Michieltje schreef :
Calidris schreef :Michieltje schreef :Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.
Trouwens, welke wet wordt er genegeerd?
BPR-quote:
Artikel 6.29. Algemene bepalingen voor het varen bij slecht zicht
1 Deze afdeling is alleen van toepassing bij slecht zicht.
2 Een schip vaart op radar, indien het gebruik maakt van radar voor het varen bij slecht zicht.
3 Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet een schip bij slecht zicht op radar varen. Op deze vaarwegen moet een schip dat niet op radar kan varen op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.
Jij schrijft:
Maar, als je de situatie in acht neemt, hoef je het niet zo zwart-wit te zien. Als je beschikt over de spullenboel die ik al eerder beschreef. Een rustig seizoen kiest en 'snachts gaat varen kan je prima uit de voeten met AIS. Althans zo heb ik het gedaan van Enkhuizen naar Terschelling is 2015.
De Waddenzee is een artikel 9 gebied. Varen bij slecht zicht zonder radar is hier verboden.
Toch uitvaren = negeren van de wet (en slecht zeemanschap).
Je kent kennelijk het vaargebied niet!
Vanaf Kornwerd, zuidoostrak, inschot. Daarna in overleg / begeleiding met de Brandaris oversteken achter de rode kant Vliestroom. Daarna voldoende zicht voor slenk en schuitengat.
Wel eens van TRA gehoord en beheersmaatregelen, nou dát dus.?
Geen enkele wet overtreden en vooral pro-actief communiceren.
De waterpolitie is minimaal 1x voorbij gevaren en gezwaaid en had in de blauwe slenk al druk met verbaliseren van non-communicatieve AIS-loze jachten. Was vermakelijk op de marifoon.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app