Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Maar wat Joop zegt: zo snel mogelijk erdoorheen, compenseren voor stroom kan dat flink vertragen.
Dat laatste is de vraag. Door te compenseren voor de stroom vaar je, afhankelijk van de hoek met de stroomrichting, enigszins tegen de stroom in, waardoor je snelheid door het water afneemt.
Door niet te compenseren leg je meer afstand af in de TSS.
Klopt, maar de afstand is minder het issue vermoed ik tov de tijd dat je in de TSS vaart. Tevens hebben de schepen een bepaalde STW en als deze in de TSS naar je schipje toe varen met 15 knopen STW met 3 knopen stroom mee, en je compenseert de stroom, dan komt het schip met 18 knopen SOG dichterbij, terwijl je ook nog door het compenseren minder snel de TSS oversteekt. Dubbel verlies.
Een schip met 15 knopen STW en 3 knopen stroom tegen zal bij compenseren slechts met 12 knopen SOG dan krijg je meer tijd, tijd die je dan ook weer verliest door te compenseren. Enkel winst, enkel verlies.
Door niet te compenseren wordt het gemakkelijker gezien het schip altijd met de STW snelheid op je afkomt ongeacht of het tegen of met de stroom mee vaart. Je vaart dan meestal de betere tijd en afstand 'thru water' uit de TSS. Geen winst of verlies.
Dit verhaal gaat vooral over relatieve snelheid tov van elkaar over/in het water, dus de oversteek is door de stroming eigenlijk niet scheef maar haaks, het water namelijk stroomt mee.
Ik laat het zeilen even in het midden, want door de stroom te gebruiken kun je ook een paar knoopjes meer schijnbare wind gebruiken om wat sneller naar de overkant te komen. Maar kan ook een paar knoopjes schijnbare wind verminderen waardoor je langzamer gaat. Ligt heel erg aan de weersomstandigheden, je boot en bestemming.
Op de motor kun je bij het compenseren ook wat gas bij geven.
Verder blijft het, los van een concrete situatie, allemaal theorie.
Aangekomen bij de TSS en in het bezit van AIS zie je pas de werkelijke situatie. Welke schepen zijn er en waar varen ze? Op basis daarvan kun je eigenlijk pas ècht een keuze maken wat in dat specifieke geval de beste keus is.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in als er niet al regels waren, dus die keuze is
eigenlijk al gemaakt in de regels.
Het toepassen in de praktijk laat ik even in het midden. KISS approach is altijd haaks obv heading oversteken, rest zijn mogelijkheden die iets positiever of flink negatiever de situatie beïnvloeden.
Sunshine 36 schreef :
map.openseamap.org/ en dan 'vollbildkarte'.
Savvy navvy heeft ook een heel goed overzicht, maar dat is een betaalde app. Die ik ook niet ga verlengen na deze maand.
Bedankt Sunshine. Openseamap is inderdaad duidelijk minder 'cluttered', maar ook daar moet ik nog steeds zoomen om bepaalde details van de TSS in beeld te krijgen. Maar bruikbaar om naast de plotter te gebruiken bij een reisvoorbereiding.