Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Varen en mist - wat mag wel en niet

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 16:18 #1519526

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4504
Arcadia schreef :
Hans V schreef :
Wat ik schreef is dat de grote zeevaart de CPA en TCPA (met reden) primair op radar baseert. Het feit dat jij dankzij je AIS-transponder of -ontvanger een CPA op je plotter ziet betekent niet dat die gegarandeerd de werkelijkheid weergeeft. Radar geeft meer zekerheid omdat je realtime meet wat er aan objecten aanwezig is op het water en waar die zich op dat moment ook daadwerkelijk bevinden.

Ik heb begrepen van een kapitein op de zeevaart dat ze AIS van jachten buitengewoon waarderen, maar dat ze een uitwijkmanoeuvre niet op alleen AIS mogen baseren.

Dat sluit aan bij wat ik van bemanningen op grote zeeschepen hoor.

Zolang er door hen voor (uitwijk)manoeuvres primair op radar gevaren wordt lijkt het me een slecht idee om als watersporter van het tegendeel uit te gaan en een goede radarreflector als achterhaald te beschouwen.

De discussie over (jachten)radar vs AIS is interessant, maar voor varen in mist op zee momenteel niet bijzonder relevant.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 16:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 16:33 #1519529

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
Die 500 meter legt ie dan in 45 seconden af.
Daarom ga ik nooit voor een schip langs.
Altijd achterlangs.
Want als de wind wegvalt of de motor stopt, heb ik geen reactietijd meer over.
Maar die 2° en zo met 35 meter ovaaltje, kan waar zijn, maar doet er niet toe.
Wat is het verschil tussen 483 en 517 waard als ik toch niet voorlangs ga?
En bovenstaande is onafhankelijk of ik wel of niet voorrang heb (of beter voorrang moet verlenen). Voordat de zeevaart kolossen zenuwachrig worden, heb ik mijn koers al zo veranderd dat zij zien dat ik achterlangs ga.
En als er een treintje zeekastelen aankomt, dan vaar ik ff parallel tot wel een goed moment komt.

Slechts zelden komt het voor dat de zeilvoering dit lastig maakt. Dan moet het al met spi, gennaker, uitgeboomde fok of zo zijn. Kijk, en dan is de VHF nabij. 10 zeemijl van te voren weet je wel al welk zeekasteel je aan kan roepen.

Allemaal niet zo ingewikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 17:34 #1519548

3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :
Een standaard radarscanner draait met 25 omw. per minuut.
Dat geeft elke 2,4 seconde een verse waarneming op het scherm. Zonder vertraging. (iets afwijkende draaisnelheden komen ook voor).
Als de echo zich recht naar het centrum van het scherm verplaatst, is het tijd om in te grijpen. En dat kun je dus direct waarnemen.

Neem een ander schip wat op 500 meter afstand vaart. Je radar+kompas heeft een maximale afwijking van ±2 graden.( onwaarschijnlijk goed dus voor een jacht radar en kompas !) Dan kan door de onnauwkeurigheid van je radar het centrum van de eggo van het schip zich feitelijk ergens binnen een ellips bevinden met een lengte van 35 meter. Een schip wat 10 knoop vaart legt in 2,4 seconden een afstand af van 12 meter.

Dat heb je correct uitgerekend.
Ik weet niet waarom je het kompas hierbij noemt, want dat is volstrekt irrelevant bij een radarwaarneming als het gaat om potentiële ramkoersen.
En 12 meter verplaatsing als een dreigend object op 500 meter afstand is, dat zet geen zoden aan dijken, ook niet met de door jou genoemde onzekerheid van 35 meter.
Er had dan al heel veel eerder actie ondernomen moeten worden. In de binnenvaart op minimaal anderhalve km, op zee nog veel eerder.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 17:38 #1519549

Ronaldl schreef :
Die 500 meter legt ie dan in 45 seconden af.......

Allemaal niet zo ingewikkeld.

Bij de genoemde 10 knoop snelheid leg je ongeveer 5 meter per seconde af.
Dus 500 meter in 100 seconden. ;)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 17:44 #1519550

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Er had dan al heel veel eerder actie ondernomen moeten worden. In de binnenvaart op minimaal anderhalve km, op zee nog veel eerder.

Hier op de rivier de Maas is het niet mogelijk om op anderhalve kilometer al te anticiperen.
De rivier is maar 100 meter breed. belangrijker is te laten zien wat je van plan bent en de ander niet te verrassen. En soms is dat op korte afstand. Hier op de rivier zijn we dat wel gewend en ik moest me ook even inschikken op ruimer water want je brengt de ander al vrij snel aan het twijfelen wanneer wat dichterbij komt. Dus.... afhankelijk van het vaarwater.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 17:54 #1519552

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
Berghout-2 schreef :
Ronaldl schreef :
Die 500 meter legt ie dan in 45 seconden af.......

Allemaal niet zo ingewikkeld.

Bij de genoemde 10 knoop snelheid leg je ongeveer 5 meter per seconde af.
Dus 500 meter in 100 seconden. ;)
:woohoo: :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 22:37 #1519602

Calidris schreef :
Michieltje schreef :
Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.

Trouwens, welke wet wordt er genegeerd?

BPR-quote:
Artikel 6.29. Algemene bepalingen voor het varen bij slecht zicht
1 Deze afdeling is alleen van toepassing bij slecht zicht.

2 Een schip vaart op radar, indien het gebruik maakt van radar voor het varen bij slecht zicht.

3 Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet een schip bij slecht zicht op radar varen. Op deze vaarwegen moet een schip dat niet op radar kan varen op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.

Jij schrijft:

Maar, als je de situatie in acht neemt, hoef je het niet zo zwart-wit te zien. Als je beschikt over de spullenboel die ik al eerder beschreef. Een rustig seizoen kiest en 'snachts gaat varen kan je prima uit de voeten met AIS. Althans zo heb ik het gedaan van Enkhuizen naar Terschelling is 2015.

De Waddenzee is een artikel 9 gebied. Varen bij slecht zicht zonder radar is hier verboden.
Toch uitvaren = negeren van de wet (en slecht zeemanschap).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 01:22 #1519606

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 06:21 #1519613

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29356
Michieltje schreef :
Calidris schreef :Michieltje schreef :Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.
Trouwens, welke wet wordt er genegeerd?
BPR-quote:
Artikel 6.29. Algemene bepalingen voor het varen bij slecht zicht
1 Deze afdeling is alleen van toepassing bij slecht zicht.

2 Een schip vaart op radar, indien het gebruik maakt van radar voor het varen bij slecht zicht.

3 Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet een schip bij slecht zicht op radar varen. Op deze vaarwegen moet een schip dat niet op radar kan varen op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.

Jij schrijft:

Maar, als je de situatie in acht neemt, hoef je het niet zo zwart-wit te zien. Als je beschikt over de spullenboel die ik al eerder beschreef. Een rustig seizoen kiest en 'snachts gaat varen kan je prima uit de voeten met AIS. Althans zo heb ik het gedaan van Enkhuizen naar Terschelling is 2015.

De Waddenzee is een artikel 9 gebied. Varen bij slecht zicht zonder radar is hier verboden.
Toch uitvaren = negeren van de wet (en slecht zeemanschap).

Je kent kennelijk het vaargebied niet!
Vanaf Kornwerd, zuidoostrak, inschot. Daarna in overleg / begeleiding met de Brandaris oversteken achter de rode kant Vliestroom. Daarna voldoende zicht voor slenk en schuitengat.

Wel eens van TRA gehoord en beheersmaatregelen, nou dát dus.?
Geen enkele wet overtreden en vooral pro-actief communiceren.

De waterpolitie is minimaal 1x voorbij gevaren en gezwaaid en had in de blauwe slenk al druk met verbaliseren van non-communicatieve AIS-loze jachten. Was vermakelijk op de marifoon.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 06:32 #1519614

Calidris, Het is zoals je verteld is wel slecht zeemanschap en in strijd met de wet. Het BPR is ook geldig op de Waddenzee. Zou je dit als charterschipper van de bruine vloot ook gedaan hebben?
Laatst bewerkt: 31 okt 2023 07:28 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 07:03 #1519617

Calidris schreef :
Wel eens van TRA gehoord en beheersmaatregelen, nou dát dus.?

Dus jij ziet de wet meer als een richtlijn, waar van afgeweken mag worden als uit een TRA geen onacceptabele rest risico’s blijken? Heb je die TRA nog? Op papier en door je bemanning laten reviewen, of was dat een procesje van een seconde in je hoofd?

Absurde redenatie. Je had na de sluis gewoon af kunnen (en moeten) meren en afwachten.

PS: als je boodschap als professional hier is “Communicéér indien je door mist overvallen wordt!” dan ben ik daar blij mee
Laatst bewerkt: 31 okt 2023 07:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 07:28 #1519621

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15028
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
Wel eens van TRA gehoord en beheersmaatregelen, nou dát dus.?

Dus jij ziet de wet meer als een richtlijn, waar van afgeweken mag worden als uit een TRA geen onacceptabele rest risico’s blijken? Heb je die TRA nog? Op papier en door je bemanning laten reviewen, of was dat een procesje van een seconde in je hoofd?

Absurde redenatie. Je had na de sluis gewoon af kunnen (en moeten) meren en afwachten.

Het is alsof ieder zijn eigen wet heeft. :laugh:

De hele waddenzee is een in bijlage 9 vermelde vaarweg en AIS is ook voor een plezier vaartuig verplicht.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 07:30 #1519622

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6783
Sorry, maar volgens mijn BPR is de Waddenzee géén bijlage 9 gebied. Enkel de geulen vanaf zee naar de havens, inclusief de eilander havens. De voorhaven van Kornwerd is expliciet geen b9, zuidoostrak en inschot ook niet.
Als je gewent bent om met een kielboot op het wad te varen moet je even omdenken misschien, maar je kan ook buiten de geul(en).
Of het verstandig is, is een ander verhaal maar verboden is het niet.

Afgelopen december zelf in de mist onder Ameland doorgezeild en op ongeveer ramkoers met de veerboot. Heb deze dus ruim van te voren opgeroepen van ik kom uit een ongebruikelijke geultje op een ongebruikelijk tijdstip, maar ik heb jullie 'gezien' en communicatie is mogelijk.
Laatst bewerkt: 31 okt 2023 07:38 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 07:40 #1519626

Slecht zicht is slecht zicht en het BPR is duidelijk, afgezien daarvan was de keuze die Nachtvlinder voorstelde haalbaar en beter zeemanschap. Dat dit door een schipper van de bruine vloot wordt gedaan is het wel typisch voor de veiligheidscultuur in de bruine vloot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 07:41 #1519627



Het Zuidoostrak en het Inschot vallen hier niet onder.

De Vliestroom wél. De Boontjes volgens de definitie níet.

Blijft de vraag over wat Calidris gedaan zou hebben wanneer de mist, aangekomen bij de Vliestroom níet was opgeklaard.

-contact met het VTS
-ankeren op ondiep water en wachten
-afspreken om door te varen?

Van “overvallen worden” is dan geen sprake meer, maar dat maakt op dat moment niet meer uit.

Ben zelf, komend van zee (pré AIS) eens overvallen op de Vliestroom; toen heeft de Brandaris ons aangeraden verder te varen net buiten de geul en verkeer om ons heen af en toe gewaarschuwd. Uitvaren met mist doe ik niet.
Laatst bewerkt: 31 okt 2023 07:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 11:27 #1519659

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29356
Schokkend hoe slecht men bekend is met het vaargebied in het wad en het met bombarie verklaren tot bijlage 9.

Ik noem hoofdzakelijk niet bijlage 9 gebieden.
Het oversteken van de vliestroom in de mist onder begeleiding van een vts zie ik niet als een probleem. Daar zijn ze op ingericht, als je weet wat ze kunnen zien, geeft dat vertrouwen. Ook nog als je tijdig contact hebt met eventuele schepen.

Maar dat mijn visie niet begrepen wordt door de meeste ZFers is eerder regel dan uitzondering

Ik moet er niet aan denken dat jullie gaan varen met mist, levensgevaarlijk voor de medemensch.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 11:44 #1519664

Deed je dit als schipper van een bruine vloot schip????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 12:05 #1519667

Calidris schreef :
Schokkend hoe slecht men bekend is met het vaargebied in het wad en het met bombarie verklaren tot bijlage 9.

Je bent geschokt wanneer iemand níet gaat varen met mist omdat ie ten onrechte denkt dat ie in een bijlage 9 gebied vaart?

Over bombarie gesproken: die TRA… Heb je die nog; of was dat een kort procesje in je hoofd!?

Ik snap je punt hoor, maar wat mij betreft kun je beter niet vertrekken met mist (in welk gebied dan ook). Hadden jullie haast/planning/sociale druk?

Als je met een groep betalende gasten verwaaid ligt, hoeft er toch óók geen restitutie van de betalingen plaats te vinden? Is dat bij mist anders, of is er een andere reden dat jullie toch zijn gaan varen?
Laatst bewerkt: 31 okt 2023 12:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 14:37 #1519696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29356
@vlinder

Er zat geen druk achter, behalve om me te bewijzen voor me zelf: het kán. (En was gewoon prive)

Dat drukgevaar bij charter is wel degelijk een gevaar, ook daar weet ik alles van uit ervaring. Niet altijd fijn gevoel of geruststellend



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 31 okt 2023 14:58 #1519702

Dankje en sorry voor het zeuren vanochtend; de essentie van hoe je dit soort opties beoordeelt is duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl