Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 09:58 #976555

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Brief van de dochter van de schipper van de Svartloga (mag gedeeld worden)

svartloga.dk/2018/09/brev-fra-...vartlogas-situation/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 10:25 #976562

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Brief van Sara op Svartlögas situatie



Dierbaren. Dank u voor uw attente en liefdevolle boodschappen.

Ik schrijf niet namens iemand, maar als Sara, dochter, betrokken en werken op het schip.

Met alle respect voor het talentvolle team dat aan boord was toen het ongeval is gebeurd, zou ik eerst betreuren dat in deze mail richt ik me vooral op de praktische, materiaal en toekomst.
Het is rauw hier in Nederland, maar zoals u weet, mijn vader is zeer sterk en behandelt deze nieuwe, onbegrijpelijke situatie rustig, een uur in een tijd, met liefde, een beetje humor en nieuwe dromen in de rug.

U hebt waarschijnlijk gehoord van Svartlöga en hoe het begin van onze expeditie van een avontuur nam een volledig verkeerde wending.

Het schip is nu geborgen en we kunnen hier staan en kijken als de verzekeringsmaatschappijen en de Bergingsbedrijf zijn veel doen zo goed als ze kunnen nu, maar niet met zoveel respect voor de uiteindelijke toekomst van het schip.

Het is een hard spel, maar als Papa zegt, kan het de beslissing voor hem gemakkelijker te maken, namelijk om het schip te verklaren een totale schipbreuk en om te proberen te bewegen langs vele andere paden leven. En in het bijzonder om de economische druk te verlichten door te kunnen terugbetalen aan de gasten en ambachtslieden.
Er zijn nog geen beslissingen genomen met betrekking tot de toekomst van het schip, maar ik heb tenminste de behoefte om een vinger in het water te steken en de temperatuur in onze kring te voelen.

Kan men zich voorstellen dat er anderen zijn dan ik die behoefte hebben om dit schip terug te zien in Denemarken; Als een uniek voorbeeld van goed vakmanschap en van coole oplossingen. Als een rally punt voor gelukkige, creatieve mensen. Als een zeilevenement schip met culturele mogelijkheden. Of als een project schip voor ambachtelijk onderwijs. of meer over in iets husbådsagtigt: als co voor een groep mensen die kunnen delen een drijvend huisje, of woonboot voor een gezin. Of is het een lange-termijn plan, een dag, om het schip te rijden over de wind weer.

De verschillende oplossingen bieden verschillende mogelijkheden voor het verhogen van de economie. Of het nu crowdfunding met de uitgang in een sociale, waar een dag kan "terugbetalen" met ervaringen aan boord of dat het gaat meer de particuliere weg, waar een ieder bezit een aandeel en kan werken naar iets nuttigs.

Welke richting het ook zal nemen, ik zou het project zeker verder in de goede richting willen steunen. Op een bepaalde manier, papa zal ook op een bepaald punt, maar als een minder fysieke en verantwoordelijke rol, meer raadgevende dan die van initiatief.

In principe is er nog steeds waarde in Svartlöga: de romp is Bomstærkt en lijkt niet te hebben geleden aanzienlijke schade, maar zou natuurlijk moeten herzien van breeuwen en bottom Paint. Roer, schroef en schachten kijken ongedeerd. Bovenbouwen en dalingen zien er prima uit. Motor en alternators zijn bewaard gebleven en we hebben te horen gekregen, geen zichtbare schade in machines ruimten. Het merendeel van de metalen fittingen en smeedwerk zijn intact, behalve BB kant van davider en gedeeltelijke leuning op het schuifdak.

Zichtbare schade bla:
De hele Rig en zeilen zijn zwaar beschadigd. Lønning en verschansing zijn beschadigd 4 plaatsen en volledig knapte af in de de de in de
Alle dubbele beglazing is imploderet. Alle elektronica en kabels zijn afgewerkt.

Binnenkort zullen we kijken naar de schade binnen. Maar we weten dat alle abtering die zijn gemaakt in massief hout zijn genoeg om op te slaan, maar in het bijzonder, multiplex ', eventueel isolatie (Salon handelingen), + matrassen zijn slecht.

Het was een soort van opening en actualisering van wat ik denk over, en het is nu mogelijk voor u om terug te komen met eventuele opmerkingen en ideeën voor oplossingen. of informatie over een aantal in het netwerk Mon staat en springt om deel te nemen? (geen druk;).

Men zou kunnen zeggen dat de uitkomst van het contract ook sterk afhangt van wat het schip wordt aangeboden door de verzekeringsmaatschappij. Of het nu gaat om een onderhandeling of een veiling en hoeveel mogelijke kopers zijn. Als het wordt een grote of kleine hoeveelheid, is het zeer belangrijk voor wat je moet stack op je benen binnen een paar weken.

Voor mij is het gewoon belangrijk dat svartlöga niet worden verkocht voor een snoep en eindigen in bijvoorbeeld sloop, maar dat er een aantal nieuwe die een plan en visie voor het schip hebben.

Liefdevolle groeten van Sara Kirstine Green Castle
Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
22176695
kunnen worden gedeeld met relevante
Laatst bewerkt: 07 sept 2018 10:27 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 11:51 #976598

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
CeesS schreef :
Vraag me af wat er aan de hand is met de afhandeling van de berging. Volgens de AIS liggen de Cormorant en de Multratug17 nog steeds in de Amerikahaven. Met de Svartloga nog in de takels ? Je zou denken dat na het leegpompen van de romp het schip weer zelfstandig moet kunnen drijven. Het feit dat de bergingsfirma het schip nog in de takels heeft zou er op kunnen wijzen dat er op een of andere manier een probleem is met de afhandeling van de berging door de verzekering. Naar mijn inschatting is de verzekerde som intussen wel verbruikt door de kosten van mensen en materieel.

Mogelijk geen toestemming om door de sluis te gaan?

Sorry is al naar binnen begrijp ik
Laatst bewerkt: 07 sept 2018 13:30 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 12:05 #976605

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ha! Alle dubbele beglazing is imploderet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 12:12 #976611

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Heb een vertaling gemaakt die iets begrijpelijker is dan de Google vertaling :

Brief van Sara over de situatie van Svartlöga

Beste allemaal.

Bedankt voor je vriendelijke en liefdevolle berichten. Ik schrijf niet namens iemand, maar als Sara, dochter, betrokkene en medewerker op het schip.
Met alle respect voor het bekwame team dat aan boord was toen het ongeluk plaatsvond, zal ik me eerst verontschuldigen dat ik me in deze mail voornamelijk richt op het praktische, materiële en toekomstige.

Het is hier heftig in Nederland, maar zoals ik weet, is mijn vader erg sterk en behandelt deze nieuwe, onbegrijpelijke situatie rustig, zoals zich die uur voor uur ontwikkelt, met liefde, een beetje humor en nieuwe dromen.

Je hebt gehoord over hoe het begin van onze reis met de Svartloga een avontuur werd dat helemaal verkeerd afliep.

Het schip is inmiddels geborgen, en nu moeten we zien wat de verzekeringsmaatschappij en hetbergingsbedrijf doen, zo goed als ze kunnen, maar met weinig respect voor de mogelijke toekomst van het schip.

Het is een moeilijke afweging, maar naar mijn vader zegt, misschien is de beslissing voor hem eenvoudiger als het schip total loss wordt verklaard, en hij probeert verder te gaan met zijn leven.
En, in het bijzonder, het financiële aspect van het betalen van de berging.
Er is nog geen beslissing genomen met betrekking tot de toekomst van het schip, maar ik voel de noodzaak om af te tasten hoe er in onze kring over gedacht wordt.

Kun je je voorstellen dat ik het liefst dit schip terug zie in Denemarken; als een uniek voorbeeld van goed vakmanschap en gewaagde oplossingen. als een centraal punt voor gelukkige, creatieve mensen. Als een zeilevenementenschip met culturele mogelijkheden. Of als een projectschip voor opleiding voor vakmensen. Of als woonboot : als een gezamenlijk doel voor een groep mensen die aan boord kunnen wonen, of woonboot voor een gezin. Of als een langetermijn plan, om ooit weer met het schip te zeilen.

De verschillende oplossingen openen verschillende mogelijkheden voor het verkrijgen van financiering. Of het nu crowdfunding is met een sociale achtergrond, die kan worden "terugbetaald" met ervaringen aan boord, of als aandelen, of het werken aan iets nuttigs.

Ongeacht welke kant het opgaat, wil ik het project in de goede richting ondersteunen. Het zal op een bepaald moment, als een minder fysieke en verantwoordelijke rol, meer adviserend dan initiërend zijn.

In principe heeft de Svartloga nog steeds waarde : de houten romp heeft blijkbaar weinig schade, maar vergt uiteraard aandacht voor waterdichtheid en afwerking. Roer, schroef en assen zien er onbeschadigd uit. De opbouw ziet er goed uit. Motor en generatoren zijn intact en ons is verteld dat er geen zichtbare schade is in de machinekamer. De meeste metalen fittingen en smeedwerk zijn intact .

Zichtbare schade: de hele rig, en het zeil zijn zwaar beschadigd. Verschansing en steunen zijn op 4 plaatsen beschadigd en volledig afgebroken rond de steven (6 m).
Alle ramen met dubbele beglazing zijn geïmplodeerd. Alle elektronica en kabels kunnen worden afgeschreven .

Binnenkort zullen we de schade binnenin onderzoeken. Maar we weten dat alle afwerking die is gemaakt van massief hout, gered kan worden, maar platen van gips, triplex, eventueel isolatie (salon) en de matrassen zijn slecht.

Het was een soort van een eerste idee en update van wat ik bedoel, het is nu mogelijk voor u om te reageren met eventuele opmerkingen en ideeën voor oplossingen. Of informatie te delen in ons netwerk ? (no pressure;).

Men kan zeggen dat het resultaat erg afhankelijk is van wat de verzekeringsmaatschappij met het schip van plan is. Of er onderhandeld wordt, of er een veiling zal plaatsvinden en hoeveel kopers er zijn.

Voor mij is het gewoon belangrijk dat de Svartloga niet voor weinig wordt verkocht en bijvoorbeeld eindigt op de sloop, maar dat er een aantal mensen zijn die een plan en visie voor het schip hebben.

Met vriendelijke groet van Sara Kirstine Grønborg

Laatst bewerkt: 07 sept 2018 23:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 13:43 #976643

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nog steeds niets over hoe stabiel die boot was onder bepaalde omstandigheden met een testverhaal.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 07 sept 2018 15:53 #976681

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Proost schreef :
Nog steeds niets over hoe stabiel die boot was onder bepaalde omstandigheden met een testverhaal.

Dat is er niet en dat komt er niet, tenzij er een officieel onderzoek gestart wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 11 sept 2018 04:49 #977671

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Duik naar Svartloga:

Opvallend zichtbaar is dat de zeilen niet gereefd zijn. En de grote schade aan de boeg. Vraag is of die ontstaan is door de wind of door het afzinken. Oorzaak of gevolg. Weet iemand waar het schip nu ligt ?

Laatst bewerkt: 11 sept 2018 06:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 11 sept 2018 09:17 #977724

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Nog steeds niets over hoe stabiel die boot was onder bepaalde omstandigheden met een testverhaal.

Een ding is zeker. Hij kwam dus niet meer overeind toen hij plat geslagen was.
En dat is een eigenschap die jachten met een zware kiel wel hebben. Voorop gesteld dat ze niet vollopen voordat ze weer overeind gekomen zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 09:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 11 sept 2018 11:26 #977777

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
douwe schreef :
Voorop gesteld dat ze niet vollopen voordat ze weer overeind gekomen zijn.

Dat is altijd en overal de voorwaarde! In de voorkomende gevallen is dat vaak een oorzaak, open luik, trapgat, deur etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 14:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 11 sept 2018 11:33 #977783

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Proost herkent zich niet in de vorige post, al staat de naam er wel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 11 sept 2018 11:56 #977797

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Dat is altijd en overal de voorwaarde! In de voorkomende gevallen is dat vaak een oorzaak, open luik, trapgat, deur etc.
Nou heb ik ook een flink aantal mijlen (duizenden) gezeild op een groter schip met stuurhut. En ik geloof niet dat de stuurhutdeur aan lij ooit dicht geweest is. Gelukkig was op dat schip de stuurhut ook niet meegenomen als compartiment in de stabiliteits berekening.
Met alle deuren en ramen dicht wordt het erg 'afstandelijk' van de elementen.

Ben wel erg nieuwschierig naar die stabiliteits berekeningen die gemaakt zijn, en is er na afbouw nog eens een hellingproef gedaan om deze berekeningen te staven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 11 sept 2018 14:34 #977852

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Zonder historie geen toekomst:

February 19, 2010
www.cbsnews.com/news/canadian-...inks-all-64-rescued/

archive.boston.com/news/world/..._sinking_off_brazil/

May 20, 1986
ntrl.ntis.gov/NTRL/dashboard/s...ail/PB87916401.xhtml

www.washingtonpost.com/archive...m_term=.c71f74c22361

people.com/archive/when-the-pr...urvival-vol-26-no-2/

De Regina Maris is rond 2013 niet gezonken op de Atlanticn in een microburst omdat de leraar zo verstandig was om de deur naar dek dicht te houden, terwijl de leerlingen met brandalarm naar buiten wilde.(zoals geleerd).

De Pride of Baltimore is standaard lesstof op de EZS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 14:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 07:40 #978035

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Het overgrote deel van de klassieke zeilende bruine vloot vaart met vormstabiele schepen. Die schepen ontlenen hun stabiliteit aan hun vorm: breed en plat.
Tjalken, klippers, mijnenvegers coasters, maar ook schokkers, aken en zeeschouwen zijn nu eenmaal vormstabiel.
Sommige moderne platbodems kunnen heel ver gaan, maar als je op zee met ruig weer al flink schuin ligt doordar je op de flank van eengrote golf zit, is er niet zo erg veel meer nodig om rond te gaan.
Je kan nog zo'n indrukwekkende stabiliteitscurve hebben, als je op de flank van een grote golf zit, is je uitgangspositie voor die curve al weg.

Gewichtsstabiele zeilschepen schepen komen doorgaans weer overeind (als ze tenminste niet vollopen door een openstaand luik..
Dit Deense schip ziet er uit als vormstabiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 07:52 #978043

JanSr schreef :
.................................................
Gewichtsstabiele zeilschepen schepen komen doorgaans weer overeind (als ze tenminste niet vollopen door een openstaand luik..
Dit Deense schip ziet er uit als vormstabiel.

Nee Jan, dit schip ziet er uit als een puur gewichtsstabiel schip, en dat is het dan ook.
Lees mijn post hierover (5 sept. 10.54 uur geplaatst).

Er is in dit draadje veel gespeculeerd over de invloed van dat grote raam; eerlijk gezegd denk ik daar ook aan hoewel ik niet zo van speculeren hou.
In eerste instantie dacht ik ook aan schuivende ballast, maar dat werd al gauw gelogenstraft door het feit dat het schip keurig rechtop op de bodem stond met de masten fier overeind.

Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 08:04 #978054

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ik zeg ook nergens dat het schip in kwestie vormstabiel is.
Ik wijs er op dat er zeer veel vormstabiel spul buitengaats vaart.
En dat er desondanks maar weinig onder water gaan.

Vermoedelijk hebben we het hier dan ook over een buitengewone samenloop van omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 08:09 #978058

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
...in het duikfilmpje lijkt dat raam nog heel.


JanSr schreef :
Ik zeg ook nergens dat het schip in kwestie vormstabiel is.
JanSr schreef :
Dit Deense schip ziet er uit als vormstabiel.
ehmmm....
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 08:11 #978061

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Uitsluitend gespeculeerd vanuit mij is die boot omgegaan met vol tuig op een dag waarop windstoten tot 45kn voorspeld waren. Die je ook nog eens goed kon zien aankomen door de daarbij gepaard gaande buien.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 08:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 08:22 #978066

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik dacht dat de schipper ergens gesproken heeft over verticale wind, een soort microburst. Ondanks dat dat zelden voorkomt is het wel degelijk mogelijk hier.

Ik weet zelfs een grote klipper die dat op het ijsselmeer gehad heeft ooit. 90 graden plat, gaffel op het water en vele m3 water liepen naar binnen. Schip en bemanning kwam er met de schrik vanaf, iedereen was wonderwel nog aan boord.

Naar verluid, zelf geen ervaring, kan zo'n mincroburst wel 10-20 minuten aanhouden.
Omdat het hier zelden voorkomt, skippen we dat onbewust altijd direct uit de mogelijkheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 08:29 #978070

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
JanSr schreef :
Ik zeg ook nergens dat het schip in kwestie vormstabiel is.
JanSr schreef :
Dit Deense schip ziet er uit als vormstabiel.
ehmmm....[/quote]

Ai, ik word onnauwkeurig op mijn leeftijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 08:56 #978088

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
WADnWIND schreef :

people.com/archive/when-the-pr...urvival-vol-26-no-2/

De Pride of Baltimore is standaard lesstof op de EZS.

Wow! Heftig verslag dit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 09:13 #978095

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
WADnWIND schreef :
Ik dacht dat de schipper ergens gesproken heeft over verticale wind, een soort microburst. Ondanks dat dat zelden voorkomt is het wel degelijk mogelijk hier.

Ik weet zelfs een grote klipper die dat op het ijsselmeer gehad heeft ooit. 90 graden plat, gaffel op het water en vele m3 water liepen naar binnen. Schip en bemanning kwam er met de schrik vanaf, iedereen was wonderwel nog aan boord.

Naar verluid, zelf geen ervaring, kan zo'n microburst wel 10-20 minuten aanhouden.
Omdat het hier zelden voorkomt, skippen we dat onbewust altijd direct uit de mogelijkheden.

Bijzonder.

Ik kende dit niet.

En nee, je ziet lang niet alles aankomen. Wat ik wel eens meegemaakt heb: Hoog aan de wind zeilend 5Bft ergens midden op zee, zonder koers te veranderen: binnen een minuut 3x overstag, echt klappen, en daarna windstil. Echt helemaal niks meer. Uiterst bevreemdend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 09:31 #978100

Als je gaat speculeren dan is alles mogelijk maar:

CeesS schreef :
Duik naar Svartloga:
Opvallend zichtbaar is dat de zeilen niet gereefd zijn.

Hans V schreef :
CeesS schreef :
"Het weer was niet bijzonder slecht, maar er waren enkele zeer zware regenbuien, dus we waren voorbereid en hadden zeil geminderd. Het was een heel bijzonder en snel weer fenomeen dat ons trof. Het was alsof we werden getroffen door een verticale neerwaartse luchtstroom die we niet konden ontvluchten, zegt Henrik Grønborg, schipper en eigenaar van Svartlöga.

Volgens de schipper zelf was er dus wel gereefd, i.t.t. de bewering van door onze gast geciteerde zeiler die er naar eigen zeggen in de buurt was.

Het lijkt dus hier wel duidelijk dat de schipper en eigenaar wist dat hij zeil had moeten minderen maar dat hij door de hectiek kennelijk achteraf is vergeten dat hij dat niet had gedaan......

Ja dan heb je nu wel iets uit te leggen, conclusie:

3Noreen schreef :
Uitsluitend gespeculeerd vanuit mij is die boot omgegaan met vol tuig op een dag waarop windstoten tot 45kn voorspeld waren. Die je ook nog eens goed kon zien aankomen door de daarbij gepaard gaande buien.

+1
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 09:56 #978106

Zeilprutser schreef :
Als je gaat speculeren dan is alles mogelijk maar: <knip>
3Noreen schreef :
Uitsluitend gespeculeerd vanuit mij <knip>

+1
:S
Het afbranden van schipper en bemanning door de beste stuurlui aan wal is hier een terugkerend fenomeen.
En het is niet meteen okay als je er maar bijzet dat het speculeren is....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 09:58 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 12 sept 2018 10:07 #978111

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl