Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eerste Reis Noordzee

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 18:52 #1117393

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ook in mijn ogen de beste keus. In Haarlem kan je hartstikke leuk om de stad liggen en overnachten. Kijk nog even naar de brughoogte van de schipholbrug. Die draait niet vaak , maar misschien kan jij er zo onderdoor. Ben effe kwijt hoe hoog die ook maar weer is. Mast plat kan echt een hoop tijd schelen en bij een 22ft niet zo heel ingewikkelde actie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 19:08 #1117399

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Niet de beste keus:
1. het gaat fors om, extra km's
2. Noordzeekanaal kan lastig zijn, hekgolven van binnenvaarders en vooral sleepboten
3. Vanaf de Gouwesluis voorbij Alphen a/d Rijn krijg je flinke containerschepen op de vaak smalle Gouwe
4. Vanaf Gouda krijg je er nog stroming bij op de vaak smalle Hollandse IJssel
5. Nieuwe Maas, Noord en Merwede idem dito, zijn wel breder, maar nog meer en nog grotere binnenvaart.

Het heeft 2 voordelen: je kan de mast laten staan en je kunt wellicht af en toe een zeiltje zetten.

Mijn voorkeur zou zijn te zeilen naar Muiden, daar de mast omlaag, en via Vecht en Merwedekanaal naar Gorinchem. Daar kan de mast weer omhoog en met stroom mee oversteken naar Werkendam.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 19:11 #1117400

  • Koning78
  • Koning78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 368
Misschien zijn bijgevoegde schema's te gebruiken. Is van 3 jaar geleden dus als je het wilt gebruiken wel controleren op actualiteit.

Bijlage:

Bestandsnaam: Staandemas...den.xlsx
Bestandsgrootte:21 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: Staandemas...m-2.xlsx
Bestandsgrootte:16 KB


Ik vond het een leuke route om te varen. Veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 19:12 #1117401

La Mavare schreef :
Niet de beste keus:
1. het gaat fors om, extra km's
2. Noordzeekanaal kan lastig zijn, hekgolven van binnenvaarders en vooral sleepboten
3. Vanaf de Gouwesluis voorbij Alphen a/d Rijn krijg je flinke containerschepen op de vaak smalle Gouwe
4. Vanaf Gouda krijg je er nog stroming bij op de vaak smalle Hollandse IJssel
5. Nieuwe Maas, Noord en Merwede idem dito, zijn wel breder, maar nog meer en nog grotere binnenvaart.

Het heeft 2 voordelen: je kan de mast laten staan en je kunt wellicht af en toe een zeiltje zetten.

Mijn voorkeur zou zijn te zeilen naar Muiden, daar de mast omlaag, en via Vecht en Merwedekanaal naar Gorinchem. Daar kan de mast weer omhoog en met stroom mee oversteken naar Werkendam.

kom op, gewoon netjes SB houden, en er kan weinig misgaan. En het is gewoon best een leuke route om te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 19:28 #1117411

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Andreaquila schreef :
...kom op, gewoon netjes SB houden, en er kan weinig misgaan. En het is gewoon best een leuke route om te doen.

Dat er iets misgaat is niet de vraag, wel dat TS zich prettig voelt en niet in de stress gaat. Bij elke tocht gaat er wel wat mis, dat is de uitdaging toch?

Alle hier beschreven routes heb ik tenminste één keer, maar veelal vele malen gevaren. Met zeilboten van 20 tot 100 voet, met de mast omlaag en met staande mast, met lekker weer en ook als het vroor, alleen en met een kleine bemanning. Alles bij elkaar zeker een 15 keer heen en weer. Niet omdat ik het leuk vindt, maar omdat over zee geen optie was of soms omdat een plaats aan de SMR de bestemming was.

Als TS geen ervaren zeiler meeneemt is er maar één verstandige keuze, helaas. Toevallig in mijn ogen ook nog de leukste.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 19:29 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 19:53 #1117423

La Mavare schreef :
Andreaquila schreef :
...kom op, gewoon netjes SB houden, en er kan weinig misgaan. En het is gewoon best een leuke route om te doen.

Dat er iets misgaat is niet de vraag, wel dat TS zich prettig voelt en niet in de stress gaat. Bij elke tocht gaat er wel wat mis, dat is de uitdaging toch?

Alle hier beschreven routes heb ik tenminste één keer, maar veelal vele malen gevaren. Met zeilboten van 20 tot 100 voet, met de mast omlaag en met staande mast, met lekker weer en ook als het vroor, alleen en met een kleine bemanning. Alles bij elkaar zeker een 15 keer heen en weer. Niet omdat ik het leuk vindt, maar omdat over zee geen optie was of soms omdat een plaats aan de SMR de bestemming was.

Als TS geen ervaren zeiler meeneemt is er maar één verstandige keuze, helaas. Toevallig in mijn ogen ook nog de leukste.

Waarom zou TS in de stress gaan? Nogmaals, het is gewoon een leuke afwisselende tocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 22:08 #1117451

Lig nou niet te zwammen man...............is voor TS de de verstandigste keuze.

La Mavare schreef :
Niet de beste keus:
1. het gaat fors om, extra km's
2. Noordzeekanaal kan lastig zijn, hekgolven van binnenvaarders en vooral sleepboten
3. Vanaf de Gouwesluis voorbij Alphen a/d Rijn krijg je flinke containerschepen op de vaak smalle Gouwe
4. Vanaf Gouda krijg je er nog stroming bij op de vaak smalle Hollandse IJssel
5. Nieuwe Maas, Noord en Merwede idem dito, zijn wel breder, maar nog meer en nog grotere binnenvaart.

Het heeft 2 voordelen: je kan de mast laten staan en je kunt wellicht af en toe een zeiltje zetten.

Mijn voorkeur zou zijn te zeilen naar Muiden, daar de mast omlaag, en via Vecht en Merwedekanaal naar Gorinchem. Daar kan de mast weer omhoog en met stroom mee oversteken naar Werkendam.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 22:11 #1117453

niallsg19 schreef :
Beste forum leden bedankt voor alle (hilarische) reacties.

Nooit verwacht dat er zoveel commotie zou zijn over een klein tripje over de Noordzee :huh: Ik heb besloten de Noordzee route te nemen via.. nee nee geintje natuurlijk. Ik neem de staande mast route over Haarlem. Zodat ik niet in het donker hoef te varen vanwege mij geringe ervaring.

Gewoon gaan en wordt het te...................dan kan je me bellen hoor.
Wil je daar gebruik van maken.............ff een PB-tje voor mijn mob.nr.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 22:56 #1117460

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Ik heb voor TS een oud reisverslagje iets ge-update ter leringhe ende vermaeck:

De Staande Mast Route

De allereerste keer over de SMR, heel lang geleden. We, m'n maat en ik, mochten een klein zeilbootje overvaren van Friesland naar Strijensas. De eigenaar had geen zin/tijd of durfde het niet aan, we weten het niet.
De tocht over het IJssel- en Markermeer ging voorspoedig. In alle vroegte bij Stavoren door de sluis naar Enkhuizen met een NW-windje 3 Beaufort. Het naviduct was er nog niet, dus door de oude sluis samen met een binnenvaarder. Met een bakstagwindje vervolgens naar het Paard van Marken en via het Buiten-IJ door de Schellingwouderbrug door de Oranjesluizen. Het Binnen-IJ was minder leuk, niet meer zeilen natuurlijk en flinke golven door enkele te krap passerende sleepboten. Ons zeilbootje rolde van de ene naar de andere kant. Alles wat niet vast zat in de kajuit lag dus nu op de bodem, grrr.
Het was inmiddels avond maar we zouden nog net op tijd zijn om bij de Westerkeersluis 's nachts de route door Amsterdam te kunnen nemen. Helaas kregen we daar te horen dat we niet verder konden, de route was enige dagen gestremd. We legden het bootje illegaal aan in de Oude Houthaven, tijd om te slapen.

De volgende morgen uitgeslapen en vervolgens richting Haarlem, via het Noordzeekanaal, de alternatieve SMR. Voor het eerst zag ik de zeekastelen van dichtbij, prachtig. als een zwaan zo rustig gleden ze door het kanaal. Wij bleven netjes aan de stuurboordswal, niet te dicht bij want soms was het er erg ondiep. Op dieptemeter voeren we op de 5 meter-lijn. Lastiger waren weer de zeeslepers en binnenvaarders: die trokken weer flinke golven. Na een uurtje of 4 konden we dit vervelende kanaal verlaten en via zijkanaal C gingen we richting de sluis bij Spaarndam en zo via het Spaarne naar Haarlem. Af en toe kon nu de genua er even bij, verder was het motoren.
We naderden het centrum, de verkeersbrug ging voor ons open, de spoorbrug die 60 meter verder ligt, nog niet, dus afremmen en gelijk verwaaiden we naar de lage wal. Met veel pijn en moeite en door en rondje te draaien konden we even later toch nog aanleggen aan de hoge wal. Een naar tochtgat. Na een korte stop om te fourageren en bruggeld te betalen, passeerden we vrij vlot de vele bruggen en kwamen op het Zuiderspaarne. De dag was al weer voorbij en vonden we een plekje voor de nacht.

De 3e dag bij tijds op en via de westelijke Ringvaart om de Haarlemmermeer richting het zuiden. Zo buiten het hoogseizoen leken de brugwachters daar de tijd te nemen, elke brug leverde een kwartier vertraging op, ook al meldden we ons tijdig via de marifoon. Na 7 bruggen kwamen we bij de Kaagbrug, de snelweg A44. Ook daar moesten we lang wachten voordat het snelverkeer werd stilgezet. De spoorbrug van de HSL was er toen nog niet, de genua kon er weer even bij richting Oude Wetering. De genua er weer af, enkele bruggen door en op de Braassem kon de genua er weer even bij. Via Woubrugge kwamen we bij de 1e brug van Alphen a/d Rijn, de Molenaarsbrug. Die draaide vrij snel maar we kregen geen groen licht, een in onze ogen enorme, diep geladen tanker draaide van de Oude Rijn de smalle Wetering op. We hadden hem niet zien aankomen, dus even paniek, maar gelukkig duwt zo'n tegenligger je van zich af. Vandaag de dag varen die tankers niet meer tussen de Botlek en Schiphol, de kerosine gaat nu via een pijplijn. Na enkele bruggen kwamen we aan de andere kant van de stad bij het volgende oponthoud, de hefbrug en de spoorbrug. Via de Gouwe verder richting Gouda, de dag was weer voorbij en we legden aan in de kom bij Waddinxveen-Zuid. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Die tankers voeren daar dag en nacht en ieder passerend schip drukte ons bootje tegen de wal of zoog ons er van af. Vandaag de dag varen er geen tankers meer, maar wel andere beroepsvaart waaronder flinke containerschepen tot de containerterminal bij de spoorbrug Alphen.

Niet erg uitgeslapen passeerden we de volgende morgen de spoorbruggen bij Gouda en naderden we de Julianasluis. Bij het bunkerstation (is er niet meer) even volgooien. Wat een $%$#@#$%-sluis, totaal niet berekend op jachies. De stootwillen functioneren daar niet, dus met de hand van de muur afhouden. De Hollandse IJssel wachtte, een her en der mooie rivier maar vooral verpest door vele fabrieken en andere bedrijfsgebouwen. Het pontje bij Moordrecht wijkt voor niets en niemand, maar vervolgens is het tot Krimpen redelijk te doen, we hadden zelfs wat stroom mee. De 1e van de vele Deltawerken doemt op, de Stormvloedkering en daarachter de Algerabrug en -sluis. Na de sluis draaiden we de Nieuwe Maas op in de opvaart. En gelijk stroom tegen. Van de smalle IJssel ineens op vreselijk breed water. Een drukte van belang, grote scheepswerven, zeeschepen vooral langs de kant. De snelheid was er uit en na een uurtje draaiden we de Noord op, ook een rivier waar het mooie van af is. Natuurlijk weer oponthoud bij de brug bij Alblasserdam en via de Rietbaan verder. Wel rustiger, maar nog foeilelijker door alle industrie. Vervolgens een stukje Oude Maas, stroom mee, oponthoud bij de Dordtse bruggen (verkeer en spoor) en bakboord uit de Dordtse Kil af. Ook daar weer zeevaart richting Moerdijk en veel binnenvaart richting Antwerpen. Bij het Hollands Diep kregen we weer de ruimte. De haven van Strijensas lag aan stuurboord. De schemering viel in, we waren er, moe maar voldaan: 4 lange en eerlijk gezegd minder leuke dagen. Zeilen is leuker!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 23:01 #1117462

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
koko schreef :
Ook in mijn ogen de beste keus. In Haarlem kan je hartstikke leuk om de stad liggen en overnachten. Kijk nog even naar de brughoogte van de schipholbrug. Die draait niet vaak , maar misschien kan jij er zo onderdoor. Ben effe kwijt hoe hoog die ook maar weer is. Mast plat kan echt een hoop tijd schelen en bij een 22ft niet zo heel ingewikkelde actie.

Over Haarlem en dan de Schipholbrug?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 12 jan 2020 23:11 #1117464

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
FriendlySailor schreef :
Lig nou niet te zwammen man...............is voor TS de de verstandigste keuze. ...

Deze opmerking heeft het niveau van vele van je zgn "grappen en grollen", tijd om je forumnaam dienovereenkomstig aan te passen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 04:37 #1117473

La Mavare schreef :
FriendlySailor schreef :
Lig nou niet te zwammen man...............is voor TS de de verstandigste keuze. ...

Deze opmerking heeft het niveau van vele van je zgn "grappen en grollen", tijd om je forumnaam dienovereenkomstig aan te passen.

Boenk erop hahaha ☺☺☺
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 07:37 #1117490

La Mavare schreef :
FriendlySailor schreef :
Lig nou niet te zwammen man...............is voor TS de de verstandigste keuze. ...

Deze opmerking heeft het niveau van vele van je zgn "grappen en grollen", tijd om je forumnaam dienovereenkomstig aan te passen.

Zelfs jij kan grapjes maken.
Vind ik wel grappig ja.............. :lol: :lol:
Gert
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 07:38 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 08:31 #1117498

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Mooie route, maar met de mast omlaag kun je dwars door Amsterdam en dan via de Ringvaart en Braassemer naar de Ijssel. Veel korter en veel minder brugopeningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 08:43 #1117505

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
Of via de amstel en het aarkanaal
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 08:57 #1117511

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
La Mavare schreef :
Ik heb voor TS een oud reisverslagje iets ge-update ter leringhe ende vermaeck:

De Staande Mast Route

De allereerste keer over de SMR, heel lang geleden. We, m'n maat en ik, mochten een klein zeilbootje overvaren van Friesland naar Strijensas.

(knip)

Na een uurtje of 4 konden we dit vervelende kanaal verlaten en via zijkanaal C gingen we richting de sluis bij Spaarndam en zo via het Spaarne naar Haarlem. Af en toe kon nu de genua er even bij, verder was het motoren.

Is het zó lang geleden dat de brug in de A9 vlak voor Spaarndam er nog niet was, of konden jullie daar gewoon onderdoor?

(knip)
De snelheid was er uit en na een uurtje draaiden we de Noord op, ook een rivier waar het mooie van af is. Natuurlijk weer oponthoud bij de brug bij Alblasserdam en via de Rietbaan verder. Wel rustiger, maar nog foeilelijker door alle industrie.

Klein bootje, maar de mast was nog wel zo lang dat ie meer dan 12 m. boven water stak, begrijp ik? Met 11 m. kun je namelijk altijd gewoon onder de Alblasserdamse brug door.

Rietbaan, industrie? Scheepssloperijen zul je bedoelen! Tot in de jaren '80 was het juist een hartstikke romantische omgeving, met al die te slopen en half gesloopte schepen uit lang vervlogen tijden. De oostelijke oever is de Sophiapolder; daar stonden toen nog gewoon koeien.
Inmiddels is vrijwel alles aan bedrijvigheid daar verdwenen, in afwachting van projectontwikkelaars die daar dure huizen voor rijke mensen gaan bouwen. Nú pas ziet het er troosteloos uit, vind ik.

Ja, wat een drama is het, die staande mast route!
Maar goed, laat TS dat nu maar gewoon ervaren; de wijsheid komt met de jaren en de route over de Amstel en het het Aarkanaal, met de mast plat, doet ie later nog maar een keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 12:02 #1117554

jerry schreef :
Mooie route, maar met de mast omlaag kun je dwars door Amsterdam en dan via de Ringvaart en Braassemer naar de Ijssel. Veel korter en veel minder brugopeningen.

of 's nachts in konvooi door Amsterdam, dan gaan de bruggen open. een aanrader!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 12:55 #1117567

Zullen we anders terug naar pagina 1 !? Was best leuke discussie om nog eens te voeren toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 19:55 #1117664

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Ja leuk, maar niet voordat ik TS nog even een goede reis wil wensen en hem wil complimenteren met zijn besluit.
Het NZ kanaal is naar mijn ervaring echt niet zo spannend voor een klein bootje aan stuurboordwal. Op het traject langs de Amsterdamse havens varen de grote jongens heel langzaam als ze al niet worden gemanoeuvreerd door sleepboten.
Mijn ervaring dus na een keer of wat op het NZ kanaal met een 25 ft bootje.
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 19:56 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 20:49 #1117675

Volledig eens met Palomine.
Ben met de tapas (27 voet) zeker tien keer op en neer geweest op NZK. Overdag en 's nachts. Nooit problemen gehad, geen golfslag gemerkt.
Als je mazzel hebt kan je een zeiltje hijsen.



Bij Amsterdam CS is het wel druk met de veerponten, als je pech hebt. Maar gewoon rechtdoor varen. Ze draaien allemaal neurotisch om je heen.

Zelfs tijdens het koffie zetten nog een keertje de rotsblokken opgevaren, maar dat is gewoon dom.
niet goed uitgekeken. Niks aan de hand overigens.

En nog een keer van zijkanaal C naar ijmuiden gevaren met een plastic zak in de schroef. In de kraan bij ijmuiden eruit gehaald.



Maar altijd erg ontspannen gevaren daar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 20:49 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 20:57 #1117681

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
roozeboos schreef :

Zelfs tijdens het koffie zetten nog een keertje de rotsblokken opgevaren, maar dat is gewoon dom.
niet goed uitgekeken. Niks aan de hand overigens.

Stevige jachtjes die Lopers ;) ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 21:43 #1117689

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Nou ik heb daar wel eens een hele flinke golf gehad door zo een binnenvaart schip op een aardige snelheid.
Noordzeekanaal is best goed te doen, al is zeilen vaak lastig vanwege grote opslag ruimtes en veel bochten.
ik rolde vaak wel even mijn Genua uit.

Gewoon opletten daS alles

Wat wel leuk was op het Noordzee kanaal, waren de 2 helicopters die over mij en de Tin Tin heenvlogen de hele tijd, die hadden daar blijkbaar lol in om vlak over ons heen te vliegen en te draaien .
ze bleven dat maar doen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 21:46 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 22:19 #1117698

Uit de oude doos (2008), op het NZ kanaal, kijk eens hoe relaxed! :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 23:20 #1117712

Gaat het nu ineens weer over het NZ kanaal ?
Ik zou hem op de trailer zetten :silly:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 13 jan 2020 23:48 #1117715

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Beter nog! In de voortuin. B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.387 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl