Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER!

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 02 aug 2023 12:57 #1499278

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
En ik ga nog even door als "schipper zelf overboord" ervaringsdeskundige met dingen waar ik juist hierdoor over ben ga nadenken, ik heb overwogen er een nieuw draadje over te starten, maar vind het hier ook wel passend nu.

Wat te doen als je voor het eerst nieuwe opstappers aan boord krijgt? Mijn ideeën daarover als je voor het eerst je boot aan die mensen laat zien, heb het vooraf over de veiligheidszaken aan boord, het levert je extra veiligheid op (dus ook voor jezelf!). En de mensen vinden het vast ook heel interessant, zeker als je het een beetje leuk brengt:

-Doe zelf een reddingsvest aan en geef terwijl je het aanhoudt alle uitleg daarover:
-Laat ze nu zelf een vest aantrekken.
-Laat ze een keer de banden afstellen met uitleg hoe en waarom.
-geef uitleg waarom die kruisband ook moet, maak de kruisband bij jezelf los en trek hem met de sluiting dicht over je hoofd uit. Verdere uitleg is dan niet meer nodig.
-vertel dat als je overboord zou gaan er een fluitje in zit dat ze dan ook moeten gebruiken en er minimaal 1 iemand anders (bij meerdere personen aan boord) de taak krijgt de drenkeling continu aan te wijzen. 2 simpele dingen die helpen de drenkeling te vinden is beter dan 1.
- Laat ze meedenken wat te doen als deze situatie zich voordoet. Dit is het moment om iedereen die dat nog nooit gedaan heeft op JOUW boot een keer de motor te laten starten en stoppen (kinderen vinden dat overigens ook geweldig om een keer te mogen doen onder begeleiding). Deze lijkt mij superhandig als je dus zelf overboord zou gaan dat men dat kan en zelfs weet waar de startsleutel zit. Vertel ook dat er een schroef onder zit die niet over een drenkeling moet gaan.
-Leg heel duidelijk uit dat als de schipper aangeeft dat er een reddingsvest gedragen dient te worden, dat dat op dat moment ook gebeurt en hier geen enkele tegenspraak geduld wordt, JIJ bent immers zeker (ook) verantwoordelijk als er ongelukken gebeuren. Weet uit ervaring (meerdere keren!) dat er mensen zijn die hier problemen mee hebben/niet willen/het niet nodig vinden, aangeven dat ze heel goed kunnen zwemmen, of wat dan ook. Kan ongelofelijk veel gezeur geven op zo'n moment, als het dan gezeur moet opleveren is dat veel beter dat dat voor vertrek al in de haven overlegd en opgelost wordt en anders achteraf maar niet tijdens het varen, zeker niet in een situatie die volgens jouw reddingsvest waardig is op dat moment.
-Vertel vooraf ook iets over de oplossing aan boord hoe je een drenkeling weer aan boord haalt. En hier kan ik dus weer als ervaringsdeskundige spreken dat dat best handig is als je zelf in het water beland.

En dit is zo ongeveer wat er bij ieder lijnvlucht ook gebeurt als het vertrekkende vliegtuig naar de startbaan taxiet, bij ons aan boord is het verhaal alleen wel wat langer en hoeft het niet iedere keer, plan die tijd vooraf in, geen haastig vertrek bij opstappers voor de eerste keer aan boord, verhalen en uitleg moet net zo leuk zijn als het varen zelf de eerste keer!

En dat deed mij net weer even terugdenken bij de allereerste proefvaart van mijn huidige boot voordat we deze kochten. Prachtig weer, strakblauwe lucht en dan even 1 van de Friese meren op voor de proefvaart, samen met de vorige eigenaar. Een half uur later zitten we dus midden in een onweersbui, (8 Bft?) klapperende zeilen die nauwelijks nog in bedwang te houden waren, de onderkant van de mast zit nog steeds vol deuken van de sluiting die daar toendertijd tegenaan sloeg. Reddingvesten waren die aan boord, misschien wel, geen idee, de vorige eigenaar is in ieder geval zonder naar voren gegaan en heeft de genua naar beneden gekregen. 15 minuten later, prachtig weer, iedereen drijfnat en een ervaring rijker...

Ik hoop dat jullie wat aan deze aanvulling hebben, zaken waar je normaal pas echt over gaat denken als je het zelf hebt ondervonden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 11:21 #1499530

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
En inmiddels zitten alle nieuwe degelijke kruisbanden aan de vesten die ik had gekocht, 1x Baltic Athena, 1x Crewsaver 165 en 2x Baltic Winner 150 MK2.
Ik heb niets met geen enkel merk, dit zijn puur mijn keuzes geworden na het nodige puzzelwerk vooraf en nog meer paswerk in de watersportwinkel zelf daarna.
De keuze maken voor zo'n toch best wel prijzig en extreem belangrijk onderdeel (belangrijkste?) van de hele boot als je het een keer echt nodig hebt moet iedereen uiteraard helemaal zelf maken. En het is hier op dit forum al door velen verteld, ga passen en laat je goed informeren bij een watersportwinkel waar de keuze enorm is. Je gaat er daarna 10 jaar "plezier" van hebben, belangrijkste is denk ik dat het jouw lekker zit, dus koop dit niet simpelweg online...

Dan het aanbrengen van die nieuwe Secumar Kruisbanden, dat gaat zeker niet in alle gevallen even makkelijk...

Makkelijkste was het bij de Baltic Athena.

Aan de voorkant knip je de oude (ja toch ook splinternieuwe) sluiting stuk en bevestig je middels de bij de nieuwe band meegeleverde noodschalm de nieuwe sluiting aan de lus die dan overblijft.





De achterkant was iets meer denkwerk, daar zit de oude band door een kunststof bevestiging, die ik net zo vertrouw als de plastic sluitinkjes. Eerste optie die opkwam was dit er ook afknippen en rechtstreeks met de noodschalm aan de band monteren. Maar dat stukje plastic houdt de band ook wel mooi in de juiste richting, je kunt het ook laten zitten met dat doel en dan de noodschalm sluiting alsnog tussen de 2 banden zetten. Ik vind dit een nettere oplossing, dus dat maar gedaan:





Dan de Crewsaver Crewfit 165.

Bij dit vest is de kruisband 5 mm smaller dan bij de Baltic's en de nieuwe band die 30mm zijn. Op dat punt lijkt het allemaal net een beetje minder.
De band zit bij dit vest aan de achterkant vastgestikt:



Band afgeknipt en de kniprand gemolten tegen rafelen, daarna de nieuwe band gemonteerd aan de lus om de riem.



Dan aan de voorkant, daar zitten 2 lusjes boven elkaar gestikt, met het oude sluitinkje (heel klein) aan de bovenste lus.



Daar monteren lijkt niet erg ideaal:





De onderste lus lijkt iets kleiner, dat past ook, en beter zo het lijkt:



Tenslotte het laatste vest, de Baltic Winner, dat was de lastigste, maar met de juiste oplossing bedacht ook simpel.

De voorkant is hetzelfde verhaal als bij de andere vesten, oude sluiting wegknippen, nieuwe plaatsen, klaar.



Nog even wat extra getest, de nieuwe sluiting heeft een lus die je bij Baltic vesten door een lus aan het vest vouwt en dan aan de ander kant met de noodschalm sluiting bevestigt. Die lus blijft "over" bij de manier van bevestigen aan mijn vesten, maar zit eigenlijk helemaal niet in de weg:



Met enige moeite is de schalmsluiting ook te verzetten, dan ziet het er zo uit:



De lange versie is, zeker bij dit vest, niet handig, de kruisband zelf is al iets wat we eigenlijk liever niet zouden willen, maar wel zullen moeten gebruiken, maar zo'n sluiting half in je kruis, nee da's niet zo handig ;-)

De achterkant van dit vest ziet er zo uit:





Daar zit de de bijgeleverde kruisband van 30mm met een verloop van kunststof aan de rugband bevestigd die 50mm breed is.
Om dat op te lossen heb ik een "noodschalm lang 4mm" in rvs 316 online gevonden, deze heeft een binnenlengte van 45mm en blijkt de passende oplossing in combinatie met het bestaande kunststof deel, de noodschalm voor de stevigheid, het kunststof deel om te voorkomen dat het scheef gaat zitten:



Tot zover het aanpassen, het is mij gelukt zonder iets met een naaimachine aan de vesten te moeten aanpassen.



En deze gaan binnenkort mee naar de boot, misschien wel de veiligste reddingsvesten van het land op dit moment, "garantie" zal er wel vanaf zijn nu, maar mij geeft dit een WEL veilig gevoel in situaties dat ik een reddingsvest dragen nodig vind ;-)
Laatst bewerkt: 03 aug 2023 11:46 door RobertW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 17:11 #1499605

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2605
Dan nu. Veel vaarplezier toegewenst.
Mooi verslag.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 03 aug 2023 17:12 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 18:38 #1499628

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Dank voor het uitgebreide overzicht en de montage voorbeelden!

Staat er nog een trekproef van de gekozen kruisband, de sluiting en de “montagering” op het programma?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 18:55 #1499632

koko schreef :
Zo langzaam dat de pin wel tegen de cilinder aan zat, maar niet doorboord had. Een sluipmoordenaar zeg maar.

Precies. Dat is een gemene.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 19:17 #1499638

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Booty24 schreef :
Staat er nog een trekproef van de gekozen kruisband, de sluiting en de “montagering” op het programma?

Ik snap het idee, maar als je het dan echt goed wilt doen zou je haast een heel vest met de nieuwe band moeten testen. Met name de stiksels van de het als ik er zo naar kijk zwakste vest, met de smalste band gaan dan misschien wel meespelen. Geen idee wat de norm hiervoor is, die kun je helaas niet zo even inzien, maar moet je blijkbaar kopen, en geen idee wat daar dus instaat over de kruisband, en of die er überhaupt in voorkomt...
Het idee die flut-sluitinkjes te testen was simpel, bij de eerste blik weet je eigenlijk al dat het niet kan, dat was snel echt bewezen. Bij de eerste blik op de nieuwe degelijke sluiting had ik niet het gevoel dat die ook zomaar stuk gaat. Eigenlijk is dit ook iets voor de producenten van de vesten naar mijn idee, die ons als het goed is "veiligheid" verkopen...

Dus het eigenlijke antwoordt op de vraag, voor wat mij betreft geen trekproef van de nieuwe band, wel een beetje nieuwsgierig uiteraard, en waar staat die 2k voor op de band?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 19:26 #1499640

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Zo langzaam dat de pin wel tegen de cilinder aan zat, maar niet doorboord had. Een sluipmoordenaar zeg maar.

Precies. Dat is een gemene.

Is daar ergens iets over te lezen, blijkbaar is er ooit een praktijkgeval onderzocht?
Gezien de dikte van het veerstaal en lengte van de veer, en hoe dun het afdekplaatje van de cilinder is,....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 19:59 #1499650

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Booty24 schreef :
Dank voor het uitgebreide overzicht en de montage voorbeelden!

Staat er nog een trekproef van de gekozen kruisband, de sluiting en de “montagering” op het programma?

Dat is best een kostbare. Ik wil wel mee betalen aan een testexemplaar. Als je dat kan regelen stuur me dan even een berichtje met je gegevens. Ik doe 15,— in de pot.

Nog een paar ZFers en dan zijn we er al geloof ik. Kan Robert weer verder ;)
Laatst bewerkt: 03 aug 2023 20:00 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 21:40 #1499680

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Goed voorstel. Ik doe ook mee. Borst en rugbevestiging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 03 aug 2023 22:39 #1499686

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Booty24 schreef :
Goed voorstel. Ik doe ook mee. Borst en rugbevestiging

De vraag of dat nog een keer kan heb ik inmiddels gesteld.

Maar wat bedoel je met "Borst en rugbevestiging"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 06:44 #1499698

Verwijderd op verzoek TS.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 04 aug 2023 18:34 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 07:09 #1499700

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
RobertW schreef :
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Zo langzaam dat de pin wel tegen de cilinder aan zat, maar niet doorboord had. Een sluipmoordenaar zeg maar.

Precies. Dat is een gemene.

Is daar ergens iets over te lezen, blijkbaar is er ooit een praktijkgeval onderzocht?
Gezien de dikte van het veerstaal en lengte van de veer, en hoe dun het afdekplaatje van de cilinder is,....

Dat zou ik niet meer kunnen vinden, maar er is lang geleden een topicje over geweest met een foto van het in elkaar gezakte zouttablet en het verhaal er bij.
Uit mijn hoofd een vest dat op de boot bewaard werd en blijkbaar toch te vochtig was.
Regelmatig controleren dus.
Zelf check ik mijn vesten met enige regelmaat, maar zou vaker kunnen hoor. De andere vesten zijn onklaar. Grote plakker er op met “onklaar” er op. Daardoor controleer je die vesten altijd voor je ze aan je opstappers geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 07:26 #1499704

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Leuk de reacties dat er mensen zijn die de trektest van de in onze ogen goede kruisband willen testen en de spontane reactie zelfs om dat gezamenlijk te betalen! Ik heb afgelopen week dermate geïnvesteerd aan veiligheid aan boord dat die paar tientjes voor deze test daarbij in het niet vallen, dat neem ik dus voor mijn rekening, voor de veiligheid van anderen ;-)

En inmiddels groen licht dat de test door kan gaan!

ps. de berichten over het zeer gewaardeerde meebetalen kunnen weer weg uit het topic, net als dit bericht straks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 07:37 #1499706

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
koko schreef :
RobertW schreef :
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Zo langzaam dat de pin wel tegen de cilinder aan zat, maar niet doorboord had. Een sluipmoordenaar zeg maar.

Precies. Dat is een gemene.

Is daar ergens iets over te lezen, blijkbaar is er ooit een praktijkgeval onderzocht?
Gezien de dikte van het veerstaal en lengte van de veer, en hoe dun het afdekplaatje van de cilinder is,....

Dat zou ik niet meer kunnen vinden, maar er is lang geleden een topicje over geweest met een foto van het in elkaar gezakte zouttablet en het verhaal er bij.
Uit mijn hoofd een vest dat op de boot bewaard werd en blijkbaar toch te vochtig was.
Regelmatig controleren dus.
Zelf check ik mijn vesten met enige regelmaat, maar zou vaker kunnen hoor. De andere vesten zijn onklaar. Grote plakker er op met “onklaar” er op. Daardoor controleer je die vesten altijd voor je ze aan je opstappers geeft.

En de grote vraag is dan, hebben ze die zouttablet ook in een automaat geschroefd, ondergedompeld, en weigerde de zaak toen? En is die automaat nog steeds in productie of inmiddels aangepast?

Als dit namelijk zou kunnen, dan kan dat vast ook met een tablet dat in een vest vochtig wordt en binnen de "houdbaarheidsdatum" is naar mijn idee.

En uiteraard is visuele inspectie van de zouttablet iets dat bij de, bij mij, jaarlijkse controle hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 08:13 #1499713

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
RobertW schreef :
Booty24 schreef :
Goed voorstel. Ik doe ook mee. Borst en rugbevestiging

De vraag of dat nog een keer kan heb ik inmiddels gesteld.

Maar wat bedoel je met "Borst en rugbevestiging"?

Borst: de “gordelsluiting”
Rug: de lus met dat in mijn ogen iele stalen sluiting. Netjes recht zal die het wel doen , maar scheef getrokken zoals ik op één van de foto’s zag heb ik mijn bedenkingen. En hoe die straks zit, is weet je niet.

Na de vakantie maar eens kijken hoe deze aan mijn vest kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 10:32 #1499760

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
De sluiting was nog wat onduidelijkheid over, dus daar maar eens een mooie detailfoto van maken:



He, er staan hele kleine letters in...

WLL 145kg

en.wikipedia.org/wiki/Working_load_limit

En we hebben weer wat geleerd vandaag :) Ik was net bij de bouwmarkt en zag dat zelfs daar op de diverse rvs sluitingen die wll waarden worden vermeld.

De montage zoals in onze toepassing is net even anders, geen idee of dat invloed heeft, de schalmsluitingen worden standaard bij de band geleverd, en zullen we dus ook meenemen in de trektest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 04 aug 2023 10:52 #1499766

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Een zouttablet is expres de zwakste schakel in dit verhaal en moet je imo vaker controleren. Daarvoor zijn dan ook die venstertjes in de vesten geïntroduceerd, met die verklikkers. Het gaat allemaal niet vanzelf hé ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 05 aug 2023 14:41 #1500071

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
En een nieuwe uodate op mijn verhaal. Zojuist de nieuwe vesten de "voor gebruik" zelftest gegeven, en dus opgeblazen (met pomp) . Wat daarbij opvalt is dat indien de riem goed strak zit EN het vest heel hard is opgeblazen het lastiger tot onmogelijk wordt deze soms nog over het hoofd uit te krijgen, enig verschil tussen de modellen die ik heb lijkt er te zijn, iets lucht er uit of band losser en het lukt weer.

Wil je daar op vertrouwen? IK nog steeds niet. Vooraf uitproberen kan ik iedereen aanraden en dan zelf beslissen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 05 aug 2023 17:53 #1500122

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2605
Gisteren de cilinder van het vest van mijn vriendin 5 slagen vaster gezet…… stond op rood. Regelmatige controle is broodnodig blijkbaar.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 05 aug 2023 18:13 #1500124

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
En had dat vest een "voorziening" tegen het loskomen? Al mijn nieuwe vesten hebben iets op dat gebied, de ene heeft een sticker om de cilinder geplakt samen om een kunststof deel dat vast zit om de automaat, de andere hebben ook een vast kunststof deel aan de automaat en daaromheen dan een rubber ring om de cilinder heen. Toch steeds nieuwe innovaties blijkbaar voor dit probleem...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 05 aug 2023 18:49 #1500140

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
HenkT schreef :
Gisteren de cilinder van het vest van mijn vriendin 5 slagen vaster gezet…… stond op rood. Regelmatige controle is broodnodig blijkbaar.

Yup :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 05 aug 2023 19:33 #1500154

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2605
RobertW schreef :
En had dat vest een "voorziening" tegen het loskomen? .
Nee.



Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 24 apr 2024 05:57 #1555105

  • RobertW
  • RobertW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Na lange tijd maar weer eens een update, welke ik al een tijd geleden had willen plaatsen.

De beloofde trektest van de nieuwe kruisband staat nog steeds in de planning. De te testen band is al vele maanden in het bezit, het wachten is alleen nog een een trekbank die beschikbaar moet zijn, wordt nog aan gewerkt, heb ik geen invloed op. Ik heb wel een vermoeden van de uitslag, gezien hoe de sluiting is gemaakt. Het lijkt aan de buitenkant kunststof, maar beide delen zijn van metaal. Mijn vermoedden is dat de band zelf zal breken, we gaan het tzt zien ;-)

Verder heb ik eind vorig vaarseizoen nog een leuke praktijktest gedaan, ik had na aanschaf van de nieuwe reddingsvesten de oude "over" inclusief CO2 patronen en smelttabletten, daar moest nog iets mee.

Ik heb destijds (heel wat jaren geleden) de Waterkampioen reddingsvest test gelezen, waaruit bleek dat voorover en bewusteloos overboord gaan met zeilkleding aan i.c.m. een 150N vest geen zekerheid zou geven dat de persoon dan op de rug gedraaid zou worden.

Dus vorig jaar in het laatste weekend dat het nog prachtig weer, en het water nog lekker op temperatuur was, een zeilpak inclusief laarzen aangetrokken, oude 150N reddingsvest met voor de zekerheid toch maar een lijntje er aan, en voorzien van (de degelijke) kruisband, die er destijds dus niet standaard aan zat, en ben ik nadat we voor anker waren gegaan "voorover" overboord gesprongen.
Gaat het vest mij omdraaien was de eerste vraag? Het vest blaast in ieder geval prima op, en in eerste instantie lig ik voorover op de opgeblazen drijvers van het vest in het water. Maar is dat dan een probleem, dit is namelijk exact de positie als je met het vest gaat zwemmen nadat je jezelf op de buik hebt gedraaid. In ieder geval is je hoofd dan dermate hoog boven het water dat je mond heel vrij is van het wateroppervlak. Ik heb getest MET kruisband, geen idee of die destijds bij de waterkampioentest ook aan het vest zat?
Maar dan wordt reëel testen heel lastig, ik ben gelukkig niet bewusteloos te water gegaan, en probeer je dan jezelf in evenwicht te houden drijvend op je buik of niet? En dan komt er (mogelijk) een kleine golf en draait het vest me prima op mijn rug. Dit blijkt uiteindelijk na 5 seconden al te zijn gebeurd...

En daar drijf je dan, wat een rust in deze spannende maar gecontroleerde situatie in lekker warm water. je hoeft niet te zwemmen, het voelt als een soort gewichtsloze situatie, en je drijft helemaal horizontaal in het water. Voelt alsof je dit wel een uurtje probleemloos en ontspannen kunt volhouden.
Dan maar de volgende test, wat als je de kruisband nu losklikt..
Dat was best schrikken, ja gaat langzaam van horizontaal drijvend naar verticaal drijvend in het water. Daarbij schuift de gordel van het vest die om je buik zit omhoog, maar niet helemaal tot onder je oksels, zo ver komt hij namelijk niet. Net daarvoor hang je namelijk al met je hoofd/nek ingeklemd aan/tussen de drijvers van je vest, met je mond een heel stuk dichter bij de waterlijn. Ik vond het een heel naar gevoel/idee, je zink niet maar je wilt maar 1 ding, watertrappelen, je omdraaien in het water en zwemmen met de drijvers onder je, dus dezelfde positie als net na het opblazen van het vest. Kruisband snel weer vast gezet, voelt direct beter, over eyeopener gesproken waar ik het topic mee startte...

Dan zwemmen in deze situatie, met compleet zeilpak, laarzen en reddingsvest, is dat te doen? Ja, dat gaat prima, maar is wel enorm vermoeiend, rondje om de boot en bij de persoon aan boord viel al meteen op dat mij dit heel veel energie had gekost. Kun je zwemmen in een zeilpak met laarzen zonder reddingsvest was het volgende wat ik wel eens wilde testen. Heb ik gedaan met een niet opgeblazen vest zonder smeltpatroon maar wel met een nieuwe gascilinder, en toch ook maar weer een lijntje aan het vest allemaal voor het geval dat. En ja je kunt zo zeker ook zwemmen. Hoe lang je dat volhoudt? Geen idee, zoals eerder geschreven is ook dit doodvermoeiend.

Volgende test, hoe haal je iemand die met een volledig zeilpak en opgeblazen vest naast de boot ligt uit het water?
Ik heb een vrij lange grootzeilval, dat komt mooi uit. Die klik je dus zo aan de gordel van het vest, de lier doet de rest en de drenkeling takel je zo even omhoog, toch...?
Met mijn 80 kg, kansloos dus... De grootschoot met blokken er extra bij tussen dan? Dan haal je de afstand niet aan de zijkant van de boot, en al helemaal niet zonder de railing eerst weg te halen, dus ook kansloos...
Dan hetzelfde maar bij de zwemtrap achter de boot. Als vermoeide MOB wordt je heel blij van de extra hulp van de grootzeilval samen met de lier, de zwemtrap op klimmen gaat op deze manier opeens veel makkelijker en bijkomend voordeel, met de lijn door de klem kun je wel de trap op, maar niet meer terug naar beneden! Is je grootzeilval versleten, misschien iets om over na te denken en eventueel een paar meter extra te nemen bij de nieuwe?

Wat al opviel is dat bij het omhoog klimmen bij de zwemtrap, met of zonder hulp van de grootzeilval, dit best een zware klus is, er hangen heel wat extra kilo's aan je lijf met zo'n nat pak en met water gevulde laarzen. En dan zitten de drijvers van het vest ook nog eens behoorlijk in de weg, maar goed, het is te doen.

En hoe zit dat met een 275N vest waar ik over gelezen had? Daar heb ik er ook 1 van bij de oude vesten, die lekke waar dit topic mee begon ;-)
Die dus ook maar eens opgepompt en aangetrokken i.p.v. het 150N vest, verder dezelfde situatie aangehouden, zeilkleding en laarzen.
Inderdaad, dan wordt het opeens nog een heel stuk lastiger de zwemtrap op te klimmen. Je armen zijn eigenlijk net te kort om de zwemtrap nog goed vast te kunnen pakken om de drijflichamen heen, het ging nog net, maar ook niet meer dan dat. Als je vermoeid bent heb ik serieus mijn twijfels of je dat nog gaat lukken...

En nu ik toch met dat vest in het water lag, even gekeken of het lek ook te vinden was. Ja dus, een speldenprik groot gaatje, precies op een vouwlijn van de drijver.

Voor mij zeer geslaagde en leerzame experimenten, kan het iedereen aanraden dit zelf ook eens te testen op een mooie zomerse zwemdag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 24 apr 2024 06:04 #1555107

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Goed verslag.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kruisband bij een reddingsvest nodig, EYEOPENER! 24 apr 2024 06:08 #1555108

+1
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl