Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eerste Reis Noordzee

Eerste Reis Noordzee 09 jan 2020 21:21 #1116758

Waterblok schreef :
Ook ik zou binnendoor gaan.

Maar... ga je buitenom dan is de Waterweg naar binnen ook een forse klus met dezelfde argumenten voor als je motor er de brui aan geeft....

Mwa is zo een pilot boot bij je hoor, daar dobber je echt geen uur rond .

Motor kan altijd stuk gaan , ook na 4 jaar ervaring met de boot en motor, geen enkele garantie op niet stuk gaan.

Wat dus betekent dat als je zo gaat denken je eigenlijk behoorlijk beperkt raakt in je vaar gebied , nieuwe waterweg kun je dus gewoon niet op, motor gaat gewoon stuk die intereseerd het niet welke dag maand jaar en hoe de eigenaar heet van de boot.

Ooit heb ik me pion overgevaren van Willemstad naar hengelo ov , motor tja vriesdoppen eruit , dat maar eens gemaakt , motor beurtje gegeven , 2 uur proef gevaren , en toen maar gegaan , motor was enige wat bleef werken die 2 dagen :silly:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 09 jan 2020 21:27 #1116762

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Maak meook niet zo'n zorgen zowel op AR als Waterweg maar vind dat argumenten voor AR en Waterweg qua twijfel over motor en zo gelijk zijn meer niet.

Mijn dochter woont in R'dam als er een keer tijd is kom ik je plagen is dat goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 09 jan 2020 21:28 #1116763

Gezellig !! :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 09 jan 2020 21:32 #1116765

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
La Mavare schreef :
desalniettemin breng ik regelmatig hun bootje naar de bestemming ... :ohmy:
tof dat je dat doet!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 09 jan 2020 21:45 #1116773

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Off topic aan//

Op het AR-kanaal kun je met de boot niet zeilen, bruggen te laag en teveel luwtes bij een heersende westelijke wind, dus ben je puur op je motor aangewezen, ook om aan te leggen.

Op de Nieuwe Waterweg kun je heel vaak wel zeilen in de opvaart, geen bruggen en vaak een westelijke wind.
Als je het slim aanpakt dan heb je zelfs stroom mee. En moet je bij gebrek aan gunstige wind toch motoren en valt je motor uit, dan ga je met de stroom (en wellicht wind) mee totdat er een zijkanaal/haven is om in te draaien.

Van andere orde is dat je op de Nieuwe Waterweg weinig last hebt van terugkaatsende golven.

Voor beiden geldt: niet bedoeld voor beginnende schippers.

//Off topic uit
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 09 jan 2020 22:23 #1116786

Hoeveel ervaring is er vereist om op de nieuwe waterweg te kunnen varen?

Waar ligt de moeilijkheid graad tov bv het ij? Lelystad - Amsterdam ?

Afgezien van tij en dat er stroming staat .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 10:30 #1116868

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Jeroen-pion schreef :
Hoeveel ervaring is er vereist om op de nieuwe waterweg te kunnen varen?

Waar ligt de moeilijkheid graad tov bv het ij? Lelystad - Amsterdam ?

Afgezien van tij en dat er stroming staat .

Ik heb zowel op het ARK als op de Nieuwe Waterweg meerdere keren gevaren. Maar ja is dat ervaren?
Overal waar ik voor het eerst ga varen, bereid ik me heel goed voor en bestudeer de kaart heel goed. Op het nav programma zet ik dan meestal ook een route uit(nou ja niet op ARK natuurlijk)
Bij mij is het meestal zo dat ik alle keren daarna te gemakzuchtig wordt en zonder veel voorbereiding op pad ga. Onder het motto dus, daar ben ik al eerder geweest en ken ik wel.
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 10:31 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 10:54 #1116870

Jeroen-pion schreef :
Hoeveel ervaring is er vereist om op de nieuwe waterweg te kunnen varen?

Waar ligt de moeilijkheid graad tov bv het ij? Lelystad - Amsterdam ?

Afgezien van tij en dat er stroming staat .

Volgens heb je niet zo veel ervaring nodig, als je maar de volgende zaken regelt:

-goed voorbereid op pad gaat: boot & motor op orde, zeilen in aanslag in geval van nood
-kennis hebt van de vaarregels
-marifoon certificaat geregeld, bekend met marifoon procedures
-je netjes houdt aan meld procedures per sector
-respecteer aangewezen oversteekplaats in havenmond
-netjes stuurboordwal houden
-weerverwachting hebt gecheckt, evenals tij
-recente kaarten aan boord
-alle papieren aan bood

dan kan er niet zoveel misgaan volgens mij... Ik vind het altijd leuk om dit stuk te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 12:23 #1116882

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Jeroen-pion schreef :
Hoeveel ervaring is er vereist om op de nieuwe waterweg te kunnen varen?

Waar ligt de moeilijkheid graad tov bv het ij? Lelystad - Amsterdam ?

Afgezien van tij en dat er stroming staat .

Ik woon vlakbij de Waterweg in Maassluis (die daar plaatselijk Het Scheur heet), het is vanaf zee een prima route naar het achterland (en vice-versa), hetzij via de Oude Maas vanaf Vlaardingen richting Dordrecht, hetzij via het centrum van Rotterdam richting Gouda of Dordrecht. Qua binnenvaart veel rustiger dan het IJ en het Noordzeekanaal, de binnenvaart gaat vrijwel zonder uitzondering via het parallelle Hartelkanaal.
Het enige waar je goed rekening mee moet houden is het getij, de stroomsnelheden zijn relatief hoog. In Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Rotterdam heb je jachthavens. Hoek van Holland heeft geen jachthaven, bij onvoorziene omstandigheden kun je toestemming vragen in de Berghaven aan te leggen.

Vanaf de havendienst website :

Spelregels in de haven van Rotterdam

Varen op de doorgaande vaarwegen en in de havenbekkens is gebonden aan regels. Er zijn Rijksregels zoals het BPR en lokale regels zoals de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010. Voor uw eigen veiligheid zijn de volgende spelregels van kracht in de haven van Rotterdam:

- Luister uit op de daarvoor bestemde kanalen. Dit is verplicht wanneer u een marifoon aan boord heeft.

- Houd zoveel mogelijk de stuurboordwal aan.

- Zorg als zeilschip dat de motor altijd gebruiksklaar is.

- Het is voor pleziervaart verboden de havens in te varen, tenzij ligplaats wordt gekozen in een daarin liggende jachthaven of bij een scheepswerf.

- Pleziervaart mag alleen afmeren in jachthavens. Dat is natuurlijk ook toegestaan aan het remmingwerk van bruggen en sluizen, maar dan voor korte tijd.

- De Berghaven in Hoek van Holland kunt u gebruiken als vluchthaven. In dit geval moet u toestemming vragen via Verkeerscentrale Hoek van Holland VHF-kanaal 11 of telefoon 010-252 28 01.


Zie ook www.portofrotterdam.com/sites/...m.pdf?token=5_gZmEgd

riverguide.eu/
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 12:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 13:09 #1116893

Dank voor alle reacties ! Ook voor TS staan er veel goede tips in .

Maar ik vroeg mij af hoe Arjaan dat zag, met skills die dat vaarwater nodig achten?

Wel was ik voor het eerst erg blij met me ais bij de MV1 ton en bakboord uitdraaien, kwam erg een fors regenfront over zicht binnen No time naar een meter of 300 tot max 400, dan is het fijn om te zien wat er aan komt en wat je op gaat lopen.

Nu had ik daar ook nog stroom tegen wind dikke 6, dat kan ik TS wel afraden om mee te beginnen :whistle:

Maar ook daar is Het gek genoeg ook wel heel vaak lekker weer , en dan is het er prachtig!!!!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 13:17 #1116894

Aanloop waterweg hou je bijna altijd bakboord wal tot de scheidingsdam bij hoek van , daar haaks oversteken en dan weer stuurboord wal houden richting Rotterdam .

Opletten met de kribben daar als je ze aan bakboord hebt!

Zo blijf je uit de buurt van de grote jongens die naar Europoort gaan. Zo zal de Sector maasmond het ook vaak adviseren!


We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 13:26 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 14:30 #1116906

Mag dat daar inderdaad? Of moet je ook buiten de groene tonnen blijven want dan wordt het wel erg krap daar . Normaal mag je toch alleen aan de evrkeerde kant varen buite de groene of rode tonnen?
Navionics kan het niet eens meten en in Google Earth kom ik op hooguit 25 meter.
Ad
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 14:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 14:52 #1116909

Het is daar veel breder dan 25 meter!

Zou ook lullig zijn voor de cruiseschepen als de Aida ;)

Vanaf de dam hou je groen aan stuurboord !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 14:59 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 14:55 #1116911

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Je hebt wel een bibber stuurman/ automaat aan boord (Jeroen) ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 15:01 #1116912

Kapiteinmomo schreef :
Je hebt wel een bibber stuurman/ automaat aan boord (Jeroen) ;)

Was stom dronken!!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 15:21 #1116918

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Foei, maar goed zonder dollen dat vaarwater (Rotterdam) is moeilijker dan bijv. het NZ kanaal, daar kun je rustig een biertje drinken..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 15:23 #1116919

Jeroen-pion schreef :
Het is daar veel breder dan 25 meter!

Zou ook lullig zijn voor de cruiseschepen als de Aida ;)

Vanaf de dam hou je groen aan stuurboord !

Ja , tussen de tonnen natuurlijk veel breder. Ik heb het egmeten tussen de groene tonnen ( net zichtbaar op GE als je ver inzoomd) en de einden van de kribben en dan meet ik toch ecyt iets van 25 meter.
Maar zo te zien iggen die einden ook onder water , waarschijnlijk afhankelijk van het getij.
En op Navionics staan er geen extra bakens of tonnen aan het eind van die kribben zoals dat meestal het geval is dus je moet daar wel goed bekend zijn.
Ik heb eens de lengte van die kribben gemeten op Navionics.Precies want ik heb de "waypoints" precies op de overgang tussen 0,1 en 0,2 km gezet , Navionics rond nl af op een cijfer achter de komma.
Als je dus daar naar buiten vaart moet je tussen de groene tonnen en de kribben blijven omdat je aan de verkeerde kant vaart.
Meet zelf maar eens na dan zie je dat dat echt niet veel meer dan 25 meter is.

Wat ik trouwens erger vind is dat er geen oparte bakens op de kribeinden staan of tonnetjes liggen zoals dat op rivieren normaal is .
Ad
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 15:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 15:25 #1116920

Moeilijk is voor iedereen moeilijk te definiëren ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 15:29 #1116921

Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Het is daar veel breder dan 25 meter!

Zou ook lullig zijn voor de cruiseschepen als de Aida ;)

Vanaf de dam hou je groen aan stuurboord !

Ja , tussen de tonnen natuurlijk veel breder. Ik heb het egmeten tussen de groene tonnen ( net zichtbaar op GE als je ver inzoomd) en de einden van de kribben en dan meet ik toch ecyt iets van 25 meter.
Maar zo te zien iggen die einden ook onder water , waarschijnlijk afhankelijk van het getij.
En op Navionics staan er geen extra bakens of tonnen aan het eind van die kribben zoals dat meestal het geval is dus je moet daar wel goed bekend zijn.
Ik heb eens de lengte van die kribben gemeten op Navionics.Precies want ik heb de "waypoints" precies op de overgang tussen 0,1 en 0,2 km gezet , Navionics rond nl af op een cijfer achter de komma.
Als je dus daar naar buiten vaart moet je tussen de groene tonnen en de kribben blijven omdat je aan de verkeerde kant vaart.
Meet zelf maar eens na dan zie je dat dat echt niet veel meer dan 25 meter is.

Wat ik trouwens erger vind is dat er geen oparte bakens op de kribeinden staan of tonnetjes liggen zoals dat op rivieren normaal is .
Ad

Vandaar mijn opmerking daar over ;-)

Als er geen “fietspad “ is zoals bij de pollendam en bv het ij , vaar ik altijd tussen de tonnen!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 16:48 #1116942

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Op de waterweg moet je echt niet buiten de betonning varen. Als je vanuit de noord de waterweg op vaart, kun je eventueel bij druk verkeer in overleg met de sector er voor kiezen om strak langs de rode tonnen te varen, ter hoogte van NW3 zorg je (nog steeds in overleg) aan de groene kant te zijn en verder aan die zijde op te varen. Het is daar heel overzichtelijk. Bijgaand een foto van de binnenkomst met de Texelstroom, we varen daar op de NW3 af.





Laatst bewerkt: 10 jan 2020 17:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 17:06 #1116950

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
De Nieuwe Waterweg

Het is pokkeweer als ik met 4 cursisten de haven van Scheveningen verlaat voor een trip door de Delta: een vette noordwester, flinke buien en al gauw 2 meter golven. De cursisten zeggen weinig, ze lijden al stilletjes. De eerste twee zeezieken melden zich al snel en als vlak voor de passage Maasmond de 3e zich meldt gooien we het roer om. We gaan de Nieuwe Waterweg op, het was inmiddels HW en dan loopt de stroom naar binnen. In overleg met de verkeersdienst volgen we eerst de 'foute' wal, bakboord dus. Blijf tussen de boeien, had de verkeersdienst me via de marifoon nog toegevoegd. 't Was niet mijn eerste keer, voor de cursisten wel.

Ze kregen weer babbels op rustig, zoet water, de wind in de rug. En begonnen de roerganger aanwijzingen te geven: Zie je die boei daar? Let op de tegenligger! Pas op, we hebben een oploper! Daar is het zo breed, dan mag je niet in de vaargeul blijven!

't Was allemaal waar, overal lagen boeien, zeekastelen en binnenvaarders kwamen ons tegemoet en liepen op. Overzicht houden was erg belangrijk.

Vaak laat ik dit soort gedrag betijen, veelal een teken dat ze nerveus zijn. Maar hier is toch wat minder foutmarge dan op zee. Dus greep ik maar in. Ik wilde niet één van de velen zijn die op de Nieuwe Waterweg van een strekdam los zijn getrokken.

We draaiden de Oude Maas op, daar wordt het steeds smaller en ook daar zijn weer veel boeien, een paar bruggen waar we op een opening moesten wachten, af en toe zeekastelen en veel binnenvaarders. Het nerveuze gedrag stopte pas toen we het Spui op draaiden, een smalle rivier zonder bruggen, weinig boeien, geen zeekastelen en nauwelijks binnenvaarders.

Het Haringvliet lag voor ons, geen zeezieken meer en een ontspannen sfeer aan boord.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 17:18 #1116955

Klopt Cees , als je aanloop meld bij de sector maasmond , stellen ze dat voor, een waarschuwing voor de kribben krijg je er bij :)

Ik zag later dat de kleine stena even de naam kwijt aan het draaien was en op de ais zag ik een dfds party boot aankomen en de stena Hollandica was aan het vertrekken , ik vroeg de verkeersleiding of ik midden vaarwater mocht gaan varen recht op de MW3 , dat was akkoord, 10 sec later hoorde ik dat de verkeersleider de andere schepen dat melden . ( ik zag de bui al hangen om tussen de kerende stena en de tegemoet komende DFDS te komen )

communicatie is daar alles doe je dat is er niks aan de hand ;)

Eerste keer dat ik er was , moeilijk nee hoor, het is daar uitstekend geregeld als je je marifoon gebruikt :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 17:35 #1116961

OK, dat is daar dus toegestaan en een uitzondering op de regel. Daar ging mijn vraag ook over , twee van mijn postjes geleden.
Maar dan moeten ze je er wel op wijzen want als je het op eigen houtje doet blijf je principieel in overtreding. Als dan een ijverige diender op zijn strepen gaat staan wordt het duur.
En voor laten komen zal dan niet helpen want het blijft een overtreding die alleen in opdracht van een daartoe bevoegde mag worden overtreden.
Een beetje zoals je door een rood stoplicht mag rijden als je daartoe wordt aangezet door een verkeersregelaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 17:47 #1116968

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Jeroen-pion schreef :

Eerste keer dat ik er was , moeilijk nee hoor, het is daar uitstekend geregeld als je je marifoon gebruikt :P

Nou....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste Reis Noordzee 10 jan 2020 17:48 #1116969

Yellow Boat schreef :
OK, dat is daar dus toegestaan en een uitzondering op de regel. Daar ging mijn vraag ook over , twee van mijn postjes geleden.
Maar dan moeten ze je er wel op wijzen want als je het op eigen houtje doet blijf je principieel in overtreding. Als dan een ijverige diender op zijn strepen gaat staan wordt het duur.
En voor laten komen zal dan niet helpen want het blijft een overtreding die alleen in opdracht van een daartoe bevoegde mag worden overtreden.
Een beetje zoals je door een rood stoplicht mag rijden als je daartoe wordt aangezet door een verkeersregelaar.
Ad

Tja op eigen houtje ga je stuurboord wal houden dan zit je aan de Europoort kant dan ga je oversteken voor de echte zee reuzen naar de MW3 .

Een marifoon en melden/ gebruiken voorkomt dat .

Maar schat zo in dat er binnen No time een pilot boot bij je is als je dat soort manoeuvreren gaat uitvoeren en geen marifoon hebt, maar das een aanname . Dat zag ik wel eerder het jaar gebeuren met een jacht wat vrolijk aan het kruisen maar wel beetje op een rare manier , leek raar althans koers vloog alle kanten op, was vanaf noord naar zuid vanaf de mv1 , werdt meerdere malen opgeroepen maar gaf geen antwoord, even later zagen we een pilot boot pols hoogte gaan nemen , verder geen idee hoe en wat.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl