Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 09:58 #1321101

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Calidris schreef :
Thijs1971 schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.

Ik kwam in de appstore SARMOB tegen: apps.apple.com/mt/app/sarmob/id1239179505

Interessant, zou je ook apps hebben die, al dan niet na bevestiging of langdurig niet gereset alarm (schipper overboord), automatisch de kustwacht/nabije schepen alarmeren, via GPRS/4G en wellicht met een bluetooth/wifi relay naar de boordcomputer/(hand)marifoon/sateliettelefoon, een bericht incl positie, schipinfo (positie opvarenden/MOB!)?

Deze wereld kan zoveel beter? Of is dit er allang?

Als de geruchten over nieuwe Iphones kloppen, kan het een aanvulling zijn:

www.bloomberg.com/news/article...ones-for-emergencies

Interessant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 03 sept 2021 14:57 #1321578

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Arcadia schreef :
Voor mij, en misschien voor veel andere gebruikers, is het akelige volume van de 'ringtone' een belangrijke reden om niet via DSC op te roepen voor normaal overleg.
Calidris schreef :
Dat geeft ook een heel ander piepje en kan je uitzetten voor "routine calls"

Niet zozeer een piepje, maar geblèr waar je je rot van schrikt.
Ik heb het nagekeken en op de SH GX2000 kun je het inderdaad uitzetten. Dat is wel een heel drastische manier om het volume te reguleren, waarmee je je onbereikbaar maakt voor individual calls via DSC. Niet wat ik zou willen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 03 sept 2021 17:20 #1321605

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Dan pas je de lengte aan , kortst is 5 sec , heeft geen invloed op een Distrees
Maar krijg je ooit een individual call binnen dan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 03 sept 2021 17:29 #1321607

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
henkvd schreef :
Maar krijg je ooit een individual call binnen dan ?

Ja, ik heb het wel gebruikt met bekenden, om kanaal 16 met rust te laten. Maar vanwege het lawaai zijn we er mee gestopt.
Als ik het verkeer tussen de beroepsvaart onderling hoor, dan wordt ook daar DSC weinig gebruikt. Ik verbaas me wel dat een guard vessel soms geen contact kan krijgen met eens chip dat ze zien op de AIS en dat ze dan maar blijven roepen op kanaal 16 en kennelijk geen DSC oproep doen. Idem de kustwacht.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 12:02 #1326128

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Arcadia schreef :
henkvd schreef :
Maar krijg je ooit een individual call binnen dan ?

Ja, ik heb het wel gebruikt met bekenden, om kanaal 16 met rust te laten. Maar vanwege het lawaai zijn we er mee gestopt.
Als ik het verkeer tussen de beroepsvaart onderling hoor, dan wordt ook daar DSC weinig gebruikt. Ik verbaas me wel dat een guard vessel soms geen contact kan krijgen met eens chip dat ze zien op de AIS en dat ze dan maar blijven roepen op kanaal 16 en kennelijk geen DSC oproep doen. Idem de kustwacht.

Maas approach lijkt ook het bestaan van DSC niet te kennen, of tenminste die hoor ik regelmatig op 16 schepen aanmanen om zich te melden op kanaal 2.
Wordt DSC dan totaal niet gebruikt door de beroepsvaart ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 12:20 #1326129

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Nee

Maas approach heeft ook geen gewone marifoon en al helemaal niet een dsc versie, een vaste post heeft alleen de beschikking over de gebruikte werkkanalen en meer niet.
Dat ze CH 16 hebben schuurt al met de regelgeving.
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 13:13 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 12:59 #1326134

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tony2920 schreef :
Arcadia schreef :
henkvd schreef :
Maar krijg je ooit een individual call binnen dan ?

Ja, ik heb het wel gebruikt met bekenden, om kanaal 16 met rust te laten. Maar vanwege het lawaai zijn we er mee gestopt.
Als ik het verkeer tussen de beroepsvaart onderling hoor, dan wordt ook daar DSC weinig gebruikt. Ik verbaas me wel dat een guard vessel soms geen contact kan krijgen met eens chip dat ze zien op de AIS en dat ze dan maar blijven roepen op kanaal 16 en kennelijk geen DSC oproep doen. Idem de kustwacht.

Maas approach lijkt ook het bestaan van DSC niet te kennen, of tenminste die hoor ik regelmatig op 16 schepen aanmanen om zich te melden op kanaal 2.
Wordt DSC dan totaal niet gebruikt door de beroepsvaart ?

Wat op aarde doet jou verwachten dat een gewone verkeerspost DSC zou hebben. Ze zijn immers helemaal geen deel van het GMDSS en al helemaal geen kustwacht.
Zij zijn gewoon een verkeersregelaar, geen 112 dienst.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 13:48 #1326138

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Calidris schreef :
Wat op aarde doet jou verwachten dat een gewone verkeerspost DSC zou hebben. Ze zijn immers helemaal geen deel van het GMDSS en al helemaal geen kustwacht.
Zij zijn gewoon een verkeersregelaar, geen 112 dienst.

Eh, DSC is bij mijn weten niet alleen voor noodoproepen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 13:51 #1326139

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Arcadia schreef :
Arcadia schreef :
Voor mij, en misschien voor veel andere gebruikers, is het akelige volume van de 'ringtone' een belangrijke reden om niet via DSC op te roepen voor normaal overleg.
Calidris schreef :
Dat geeft ook een heel ander piepje en kan je uitzetten voor "routine calls"

Niet zozeer een piepje, maar geblèr waar je je rot van schrikt.
Ik heb het nagekeken en op de SH GX2000 kun je het inderdaad uitzetten. Dat is wel een heel drastische manier om het volume te reguleren, waarmee je je onbereikbaar maakt voor individual calls via DSC. Niet wat ik zou willen.

Ik moet mezelf corrigeren. Ik heb het afgelopen dagen weer eens uitgeprobeerd met een collega zeiler en een 'routine' oproep is inderdaad een ander en veel beschaafder geluid.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 14:39 #1326147

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Arcadia schreef :
henkvd schreef :
Maar krijg je ooit een individual call binnen dan ?

Ja, ik heb het wel gebruikt met bekenden, om kanaal 16 met rust te laten. Maar vanwege het lawaai zijn we er mee gestopt.
Als ik het verkeer tussen de beroepsvaart onderling hoor, dan wordt ook daar DSC weinig gebruikt. Ik verbaas me wel dat een guard vessel soms geen contact kan krijgen met eens chip dat ze zien op de AIS en dat ze dan maar blijven roepen op kanaal 16 en kennelijk geen DSC oproep doen. Idem de kustwacht.

Maas approach lijkt ook het bestaan van DSC niet te kennen, of tenminste die hoor ik regelmatig op 16 schepen aanmanen om zich te melden op kanaal 2.
Wordt DSC dan totaal niet gebruikt door de beroepsvaart ?

Wat op aarde doet jou verwachten dat een gewone verkeerspost DSC zou hebben. Ze zijn immers helemaal geen deel van het GMDSS en al helemaal geen kustwacht.
Zij zijn gewoon een verkeersregelaar, geen 112 dienst.

Net al Arcadia al schreef, je hoeft geen 112 dienst te zijn om nuttig met DSC te kunnen werken.
Met DSC zouden ze snel en efficiënt de schepen die ze wensen te contacteren kunnen oproepen en gelijk naar het juiste kanaal kunnen krijgen. Waarom een walstation geen DSC mogelijkheid zou moeten hebben versta ik niet. Ze kunnen nu al op 16 oproepen wat volgens jou ook al niet volgens de regels is. En ze hebben die mogelijkheid in de praktijk ook dikwijls nodig.
Met DSC zouden ze sneller en efficiënter kunnen werken.
DSC is niet alleen voor noodoproepen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 15:09 #1326149

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
henkvd schreef :
... een vaste post heeft alleen de beschikking over de gebruikte werkkanalen en meer niet.
Dat ze CH 16 hebben schuurt al met de regelgeving.

:huh:

De regelgeving (Rec. ITU-R M.1171 - RADIOTELEPHONY PROCEDURES IN THE
MARITIME MOBILE SERVICE):
§ 14. (1) In the bands between 156 MHz and 174 MHz, intership and coast station to ship calling should, as a general rule, be made on 156.8 MHz. However, coast station to ship calling may be conducted on a working channel or on a two-frequency calling channel which has been implemented in accordance with RR No. S52.236 [No. 4391].

Volgens mij zou het schuren met de regelgeving als Maas-approach niet primair zou aanroepen op ch 16.


Edit:
Schepen horen Maas-approach wél aan te roepen op het werkkanaal.
Except for distress, urgency or safety communications, when 156.8 MHz should be used, ship to coast station calling should, whenever possible, be made on a working channel or on a two-frequency calling channel which has been implemented in accordance with RR No. S52.236 [No. 4391].
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 15:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 15:28 #1326150

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
JoTM

Maas Approach is geen coaststation zoals jij dat leest, het is in het Nederlands gewoon een walpost, mogen geen marifoon hebben, maar hebben alleen voor de gebruikte werkkanaal / werkkanalen een land mobiele installatie. Net zo als elke brug of sluis of verkeersbegeleiding.
Maas Approach heeft maar één functie en dat is verkeersbegeleiding in hun werkgebied.
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 16:20 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 16:47 #1326156

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
henkvd schreef :
Maas Approach heeft maar één functie en dat is verkeersbegeleiding in hun werkgebied.

Dat stond niet ter discussie. De vraag was waarom ze geen DSC routine call doen naar een schip waarmee ze op andere wijze geen contact krijgen.

Meer algemeen zou ik de vraag willen stellen of er in de beroepsvaart überhaupt gebruik gemaakt wordt van DSC routine calls. En als dat niet of nauwelijks gebeurt, waarom dan niet, ondanks de ogenschijnlijke voordelen:
1. Er is meteen duidelijk wie er aangeroepen wordt en door wie.
2. Er is een attenderend geluidssignaal
3. Er hoeft geen werkkanaal afgesproken te worden, want dat is al bepaald.
4. Kanaal 16 blijft vrij voor het serieuze werk
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 16:55 #1326158

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
henkvd schreef :
JoTM

Maas Approach is geen coaststation zoals jij dat leest, het is in het Nederlands gewoon een walpost, mogen geen marifoon hebben, maar hebben alleen voor de gebruikte werkkanaal / werkkanalen een land mobiele installatie. Net zo als elke brug of sluis of verkeersbegeleiding.
Maas Approach heeft maar één functie en dat is verkeersbegeleiding in hun werkgebied.

Is dat zo? Zou je me dan svp de betekenis van de volgende zinsneden in de ITU regels uit kunnen leggen? :
(2) When contact on 156.8 MHz has been established between a coast station in the port operations service and a ship station, the ship station should indicate the particular service required (such as navigational information, docking instructions, etc.) and the coast station shall then indicate the channel to be used for the exchange of traffic by reference to the frequency in MHz, or, preferably, to its channel designator.
(3) When contact on 156.8 MHz has been established between a coast station in the ship movement service and a ship station, the coast station shall then indicate the channel to be used for the exchange of traffic by reference to the frequency in MHz or, preferably, to its channel designator.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 17:03 #1326159

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Zie bericht Calidris

Maas Approach oproepen via werkkanaal, het is geen coast station, vergeet je gevonden tekst.

@ Arcadia
Dat er geen gebruik gemaakt wordt van dsc is puur, het zit niet in de gewoonte, puur door het verleden en voor AIS waren de gegevens niet beschikbaar.
Voor class A ais is een text bericht sturen ook veel gemakkelijker, wordt nu sporadisch gebruikt .
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 18:01 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 19:18 #1326196

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Arcadia schreef :
Calidris schreef :
Wat op aarde doet jou verwachten dat een gewone verkeerspost DSC zou hebben. Ze zijn immers helemaal geen deel van het GMDSS en al helemaal geen kustwacht.
Zij zijn gewoon een verkeersregelaar, geen 112 dienst.

Eh, DSC is bij mijn weten niet alleen voor noodoproepen.

Er staat nergens in de Nederlandse literatuur dat een verkeerspost DSC heeft.
Alleen zover ik weet heeft de Brandaris DSC, maar dat is ook een sub-RCC.

verkeersposten gebruiken nu eenmaal geen DSC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 19:20 #1326197

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tony2920 schreef :
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Arcadia schreef :
henkvd schreef :
Maar krijg je ooit een individual call binnen dan ?

Ja, ik heb het wel gebruikt met bekenden, om kanaal 16 met rust te laten. Maar vanwege het lawaai zijn we er mee gestopt.
Als ik het verkeer tussen de beroepsvaart onderling hoor, dan wordt ook daar DSC weinig gebruikt. Ik verbaas me wel dat een guard vessel soms geen contact kan krijgen met eens chip dat ze zien op de AIS en dat ze dan maar blijven roepen op kanaal 16 en kennelijk geen DSC oproep doen. Idem de kustwacht.

Maas approach lijkt ook het bestaan van DSC niet te kennen, of tenminste die hoor ik regelmatig op 16 schepen aanmanen om zich te melden op kanaal 2.
Wordt DSC dan totaal niet gebruikt door de beroepsvaart ?

Wat op aarde doet jou verwachten dat een gewone verkeerspost DSC zou hebben. Ze zijn immers helemaal geen deel van het GMDSS en al helemaal geen kustwacht.
Zij zijn gewoon een verkeersregelaar, geen 112 dienst.

Net al Arcadia al schreef, je hoeft geen 112 dienst te zijn om nuttig met DSC te kunnen werken.
Met DSC zouden ze snel en efficiënt de schepen die ze wensen te contacteren kunnen oproepen en gelijk naar het juiste kanaal kunnen krijgen. Waarom een walstation geen DSC mogelijkheid zou moeten hebben versta ik niet. Ze kunnen nu al op 16 oproepen wat volgens jou ook al niet volgens de regels is. En ze hebben die mogelijkheid in de praktijk ook dikwijls nodig.
Met DSC zouden ze sneller en efficiënter kunnen werken.
DSC is niet alleen voor noodoproepen.

Ik snap niet waar dit misverstand nu opeens weg komt???
Nederlandse verkeersposten hebben géén DSC functie en krijgen dat ook niet.
Dus verontwaardigd zijn dat ze niet antwoorden is wat naief.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 19:21 #1326199

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
JotM schreef :
henkvd schreef :
... een vaste post heeft alleen de beschikking over de gebruikte werkkanalen en meer niet.
Dat ze CH 16 hebben schuurt al met de regelgeving.

:huh:

De regelgeving (Rec. ITU-R M.1171 - RADIOTELEPHONY PROCEDURES IN THE
MARITIME MOBILE SERVICE):
§ 14. (1) In the bands between 156 MHz and 174 MHz, intership and coast station to ship calling should, as a general rule, be made on 156.8 MHz. However, coast station to ship calling may be conducted on a working channel or on a two-frequency calling channel which has been implemented in accordance with RR No. S52.236 [No. 4391].

Volgens mij zou het schuren met de regelgeving als Maas-approach niet primair zou aanroepen op ch 16.


Edit:
Schepen horen Maas-approach wél aan te roepen op het werkkanaal.
Except for distress, urgency or safety communications, when 156.8 MHz should be used, ship to coast station calling should, whenever possible, be made on a working channel or on a two-frequency calling channel which has been implemented in accordance with RR No. S52.236 [No. 4391].

Maasmond is geen coaststation, maar een Vessel Traffic Center. Dat is héél wat anders.
Ch16 op een VTS is alleen maar om kort alle schepen naar hun werkkanaal "te harken". Om zo CH16 te bevrijden van onnodig verkeer
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 19:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:20 #1326213

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Calidris schreef :
verkeersposten gebruiken nu eenmaal geen DSC.

"Zo is het nu eenmaal" is misschien een valide argument, maar zelden een goed argument.
Het lijkt zo alsof er weinig nagedacht wordt over modernisering in de sector.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:25 #1326214

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Calidris schreef :
Nederlandse verkeersposten hebben géén DSC functie en krijgen dat ook niet.
Dus verontwaardigd zijn dat ze niet antwoorden is wat naief.

Niemand is verontwaardigd dat ze niet antwoorden. Die veronderstelling van naïviteit is dus zonder grond. In dit draadje gaat het er om dat ze kennelijk geen gebruik kunnen of willen maken van DSC routine calls naar schepen waarmee ze moeilijk contact krijgen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 20:40 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:34 #1326216

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Calidris schreef :
Maasmond is geen coaststation, maar een Vessel Traffic Center. Dat is héél wat anders.

Maasmond geen "coast station" in de zin van de ITU Radio Regulations?
1.28 maritime mobile service: A mobile service between coast stations and ship stations, or between ship stations, or between associated on-board communication stations; survival craft stations and emergency position-indicating radiobeacon stations may also participate in this service.

1.30 port operations service: A maritime mobile service in or near a port, between coast stations and ship stations, or between ship stations, in which messages are restricted to those relating to the operational handling, the movement and the safety of ships and, in emergency, to the safety of persons.
Messages which are of a public correspondence nature shall be excluded from this service.

1.31 ship movement service: A safety service in the maritime mobile service other than a port operations service, between coast stations and ship stations, or between ship stations, in which messages are restricted to those relating to the movement of ships.
Messages which are of a public correspondence nature shall be excluded from this service.

1.75 coast station: A land station in the maritime mobile service.

1.77 ship station: A mobile station in the maritime mobile service located on board a vessel which is not permanently moored, other than a survival craft station.

1.80 port station: A coast station in the port operations service.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 22:51 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:42 #1326217

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Arcadia schreef :
Calidris schreef :
Nederlandse verkeersposten hebben géén DSC functie en krijgen dat ook niet.
Dus verontwaardigd zijn dat ze niet antwoorden is wat naief.

Niemand is verontwaardigd dat ze niet antwoorden. Die veronderstelling van naïviteit is dus zonder grond. In dit draadje gaat het er om dat ze kennelijk geen gebruik kunnen of willen maken van routine calls naar schepen waarmee ze moeilijk contact krijgen.

Ze kúnnen geen gebruik maken van DSC, want ze hebben het niet.

In de toekomst zou dat mogelijk wel met VDES kunnen. (VHF Data Exchange Service). Dat is nabije toekomst, maar is voorlopig niet bedoeld voor pleziervaart.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:52 #1326218

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een verkeerspost mag geen marifoon hebben, heeft een werkkanaal op bv een Motorola setje met repeater.
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 20:54 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:55 #1326219

Arcadia schreef :
Calidris schreef :
Nederlandse verkeersposten hebben géén DSC functie en krijgen dat ook niet.
Dus verontwaardigd zijn dat ze niet antwoorden is wat naief.

Niemand is verontwaardigd dat ze niet antwoorden. Die veronderstelling van naïviteit is dus zonder grond. In dit draadje gaat het er om dat ze kennelijk geen gebruik kunnen of willen maken van DSC routine calls naar schepen waarmee ze moeilijk contact krijgen.
DSC werkt niet bij alle schepen die wel AIS aan hebben staan, omdat ze geen DSC marifoon hebben, of niet DSC ingeschakeld hebben ivm ontbreken Marcom-B, of gewoon hun marifoon uitschakelen omdat ze rust willen hebben (wat natuurlijk niet mag). Hoeveel procent van de jachtjes hebben iemand met Marcom-B aan boord en een DSC marifoon?

Hoe dan ook, als een schip AIS heeft en ze krijgen er geen contact mee dan heeft het schip problemen met het scheepsstation of ze volgen de regels niet (luisteren niet uit op juiste werkkanaal of 16, of marifoon uit). Ze kunnen en horen niet de verantwoordelijkheid op zich te nemen van schippers die de regels al dan niet bewust niet kennen en hanteren.

Hoewel ik niet ontken dat DSC mogelijk wel handig kan zijn bij schippers met beperkte kennis van de regels ondanks het hebben van Marcom-B en een DSC marifoon. Maar dan nog…. Wie is nu verantwoordelijk? Iemand met Marcom-B heeft twee examens moeten doen om dit te behalen en wordt met het basis certificaat reeds verwacht dat de regels (goed genoeg) gevolgd worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 20:58 #1326221

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Eigenlijk zeg je Marcom B schiet te kort, vandaar dit hele draadje.

Ik deed al een jaar ( 1 uur per week ) over beperkt certificaat telefonie, maar ja daar zat ook nog de techniek in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl