Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TKN zelfstudie, tips en vragen

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 12:42 #807142

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
La Mavare schreef :
sjrdvanh schreef :
Half jaar geleden tijdens cursus radar bij het STC ook een aantal keer TSS over moeten steken. Daar mochten we tot 30 graden afwijken van haaks.

Dat is wel een zeer ruime interpretatie van
zoveel mogelijk een
rechte hoek
, tenzij dit het gevolg was van stroom en drift: dan is het prima. 600 mag dan ook.

Maar goed, het gaat hier in dit topic om de vraag hoe je voor TKN kunt slagen en dan zou ik dit niet als antwoord geven. En bij onze buren zou ik dit ook nooit doen.

Je reactie toont wel een beetje aan wat een rare regel dat oversteken op een voorliggende koers (= WK) feitelijk is.
Onder 60 graden kruisen mag, maar dit antwoord vooral niet geven op het examen TKN. De examinatoren weten kennelijk ook niet dat voorliggende koers en WK hetzelfde zijn..

Als we toch gaan juridiseren: de clausule "als uitvoerbaar is" maakt het allemaal nog wat rekbaarder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 12:51 #807144

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
onder 60º mag NIET, je voorsteven moet haaks op de TL blijven, maar door drift, stroming mag je wel 60º "verschuiven"
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 12:52 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 12:54 #807145

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Sunday schreef :
Ik ben zelf redelijk precies op Duitse TSS, beetje precies op Engelse, maar op Nederlandse TSS heb ik er echt wel eens een potje van gemaakt. Eerlijk gezegd ook om eens te testen hoe bont je het kunt maken.

Wat ik wel altijd doe is veel screenprints van iPad scherm met kaart en ingeplotte ais maken tijdens de oversteek, zodat ik in geval van rechtzaak een verhaal heb.

Andere maken ook scherm'foto' ;-)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 12:57 #807147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
...
Wat is er nu eigenlijk op tegen om de grondkoers haaks op de TSS te houden? En is die regel van de voorliggende koers niet te rigide in termen van goed zeemanschap?

Alles, je bent minder goed zichtbaar overdag en 's nachts vooral verwarrend plus steek je langzamer over.

Het lijkt me dat het eerste punt pas een rol gaat spelen als grondkoers en wk meer dan 20 graden van elkaar afwijken. En dan nog alleen als het schip in de TSS dat naar jou uitkijkt stroom mee heeft, omdat je minder je zijkant toont. 's nacht valt het helemaal wel mee, want als je zover naar het tegemoetkomende schip toe zou sturen dat hij zowel groen als rood ziet, kan hij al bijna constateren dat je achter hem langs zal gaan. Om dat beeld aan hem te tonen moet er nogal wat verder gecompenseerd worden dan 10 - 15 graden.

Wat dat langzamer oversteken betreft als je wel compenseert voor stroom: je laten wegzetten door de stroom maakt de afstand die je binnen het TSS moet afleggen langer. Compenseer je wel voor stroom, dan vaar je die ten dele dood waardoor je langer over de oversteek doet dan als het stroomloos zou zijn.
Maakt het echt wat uit bij een hoek van 80 graden (niet compenseren) t.o.v. 90 graden (wel compenseren). Wie laat dat eens overtuigend zien? Al was het alleen maar voor mijn gemoedsrust..

Wat ik met dit hele verhaal eigenlijk wil zeggen is dat ik vooral zelf wil blijven nadenken. Met dogma's die mij niet overtuigen heb ik altijd wat moeite. Maar ik laat me graag overtuigen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:00 #807148

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
DavidS schreef :
onder 60º mag NIET, je voorsteven moet haaks op de TL blijven, maar door drift, stroming mag je wel 60º "verschuiven"

En dat alleen maar op grond van het feit je dan je zijkant optimaal blijft tonen? Wonderlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:19 #807152

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
Ergens in dit draadje heb je TKN gepromoot. Dan zal je toch ook dit plaatje wel eens gezien hebben?



Geeft antwoord op al je vragen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:23 #807153

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
uit groups.google.com/forum/#!topi...rt.varen/F1LirDYN5uo

"Navraag bij de (wester)Schelderadar en Zeebrugge mensen hetzelfde
verhaal de kortste haakse lijn ,al vaar je dan een andere heading."

"En die lane moet je volgens de IRPCS die ik vanuit de Reeds aanhaalde
volgens Rule 10c in een haakse kompaskoers dus met kop en kont 90
graden haaks op de assen van de lane oversteken. De aanloop Zeebrugge
en ook de Westerschelde kennen niet zo´n TSS. Daar heb je alleen ITZ
een inshore traffic zone. Waar schepen binnen de betonning in 2
richtingen varen."

kun je nog volgen? :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:36 #807157

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Om nog even terug te komen hierop:
La Mavare schreef :
BB uit is verboden, want je moet dwars oversteken en vaar je tegen het verkeer in.
SB uit is ook verboden, want je moet dwars oversteken (en bent dan minder zichtbaar).
IMHO is het tweede niet juist. Ieder schip dat niet kruist moet "in de passende verkeersbaan te varen in de algemene richting van de verkeersstroom voor die baan"
ofwel, je mag wel degelijk mee gaan liggen. Je bent op dat moment geen kruisend schip meer, maar gewoon een schip dat de TSS baan volgt. Niks mis mee.

De suggestie om een rondje te draaien te draaien totdat het andere schip gepasseerd is zou ik zelf nooit voor kiezen. Ten eerste omdat dat rondje wel eens een heel groot rondje zou kunnen worden (of meerdere) want het duurt soms best even voordat je je weg kan vervolgen. Dat soort capriolen in een TSS worden door niemand (niet op het water en niet op de wal) op prijs gesteld.
Ten tweede omdat het schip waarvoor je uitwijkt mogelijk niet het enige schip in de buurt is. Door rond te draaien zien andere schepen (visueel, radar of op de AIS) ineens een schip met een koerslijn die tegengesteld is aan eerdere informatie. Keert het om? Welke kant kan er veilig gepasseerd worden? De grote vaart past al vele mijlen voor het CPA zijn koers enkele graden aan om op veilige afstand te blijven. Door rond te gaan draaien gooi je dat soort anticiperend gedrag volledig in de war.

Mijn antwoord op de TKN vraag zou dus zijn: ik wijk SB uit en ga meeliggen totdat ik mijn weg kan vervolgen. Dat is toegestaan, het is duidelijk waarneembaar en je creëert een situatie waarop goed geanticipeerd kan worden door achterop komend verkeer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 13:43 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:40 #807159

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
La Mavare schreef :
Ergens in dit draadje heb je TKN gepromoot. Dan zal je toch ook dit plaatje wel eens gezien hebben?

Geeft antwoord op al je vragen.

Als we aannemen dat de breedte van de TSS wordt gemarkeerd door punt A en het punt dat ligt op de plek waar de vector 'vaart 6 kn' de stippellijn A-B bereikt, en dat lijn A-B haaks op de TSS staat, dan is het deel van de stippellijn tussen die twee punten de afstand die in dezelfde tijd wordt afgelegd als je compenseert voor de stroom van 2 kn.
De conclusie moet dan toch luiden dat het helemaal niks uitmaakt? Je bent in beide gevallen even lang binnen de TSS.

Of heb ik echt een blinde vlek?
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 13:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:47 #807161

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
ilCigno schreef :
...ofwel, je mag wel degelijk mee gaan liggen. Je bent op dat moment geen kruisend schip meer, maar gewoon een schip dat de TSS baan volgt. Niks mis mee....

Je kruist en dan is alles wat ik gezegd heb correct ... of
je vaart in het stelsel en dan geldt het volgende:
Voorschrift 10. Verkeersscheidingsstelsels
...
b. Een schip dat gebruik maakt van een verkeersscheidingsstelsel dient:
(i) in de passende verkeersbaan te varen in de algemene richting van de verkeersstroom voor die
baan;
(ii) voor zover uitvoerbaar vrij te blijven van een scheidingslijn of -zone;
(iii) in het algemeen een verkeersbaan binnen te varen of te verlaten aan het uiteinde van de baan
doch, wanneer de baan aan één van beide zijkanten wordt binnengevaren of verlaten, dient het
zulks te doen onder een zo klein mogelijke hoek ten opzichte van de algemene richting van de
verkeersstroom als uitvoerbaar is.

Ergo, zigzaggen is verboden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 13:52 #807165

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op dit forum is al eens paginaslange discussie over de TSS gevoerd. Idee om die discussie daar te gaan voeren?

TS heeft vragen over zijn TKN-examen. Allerhande interpretaties, aangehaalde regels etc. anders dan wat er voor TS nodig is om zijn TKN-examen te halen, zijn m.i. niet terzake doend. Dat de praktijk anders is dan de theorie, dat weten we allemaal, heeft Vamex daar geen boodschap aan.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 13:52 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 14:01 #807169

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
lodewijk stegman schreef :
... Of heb ik echt een blinde vlek?

Misschien moet je het even uittekenen, dan zie je het vanzelf dat opsturen meer tijd kost.
Opsturen kost snelheid, eens? Dus dwars/GK duurt langer.
Met de stroom meedrijven kost niks, eens? Dus, dwars/WK, heb je geen tijdverlies, je komt alleen benedenstrooms uit.

Ander voorbeeld: als je oversteekt naar Engeland bv, dus meestal stroom dwars, ga je niet stroomkavelen (stroom doodvaren), je houdt je WK aan. Evenzo 'langere weg', maar wel sneller aan de overkant.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 14:01 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 14:17 #807177

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
DavidS schreef :
De aanloop Zeebrugge
en ook de Westerschelde kennen niet zo´n TSS. Daar heb je alleen ITZ
een inshore traffic zone. Waar schepen binnen de betonning in 2
richtingen varen." ...

Bijna waar, vanaf Oostdijck 1 naar buiten is er wel een TSS.

Per 1 juli wordt het trouwens weer anders, zie LINK
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 14:20 #807178

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687

Bijlage:

Bestandsnaam: Flyer_sche...2017.pdf
Bestandsgrootte:1,371 KB
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 14:22 #807181

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
La Mavare schreef :
Ergo, zigzaggen is verboden.
Niks zig-zaggen, je verandert van kruisend naar varend in de verkeersstroom. Ik zou niet weten wat daar niet toegestaan aan is.

Maar Gregor heeft gelijk, het gaat er hier niet om wat wij vinden en zelfs niet wat er in de wet staat :unsure:
De vraag was wat het juiste antwoord op het TKN examen is. Weet TS welk antwoord als 'juist' werd aangemerkt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 14:50 #807192

Aangezien ik de vraag aan haalde bij deze het antwoord.

A. U dient mee te gaan liggen met het andere schip en zodra dit schip u gepasseerd is uw oversteek te vervolgen;
B. U dient een rondtorn te maken over stuurboord en achter het andere schip langs de oversteek te vervolgen;
C. U dient vaart te verminderen en het andere schip voor u over te laten lopen;
D. U dient koers en vaart te behouden.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 15:01 #807195

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
:blush:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 16:38 #807236

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
... Of heb ik echt een blinde vlek?

Misschien moet je het even uittekenen,

Dat is al gebeurd, in tekeningetje dat je eerder toonde.
dan zie je het vanzelf dat opsturen meer tijd kost.
Opsturen kost snelheid, eens? Dus dwars/GK duurt langer.

Met alleen woorden los je hier niks op. Want ik zeg: opsturen kost inderdaad snelheid, maar de af te leggen weg om over de shipping lane te komen is korter dan wanneer je jezelf laat wegzetten. Het eerdere tekeningetje laat naar mijn idee zijn dat het voordeel van de hogere snelheid wegvalt tegen de kortere oversteek van de shipping lane. Dat geldt wanneer de stroom min of meer evenwijdig aan de shipping lane loopt.
Met de stroom meedrijven kost niks, eens? Dus, dwars/WK, heb je geen tijdverlies, je komt alleen benedenstrooms uit.

afhankelijk van waar je heen wilt kan dat benedenstrooms uitkomen ook tijdverlies betekenen, of verlies van kostbare hoogte of allerlei andere zaken. Maar we hadden al eerder geconcludeerd dat de praktijk soms wat anders dan de theorie..
Ander voorbeeld: als je oversteekt naar Engeland bv, dus meestal stroom dwars, ga je niet stroomkavelen (stroom doodvaren), je houdt je WK aan. Evenzo 'langere weg', maar wel sneller aan de overkant.

Dat kun je niet vergelijken met de oversteek van een TSS. In de relatief korte tijd dat je een TSS oversteekt loopt de stroom negen van de tien keer maar één kant uit. De compensatie na de kentering is er dus niet.

Gaat lekker zo. Jij mag weer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 16:45 #807239

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
I rest my case :woohoo:

Hou jij je maar aan 'alternative facts', als de TKN-studenten het wel snappen dan is het ok.
En als die het ook niet snappen, dan organiseren we een gezellig middagje bijles.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 16:49 #807240

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
La Mavare schreef :
I rest my case :woohoo:

Ik heb nog nooit iemand zo opgetogen "I rest my case" zien schrijven. 'Woohoo' heet de emoticon die je gebruikte..

Je bent blij dat je er klaar mee bent waarschijnlijk. Aan de andere kant, als jij het niet uit kan leggen; wie dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 17:01 #807243

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Misschien helpt onderstaand plaatje om te begrijpen dat je qua grondkoers schuin overstekend onder invloed van de dwarsstroom eerder aan de overkant van een shipping lane bent. Kwestie van vectoren. In geval B is de resulterende snelheid loodrecht op de shipping lane lager dan in geval A

Laatst bewerkt: 08 feb 2017 17:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 17:17 #807248

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
Christiaan 676 schreef :
Aangezien ik de vraag aan haalde bij deze het antwoord.

A. U dient mee te gaan liggen met het andere schip en zodra dit schip u gepasseerd is uw oversteek te vervolgen;
B. U dient een rondtorn te maken over stuurboord en achter het andere schip langs de oversteek te vervolgen;
C. U dient vaart te verminderen en het andere schip voor u over te laten lopen;
D. U dient koers en vaart te behouden.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Helaas is dit antwoord niet goed, maar er staan wel meer fouten in de TKN-bijbel en-examens:
Het gaat hier om de strijdigheid van 2 regels:
1. in het TSS gelden de normale voorrangsregels - dus antwoord D.
2. zeilschip mag een TSS-volgend schip niet hinderen - dus niet antwoord D.
Vervolgens kun je nog de regel van goed zeemansschap er op loslaten (zodat je van de regels mag afwijken) en dan is het van de gekke, dat als jij (plezierboot)door even in te houden ruimte kan creëren, je de ander (zeeschip) niet gaat dwingen K of V te laten veranderen in de voor hem beperkte ruimte.

Van de 10e druk bestaat een errata-lijst en daarboven had ik als docent ook de nodige kanttekeningen/verbeteringen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 18:12 #807260

Gaan ze ervan uit dat je op een zeilschip vaart of moet je dit uit de tekst 'varend op de motor' herleiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 18:22 #807264

d35 gebruiker schreef :
Gaan ze ervan uit dat je op een zeilschip vaart of moet je dit uit de tekst 'varend op de motor' herleiden?

Uit de tekst 'varend op de motor' moet je herleiden dat je op dat moment reglementair een w.v.s. bent of je aan boord van een zeilboot zit of motorboot maakt niet uit. In het examen staan soms situatie schetsen waar het in staat maar verder is het niet gegeven.
La Mavare schreef :
Christiaan 676 schreef :
Aangezien ik de vraag aan haalde bij deze het antwoord.

A. U dient mee te gaan liggen met het andere schip en zodra dit schip u gepasseerd is uw oversteek te vervolgen;
B. U dient een rondtorn te maken over stuurboord en achter het andere schip langs de oversteek te vervolgen;
C. U dient vaart te verminderen en het andere schip voor u over te laten lopen;
D. U dient koers en vaart te behouden.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Helaas is dit antwoord niet goed, maar er staan wel meer fouten in de TKN-bijbel en-examens:
Het gaat hier om de strijdigheid van 2 regels:
1. in het TSS gelden de normale voorrangsregels - dus antwoord D.
2. zeilschip mag een TSS-volgend schip niet hinderen - dus niet antwoord D.
Vervolgens kun je nog de regel van goed zeemansschap er op loslaten (zodat je van de regels mag afwijken) en dan is het van de gekke, dat als jij (plezierboot)door even in te houden ruimte kan creëren, je de ander (zeeschip) niet gaat dwingen K of V te laten veranderen in de voor hem beperkte ruimte.

Van de 10e druk bestaat een errata-lijst en daarboven had ik als docent ook de nodige kanttekeningen/verbeteringen.

Boek is inderdaad verre van perfect. Heb zelf de 11e druk waar de errata in verwerkt is maar daar staan weer nieuwe fouten in. Tevens het gevoel dat het verouderd is. Wat het correcte antwoord is vindt ik moeilijk, regel 10 is volgens mij ook één van de moeilijkste BVA regel. Alles hangt er van af wat 'niet belemmeren' zo als het in 10 i staat betekend. Persoonlijk kan je maar beter de confrontatie vermijden, deze verlies je toch.

Je collega Huggo, was trouwens van mening dat je voorrang hebt in verband met punt 1.
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 18:38 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 18:28 #807265

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
CeesS schreef :
Misschien helpt onderstaand plaatje om te begrijpen dat je qua grondkoers schuin overstekend onder invloed van de dwarsstroom eerder aan de overkant van een shipping lane bent. Kwestie van vectoren. In geval B is de resulterende snelheid loodrecht op de shipping lane lager dan in geval A

Dat is inderdaad een helder tekeningetje. Helderder dan wat La Mavare eerst liet zien. Maar mijn conclusie blijft dezelfde. De vraag is hier ook niet: wanneer vaar je sneller over de grond, maar hoe kom je het snelst over de TSS?

Dit maakt niet duidelijk dat je bij niet compenseren van de stroom eerder aan de andere kant van de TSS bent. Bij niet compenseren vaar je inderdaad sneller, maar de af te leggen afstand is groter, omdat je schuin oversteekt. Het zal duidelijk zijn dat de rechte oversteek (wel compenseren voor stroom) in afstand korter is. Het verlies in snelheid over de grond zal naar mijn idee worden goedgemaakt door de kleinere afstand..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl