Wat is haaks? Volgens de COLREGS: “shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.” Voor schepen onder zeil is er een marge (volgens sommige interpretaties) als haaks een niet bezeilde koers is.
Het haaks (kompaskoers) oversteken dient twee hoofddoelen:
1. Zo kort mogelijk in TSS bij oversteken
2. Duidelijkheid voor schepen in TSS dat je oversteekt (want haaks op stelsel)
Ik weet niet in hoeverre de Nederlandse kustwacht in Den Helder het TSS bij hen om de hoek streng bewaakt, maar denk zelf niet dat TS met zijn rechtstreekse koers in de problemen komt.
In het Kanaal wordt er behoorlijk opgelet en heb ik watersporters in de problemen horen komen met Dover Coastguard (dure grap naar het schijnt).
En ook onze oosterburen zijn naar verluidt zeer strikt in het handhaven van de regels.
Voor mijzelf geldt dat ik probeer te handelen naar de geest van de regels. Dat houdt in dat je niet gaat varen op waar je nog mee weg komt, maar waar de duidelijkheid/voorspelbaarheid (en daarmee ook de veiligheid) van iedereen mee gediend is. Wij in onze kleine en overwegend kunststof boten hebben daar ook zeker baat bij.
Vissen in een TSS is overigens toegestaan, waarbij het visserschip de schepen in het TSS niet mag hinderen…
Het mooie van de COLREGS vind ik dat ze aansluiten bij de praktijk en allemaal gericht zijn op een heel concreet eindresultaat: een veilige vaart voor alle schepen. In de verwoording van de regels vind je deze concrete doelstelling ook vaak terug, en de ruimte om in concrete situaties af te wijken van de basisregels als de veiligheid dat vereist staat zelfs in de COLREGS zelf beschreven.
Het is met opzet niet dichtgetimmerd met juridische fijngeslepen artikelen met een keur aan geboden en verboden. Die voegen niets toe in een situatie waarin adequaat gehandeld moet worden om een aanvaring te voorkomen.