Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verkeerscheidingstelsels (TSS)

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 13:06 #1470635

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Dromend over een reis Den Helder - Kingston upon Hull (werk, werk...) kwam het volgende op tafel.
Ondanks veel info hier en elders, kwamen we hier niet unaniem uit:

Een bijna directe lijn vanaf Den Helder naar de Kingston loopt over 3 TSS´en.
Aannemende een bezeilde koers, onderweg tot 30mijl voor de haven niet corrigerend voor stroom en een snelheid van 4kts voor mijn 22ft bootje.

Dus ik zit door die ¨snelheid¨ relatief lang in een TSS;
Het TSS vlak voor de deur bij Den Helder is meteen het knelpunt want het breedst.
Die is bijna 10mijl breed.
De feitelijke banen-met-pijl steek ik op een haakse KK over, niet corrigerend voor stroom, zo:



Het roze deel op de kaart is echter ook TSS.
Juist ten zuiden van de uiterton VS zit een flinke lap roze.
Op dat roze deel hoef ik toch niet perse haaks en kan ik corrigeren bv omdat ik op de AIS al een schip zie aankomen in de baan en dus tijdig kan aanpassen?
Ik heb er echter binnen het roze vlak het BVA geen voorrang op grote schepen omdat roze = ook TSS?
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 02 apr 2023 13:17 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 13:52 #1470641

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Volgens mij kent het BVA niet zo iets als 'grote' schepen.
Dat gezegd hebbende, ik ben in de 'middenberm' nog nooit 'grote' schepen tegen gekomen.
Ook in het TSS wijzig ik, indien nodig, tijdelijk mijn koers om de schepen die het TSS volgen te ontwijken.
Met het haaks oversteken van een TSS ga ik altijd pragmatisch om, afhankelijk van de omstandigheden.

Edit: naar aanleiding van de vraag van TS het BvA er nog eens bij gepakt.
Daaruit concludeer ik dat de seperatie zone (roze gedeelte) geen deel uitmaakt van het TSS.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 02 apr 2023 14:06 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 15:16 #1470656

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Vanuit de basis lijkt er weinig aan te merken op bovenstaande, maar de BVA en de jurisprudentie leggen de nadruk op duidelijkheid. Als je de BVA te simpel interpreteert lijdt dat tot zeer ongewenst gedrag.
COLREG (Alteration of course) schreef :
In accordance with Rule 8 (b) (Action to avoid collision ), any alteration of course and/or speed to avoid collision shall, if the circumstances of the case admit, be large enough to be readily apparent to another vessel observing visually or by radar.
In accordance with Rule 8 (b) (Action to avoid collision ), a succession of small alterations of course and/or speed should be avoided.

Dus als je koers wijzigt, doe het dan meteen groot. Als het 's nachts gebeurd laat duidelijk aan je lichten zien dat een andere boeg voorligt. En houdt de nieuwe koers minutenlang vast. Een wijziging in snelheid mag voor een klein schip genoeg zijn om een aanvaring te voorkomen, het is niet zichtbaar. Zichtbaar op AIS is niet voldoende om te bepalen of een koerswijziging heeft plaatsgevonden.

Bij twijfel, gebruik VHF!
Laatst bewerkt: 02 apr 2023 15:17 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 15:22 #1470659

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
De middenberm hoef je niet haaks over te steken, maar voor je weer begint aan het oversteken van de tweede traffic lane is het wel aan te raden binnen de middenberm al een stukje haaks te varen, zodat het voor de schepen in het TSS duidelijk is wat je gaat doen.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 02 apr 2023 15:23 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 15:31 #1470664

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
H700 schreef :
Dromend over een reis Den Helder - Kingston upon Hull (werk, werk...) kwam het volgende op tafel.
Ondanks veel info hier en elders, kwamen we hier niet unaniem uit:

Een bijna directe lijn vanaf Den Helder naar de Kingston loopt over 3 TSS´en.

Op de punten waar je die grote scheepvaart-routes kruist, bij een rechte lijn van Den Helder naar de mond van de Humber, is eigenlijk alleen de eerste een TSS. De twee volgende zijn DW's (Deep Water routes). Die hebben geen 'middenberm' en je bent niet verplicht ze haaks te kruisen.

Overigens kom je op de door jou gewenste route ook nog hele velden van booreilanden tegen, waarbij je waarschijnlijk een paar keer je koers moet verleggen, omdat je booreilanden niet dichter dan een bepaalde afstand (0,5 mijl?) mag naderen en vaar je dwars door Outer Dowsing Windfarm, wat onder de Britse regels mogelijk wel is toegestaan. Moet je even nazoeken.
Laatst bewerkt: 02 apr 2023 16:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 16:57 #1470683

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12537
middenberm diverse keren gebruikt om even te "parkeren" cq , anticiperen op verkeer in de volgende lane
is juist handig !
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 17:21 #1470685

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
En als je dan toch een dikke jongen in de shippinglane op ramkoers hebt, even koers verleggen en op zijn kont sturen tot hij voorbij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 17:52 #1470689

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
AIS aan boord? Daarmee kan je lang tevoren zien wat er gebeuren gaat.
Lang tevoren is een paar graden genoeg om de situatie op te lossen.
Maak wel mee dat de schepen in de TSS lang tevoren dat doen voor mij.
Goed opletten dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 02 apr 2023 17:54 #1470690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Wadloper schreef :
Overigens kom je op de door jou gewenste route ook nog hele velden van booreilanden tegen, waarbij je waarschijnlijk een paar keer je koers moet verleggen, omdat je booreilanden niet dichter dan een bepaalde afstand (0,5 mijl?) mag naderen en vaar je dwars door Outer Dowsing Windfarm, wat onder de Britse regels mogelijk wel is toegestaan. Moet je even nazoeken.

Productieplatformen, die gaten zijn al 40 jaar geleden geboord.

500 meter safety zone
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 apr 2023 19:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 15:07 #1470835

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Waterblok schreef :
AIS aan boord? Daarmee kan je lang tevoren zien wat er gebeuren gaat.
Lang tevoren is een paar graden genoeg om de situatie op te lossen.
Maak wel mee dat de schepen in de TSS lang tevoren dat doen voor mij.
Goed opletten dus!

Toevallig net mijn marifoon met AIS ontvanger (heb nog geen transponder) en NMEA wifi zender gemonteerd zodat ik ze in de kuip op mijn telefoon ook kan zien.
Ik zie ze dus wel aankomen en kan ze tijdig oproepen.
Schrok me rot toen er een boot met AIS de haven binnenvoer, TCPA alarm stond nog op turbo :P

Het roze gebied is dus ideaal om enkele situaties op te lossen begrijp ik uit de diverse reacties, dank allen.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 17:00 #1470857

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Met een transponder heb je minder "situaties".
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2023 18:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 18:43 #1470880

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Toch nog even over die plaatjes:

Ik sprak onlangs een stuurman die op zulke containerschepen vaart. Hij vertelde mij dat ze er altijd vanuit gaan dat schepen haaks oversteken, ook bij stromimng. Dat betekent dus dat het oversteken zoals links onder niet is wat ze verwachten, maar rechts onder wel. Het verbaasde me dat hij dat zei, maar hij gaf aan dat dat het meest voorspelbaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 18:52 #1470885

Op radar en AIS wel inderdaad, meer je bent dan wel langer aan het oversteken en kunt (in extreme gevallen) het verkeerde boordlicht tonen. Ik kan mij voorstellen dat de AIS/radar info op de brug van hogere waarde wordt geschat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 19:37 #1470899

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Calidris schreef :
Met een transponder heb je minder "situaties".

Doe mij zo´n wonder apparaatje dan?
Ik bedoel met situaties correcties stroomverzet, corrigeren voor KK op feitelijke koerslijn na passeren TSS etc. Dat doet ie toch niet?!

Laat onverlet dat een transponder op het wensenlijstje staat.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 20:57 #1470920

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
XanderB schreef :
Toch nog even over die plaatjes:

Ik sprak onlangs een stuurman die op zulke containerschepen vaart. Hij vertelde mij dat ze er altijd vanuit gaan dat schepen haaks oversteken, ook bij stromimng. Dat betekent dus dat het oversteken zoals links onder niet is wat ze verwachten, maar rechts onder wel. Het verbaasde me dat hij dat zei, maar hij gaf aan dat dat het meest voorspelbaar was.
Vreemde redenatie. Het meest voorspelbare is als iedereen zich ongeveer aan de regels houdt. Dat gezegd hebbende, in de praktijk levert het ‘gecorrigeerd voor stroom’ oversteken ook weer niet zulke grote verschillen op als de plaatjes suggereren. Het verschil tussen behouden ware koers (heading) en grondkoers levert zelden problemen op qua navigatieverlichting (die op enige afstand vanaf de brug toch al niet te zien is) en de tijd die je er over doet wordt véél meer beïnvloed door wind, golven en eventuele uitwijkmanouvres dan door de netto te varen afstand. Elke koers die je min of meer haaks op de TSS vaart is in de praktijk goed genoeg. En met een transponder al helemaal.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 apr 2023 20:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 03 apr 2023 21:02 #1470922

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
H700 schreef :
Calidris schreef :
Met een transponder heb je minder "situaties".



Laat onverlet dat een transponder op het wensenlijstje staat.

Mooi zo.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 06:53 #1470979

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
XanderB schreef :
Toch nog even over die plaatjes:

Ik sprak onlangs een stuurman die op zulke containerschepen vaart. Hij vertelde mij dat ze er altijd vanuit gaan dat schepen haaks oversteken, ook bij stromimng. Dat betekent dus dat het oversteken zoals links onder niet is wat ze verwachten, maar rechts onder wel. Het verbaasde me dat hij dat zei, maar hij gaf aan dat dat het meest voorspelbaar was.

Mogelijk, maar tegen de regels.

Als je dit moet uitleggen aan de Kustwacht, of the Coastguard, heb je niks. En ja, je wordt in de gaten gehouden. Kijkend naar de stroming, die tot 2 knopen kan oplopen, en een scheepje wat net 4 knopen haalt, betekent dat dat je bijna anderhalf keer zo lang in de gevarenzone zit.

Komt nog wat anders bij: vooral op de heenweg zal de ideale koers niet bezeild zijn. Dan moet je toch al wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 07:23 #1470991

De kustwacht kan alleen je COG zien, niet je heading. Zou het (voor diezelfde controlerende instantie) niet meer vragen oproepen als ze een stipje erg schuin zien oversteken?

Maar ik snap je punt

Als het zwak waait, hard dwars-stroomt en je wordt heel hard weggezet als je een haakse heading stuurt; starten jullie dan de motor “om verwarring te voorkomen”, of kijk je wel hoe het loopt in de praktijk? Ik doe dat laatste; ook ga ik wel eens overstag om iets op grotere afstand te kruisen.
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 07:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 07:25 #1470992

Nachtvlinder schreef :
De kustwacht kan alleen je COG zien, niet je heading. Zou het (voor diezelfde controlerende instantie) niet meer vragen oproepen als ze een stipje erg schuin zien oversteken?

Aan alleen een stipje kun je geen richting zien ;-)

En die instanties, zouden die niet weten hoe de stroom staat?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 07:27 #1470994

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nachtvlinder schreef :
De kustwacht kan alleen je COG zien, niet je heading. Zou het (voor diezelfde controlerende instantie) niet meer vragen oproepen als ze een stipje erg schuin zien oversteken?

Pcies.
Bij dat haaks versteken moet je niet al te veel leeuwen en beren zien. Voor zover men je al volgt (in het Kanaal gebeurt dit inderdaad vrij consequent; of dat op de Noordzee ook strijk en zet is vrij ik me af) zijn de volgens allang blij als uit je koers over de grond blijkt dat min of meer haaks oversteekt. Ik kan me niet voorstellen dat men zich achter het scherm gaat afvragen of er al dan niet voor stroom wordt gecompenseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 07:29 #1470995

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ze kijken dag in dag uit, jaar in jaar uit op dat scherm en zouden niet weten hoe een oversteek eruit ziet :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 07:33 #1470997

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Joop66 schreef :
Komt nog wat anders bij: vooral op de heenweg zal de ideale koers niet bezeild zijn. Dan moet je toch al wat.

Niet helemaal on-topic, maar met een 22-voeter wacht de verstandige oversteker op een weather-window met een bezeilde koers.

Overigens (het punt lijkt niet helemaal te zijn overgekomen bij TS); een oversteek in één rechte lijn van Den Helder naar de mond van de Humber telt zoveel hindernissen (met name die productieplatforms) dat het me geen prettig route lijkt.
Wat de motivatie van TS is om deze route te willen varen is me niet duidelijk. Ik zou nadenken over Den Helder - Great Yarmouth en Great Yarmouth - Hull.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 07:51 #1471003

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Het zijn er wel veel, maar dat betekent niet dat je continu aan het slalommen bent.
In de onderstaande afbeeldingen zijn de platforms weergegeven, als stippen met een diameter van 1000m (dus 500m rond het platform). Lijkt me niet erg veel moeite om die te ontwijken.



“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 08:29 #1471012

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
En ook vooral niet te moeilijk denken, zo'n containerspeedboot roep je gewoon ff op en je meld dat je achterlangs gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 04 apr 2023 09:10 #1471022

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Bij mijn oversteek afgelopen september heb ik 2x een containerschip opgeroepen omdat de CPA minder dan 500 meter was. Beide keren reageerden ze een beetje laconiek dat ze me al lang in de smiezen hadden en er ruimte genoeg was. De transponder doet dus prima z’n werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl