Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 13:46 #753588

bespreekbaar is prima, maar een wijzend vingertje van betweters is wat anders.

Zoals je al aangeeft, de mensen die hier zeggen dat het wel heel dom is wat er gebeurd, zouden waarschijnlijk zelf precies dezelfde fouten maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 14:06 #753593

Ik denk dat deze zaak voor vele een oogopener is en dat we zullen nadenken over dit soort kwalen en de te volgen behandeling. ik zelf type2 maar ik reis niet dagelijks met mijn meter rond ook niet tijdens een tochtje of zo. Deze genoemde zaak is dan ook bijzonder door het gemaskeerd zijn door de aangenomen "zeeziekte". Blijft nog wel de discussie wat de hulpverleners nu eigen wel allemaal moeten kunnen. Een stukje zelfredzaamheid is een must maar tot hoever wil je hierin gaan.

ook op straat vallen mensen om en hier staan omstanders er ook bij te kijken van kijk hem of haar nou en staat ook niet op elke hoek van de straat een AED opgesteld.

Het is in deze zaak naar mijn gevoel voor de schipper een zware last om te dragen
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 15:10 #753613

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
MvN schreef :
Joop66 schreef :
MvN schreef :

Ik verbaas me telkens weer over het één dimensionaal (technisch) denken in de watersport als het gaat om veiligheid, we zijn hier in de bergsport al 20 jaar geleden afgestapt. Ook andere takken zoals luchtvaart zijn na Faro veel meer bezig met de menselijke kant van veiligheid.

Hoe ziet dat er dan uit, anders dan het bewust zijn van wat er kàn gebeuren?

IN het onderhavige geval, hoe ziet dat er uit bij:
1: de tochtvoorbereiding,
2: de eerste tekenen van "er is iets mis",
3: De beslissing: "er is iets mis", en communicatie met de hulpdiensten?

Dit alles tegen het licht dat door begrijpelijke omstandigheden de andere man door slaaptekort niet straight meer denkt?

Lijkt me erg interessant.

Het ís ook erg interessant. Even kort door de bocht, maar bij het Faro ongeluk bleek een gezag verhouding normale communicatie en gezond verstand in de weg te staan. De copiloot wist dat het mis was en had daar ook duidelijke tekenen voor, maar durfde de beslissing van de gezag voerder niet ter spraken te brengen. Daar zat een persoonlijke voorgeschiedenis aan vast. het ongeval is uitvoerig beschreven en een klassieker voor veiligheidskunde.

Afgaande op het verslag wist de schipper wel degelijk dat het goed miswas met zijn zwager, hij dacht echter dat andere mensen met meer verstand en ervaring op zijn hulp vraag reageerde. Tel daar een flinke vermoeidheid bij op en de onderlinge relatie (ik lees dat de zwager de boel normaal graag erg goed wist) en ik denk dat je beslissing anders uitvalt.
Ik zie het zelfde mechanisme ook wel eens in bergsport cursussen, als ik vraag om een groeps beslissing zie je dat de uitkomst vaak radicaal anders is als er sprake is van vermoeiing, slecht weer en haantjes

Mocht de indruk ontstaan zijn dat ik in mijn commentaren wie dan ook wil afbranden, dan wil ik me voor mijn woordkeus verexcuseren. Dat is niet mijn bedoeling. Ik zoek geen schuld, maar probeer wel te zoeken naar het antwoord op de vraag: wat kan ik ooit anders doen, om iets dergelijks te voorkomen.

Bespreekbaar maken van dit gruwelijke gebeuren hoort daar helaas bij.

Behalve Zeilen ben ik ook nog wel eens bezig met familieopstellingen. Een dan de belangrijke aspecten daarin is dat iedereen zijn archetypsiche rol in het spel op een juiste manier invult. Dat verheldert enorm en voorkomt gezagsconflicten in grote mate.

Dank je voor je uitleg. Je zegt dat gevoelde machtsverhoudingen, en eerdere interaktie die een bepaalde kant op gaat, ervoor kan zorgen dat iemand zijn mond houdt. Zie Faro.

Ook in dit geval zijn daar tekenen van. De overledenen wordt gekenschetst als iemand die soms lastig communiceert, maar wel het teambelang in het oog houdt. Ook commentaren van de schipper wijzen in die richting: Laat hem maar even.

Maar waar ik vooral naar op zoek ben: hoe voorkom je dit? Je zegt dat een ruimere omgeving (grotere groep) kan helpen. Dus nog steeds de vraag: wat kun je doen in de voorbereidingen, wat onder weg, wat in communicatie met de hulpdiensten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 15:25 #753618

  • foxman
  • foxman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
kleine correctie/aanvulling
De vliegramp bij Faro wordt nu steeds aangehaald, maar waarschijnlijk wordt die van Tenerife bedoeld. Daar speelden gezagsverhoudingen een belangrijke rol. Bij Faro waren het operationele fouten van de vliegers; te weinig tegen de wind in sturen, te vroeg de gashandels dichtgetrokken.
De piloot zat onbewust tegen de automatische piloot in te sturen. En remde tijdens het laatste deel van de vlucht het rechterwiel van het landingsgestel, dat blokkeerde en afbrak. Martinair hield het aanvankelijk op een plotselinge windvlaag. (wilde kennelijk niet leren van de fouten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 15:26 #753619

Hurley Ruud schreef :
ook op straat vallen mensen om en hier staan omstanders er ook bij te kijken van kijk hem of haar nou en staat ook niet op elke hoek van de straat een AED opgesteld.

Niet op elke hoek, maar zeker geen zeldzaam ding meer, het plaatje spreekt voor zich :whistle:


Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 16:28 #753635

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen onderzoek volledig vrij van angst om "af te branden" kan in een complex systeem tot lering leiden.
Waarom zijn we zo bang om af te branden?
De mens leert het meest van fouten. Niet van studeren en plannen maken op theorie, maar door doen, fouten maken, corrigeren en verder doen. Letterlijk vallen en opstaan als bij kleuters, keer op keer.

In de luchtvaart is het verst met leren van fouten. Geheel zonder de angst om "af te branden" wordt daar elke, ook kleine fout centraal gemeld, vastgelegd en geëvalueerd. Faro, Tenerife, maar ook en eerder nog was er United Airlines vlucht 173 in juni 1979. (en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_173 en voor heel verhaal: www.ntsb.gov/investigations/Ac.../Reports/AAR7907.pdf)Het eval rapport spreekt daar voor het eerst over "flightdeck resource management". Binnen enkele weken na dat ongeluk had NASA een trainingsprogramma hiervoor. De kreet die daar in gebezigd werd was "PACE": probe, alert, challenge, emergency. De captains gingen leren om te luisteren naar hun crew, de crew ging volgens PACE waarschuwen. Het mooie in de luchtvaart is dat zo verkregen inzichten snel wereldwijd gemeengoed wordt gemaakt.
Kijk dan naar de medische wereld: de aantallen fouten die daar gemaakt worden waar onder geen enkele systeem evaluatie plaatsvind is angstwekkend. Er treden complicaties op, er is sprake van een vervelende samenloop van omstandigheden, "ongelukken gebeuren een heel enkele keer". De klagende klant krijgt een vergoeding als hij niet verder zeurt. Overigens begrijpelijk misschien wel: de hiërarchische verhoudingen zijn veelal nog heel klassiek. Er is wel eens berekend dat als de luchtvaart net zo zou werken als de medische wereld er elke dag een vliegtuig zou neerstorten.
Justitie: ook niet bereid / kundig te leren van fouten.

En nu is het "reddingswezen" een keer in het nieuws met een noodlottig verlopen gebeuren. Zijn zij bereid te leren?
Het is een interessant geval, want er zijn heel wat partijen in het spel die aan het communiceren zijn geweest: de operator van de kustwacht, de arts van de kustwacht, de schipper van de reddingsboot, de schipper van de berger, de schipper van het jacht en het slachtoffer.
Als we alle gesprekken zouden hebben tussen alle partijen (de blackbox in de luchtvaart! En... Wel eens van een blackbox in de medische operatiekamer gehoord??) en daarmee met kundige moderne onderzoekers inclusief psychologen zouden evalueren met alle partijen zouden we best veel kunnen leren.
Dingen die in het artikel aangestipt worden als "de vrijwilligers moeten morgen weer aan het werk", het commerciële gedoe met verzekering door de berger, de onderlinge verhouding tussen berger en redder zijn interessant, maar niet uitgediept.
Ik ben bang dat in tegenstelling tot in de luchtvaart, en in lijn met de medische wereld dit trieste gebeuren gerubriceerd gaat worden onder "noodlottige samenloop van complexe omstandigheden".
Laatst bewerkt: 20 juli 2016 17:40 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 17:44 #753652

De luchtvaart is idd zo ongeveer de enige industrie waar men zeer systematisch van elkaars fouten leert. Kerncentrales zijn een redelijke tweede.
Komt natuurlijk ook omdat in beide alles gelogd wordt; ontkennen is eenvoudigweg onmogelijk, de voice- en data-recorders onthouden alles.

Voor beide geldt ook dat fouten meteen honderden of duizenden doden tot gevolg hebben. Dat is bij pleziervaart wel wat anders.

In de medische wereld beginnen checklists, camera's en voicerecording (3000 jaar na Hippocrates) langzaamaan binnen te dringen. Nauwelijks spontaan, maar onder druk van de Inspectie (en dus het publiek). Ik heb weinig hoop dat het leren snel zal gaan....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 18:01 #753655

Leuk idee, die black box in de operatiekamer.

Toch nog wel even 2 kanttekeningen: in de luchtvaart en kerncentrales is/zijn een paar mensen een dienst aan het leveren voor vele mensen en zodoende de personeelskosten slecht een deel van de kosten. Dat ligt in de zorg ongunstiger: daar zie je vaak 3 man tegelijk voor 1 patiënt.

Het ego van de betrokkenen moet er ook wel tegen kunnen dat ze zo nu en dan kritiek krijgen. Kan erg lastig zijn....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 19:34 #753673

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
foxman schreef :
kleine correctie/aanvulling
De vliegramp bij Faro wordt nu steeds aangehaald, maar waarschijnlijk wordt die van Tenerife bedoeld. Daar speelden gezagsverhoudingen een belangrijke rol. Bij Faro waren het operationele fouten van de vliegers; te weinig tegen de wind in sturen, te vroeg de gashandels dichtgetrokken.
De piloot zat onbewust tegen de automatische piloot in te sturen. En remde tijdens het laatste deel van de vlucht het rechterwiel van het landingsgestel, dat blokkeerde en afbrak. Martinair hield het aanvankelijk op een plotselinge windvlaag. (wilde kennelijk niet leren van de fouten)

Helemaal gelijk! Mijn fout. Ik maakte de opmerking uit mijn hoofd op een iets te warm kantoor. Ken beide ongelukken uit de veilgheidskunde en heb ze abuis door elkaar gehaald
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 20 juli 2016 19:48 #753684

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Joop66 schreef :

Maar waar ik vooral naar op zoek ben: hoe voorkom je dit? Je zegt dat een ruimere omgeving (grotere groep) kan helpen. Dus nog steeds de vraag: wat kun je doen in de voorbereidingen, wat onder weg, wat in communicatie met de hulpdiensten?

Joop ik denk dat het begint bij bewust wording van het mechanisme. Ik vrees dat een tweede opmerking kan zijn dat er bezigheden zijn die inherent een risico met zich meebrengen, bergsport, duiken, motorrijden en zeilen, risico's die niet altijd 100% af te dekken zijn.

Als we dan terug gaan naar dit ongeval, zouden de twee mannen dan op de zelfde manier vertrokken zijn als ze zich zouden realiseren dat er een verhoogd risico is om een meerdaagse tocht te maken met zijn tweeën?

Wat wij gezien hebben bij bergsporters is dat zodra het (rest!) risico besef aanwezig is, de kans op een ongeluk daalt. Belangrijk was daarbij niet meer te geloven 'dat het jouw niet zal overkomen, want beter techniek/ meer voorzorgsmaatregelen/ etc'. Je ziet dan dat mensen anders over ongevallen gaan nadenken. IPV alleen hoe voor kom ik het, wordt de vraag nu 'wat doe ik als het mij overkomt?'. Er ligt iemand op de grond, ik snap het niet en ben zelf stervend moe.

Mijn persoonlijke les uit deze case zou kunnen zijn dat met z'n tweeën zeilen een kwetsbare situatie oplevert, waarbij er een verhoogd afbreuk risico is.

Ik neem het je overigens helemaal niet kwalijk, ik hoop dat we uit zo iets triest een volwassen discussie kunnen voeren over onze eigen kwetsbaarheid en ik vind dat de grenzen daarbij naar internet maatstaven niet overschreden zijn
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 22 juli 2016 19:58 #754202

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Quote: Om 19:12 uur noteerde de Kustwacht dat ook de Hurricane, een snelle motorboot van Noordgat, was uitgevaren vanuit West-Terschelling. Aan boord een schipper, een stuurman en een matroos. Smit zocht intussen uit van wie de Contentezza was en belde Karels echtgenote met het verzoek de verzekeringspapieren te mailen. einde quote.


Goedenavond mevrouwtje, u spreekt met Smit van bergingsmaatschappij Noordgat. Ik heb begrepen dat uw man in de problemen zit... wat zegt u? gezonken? nee hoor nog niet. Er is iemand ziek en hij heeft motorpech dus misschien kunt u de verzekeringspapieren effe mailen dan kunnen we zien of we gaan helpen... nee hoor, geen zorgen de KNRM vaart ook. :sick: :sick:

Fijn telefoongesprek zal dat geweest zijn :(
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 07:55 #754247

We kunnen hieruit in ieder geval leren dat je als bemanning/schipper op de hoogte moet zijn van eventuele medische bijzonderheden en of medicijn gebruik bij de opvarenden.
Die info kan cruciaal zijn voor de Kustwacht bij het opstarten/afwikkelen van het incident.
De hulpverlening is nu eenmaal ,in eerste instantie, afhankelijk van de de informatie die het krijgt.

www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/r...adio-medische-dienst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 08:16 #754250

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Kennis van medische achtergrond bij de bemanning is 1 ding. Je moet ook kennis hebben van de werking van eventuele hulpmiddelen.

Het meten van bijvoorbeeld de suikerspiegel van iemand is niet vreselijk moeilijk en goed uit te leggen. Maar je moet wel een paar belangrijke stappen maken die van, soms grote, invloed zijn op de meting.

Met epilepsie hetzelfde verhaal. Niet vreselijk ingewikkeld, maar kennis van het persoonlijk protocol van de patient is wel cruciaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 09:18 #754257

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
hscharft schreef :
In mijn ogen is de schipper nog altijd de eerste verantwoordelijke voor zijn bemanning.
Ook al was het in dit geval zijn zwager en ga je er daardoor misschien wat makkelijker mee om....

Als je als schipper een suikerpatient mee neemt op een lange trip zou je naar mijn idee iig op de hoogte moeten zijn van de dingen die zouden kunnen gebeuren en je bijvoorbeeld voor de reis door degene in kwestie laten instrueren hoe je suikerwaarden meet als diegene daar zelf niet meer toe in staat is en vervolgens weten wat te doen bij bepaalde waarden. Bijvoorbeeld juist suiker geven of juist insuline spuiten.

Hier raak je de kern van de zaak. Het is natuurlijk gemakkelijk en goedkoop om externe partijen de schuld in de schoenen te schuiven. het is belangrijk om vast te stellen wie nu probleem eigenaar is en blijft of wordt.
In 1e instantie is het helemaal 100% de verantwoording van de patient dat hij kennelijk de schipper niet voldoende op de hoogte gebracht heeft van zijn medische staat en wat te doen als het mis gaat en hoe te herkennen. De patient heeft de schipper opgezadeld met een ongewenst probleem. De schipper wist het mogelijk niet en heeft er niet naar gevraagd (voorbereiding). Alles wat daarna gebeurd is, is slechts een afgeleide.

Op 1 van mijn Antarctica reizen bleek dat wij ook een stevige diabetes aan boord hadden, dat had de patient verzwegen, terwijl er heel duidelijk in de voorwaarden stond dat we geen diabetes meenemen aan boord, om bovenstaand verhaal. In geval van een medische aandoening moet dat gemeld worden en vroegen we altijd een medische verklaring en een schriftelijk oordeel van de behandeld arts.
Ik was woest en in staat om die man terug te sturen met het vliegtuig, zeker omdat hij het met opzet verzwegen had. Hij zei het pas toen we dus al onderweg waren.
Uiteindelijk heb ik, in overleg, zijn partner verplicht om wacht te houden bij hem en over hem en hem en zijn vrouw beide een verklaring laten ondertekenen waarin stond dat hij het met opzet verzwegen had en de bemanning juridisch vrijpleitte voor eventuele gevolgen. alternatief was terugkeren met een hele dikke claim aan hun broek van de andere gasten.
De beste man was hondszeeziek, dagen lang.
Een hypo is moeilijk te onderscheiden van zeeziekte, daar ligt altijd een probleem.

Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft.

Dream on.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 09:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 09:34 #754266

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
WADnWIND schreef :
Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft. Dream on.
Ben ik het helemaal mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 11:05 #754279

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Albert 45 schreef :
WADnWIND schreef :
Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft. Dream on.
Ben ik het helemaal mee eens.
Kon het niet beter zeggen. Dat je die "meneer" niet sowieso hebt laten ophalen. Had ik me zo kunnen voorstellen.

Een van de dingen die ik op zee uiterst verfrissend vind, is dat we als grote jongens met elkaar omgaan. Er "mag" heel veel. Maar dat betekent niet dat je t ook allemaal moet doen. Daar hoort eigen verantwoordelijkheid bij.
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 11:08 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 11:16 #754280

WADnWIND schreef :

Op 1 van mijn Antarctica reizen bleek dat wij ook een stevige diabetes aan boord hadden, dat had de patient verzwegen, terwijl er heel duidelijk in de voorwaarden stond dat we geen diabetes meenemen aan boord, om bovenstaand verhaal. In geval van een medische aandoening moet dat gemeld worden en vroegen we altijd een medische verklaring en een schriftelijk oordeel van de behandeld arts.

Helemaal eens met je aanpak; zo iemand brengt niet alleen zichzelf in gevaar; ook de anderen kunnen erdoor in de problemen komen, en de schipper zeker ook, als verantwoordelijke.

Uit pure nieuwsgierigheid: was het een Amerikaan? Die uit privacy-overwegingen vond dat niemand het hoefde te weten?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 13:49 #754298

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Albert 45 schreef :
WADnWIND schreef :
Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft. Dream on.
Ben ik het helemaal mee eens.
Ben het er niet helemaal mee eens, als er professionele organisaties (knrm, kustwacht, arts) bereid zijn een redding, medische assistentie uit te voeren, dan mag daarvan ook een professionele werkwijze worden verwacht.
als over deze werkwijze achteraf vragen gesteld kunnen worden, moet dat zeker gebeuren.
niet om met het vingertje te wijzen, maar om van te leren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 15:01 #754303

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
De patiënt was in de veronderstelling in een hypo te zitten, hij heeft suikers (achteraf gezien aan de dextrose papiertjes) genuttigd. Echter zat hij in een hyper, mogelijk dat door de vergiftiging zijn hersenen al dusdanig waren aangetast en niet meer in staat helder te kunnen denken.
Wanneer de patiënt op dat moment insuline had gespoten zou hij mogelijk in een hypo zijn beland, op dat moment was hij al behoorlijk ziek en waren zijn overlevingskansen een stuk groter geweest.

Zijn vrouw die is gebeld, die heeft ook niet gereageerd dat haar man suiker had, zo zie je maar dat je in een stres situatie niet alles meer kan overzien met alle gevolgen van dien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 15:37 #754310

Als je op zee zeilt zoek je het gevaar natuurlijk zelf op, maar toch...

Arts weigert heli te sturen maar vraagt niet naar suikerspiegel van de diabetespatiënt :S

en verderop: Hoe kan het in godsnaam dat Dieter aan boord is gebleven? Waarom zijn jullie niet van boord gegaan?” Karel: „Hè? We kónden niet van boord!” Dat was hem meegedeeld door de opstapper. Zijn vrouw had van de Kustwacht juist vernomen dat Karel en Dieter er zelf voor hadden gekozen om aan boord te blijven. :S
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 15:45 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 18:30 #754325

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
WADnWIND schreef :
....Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft.

Deze instelling zal niet leiden tot lering. Stel je voor dat na een incident met een vliegtuig er gezegd wordt: "vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van..." .
De gedupeerden (achterblijvende familie) zou niet aan hoeven te dringen op "onderzoek" of verklaringen, nee, de redders en bergers, kustwachtstations en reddings arts zouden zèlf moeten aandringen tot onderzoek. Ter lering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 18:58 #754327

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Sunday schreef :
WADnWIND schreef :
....Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft.

Deze instelling zal niet leiden tot lering. Stel je voor dat na een incident met een vliegtuig er gezegd wordt: "vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van..." .
De gedupeerden (achterblijvende familie) zou niet aan hoeven te dringen op "onderzoek" of verklaringen, nee, de redders en bergers, kustwachtstations en reddings arts zouden zèlf moeten aandringen tot onderzoek. Ter lering.

Omdat ik bijna elke week in een helicopter stap om boven de Noordzee te vliegen maakt mij super bewust van de (extreme) risico's. Ik accepteer dus het feit dat het fout kan gaan en afgelopen is. Als je dat niet wil, moet je niet gaan vliegen.
Ik ga er niet vanuit dat hulp instanties iets kunnen betekenen, lukt het wel dan is dat "gevonden vreten".

Je kan je ook afvragen welke extra zware en financiële wissel dit trekt op de instanties, mensen, vrijwilligers en maatschappij naar aanleiding van een niet m.i. niet verwijtbaar enkel voorval?
is dat wel evenredig en redelijk?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 23 juli 2016 19:19 #754330

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Lering levert verbetering en uiteindelijk mogelijk ook geld op. Lering hoeft niet veel te kosten. Als dat beweerd wordt is dat dan de eerste barrière die opgeworpen wordt om niet te willen leren denk ik.
Een van de punten waarin deze casus lering zou kunnen brengen is de verhouding / samenwerking redders en bergers. De twee woorden zeggen het al: redders redden mensen, bergers bergen boten.

Over helicopters: gisteren hier Nederlanders gesproken, waarvan één internationaal veiligheidsoffensief voor Shell was en de ander ook constant heen en weer naar platforms hier in Noorwegen gaat. Recent een heli een rotor afgebroken. Twaalf doden. Geloof maar dat ze dat zullen onderzoeken. Je kan ook zeggen: gewoon pech, zo'n rotor is ook best wel dun en gaat zo hard in de rondte,maat kan zo nu en dan afbreken, heb je gewoon pech.
Laatst bewerkt: 23 juli 2016 19:21 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 11:53 #754407

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Om te voorkomen dat iedereen denkt dat ik tegen lering ben, dat ben ik dus niet.
Maar wel tegen het, vaak vuile, schijn spelletje van ophef wat doorgaans via de politiek of pers gespeeld wordt.

Samenloop van problemen

De Kustwacht registreerde de melding bijvoorbeeld eerst als motorprobleem, wat na de tweede, medische, melding voor verwarring zorgde.
Dit is m.i. veroorzaakt door de schipper van het jacht, niet duidelijk genoeg gecommuniceerd.
Over de uitvraag van het KWC is niets bekend.

Mede door de slechte verbinding heeft de arts geen rechtstreeks contact gehad met de patiënt.
Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten vergeet gemakshalve te vermelden boven welke route dit was. Boven de eilanden is ongeveer 25 mijl tot Terschelling of Schier. Boven de DW route is ongeveer 50 mijl afstand. Dit is een natuurkundig probleem waar niemand verder iets over rept. Dat kan je eigenlijk niemand aanrekenen, afgezien van de kwaliteit van de marifoon/antenne installatie aan boord. dat laatste is onbekend. ( een goede coaxkabel en antenne maakt mogelijk hier wél het verschil!!)

De schipper was erop gericht het schip onder controle te houden en hevig vermoeid.

Alle professionele partijen – Kustwacht, KNRM, Radio Medische Dienst, rederij Noordgat – hebben de situatie van de zieke niet actief in de gaten gehouden en bij elkaar te weinig om terugkoppeling gevraagd.
Was er dan bekend waarover het ging, de RMD had immers geen trigger afgegeven waarop de bemanningen zouden acteren? Ik geef het je te doen, het onderscheid tussen hypo en zeeziekte.
bemanningen zijn geen medici en EHBO op zee onder lastige omstandigheden is V2.0
Dit verhaal gelezen hebbende zullen ze de volgende keer daar ongetwijfeld eerder aan denken, dat zal de lering zijn.

Zo ook door mijn eerder beschreven verhaal over een Antarctica reis met deze situatie en een oom waarbij een hypo in de tram niet herkend werd en hij als dronken door de politie afgevoerd werd?
Dat geeft je meer triggers dan alleen zeeziekte.

Onze bemanning zal ook altijd vragen naar medicijn gebruik e.d. in geval van een dergelijke actie.

In die zin geeft zo'n draadje als dit ook bij veel lezers eerder een trigger of idee dat het diabetes kan zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 11:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 15:31 #754440

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
WADnWIND schreef :
Omdat ik bijna elke week in een helicopter stap om boven de Noordzee te vliegen maakt mij super bewust van de (extreme) risico's. Ik accepteer dus het feit dat het fout kan gaan en afgelopen is. Als je dat niet wil, moet je niet gaan vliegen.
Ik ga er niet vanuit dat hulp instanties iets kunnen betekenen, lukt het wel dan is dat "gevonden vreten".

Helemaal mee eens.

Achteraf onderzoeken waarom er iets mis gegaan is, en wat er verbeterd zou kunnen worden heeft daar niets mee te maken. Je moet in eerste instantie uitgaan van zelfredzaamheid, zodra je het vaste land verlaat, of dat nou in een vliegtuig of op een schip is. En zelfs op het vaste land, als je in een afgelegen gebied terechtkomt ben je ook op jezelf aangewezen. Dat soort gebieden hebben we in Nederland niet (meer), dus hier gaat iedereen er maar gemakshalve en foutief vanuit dat er altijd wel redding komt als er problemen zijn.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl