Het verhaal van die twee Amerikaanse vrouwen die door een storm in problemen kwamen en nu gevonden zijn, brengt mij ertoe de vraag te stellen waar ik al lange tijd mee loop: Wat verstaat men in de pleziervaart onder een zeewaardige constructie van een jacht? Deze vraag komt voort vanuit de volgende achtergrond.
Ik ben actief in de beroepszeevaart en daar draaien heel veel classificatieregels om 'waterdichtheid'. Wanneer een zeeschip niet waterdicht is, is deze per definitie niet zeewaardig. Letterlijk alles aan de constructie is gericht op het buitenboord houden van water. En wanneer er dan toch water binnenkomt, is het doel te voorkomen dat dit de oorzaak wordt van de ondergang van het schip. Bijvoorbeeld met behulp van waterdichte compartimenten.
Met deze insteek ben ik 'opgevoed' en ik denk dat waterdichtheid (natuurlijk ook stabiliteit) inderdaad het belangrijkste is wanneer ons doel is zo lang mogelijk te kunnen overleven op zee op een bootje/schip. Een schip vergaat domweg niet, wanneer deze waterdicht is en blijft!
Toen kocht ik 7 jaar geleden mijn eerste zeilbootje. Een Fisher motorzeiler waarvan ik de lijnen mooi vind en die naar verluid het zeewaardigst onder de bootjes zou zijn. Toch mankeerde er mijns inziens veel aan: Een houten deur die bij vast water in ieder geval aan alle kanten lek is en die bij écht vast water aan splinters ligt. Bakskisten die niet goed waterdicht afsluitbaar zijn en in open verbinding staan met de motorruimte (!). Ramen die niet goed waterdicht zijn. Luchthappers die er door vast water af zullen slaan en al ook niet waterdicht zijn. Een kettingbak die kan 'overlopen' in de verblijfsruimtes. Schroefgaten voor appendages die water zullen doorlaten wanneer deze er afbreken.
Ook onder de waterlijn worden er te pas en te onpas gaten gemaakt. Weliswaar met een afsluiter er vlakbij, maar als je erover struikelt bestaat de kans dat deze afbreekt en de boot lek is.
Toch zie ik het als een uitdaging en houd het voor mogelijk dat ook een klein bootje zeewaardig kan zijn. En dus ging ik op zoek naar een alternatief voor mijn Fisher. Voorwaarde was dat deze van staal moest zijn zodat alles écht stevig dicht te krijgen is. Ik heb nu een Cumulant 35 gekocht (niet dat die zo zeewaardig zou zijn) waar in ieder geval de kiel niet vanaf kan vallen en waar ik naar hartelust waterdichte luiken kan lassen. En dat is ook nodig, want ook bij dit bootje heb ik bij vast water in de kuip een onmiddellijk probleem! Hoe kan men zoiets zeewaardig noemen?! Hoe verzint men het?
Naar mijn idee is een bootje zeewaardig wanneer deze fatsoenlijk, zonder noemenswaardige waterschade, over de kop kan slaan. Want die kans is met dergelijke kleine bootjes reëel wanneer je niet alleen maar het mooie weer opzoekt en buiten de zomer vaart. Niet dat ik dat zo vaak doe met mijn bootje, maar als ideaal. Pas dan ga ik mij waarschijnlijk relatief veilig voelen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Voelen jullie je inderdaad veilig op zee op je boot? En wat maakt in dat geval dat je je veilig voelt? Of voel je je veilig onder de dan heersende weersomstandigheden (als het weer niet slecht wordt gaat het wel goed)? Of néém je gewoon het risico als gegeven in de watersport?
De kuip van mijn Cumulant in ogenschouw nemend voorzie ik een hoop werk!

Zonde van die teakhouten bankjes en vlonders... ga ik er wel aan beginnen?
Zeewaardig:
Mijn Cumulant (niet zeewaardig!):