Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 26 aug 2021 16:46 #1318896

Mi Dushi schreef :
3Noreen schreef :
Maar weet inmiddels blind de twee knopjes van de marifoon in te drukken die nodig zijn om het lawaai van een DSC oproep het zwijgen op te leggen en de oproep te negeren.

Dat maakt me dan weer blij dat op mijn B&G V50 ATIS en DSC niet gelijktijdig aan kunnen staan ;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik ben er vrij zeker van dat de Icom marifoon op mijn vorige boot wel degelijk DSC berichten ontvangt in ATIS stand. Is dat dan ook weer merk-afhankelijk, of ontvangen alle DSC marifoons DSC-berichten, onafhankelijk van de stand waarin ze staan (zee- dan wel binnenwaterstand)?
Het was overigens wel behoorlijk irritant omdat de marifoon een flinke herrie maakt als er een DSC-bericht binnenkomt, en het blijft ook doorgaan (gaat op een gegeven moment wel uit, maar dan na een tijdje ook weer aan) totdat je de message ‘accepteert’.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 26 aug 2021 16:58 #1318902

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
ReinierZeilt schreef :
Het was overigens wel behoorlijk irritant omdat de marifoon een flinke herrie maakt als er een DSC-bericht binnenkomt, en het blijft ook doorgaan (gaat op een gegeven moment wel uit, maar dan na een tijdje ook weer aan) totdat je de message ‘accepteert’.

Er is een verhaal van een KNRM boot die boven de wadden eilanden een 360 graden rol gemaakt heeft waarbij de elektronica dusdanig nat geworden was dat het aantal alarmen niet meer te harden was. De bemanning heeft het paneel waarachter het spul zat open gemaakt en alle elektronica er achter er helemaal uit gerost. Dat zijn dus professionals die getraind zijn om hun hoofd cool te houden. ;) Moraal; een alarm wat een takke herrie maakt moet heel spaarzaam ingezet worden. Dat elke jojo in een omtrek van 20 mijl dat bij jou aan boord kan veroorzaken is buitengewoon contra productief.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 17:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 26 aug 2021 17:09 #1318905

Op onze ‘nieuwe’ boot zit een wat oudere marifoon zonder DSC, dus ik heb geen last meer van DSC alarmen ;)
De marifoon doet het verder prima, dus ik laat hem mooi zitten. De handheld heeft overigens wel DSC, maar die staat niet vaak aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 19:16 #1319782

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
ReinierZeilt schreef :
Op onze ‘nieuwe’ boot zit een wat oudere marifoon zonder DSC, dus ik heb geen last meer van DSC alarmen ;)
De marifoon doet het verder prima, dus ik laat hem mooi zitten.

Tijdens de 24uurs zou dat een zegen geweest zijn.
Ergens in de avond/nacht een DSC alarm. Geen positie, undesignated en geen reactie op de oproep van de kustwacht. Na een keer of 8 de herhaalde automatische verzonden calls en telkens geen antwoord van de betreffende boot heb ik de marifoon uitgezet nadat ik eerst de AIS targets op het scherm heb afgezocht of ik ze op die manier kon vinden. Je wil niet ergens vlak langs een drama varen en niks gedaan hebben. Maar wat irritant zeg. Gelukkig hebben we kuipbediening en hoefden we niet steeds de wastrommel in kruipen om ‘m uit te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 19:39 #1319790

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
3Noreen schreef :
ReinierZeilt schreef :
Het was overigens wel behoorlijk irritant omdat de marifoon een flinke herrie maakt als er een DSC-bericht binnenkomt, en het blijft ook doorgaan (gaat op een gegeven moment wel uit, maar dan na een tijdje ook weer aan) totdat je de message ‘accepteert’.

Er is een verhaal van een KNRM boot die boven de wadden eilanden een 360 graden rol gemaakt heeft waarbij de elektronica dusdanig nat geworden was dat het aantal alarmen niet meer te harden was. De bemanning heeft het paneel waarachter het spul zat open gemaakt en alle elektronica er achter er helemaal uit gerost. Dat zijn dus professionals die getraind zijn om hun hoofd cool te houden. ;) Moraal; een alarm wat een takke herrie maakt moet heel spaarzaam ingezet worden. Dat elke jojo in een omtrek van 20 mijl dat bij jou aan boord kan veroorzaken is buitengewoon contra productief.


Bijlage:

Bestandsnaam: KNRM_Final...etha.pdf
Bestandsgrootte:2,871 KB


Ik was bij de debriefing destijds in IJmuiden, heftig.

Als je DSC alarm negeert, kan een ander potentieel verzuipen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 19:41 #1319793

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
koko schreef :
ReinierZeilt schreef :
Op onze ‘nieuwe’ boot zit een wat oudere marifoon zonder DSC, dus ik heb geen last meer van DSC alarmen ;)
De marifoon doet het verder prima, dus ik laat hem mooi zitten.

Tijdens de 24uurs zou dat een zegen geweest zijn.
Ergens in de avond/nacht een DSC alarm. Geen positie, undesignated en geen reactie op de oproep van de kustwacht. Na een keer of 8 de herhaalde automatische verzonden calls en telkens geen antwoord van de betreffende boot heb ik de marifoon uitgezet nadat ik eerst de AIS targets op het scherm heb afgezocht of ik ze op die manier kon vinden. Je wil niet ergens vlak langs een drama varen en niks gedaan hebben. Maar wat irritant zeg. Gelukkig hebben we kuipbediening en hoefden we niet steeds de wastrommel in kruipen om ‘m uit te zetten.

Een DSC call stopt na de 5e keer (+- 30 min.). DSC calls zonder positie dienen genegeerd te worden en naar mijn mening zelfs geblokkeerd/verboden te worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 19:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 19:48 #1319796

DSC lijkt dus voor binnenwater weinig nuttigs op te leveren, maar wel ergernis als ik het zo lees (en is mijn eigen ervaring). Zijn er ook positieve berichten over? Ziet iemand het nut er van in?
Ik kan me goed voorstellen dat het op zee anders is, maar daar kom ik (nog) niet vaak.

@Calidris: is dat voor alle marifoons zo, dat het DSC bericht ‘maar’ 5 keer komt? Ik meen me echt te herinneren dat mijn Icom marifoon het bericht bleef herhalen totdat ik het ‘accepteerde’. Als ik het me goed herinner zelfs nadat de kapiteinse de marifoon uit had gezet (lagen toch al in de haven, ik was zelf ff niet aan boord) omdat ze het bericht niet weg kreeg, ging ‘ie vrolijk verder toen we de marifoon een dag later weer aanzetten. Ben ik toch vrij zeker van, eigenlijk…
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 19:54 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 20:15 #1319812

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
ReinierZeilt schreef :
DSC lijkt dus voor binnenwater weinig nuttigs op te leveren, maar wel ergernis als ik het zo lees (en is mijn eigen ervaring). Zijn er ook positieve berichten over? Ziet iemand het nut er van in?
Ik kan me goed voorstellen dat het op zee anders is, maar daar kom ik (nog) niet vaak.

@Calidris: is dat voor alle marifoons zo, dat het DSC bericht ‘maar’ 5 keer komt? Ik meen me echt te herinneren dat mijn Icom marifoon het bericht bleef herhalen totdat ik het ‘accepteerde’. Als ik het me goed herinner zelfs nadat de kapiteinse de marifoon uit had gezet (lagen toch al in de haven, ik was zelf ff niet aan boord) omdat ze het bericht niet weg kreeg, ging ‘ie vrolijk verder toen we de marifoon een dag later weer aanzetten. Ben ik toch vrij zeker van, eigenlijk…

Op VHF heb je gelijk.
Eerst gaan er 2 DSC calls blind uit met 3-5 seconden tussenpozen.Daarna elke 5 minuten, kennelijk zonder eind? Als de Distress tussentijds bevestigd wordt, stopt het ook eerder.
Op MF/HF is het maximum 5x dacht ik?

Icom:
If no distress acknowledgement is received within a period of 3,5 to 4,5 minutes, the distress message will automatically be retransmitted

Sailor:
The distress call is repeated every 3.5–4.5 min., until re-
ceiving an ‘acknowledgement.’
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 20:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 20:23 #1319814

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Als ontvanger kan je dan het bericht accepteren/bevestigen zodat jouw marifoon volgende uitzending van hetzelfde bericht niet meer laat horen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 20:42 #1319819

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
koko schreef :
Als ontvanger kan je dan het bericht accepteren/bevestigen zodat jouw marifoon volgende uitzending van hetzelfde bericht niet meer laat horen?


Nee zolang er geen Distress acknowldge (RCC) bij de unit van het schip in nood terecht komt zal deze om de 3,5 tot 4,5 min ( tijd is random tussen deze 2 waardes) het Distress bericht blijven herhalen.

Alleen leg je voor de periode tot het volgende distress bericht ( zie bovenstaande ) je eigen set het zwijgen op, het is even rustig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 20:49 #1319821

Een CRS (in Ned. dus de Kustwacht) zou een ‘acknowledgement’ moeten sturen en dan zou het uitzenden van het bericht moeten stoppen (dat is tenminste hoe het DSC-disstress systeem bedoeld is).

Ik begrijp uit jouw bericht dat de Kustwacht wel op kan.16 reageerde maar dat de DSC-meldingen bleven komen? Wel vreemd dan.
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 20:50 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 29 aug 2021 21:26 #1319828

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
CRS = RCC
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 07:29 #1319870

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Calidris schreef :
CRS = RCC

Dit zinnetje zegt boekdelen over de ontwerp principes die gebruikt zijn voor het dsc systeem. Vergelijk dat maar eens met hoe het huidige mobieltje is ontworpen. Immers ook een telecommunicatie apparaat. Hoeveel cursussen en onbegrijpelijke handleidingen met vele niets zeggende afkortingen moet je daarvoor doornemen voordat je een whatsappje kunt versturen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 07:42 #1319871

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik weet niet waar de term CRS tevoorschijn komt, maar in het GMDSS spreekt men van een (J)RCC
(Joint Rescue Coordination Centre), waarbij Joint staat voor gecombineerd voor de luchtvaart.

Een CRS (Coast Radio Station) is een willekeurige vuurtorenwachter met een marifoon, maar neemt formeel niet deel aan het GMDSS.
Vuurtoren op schier is een CRS.
Brandaris is een sub-RCC (dacht ik).
Kustwacht is een JRCC.

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is en niet werkt en hoe zijn distress knop werkt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 07:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 08:02 #1319875

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
CRS = RCC

Dit zinnetje zegt boekdelen over de ontwerp principes die gebruikt zijn voor het dsc systeem. Vergelijk dat maar eens met hoe het huidige mobieltje is ontworpen. Immers ook een telecommunicatie apparaat. Hoeveel cursussen en onbegrijpelijke handleidingen met vele niets zeggende afkortingen moet je daarvoor doornemen voordat je een whatsappje kunt versturen ?

Ik kan me vinden in je punt, maar de maritieme wereld en deze uitvindingen zijn van ver voor het intuïtieve tijdperk. Het heeft ook wel wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 08:10 #1319881

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 08:11 #1319883

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
koko schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
CRS = RCC

Dit zinnetje zegt boekdelen over de ontwerp principes die gebruikt zijn voor het dsc systeem. Vergelijk dat maar eens met hoe het huidige mobieltje is ontworpen. Immers ook een telecommunicatie apparaat. Hoeveel cursussen en onbegrijpelijke handleidingen met vele niets zeggende afkortingen moet je daarvoor doornemen voordat je een whatsappje kunt versturen ?

Ik kan me vinden in je punt, maar de maritieme wereld en deze uitvindingen zijn van ver voor het intuïtieve tijdperk. Het heeft ook wel wat.

Oude troep moet je opruimen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 08:53 #1319902

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.

Klagen bij het IMO.

Als ze destijds (1978) geweten hadden hoe betrouwbaar satellieten werkten, was het simpeler geweest.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 08:54 #1319903

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
3Noreen schreef :
koko schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
CRS = RCC

Dit zinnetje zegt boekdelen over de ontwerp principes die gebruikt zijn voor het dsc systeem. Vergelijk dat maar eens met hoe het huidige mobieltje is ontworpen. Immers ook een telecommunicatie apparaat. Hoeveel cursussen en onbegrijpelijke handleidingen met vele niets zeggende afkortingen moet je daarvoor doornemen voordat je een whatsappje kunt versturen ?

Ik kan me vinden in je punt, maar de maritieme wereld en deze uitvindingen zijn van ver voor het intuïtieve tijdperk. Het heeft ook wel wat.

Oude troep moet je opruimen.

Schrijf ff een brief aan het IMO, dan is het zo opgelost (20-30 jaar)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 08:59 #1319909

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Maar veel van de problemen ligt ook aan de laksheid van de gebruiker.
Nu een conversatie met de kustwacht over DSC: MMSI nummer klopt niet en zoeken dus de verkeerde boot.
kennelijk dus verzuimd de papierwinkel in orde te maken.

Veel mensen doen dus kennelijk niks bij verkoop of na aankoop aan de radio vergunning.
Eigenlijk moet wettelijk geregeld worden dat de verkopende partij zijn programmeringen in de apparatuur blanco maakt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 12:03 #1319960

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Calidris schreef :
Maar veel van de problemen ligt ook aan de laksheid van de gebruiker.
Eigenlijk moet wettelijk geregeld worden dat de verkopende partij zijn programmeringen in de apparatuur blanco maakt.

En dat je die “reset” er gewoon bij krijgt.
En niet die eindeloze achterlijke ouderwetse opstelling “stuur maar terug” of ga naar een aardige winkel.
Ook de consument is 43 jaar verder.

Maar keer op keer komen hier toch eigenaren voorbij die niets liever willen dan de goede MMSI instellen, wat met een gewone “reset naar fabrieksinstelling” en “ja, natuurlijk een waarschuwing dat u alle eigen instellingen verliest” gewoon je consumentenrecht, en zoals je zegt, zelfs je plicht zou moeten zijn.

De reset beperking, die met alle goede bedoelingen ooit ingesteld zijn, leidden juist tot het tegengestelde.

Free reset mmsi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 14:15 #1320001

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Booty24 schreef :

Free reset mmsi!

Kan je tenminste je eigen marifoon terug kopen alstie gejat is, dat scheelt wel. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 14:27 #1320005

Calidris schreef :
Booty24 schreef :

Free reset mmsi!

Kan je tenminste je eigen marifoon terug kopen alstie gejat is, dat scheelt wel. :whistle:

Is dát echt de enige reden? Dan +1 for freeset MMSI!

Moet er niet aan denken dat dit een trend wordt.. :ohmy:
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 14:27 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 14:38 #1320008

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Is nu eenmaal een eis dat MMSI en ATIS niet vrij veranderd kunnen worden door de gebruiker, dat er wat lekken zijn waardoor de gebruiker de weg vindt om de boel te resetten, ja wat op straat ligt kun je niets meer aan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 14:48 #1320009

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.

Dat is in het toestel redelijk ondervangen, de tijd van de laatste gps fix wordt megegeven bij de call, die geeft precies aan hoe oud de positie fix is, die max 240 minuten oud.

Na 240 minuten krijgt de gebruiker altijd een alarm, geen positie van z'n DSC toestel.

Bij de oude situatie ligt het probleem van een te oude GPS positie dus heel vaak bij de laksheid van de gebruiker, alarm weg drukken en bij geen aangesloten GPS geen handmatige positie invoeren.
Dit problem probeert men nu te omzeilen door alle Class D toestellen die nu geproduceerd worden te voorzien van een GPS antenne.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 14:53 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl