Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:28 #1317884

Om te voorkomen dat mede ZF 'ers dezelfde fout maken bij aankoop van een nieuwe marifoon als ik hierbij een waarschuwing:

Als je een DSC marifoon koopt vanwege de mogelijkheid om in geval van een noodsituatie op zee (of ruim binnenwater) snel een DSC Distress bericht te versturen met aard ("nature") noodsituatie via de rode DSC knop koop dan geen Standard Horizon van o.a. het type GX1850, GX2400.

Deze marifoons hebben een gebrekkige menu structuur waardoor het niet mogelijk is in een noodsituatie (waarvoor in geval pleziervaart DSC hoofdzakelijk bedoeld is) snel een DSC bericht met "nature distress" te versturen via de rode DSC knop.

Dit kan relevant zijn in een noodsituatie waarbij je snel de mogelijkheid voor communicatie gaat verliezen (denk aan brand, groot oncontroleerbaar lek). Bij een "undesignated" DSC distress bericht waarbij je daarna niet of heel beperkt de mogelijkheid hebt via 16 te communiceren bijvoorbeeld door uitval communicatie of beperkt bereik in een reddingsvlot kan het maar zo het verschil maken tussen serieus genomen te worden of te worden genegeerd omdat men aanneemt dat het een vals alarm is omdat het een ("undesignated") DSC bericht is zonder verdere opvolging via kanaal 16.

Opgeven van "nature" distress direct van het "Rode DSC Knop" menu kan wel bij de marifoons van Simrad / B&G en ook bij de marifoons van Cobra. Voor meer details lees dit draadje/link: Draadje: dsc-ais-target-oproep-direct-vanuit-opencpn waarin ook te zien is hoe de Standard Horizon importeur in Nederland (Shiptron, op ZF bekend als Calidris) dit uiteindelijk gaat oppakken. Hopelijk met resultaat.

Van Raymarine en ICOM weet ik het niet zeker. Misschien dat medeforum leden dit kunnen testen.

Je kunt dit doen door op de volgende manier:
1: Druk heel kort (minder dan 3 seconden) de rode DSC knop in.
2: Maak een foto van het scherm dat je nu ziet (in het geval van Cobra en Simrad / B&G bijvoorbeeld een menu waarbij je nature of distress kunt ingeven met "undesignated" als default optie mocht daar geen tijd voor zijn. Bij de Standard Horizon krijg je geen menu maar alleen de optie "undesignated"
3: De volgende stap is selecteren "nature of distress" en daarna zie je de instructie om de DSC Knop 3 seconden ingedrukt te houden voor verzenden of op Exit of Quit te drukken om terug te gaan naar hoofdmenu. Uiteraard druk je nu op quit of exit en druk je de DSC knop NIET 3 seconden in . Dit laatste zou een vals alarm veroorzaken maar de bovenste stappen zijn een makkelijke manier om de functionaleit te checken.

Ik zou iedereen aanraden dit te checken om deze functie goed te begrijpen. Mocht je net als ik een DSC Standard Horizon marifoon hebben dan moet je zorgen dat niet alleen jij maar ook elke opvarende weet dat voor een DSC Noodbericht met Nature of distress je vastloopt als je de rode knop indrukt. Je moet dan voordat je de rode knop indruk eerst via het menu DSC calls selecteren, daarna naar beneden scrollen voor de optie DSC Distress en pas daarna zie je optie "Nature". Compleet kansloos natuurlijk in een echte noodsituatie met meerdere opvarenden.

Het feit dat ik de verkeerde marifoon voor mezelf gekocht heb is overigens 100% mijn eigen domme fout..

Dit soort zaken is begraven in sub draadjes en omdat Standard Horizon een gangbaar merk is dat meer mensen overwegen zeker nu er zo veel bootwissels zijn lijkt het me relevant dit als apart topic te melden.


Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:50 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: icom: tip Nachtvlinder & uitleg relevantie "nature" DSC bericht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:33 #1317887

Wat een verhaal zeg ;) Had je vantevoren wel de handleiding doorgenomen, of bleek het apparaat anders te werken dan uitgelegd in de handleiding?

Hoe is Icom, wat betreft deze features? Zeker voor dit soort apparatuur alleen A-merken kopen, wat mij betreft!
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 09:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:35 #1317890

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Je bericht klinkt alarmerend, maar ik wil het toch een beetje nuanceren. Het feit dat de distress-functie via de rode knop op de SH niet zo uitgebreid is als je gehoopt had, maakt het nog niet dat het 'de verkeerde' marifoon is toch? Als je een distress uitzendt, dan zul je daar altijd een mondeling bericht aan toevoegen. En als je erop staat om de aard van de noodsituatie ook in DSC te versturen, dan is er de langere weg via het menu. Verder ben ik het met je eens dat dit gebruiksvriendelijker had kunnen worden gemaakt.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:37 #1317891

Ja, hier lijkt een persoonlijke vete achter te zitten. TS voelde zich onvoldoende serieus genomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:37 #1317892

Ik nam aan dat de DSC Knop werkte zoals bedoeld (en zoals die werkt bij o.a. Cobra, B&G, Simrad). Of Icom dezelfde fout heeft als Standard Horizon weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:41 #1317894

Nachtvlinder schreef :
Ja, hier lijkt een persoonlijke vete achter te zitten. TS voelde zich onvoldoende serieus genomen.
probeer het zakelijk te houden. Doe ik ook. Geen vete. Voor mensen die het prima vinden dat je in een noodsituatie geen "nature of distress" kunt opgeven via de rode knop zoals bij Cobra, Simrad, B&G wel kan is de Standard Horizon een prima keuze. Ik ben wel tevreden bijvoorbeeld over de geluids kwaliteit (stuk beter dan mijn oude Navman) een ook de AIS Rx functie van de GX2400 werkt fijn (je kunt ook igv transponder je eigen MMSI onder ignore vessel zetten bv).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:42 #1317895

Ok. Dank voor de zakelijk geformuleerde mededeling, in dat geval
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:47 #1317896

Nachtvlinder schreef :
Ok. Dank voor de zakelijk geformuleerde mededeling, in dat geval
Graag gedaan. Als je zelf een ICOM hebt (en marcom B/SRC) dan zou je het kunnen checken en hier delen als dat het doel van je reactie is. Zou nuttig kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:49 #1317898

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Je kunt het ook zo bekijken, en misschien is het ook wel de overweging van SH geweest om het te doen zoals ze het gedaan hebben: De weg via de distress-knop moet de snelst mogelijke manier zijn om iemand bij de kustwacht aan de lijn te krijgen. Elke extra stap, zoals het scrollen naar en selecteren van de aard van de noodsituatie, is dan extra tijd.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:49 #1317899

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Wat mij betreft....
Ik ga er zonder meer vanuit dat de distressknop hard op de tamtam slaat zonder enige mondelinge toelichting er achter aan op 16.
Is dat het geval dan heb je die knop eigelijk nergens voor nodig.
Kan natuurlijk dat bovenstaande verkeerd snap.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:52 #1317900

Knoet schreef :
Je kunt het ook zo bekijken, en misschien is het ook wel de overweging van SH geweest om het te doen zoals ze het gedaan hebben: De weg via de distress-knop moet de snelst mogelijke manier zijn om iemand bij de kustwacht aan de lijn te krijgen. Elke extra stap, zoals het scrollen naar en selecteren van de aard van de noodsituatie, is dan extra tijd.
Ik snap je reactie maar dat klopt niet. Ook bij Cobra en Simrad kun je direct zonder selectie een DSC distress bericht sturen (default is dan "undesignated").
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 09:52 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:58 #1317903

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik denk dat ik snap wat je bedoeld
Maar in een nood situatie wil ik helemaal geen ‘nature of distress’ stap willen kiezen , dat kost tijd ‘undesignated’ is prima als eerste keuze en dan gewoon door klikken op ‘send’

Verder staat het denk ik duidelijk in de manual ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 09:59 #1317904

Als je dat wilt is de Standard Horizon een prima keuze voor je. Zoals ik zei kost het zenden van een "undesignated" bij een Cobra of Simrad net zo weinig tijd als een SH. Je hoeft in alle gevallen geen "nature of distress" op te geven. Merken zoals Cobra, Simrad,. B&G (en anderen ? ) hebben wel deze veiligheidsoptie. Dit kan relevant zijn in een noodsituatie waarbij je snel de mogelijkheid voor communicatie gaat verliezen (denk aan brand, groot oncontroleerbaar lek). Bij een "undesignated" waarbij en wanneer je daarna niet of heel beperkt de mogelijkheid hebt via 16 te communiceren kan het maar zo het verschil maken tussen serieus genomen te worden of te worden genegeerd omdat men aanneemt dat het een vals alarm is ("undesignated") zonder verdere opvolging via 16

Iedereen moet er mee doen wat hij / zij wil.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:20 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:02 #1317905

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Voor we gaan drukken, nummer Kustwacht bij de hand is denk welhandig voor als de Distress er wel uit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:03 #1317906

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360


Ik geloof dat mijn v50 B&G precies hetzelfde doet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:03 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:07 #1317912

henkvd schreef :
Voor we gaan drukken, nummer Kustwacht bij de hand is denk welhandig voor als de Distress er wel uit gaat.
op zee buiten bereik 3g/4g neemt niemand op... Verdiep je eens waarom DSC ontwikkeld is en wat de hoofdfunctie is voor pleziervaart. Als je DSC niet relevant vind is een binnenvaart marifoon ruim voldoende uiteraard voor jou, werkt ook prima op zee. Ik maak een andere keuze.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:08 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:10 #1317913


Bedankt voor het checken ReneK , ik wist het voor de B&G V60 / Simrad RS40 maar fijn te zien dat het voor de oudere V50 ook goed werkt.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:12 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: verwijderen quote , te groot etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:14 #1317916

ac320 schreef :
Ik nam aan dat de DSC Knop werkte zoals bedoeld (en zoals die werkt bij o.a. Cobra, B&G, Simrad). Of Icom dezelfde fout heeft als Standard Horizon weet ik niet.

De DSC knop werkt zoals bedoeld bij SH. Op de knop drukken is de wereld inschreeuwen dat er wat loos is. Een undesignated call is dan meer dan prima. Daarna komt de fijnafstemming wel over wat, waar en hoe. Dat je het hier hebt over een fout van SH ligt meer aan jouw verwachtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:16 #1317918

Rob10 schreef :
ac320 schreef :
Ik nam aan dat de DSC Knop werkte zoals bedoeld (en zoals die werkt bij o.a. Cobra, B&G, Simrad). Of Icom dezelfde fout heeft als Standard Horizon weet ik niet.

De DSC knop werkt zoals bedoeld bij SH. Op de knop drukken is de wereld inschreeuwen dat er wat loos is. Een undesignated call is dan meer dan prima. Daarna komt de fijnafstemming wel over wat, waar en hoe. Dat je het hier hebt over een fout van SH ligt meer aan jouw verwachtingen.
copy & paste : Als je dat wilt is de Standard Horizon een prima keuze voor je. Zoals ik zei kost het zenden van een "undesignated" bij een Cobra of Simrad net zo weinig tijd als een SH. Je hoeft in alle gevallen geen "nature of distress" op te geven. Merken zoals Cobra, Simrad,. B&G (en anderen ? ) hebben wel deze veiligheidsoptie. Dit kan relevant zijn in een noodsituatie waarbij je snel de mogelijkheid voor communicatie gaat verliezen (denk aan brand, groot oncontroleerbaar lek). Bij een "undesignated" waarbij en wanneer je daarna niet of heel beperkt de mogelijkheid hebt via 16 te communiceren kan het maar zo het verschil maken tussen serieus genomen te worden of te worden genegeerd omdat men aanneemt dat het een vals alarm is ("undesignated") zonder verdere opvolging via 16

Iedereen moet er mee doen wat hij / zij wil.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:19 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:21 #1317920

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
ac320 schreef :
Bij een "undesignated" waarbij en wanneer je daarna niet of heel beperkt de mogelijkheid hebt via 16 te communiceren kan het maar zo het verschil maken tussen serieus genomen te worden of te worden genegeerd omdat men aanneemt dat het een vals alarm is ("undesignated")

Ze zullen zeker proberen te verifiëren of het geen vals alarm is, maar als dat niet lukt, reken maar dat men al snel naar de plek des onheils onderweg is. Vandaar ook de terechte waarschuwing om, als mensen dit willen testen op hun marifoon, het nummer van de kustwacht bij de hand te houden om snel te kunnen annuleren als ze onverhoopt een distress uitzenden.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:23 #1317923

Knoet schreef :
ac320 schreef :
Bij een "undesignated" waarbij en wanneer je daarna niet of heel beperkt de mogelijkheid hebt via 16 te communiceren kan het maar zo het verschil maken tussen serieus genomen te worden of te worden genegeerd omdat men aanneemt dat het een vals alarm is ("undesignated")

Ze zullen zeker proberen te verifiëren of het geen vals alarm is, maar als dat niet lukt, reken maar dat men al snel naar de plek des onheils onderweg is. Vandaar ook de terechte waarschuwing om, als mensen dit willen testen op hun marifoon, het nummer van de kustwacht bij de hand te houden om snel te kunnen annuleren als ze onverhoopt een distress uitzenden.
Niet zo bang zijn je marifoon te leren kennen, kan heel nuttig zijn als je het echt nodig hebt. Als je het doet zoals in mijn openingspost is er 0% kan op vals alarm. (voor vals alarm moet je trouwens niet gaan bellen met de kustwacht maar doen wat je geleerd heb bij MarcomB/SRC), intrekken bericht. Kustwacht bellen is de verkeerde actie dan want het DSC bericht blijft zenden naar alle boten schepen in de omgeving. Ik merk dat het voor velen goed zou zijn eens de kennis van Marcom B/SRC procedures op te frissen.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:27 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:27 #1317928

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Ik denk dat je in je opwinding mijn antwoorden niet goed leest. Daar laat ik het verder even bij.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:30 #1317929

Knoet schreef :
Ik denk dat je in je opwinding mijn antwoorden niet goed leest. Daar laat ik het verder even bij.
Houd het zakelijk als dat kan. De suggestie van jou en HenkVD is feitelijk de verkeerde in geval van een vals DSC alarm en niet volgens de regels die je geleerd hebt op je Marcom B / SRC cursus (staat ook in de handleiding). Bellen op zee is sowieso niet de beste optie...

Als je de stappen in mijn opening post volgt is er 0% kans op een vals alarm maar wel goed om je kennis op te frissen misschien indien je dit ooit nodig hebt en probeert het op zee met een telefoontje op te lossen
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:33 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 10:31 #1317930

Om een valse DSC distress message “sorry ik was aan het uitproberen” te cancellen is iets meer nodig dan het telefoonnummer van onze kustwacht:
www.navcen.uscg.gov/?pageName=falseAlerts
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 10:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 11:00 #1317937

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
If you don't call them. They call you. In ieder geval het contact nummer welke je hebt opgegeven bij AT.

Voor de rest zoek je het maar uit .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl