Erikdejong schreef :
Gewicht doet er weinig tot bijna helemaal niets toe. (voor ankerberekeningen en voortstuwingsberekeningen voor commerciele schepen word gewicht niet eens meegenomen in de berekening)
Windvang van mijn boot is (erg) groot vanwege de enorme mast die er op de boot staat.
Het is een van de gebruikelijke fouten om de ervaring van grote commerciële schepen te gebruiken en die zonder aanpassing toe te passen op het soort kleine pleziervaartuigen dat wij hebben.
Wanneer een zware windvlaag mijn boot - of de uwe - treft, zal het effect zeer merkbaar zijn. De boot zal versnellen en zich met een behoorlijke snelheid verder van het anker verwijderen, totdat hij weer tot stilstand komt.
Een groot commercieel schip daarentegen zal nauwelijks iets merken wanneer precies dezelfde windvlaag hem treft. Dit schip zal helemaal niet bewegen.
En daarom hoeven deze professionals geen rekening te houden met het gewicht van hun schepen wanneer zij berekeningen maken voor het ankeren.
Het gewicht van de boot komt in de berekening voor als de kinetische energie die de boot oppikt als hij door de windvlaag wordt geaccelereerd: 1/2 M v^2, waarbij M de massa is en v de ankersnelheid.
Dus hoe sneller een boot in een dergelijke situatie accelereert en hoe groter de eindsnelheid zal zijn, hoe groter het effect is.
Waarom is dit van belang? Deze energie moet ergens in het ankergerei worden opgeslagen. Mijn punt is dat een ketting het moeilijk heeft om deze extra energie op te slaan in ondiep water, want in deze situatie is zijn bovenlijnvorm erg vlak en zelfs als hij door een grote trekkracht rechtgetrokken wordt, zal hij niet veel van vorm veranderen. Maar dit betekent dat zijn potentiële energie niet veel toeneemt. Hij kan dus niet veel energie opslaan. Een lang stuk nylon daarentegen maakt het niet uit of het horizontaal of verticaal wordt uitgerekt. Het werkt altijd hetzelfde en kan dus ook in ondiep water grote hoeveelheden energie opslaan. Maar dit kan alleen als het zeer elastisch is, dat wil zeggen zeer lang.
Het zijn dus, zoals u zegt, de rukwinden en de deining die de problemen veroorzaken. Daar zijn we het over eens. Mijn punt is alleen, dat in ondiep water deze problemen ernstiger worden bij dezelfde sterkte van de vlaag (of deining).
BTW - uw mast draagt wel bij aan het totale windvangoppervlakte, maar niet veel.
Groeten, Mathias