Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 19 dec 2021 22:26 #1351472

Kock1964 schreef :
@Olav, doel jij op dit onderdeel waar een noodhelmstok geplaatst kan worden?
René

Bij Jefa systemen is dat meestal wel de locatie voor de noodhelmstok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 19 dec 2021 22:30 #1351474

Olav schreef :
@Erik: er lijkt in de kuipvloer tussen de twee automatisch in hoogte verstelbare tafels (hoe zou je zonder kunnen) een traditionele aansluiting voor een noodhelmstok van het enkele roer aanwezig, zie foto.
Op die fot lijk je inderdaad helemaal gelijk te hebben.
De roerkoning zit dan dus net voor (of helemaal voorin) de dinghy garage en is daarmee tevens de beperkende factor voor de maximale lengte van de dinghy (280cm).
Kijkend naar de tekening die Keeszeiler net plaaste lijkt de roerkoning door de dinghy heen te moeten gaan om bij het gat in dek te komen voor de noodhelmstok. Lijkt me een heel merkwaardig concept.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 08:27 #1351514

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Op mijn werk worden de jacht'tjes' wel onder klasse gebouwt. Meestal LLyods. En dat is echt geen kattepis zoals Eric al zei. Alle hoofdconstructie berekeningen doen zij een keertje over of worden stap voor stap mee doorgenomen en tot aan het keuren van de lasnaden in casco aan toe. Elk onderdeel dat enigzins met veiligheid te maken heeft moet een keur hebben of gestest worden. Dat serieus geld per boot, niet alleen de rekening van de instantie zelf maar ook extra uren die wij zelf moeten maken om dat te faciliteren. Dat niveau wordt volgens mij niet gedaan door een massa boot bouwer in een andere prijsklasse. Ook toen bijv. Bavaria nog 'onder klasse' bouwde, was dit een ander niveau waar 'slechts' het ontwerp en/of materialen een keur hadden. Wat beter kan zijn dan niks maar dat stelt een stuk minder voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 08:32 #1351517

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Philip schreef :
Op mijn werk worden de jacht'tjes' wel onder klasse gebouwt.

Ook wij bouwen keurig onder klasse.. Het is maar in welk prijs segment je een boot koopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 09:10 #1351529

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom is die certificering nu zo duur? Vroeger werden de rompen bij Moody ook onder Lloyd's toezicht gebouwd, en zo duur waren die boten niet.
Nee hoor die boten hadden geen toezicht, die hadden een plan approval (ontwerp goedgekeurd) en dan steeksproef gewijs zo nu en dan een inspectie. Dat is niet onder keur bouwen, dat is het hebben van een goed gekeurd productieproces.
.

Dank je voor de uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 09:45 #1351545

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom is die certificering nu zo duur? Vroeger werden de rompen bij Moody ook onder Lloyd's toezicht gebouwd, en zo duur waren die boten niet.
Nee hoor die boten hadden geen toezicht, die hadden een plan approval (ontwerp goedgekeurd) en dan steeksproef gewijs zo nu en dan een inspectie. Dat is niet onder keur bouwen, dat is het hebben van een goed gekeurd productieproces.

De 'keuringen' in de productiejachtbouw beperken zich vrijwel tot de romp alleen en dan alleen voor het ontwerp en steeksproefgewijs controleren op de werf. Naar mate het aantal gebouwde schepen van een bepaald model toeneemt (meer dan 5) dan word het aantal inspecties terug gebracht en komt de surveyor gemiddeld nog maar 1x per 10 boten kijken. Ook dat is maar van beperkte waarde want de surveyor gaat het romp laminaat niet openzagen om te zien of het wel voldoende laagdikte heeft. Daar kan dus best mee gesjoemeld worden.

Wat ik, als ontwerper machinebouw, nogal merkwaardig vind, is de enorme vrijheden die werven zich kunnen permiteren. Dit mbt zaken die in het ontwerp niet voldoende beschreven zijn, maar ook zaken die anders gebouwd/gedaan worden dan de ontwerper voor ogen had. Dit soort cowboy-mentaliteit maakt het nodig om inderdaad zo nauwkeurig te monitoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 11:58 #1351629

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Wat ik, als ontwerper machinebouw, nogal merkwaardig vind, is de enorme vrijheden die werven zich kunnen permiteren.
+1
Het lijkt "de bouw" wel. ;)

Edit:
Dat lijkt trouwens wel gelijk op te gaan met het diepe wantrouwen (verwachting dat er gesjoemeld zàl worden) waar ik behoorlijk aan moest wennen toen ik in de GWW terecht kwam.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 12:00 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 12:06 #1351633

wel een goed punt dit. Als je dit vergelijkt met de auto-industrie, dan is dat een wereld van verschil. Dan hebben we het nog niet eens over luchtvaartindustrie. Die is veel en veel strakker georganiseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 12:11 #1351637

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Volgens het hanse forum zit er geen emergency tiller op de 588
Er zit wel een ronde dop in de Kuip en dinghy garage maar dit is voor toegang mocht het roer er een keer uitmoeten

www.myhanse.com/emergency-tiller_topic12088.html
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 12:12 #1351638

geen emergency tiller? Dat kan toch haast niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 12:30 #1351643

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
AndreAzuree schreef :
geen emergency tiller? Dat kan toch haast niet!

Ik weet het ook niet , ik lees alleen wat er op dat forum staat ?
Wij hebben wel 2 roeren en dus 2 emergency tiller plekken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 12:45 #1351647

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Een paar jaar geleden las ik over een ervaren echtpaar dat een aanvaring had met een onderwater object. Dit verboog hun roerkoning dusdanig, dat het roer met geen mogelijkheid te bewegen was, zelfs laten vallen ging niet. Ze kregen de boot niet op koers. Na weken rondjes te hebben gevaren, en alles geprobeerd te hebben tot hun eten op was, hebben ze zich met tegenzin van boord laten halen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 12:45 #1351648

AndreAzuree schreef :
geen emergency tiller? Dat kan toch haast niet!

Tuurlijk kan dat. Een bijboot gebruik je ook veel vaker dan een emergency tiller dus ergens is het ook best wel logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:02 #1351657

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
666 schreef :
Een paar jaar geleden las ik over een ervaren echtpaar dat een aanvaring had met een onderwater object. Dit verboog hun roerkoning dusdanig, dat het roer met geen mogelijkheid te bewegen was, zelfs laten vallen ging niet. Ze kregen de boot niet op koers. Na weken rondjes te hebben gevaren, en alles geprobeerd te hebben tot hun eten op was, hebben ze zich met tegenzin van boord laten halen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit is bijna een grap. Maar het zal vast een drama geweest zijn. Nog nooit van gehoord overigens en nog nooit bij stilgestaan dat je roer een zodanige klap krijgt dat het vast zit en zelfs van bovenaf niet demontabel is.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:07 #1351661

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
ReneK schreef :
Volgens het hanse forum zit er geen emergency tiller op de 588
Er zit wel een ronde dop in de Kuip en dinghy garage maar dit is voor toegang mocht het roer er een keer uitmoeten

www.myhanse.com/emergency-tiller_topic12088.html

Bijzonder en onverantwoord in mijn ogen. Ik lees dat een reden (een Hanse eigenaar) zal zijn, dat de kans dat beide roeren stuk gaan nihil is. Zul je net zien.....
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:38 #1351678

ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
geen emergency tiller? Dat kan toch haast niet!

Ik weet het ook niet , ik lees alleen wat er op dat forum staat ?
Wij hebben wel 2 roeren en dus 2 emergency tiller plekken

wij hebben dezelfde setup. Mocht 1 roer beschadigd raken, dan is het zo gemaakt dat het andere roer het blijft doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:39 #1351680

JeroenFemke schreef :
AndreAzuree schreef :
geen emergency tiller? Dat kan toch haast niet!

Tuurlijk kan dat. Een bijboot gebruik je ook veel vaker dan een emergency tiller dus ergens is het ook best wel logisch.

het kan zeker inderdaad. De vraag is of het verstandig is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:46 #1351687

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
AndreAzuree schreef :
JeroenFemke schreef :
AndreAzuree schreef :
geen emergency tiller? Dat kan toch haast niet!

Tuurlijk kan dat. Een bijboot gebruik je ook veel vaker dan een emergency tiller dus ergens is het ook best wel logisch.

het kan zeker inderdaad. De vraag is of het verstandig is ;)

Hoeveel tankers of containerschepen hebben een noodhelmstok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:49 #1351689

ja, maar komen die in de problemen met 7bft en 4m deining? Ik denk het niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 13:56 #1351692

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Dat een roer afbreekt bij een (zeewaardige) zeilboot is aannemelijker dan bij een containerschip, voor zover ik weet. Het is bij zeilboten, ook al zijn ze zeewaardig, toch wat kwetsbaar bij bijvoorbeeld een aanvaring of zoals de laatste tijd vaker bij Orca aanvallen. Maar goed, als een Orca je roer eraf bijt heb je ook niks aan een tiller.

Maar persoonlijk zou ik met een zeilboot nog niet naar Engeland zeilen als er geen noodstuur te maken is. Er kan van alles stuk aan zo'n roer. Gelukkig nog niet meegemaakt.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 14:11 #1351698

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Dan moet je noodstuur toch wat breder zien dan alleen een noodhelmstok.
Mijn ouders hebben een aantal jaar terug het complete roer verloren ter hoogte van de Needles, zuid Engeland. Dan begin je met alleen een noodhelmstok ook vrij weinig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 14:16 #1351701

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
voorschrift RYA-LESBOTEN: 2 PUTSEN als noodstuurinrichting
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 14:20 #1351702

haha, de vraag is of je daar mee een 58 voeter in het gareel kan houden... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 14:25 #1351705

Mbt de oorzaak van de roeproblemen:
Als alles fly-by-wire is dan is het makkelijk om geisoleerd te raken van de krachten die er daadwerkelijk op je boot spelen.

Wij proberen steeds gevoel te houden voor de kracvhten en met name de balans daarvan op de boot. Dan pas de stuurautomaat er op. Als je alles push-buttin doet dan kan ik me voorstellen dat je dat gevoel niet meer hebt en dus ongewild je boot (inc stuurrinrichting) extreem zwaar belast terwijl het aan dek lijkt of alles nog prima in orde is.

Je bent dan in feite je boot aan het slopen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 14:31 #1351710

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Des te groter de boot des te minder gevoel, maar dan is een roerstandwijzer de simpele oplossing.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl