail ontvangen ("u krijgt binnen 5 dagen antwoord") daarna niks meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:49 #684620

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Belmar2 schreef :
heb je daarna nog iets gedaan?

Nee. Ik heb me erbij neergelegd dat er geen antwoord gaat komen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:50 #684621

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
ik niet :)
kun je het nummer geven van je vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:51 #684622

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
kun je me het nummer geven van je vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:52 #684623

de Bevestigingsambtenaar doet het nog, maar de Antwoordambtenaar zal wel ziek zijn.... ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 24 nov 2015 10:52 #684624

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Belmar2 schreef :
ik niet :)
kun je het nummer geven van je vraag?

Knock yourself out ;)

Incident: 150929-000090
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl