Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verkeerscheidingstelsels (TSS)

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:12 #1471659

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
ilCigno schreef :
Ik roep niet vaak schepen aan, maar ben er ook niet terughoudend in als ik duidelijkheid wil geven of krijgen. Bijvoorbeeld om met een krappe CPA te laten weten dat ik mijn koers verleg en achterlangs zal passeren. Eén keer gehad dat een coaster (CPA vrijwel nul) pas na meerdere keren aanroepen wat warrig antwoord gaf en vervolgens gelukkig direct van koers veranderde toen ik aangaf achterlangs te gaan. Die zat overduidelijk niet op te letten. Marifoon in combinatie met AIS is gewoon hartstikke handig. Gewoon gebruiken dus.

Ooit langs de kust kwam ik een enorme sleper tegen die later in het Suez kanaal die containerbak los getrokken heeft.

Hij lag daar soort van stil een beetje te dobberen. Op enig moment lag hij op een half mijltje afstand met zijn boeg precies maar mij toe. Toen heb ik efkes gevraagd wat hij van plan was. Ik voelde me "wat" geintimideerd. AIS en VHF hebben we niet voor niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:13 #1471660

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Calidris schreef :
ilCigno schreef :
Marifoon in combinatie met AIS is gewoon hartstikke handig. Gewoon gebruiken dus.

Zelfs verplicht bij wet!

Zonder AIS is VHF niet verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:31 #1471664

dt had ik met deze, op mijn eerste -en tot nu toe enige- solo oversteek van den Helder naar Lowestoft:

Maar die lag dus voor anker.... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:35 #1471665

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Unster schreef :
Maar uit het oogpunt van voorspelbaarheid: hoe ver van te voren neem je een haakse koers aan? Meestal is de haakse koers niet de kant op die je wilt. Daarnaast, bij het zoeken van een oversteek gaatje, verminder je de snelheid wel eens wat, vaart een stukje paralel aan het vss, om bij een geschikt gaatje over te steken. Ik kan me voorstellen dat dat vanaf een brug ook maar slecht te voorspellen is?

Als je buiten het TSS of in de 'middenberm' een tijdje parallel aan het TSS vaart is het inderdaad lastig voor brugpersoneel om te weten waar je ergens over gaat steken. Vaar je schuin naar een lane toe dan mogen ze er natuurlijk van uit gaan dat je haaks oversteekt (kompaskoers) zodra je de lane 'raakt' en binnenvaart. Schepen onder zeil mogen een nog iets afwijkende bezeilde koers aanhouden, dus ook daar zit voor schepen in het TSS een kleine onzekerheid.

In de praktijk zul je voor schepen die dichtbij zijn en waarmee je een kleine CPA (of BCR zoals captainRob terecht opmerkte) hebt uitwijken en achterlangs gaan. Schepen die verder weg zijn en waar je mogelijk minder invloed op de uiteindelijke CPA/BCR hebt zullen (dat is onze ervaring en ook van enkele anderen in dit draadje) meestal anticiperen en je met geringe koerswijzigingen vrijvaren. Zij hebben vanwege de afstand iets meer tijd om te reageren als ze zien dat je gaat oversteken.

Maar als het echt druk is blijft het een soms uitdagend puzzeltje. Achterlangs gaan bij de een betekent soms juist weer minder marge bij het volgende schip of schepen. Zonder AIS heb je geen data om zelf vroegtijdig te anticiperen, mèt AIS denk je te weten hoe het uit gaat pakken maar verandert er regelmatig toch nog het een en ander. Dat geeft het oversteken van drukke verkeersstromen (al dan niet in een TSS) ook wel weer z'n charme.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 21:08 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:35 #1471666

en snachts op de AIS:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:38 #1471668

Voor de DWW heb ik er nog eentje een aantal maal opgeroepen, maar geen antwoord.
Toen ben ik toch maar een bochtje omgevaren vóór over te steken . Als 27 voeter verlies ik t toch wel. :ohmy:

pff, al weer 9 jaar geleden zie ik nu. :ohmy: Blijft me wel altijd bij, die reis.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 20:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:41 #1471669

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Noballast schreef :
Vaar absoluut niet onder de rader, dat is een idiote suggestie.

Dat was ook niet wat ik wilde suggereren.
Ik doelde op navigeren alsof je onder de radar vaart. Excuses als ik dat niet helder genoeg heb verwoord.

Noballast schreef :
Maar ja, als het voor de gemoedsrust is ….

Rust in het hoofd van een schipper verhoogt voor iedereen de veiligheid. Dus wie ben ik dan om watersporters die sneller dan ikzelf van de marifoon gebruik maken dat af te raden? Hier is geen one-size-fits-all norm, net als de minimale CPA/BCR die je veilig acht verschilt dat per schipper (en situatie).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 20:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:49 #1471672

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Joop66 schreef :
Calidris schreef :ilCigno schreef :Marifoon in combinatie met AIS is gewoon hartstikke handig. Gewoon gebruiken dus.
Zelfs verplicht bij wet!
Zonder AIS is VHF niet verplicht.

Dat is niet wat ik schrijf.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:49 #1471673



Die laatste, waar je voorlangs zou gaan, toon je nu (bijna) je heklicht. Buiten het TSS zou er dan geen sprake meer zijn van kruisende koersen, maar zou je opgelopen worden. Wanneer volg je een TSS eigenlijk, qua hoek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:52 #1471676

Nee was ook geen probleem, maar ik keek even en toen meteen drie in beeld. Dat was even ik ben weer wakker momentje.. :)
Voor mn gevoel konden ze dan zometeen een kratje bier in mn kuip laten zakken....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 20:59 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 20:57 #1471679

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Voor een plezierjacht van voor 1997 en binnen 20 meter is er maar weinig verplicht.

Alles lezende moet het wel lukken. Grootste probleem is vrije tijd of liever het gebrek daaraan...
Dat maakt het lastig te wachten op een goed weervenster.

De AIS transponder gaat er dit jaar niet komen, de ontvanger is er al wel.
Verder een goede passieve radarreflector, kijker en gebruik marifoon. Uitkienen dat ik ze bij daglicht passeer.
Dat moet lukken, de route is 55 mijl en daarna geen TSS meer, aan ruim 4 knopen is dat circa 13u varen.
Zoveel daglicht is er nog eind augustus.

Initieel zou dit de route kunnen zijn:

Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 21:08 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 06 apr 2023 21:40 #1471681

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
@H700: Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: het roze gedeelte (de 'middenberm') in het TSS valt buiten de kompaskoers voorschriften die volgens COLREGS regel 10 wel gelden tijdens het oversteken van de lanes zelf. Bij het oversteken van de lanes geldt bovendien dat je geen inbreuk mag maken op de veilige passage van schepen die het TSS volgen.

Ontstaat er toch een potentiële aanvaringssituatie dan geldt ook voor de schepen die het TSS volgen de standaard COLREGS regel 8 om aanvaringen te voorkomen. De combinatie van COLREGS regels leidt tot het 'dansje' dat schepen in het TSS en overstekers met elkaar uitvoeren.

De route die je hebt uitgezet kruist de lanes van het TSS bij Texel niet met een haakse kompaskoers. Een correct uitgezette route zou er wat de TSS-en betreft zo uit kunnen zien, waarbij de COG die je uiteindelijk aflegt bij het kruisen van het TSS afhangt van wind (verlijeren) en stroom. In de middenberm heb je de gelegenheid om op het bewuste tijdstip hiervoor te corrigeren, zodat je het TSS aan de andere kant op een gunstige plek verlaat.




Veel plezier met de voorbereidingen!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 21:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 04:36 #1471692

Hmmm. Wanneer bezeild zou ik zelf de door TS getekende lijn sturen; ik verwacht niet dat dit verwarring zal geven op een brug en zou ik subjectief “nagenoeg haaks” noemen. Het voorkomt ook de plotselinge koerswijzigingen die mss juist wél voor verwarring zorgen?

Zoals Hans tekent zijn de regels. Zou mijn enigszins vrije interpretatie van “haaks” hier voor verwarring, gevaar of reprimandes kunnen leiden? Vergelijk ook even met Roozeblij’s plaatje (dat overigens buiten een TSS was)…

Een aanverwante vraag: wat zou de reden zijn dat deze twee TSS’en even overgaan tot een deep water route? Hoe kruis je die? En naarmate je dichter bij de grens van een van die TSS’en kruist, ga je dan meer haaks varen? Of “zeil je gewoon door tot je wat tegenkomt”?

Laatst bewerkt: 07 apr 2023 04:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 05:30 #1471694

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Nachtvlinder schreef :
Hmmm. Wanneer bezeild zou ik zelf de door TS getekende lijn sturen; ik verwacht niet dat dit verwarring zal geven op een brug en zou ik subjectief “nagenoeg haaks” noemen. Het voorkomt ook de plotselinge koerswijzigingen die mss juist wél voor verwarring zorgen?

Zoals Hans tekent zijn de regels. Zou mijn enigszins vrije interpretatie van “haaks” hier voor verwarring, gevaar of reprimandes kunnen leiden? Vergelijk ook even met Roozeblij’s plaatje (dat overigens buiten een TSS was)…

Een aanverwante vraag: wat zou de reden zijn dat deze twee TSS’en even overgaan tot een deep water route? Hoe kruis je die? En naarmate je dichter bij de grens van een van die TSS’en kruist, ga je dan meer haaks varen? Of “zeil je gewoon door tot je wat tegenkomt”?







Steek je zo over boven de Duitse Waddeneilanden dan kun je duur bezoek krijgen van onze Duitse vrienden als ze daar in de buurt zijn.
Waarom steek je niet eerder over, bij het smalle stuk, hoe eerder uit de TSS hoe beter vind ik persoonlijk. Persoonlijk heb ik praktisch altijd de motor bij en steek ik altijd haaks over. Altijd achterlangs of er moet ruim voldoende tijd zijn om voorlangs te kruizen, vooral bij de Ferries.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 06:10 #1471696

Hoe haaks moet haaks zijn dan? Is 5 graden scheef toegestaan? 10?

Hier wordt gevist in het TSS :ohmy:

Laatst bewerkt: 07 apr 2023 06:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 06:41 #1471697

Hier nog even de definities;


De middenberm “separation zone” hoort er dus ook bij. Over ankeren in dat gebied geldt hetzelfde als voor haaks oversteken “should…as far as practicable”. Dat laatste ter beoordeling van (wie)!? Mist, weinig wind, kapotte motor… Dan ga ik daar zeker ankeren tot veiliger omstandigheden.

Oversteken dan. Zo haaks als ”practicable”. Bepaald door windrichting als je ook een motor hebt? En als ik uit moet wijken; verander je dan koers of snelheid? Als je je snelheid verlaagt (als dat onder zeil al mogelijk is) kun je haakser blijven sturen, maar je blijft langer in het TSS. Wat niet de bedoeling is.

m

Ik ben benieuwd hoe zwart-wit de Duitse kustwacht de Colregs heeft vertaald. Ik weet van die boetes in die regio; wat voor gevallen betrof dat? Is dat terug te vinden?

Als ik eerlijk ben heb ik nog nóóit de motor gestart, soms was die er niet eens. Wel eens geankerd bij mist, geen motor en weinig wind. Dat leek mij in die omstandigheden het meest “practicable”.
Laatst bewerkt: 07 apr 2023 06:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 06:55 #1471699

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wat is haaks? Volgens de COLREGS: “shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.” Voor schepen onder zeil is er een marge (volgens sommige interpretaties) als haaks een niet bezeilde koers is.

Het haaks (kompaskoers) oversteken dient twee hoofddoelen:
1. Zo kort mogelijk in TSS bij oversteken
2. Duidelijkheid voor schepen in TSS dat je oversteekt (want haaks op stelsel)

Ik weet niet in hoeverre de Nederlandse kustwacht in Den Helder het TSS bij hen om de hoek streng bewaakt, maar denk zelf niet dat TS met zijn rechtstreekse koers in de problemen komt.

In het Kanaal wordt er behoorlijk opgelet en heb ik watersporters in de problemen horen komen met Dover Coastguard (dure grap naar het schijnt).

En ook onze oosterburen zijn naar verluidt zeer strikt in het handhaven van de regels.

Voor mijzelf geldt dat ik probeer te handelen naar de geest van de regels. Dat houdt in dat je niet gaat varen op waar je nog mee weg komt, maar waar de duidelijkheid/voorspelbaarheid (en daarmee ook de veiligheid) van iedereen mee gediend is. Wij in onze kleine en overwegend kunststof boten hebben daar ook zeker baat bij.

Vissen in een TSS is overigens toegestaan, waarbij het visserschip de schepen in het TSS niet mag hinderen…

Veilige vaart [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 apr 2023 08:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 07:18 #1471705

“De geest van de wet” naleven vind ik goed omschreven. Voor mij betekent dat ook goed kijken hoe druk het is: in een smal (dus meestal geconcentreerd) stuk met weinig wind en/of niet bezeild: motor aan en haaks er doorheen (nog niet nodig geweest). Is het erg rustig en heb ik geen extreme afwijking van haaks (zoals niet het geval in Roozeblij’s voorbeeld), dan zeil ik gewoon door. Je kunt ook gewoon niets tegenkomen; die “East Friesland” is bijvoorbeeld veel minder druk dan die net boven de eilanden.

Die vissers: dat heen en weer varen (ook tegen de richting in) en schuin oversteken lijkt mij niet bijdragen aan de duidelijkheid ;)
Laatst bewerkt: 07 apr 2023 07:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 07:39 #1471710

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
“Die vissers: dat heen en weer varen (ook tegen de richting in) en schuin oversteken lijkt mij niet bijdragen aan de duidelijkheid ;)

Ja, net als baggerschepen en tonnenleggers vallen de vissers onder een uitzonderingsregel (zolang ze bezig zijn met hun beroepsactiviteit). Ik sluit niet uit dat met het steeds drukker worden van het verkeer op zee (bevaarbare ruimte wordt steeds kleiner) die afweging tussen noodzaak (broodwinning, voedsel) en veiligheid (voorspelbaarheid) in de toekomst anders voor hen uit gaat pakken.

Maar de COLREGS zijn wereldwijde regels en de IMO molens draaien langzaam, dus de Nederlandse vissers op de Noordzee gaan die mogelijke wijzigingen waarschijnlijk niet meer mee maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 apr 2023 07:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 08:32 #1471722

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Hans V schreef :
Nachtvlinder schreef :
“Die vissers: dat heen en weer varen (ook tegen de richting in) en schuin oversteken lijkt mij niet bijdragen aan de duidelijkheid ;)

Ja, net als baggerschepen en tonnenleggers vallen de vissers onder een uitzonderingsregel (zolang ze bezig zijn met hun beroepsactiviteit). Ik sluit niet uit dat met het steeds drukker worden van het verkeer op zee (bevaarbare ruimte wordt steeds kleiner) die afweging tussen noodzaak (broodwinning, voedsel) en veiligheid (voorspelbaarheid) in de toekomst anders voor hen uit gaat pakken.

Maar de COLREGS zijn wereldwijde regels en de IMO molens draaien langzaam, dus de Nederlandse vissers op de Noordzee gaan die mogelijke wijzigingen waarschijnlijk niet meer mee maken.

ook vissers mogen niet tegen de richting in in een traffic lane varen
Dat doen ze wel natuurlijk maar mag niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 08:39 #1471723

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
De koerslijn eerder hier geplaatst (foto) is een voorbeeld om te bepalen wat de afstand zou kunnen zijn in daglicht.
Hij lijkt wel erg op wat ik in mijn hoofd heb maar een goede dag voor vertrek weet ik pas de windrichting.
Overigens vind ik mijn rechte lijn door het 1e TSS weliswaar niet haaks maar wel erg duidelijk voor overig verkeer.

Mocht ik op die koers hoog aan de wind moeten dan is er dus helemaal geen marge, kan ik alleen nog afvallen. In dat geval is wat hoogte winnen voor het TSS nog een oplossing.
het doel zal sowieso worden ¨shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow¨.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 08:56 #1471725

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
sjrdvanh schreef :
ook vissers mogen niet tegen de richting in in een traffic lane varen
Dat doen ze wel natuurlijk maar mag niet

De regels zijn hier naar mijn idee niet heel duidelijk over. Een vissersschip heeft een uitzonderingspositie (COLREGS 10 E-ii) en mag zich in een verkeersscheidingszone begeven om te vissen ("to engage in fishing within a separation zone"). Welke koersen daarbij toegestaan zijn wordt niet verder toegelicht. Of zie ik iets over het hoofd?

Ze mogen tijdens hun werkzaamheden het verkeer in een TSS niet hinderen (COLREGS 10 I). Gezien de klachten van koopvaardijschepen nemen sommige vissers het niet zo nauw met deze regel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 09:33 #1471727

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Hans V schreef :
sjrdvanh schreef :
ook vissers mogen niet tegen de richting in in een traffic lane varen
Dat doen ze wel natuurlijk maar mag niet

De regels zijn hier naar mijn idee niet heel duidelijk over. Een vissersschip heeft een uitzonderingspositie (COLREGS 10 E-ii) en mag zich in een verkeersscheidingszone begeven om te vissen ("to engage in fishing within a separation zone"). Welke koersen daarbij toegestaan zijn wordt niet verder toegelicht. Of zie ik iets over het hoofd?

Ze mogen tijdens hun werkzaamheden het verkeer in een TSS niet hinderen (COLREGS 10 I). Gezien de klachten van koopvaardijschepen nemen sommige vissers het niet zo nauw met deze regel.

(b) A vessel using a traffic separation scheme shall:

(i) proceed in the appropriate traffic lane in the general direction of traffic flow for that lane;

(ii) so far as practicable keep clear of a traffic separation line or separation zone;

(iii) normally join or leave a traffic lane at the termination of the lane, but when joining or leaving from either side shall do so at as small an angle to the general direction of traffic flow as practicable.

hierop hebben vissers geen uitzondering. Wel gehoord over de vhf dat een visser hiervoor bestraft werd
in de scheidingszone mogen ze wel weer doen wat ze willen
Laatst bewerkt: 07 apr 2023 09:35 door sjrdvanh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 07 apr 2023 22:41 #1471859

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
sjrdvanh schreef :
in de scheidingszone mogen ze wel weer doen wat ze willen

Net als overstekende zeiljachten.

Als je hoorde dat een visser geverbaliseerd werd lijkt het dat ze in het TSS inderdaad niet de gebruikelijke slagen mogen maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 apr 2023 22:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerscheidingstelsels (TSS) 08 apr 2023 08:43 #1471898

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Dus wat zou je in zo'n geval kunnen doen? De gele lijnen geven de CPA aan:

geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl