Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ken ik de voorrangsregels nu niet???

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 15:03 #1589522

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
holtere schreef :
Baasklusje schreef :
holrobert schreef :

Hoe moet men jou zien te onderscheiden van een willekeurig andere koekebakker die niet aan de kant gaat en

Ik zorg ervoor dat de andere schipper mij gezien heeft en weet dat ik hem gezien heb.

In zon geval start ik de motor vast.
en hijst de kegel?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 15:08 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 15:12 #1589524

holtere schreef :

In zon geval start ik de motor vast.

Terwijl jij zit voor te gloeien ben ik al lang voorbij ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 15:16 #1589526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Dan gloei ik nog wat na ook :kiss:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 15:37 #1589530

Vanmorgen van Terschelling naar Harlingen langs de Pollendam gekruisd. Bijna niets in de hoofdgeul en de meeste andere recreanten opweg naar huis motorden in de recreatiegeul (helaas wel allemaal naast groen -hun BB kant van de recreatiegeul en niet aan de gele (voor hun SB) kant. Formeel hadden ze dus geen voorrang, desalniettemin kozen wij onze slagen conflictvermijdend zodat we er er precies (meerdere bootlengtes bedoel ik, geen “paar meter”) voor of achterlangs kruisden om dan iets voorbij de gele tonnenlijn overstag te gaan. Helaas hebben we 5x vroegtijdig overstag moeten gaan omdat sommige boten zenuwachtig werden en onnodig uitweken, ook naar BB(!) de hoofdgeul in zodat wij ze ná de overstag opnieuw zouden tegenkomen. Verder dus maar niet in de recreatiegeul gekomen.

Onnodig uitwijken of uitwijken wanneer je koers en vaart moet behouden werkt heel verwarrend!
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 16:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 16:21 #1589534

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
3Noreen schreef :

Dan doet de vraag zich voor welke afstand je redelijk vind bij een kruisende koers en niet in een wedstrijd. Ik zelf vind 1 tot 1,5 scheepslengte op het IJsselmeer tussen twee zeilboten wel een minimum. Maar terwijl ik het opschrijf merk ik dat het erg van de situatie afhankelijk is.

exact.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 16:33 #1589536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
De enige troost bij jachten is altijd dat "hun" boot altijd nieuwer is en veeeel duurder dan de onze.
En dat daar weinig vaardigheden voor nodig zijn om dat waar te nemen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 17:27 #1589546

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Baasklusje schreef :
Hans V schreef :
Vroegtijdig van de regels afwijken (koers verleggen en/of snelheid wijzigen) omdat je er van uit gaat dat de ander de regels wel niet zal kennen lijkt chill maar is dat voor anderen (die wèl op door de regels voorspelbaar gedrag van de ander rekenen) helemaal niet.

Zo is dat.

Ik stuur meestal vrij scherp langs schepen die het recht van de weg hebben.
En als die dan gaan wijken, remmen etc omdat ze denken dat ik de regels niet ken liggen ze ineens precies voor me (en worden ze boos).

Gevaarlijk. En niet nodig.

LeisureLola schrijft niet dat ze vroegtijdig koers wijzigt, denk ik.
Wel dat ze er rekening mee houdt dat de andere de regels niet kent.

Het scherp langs anderen sturen is nodeloos machogedrag.
2m? Achterlangs of voorlangs?
Denk niet dat dit onder goed zeemansschap valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 17:29 #1589547

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Calidris schreef :
3Noreen schreef :

Dan doet de vraag zich voor welke afstand je redelijk vind bij een kruisende koers en niet in een wedstrijd. Ik zelf vind 1 tot 1,5 scheepslengte op het IJsselmeer tussen twee zeilboten wel een minimum. Maar terwijl ik het opschrijf merk ik dat het erg van de situatie afhankelijk is.

exact.

Dit volg ik nog wel, al is 2 à 3 lengtes mijns inziens beter.
Al meegemaakt dat de andere plots stevig uit het roer liep... Dan gaat het plots alle kanten op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 23:10 #1589605

Baasklusje schreef :
Ik stuur meestal vrij scherp langs schepen die het recht van de weg hebben.

Waarom??? Wat is de lol hiervan, als je om je heen kilometers vrij water hebt? Het levert alleen stress op voor minder ervaren schippers. Dan moet je niet zeuren als die in onzekerheid geraken en fouten gaan maken.

Ik zorg dat ik op een afstand van 50-100 meter al van koers verander, zodat de ander zijn/haar koers kan houden. En daarbij zorg ik zeker dat ik uit het pad blijf. Niks geen 'eigen regels bedenken' maar gewoon elkaar de ruimte geven. Er is plek zat op het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 03:30 #1589609

LeisureLola schreef :
Ik zorg dat ik op een afstand van 50-100 meter al van koers verander, zodat de ander zijn/haar koers kan houden.

Ik snap je goede bedoelingen. Echter…

Dat is slechts 5 tot 10 scheepslengtes naderingsafstand ongeveer; het wijkplichtige schip zal dan meestal al van koers zijn veranderd of dat op dat moment gaan doen. Zorg dan wél dan dat je zeker weet dat jij uitwijkt in de andere richting dan jij verwacht dat het wijkplichtige schip waarschijnlijk nog gaat doen.

Het gevaar schuilt in “verwacht” en “waarschijnlijk”: grote kans dat je opeenvolgende tegen elkaar in manouevres krijgt. Erg onhandig en ook gewoon verboden. Gedraag je gewoon zelfverzekerd, voorspelbaar en zoals de regels voorschrijven. Daar doe je iedereen een plezier mee. Jouw voorbeeld zie ik als iemand die goedbedoeld een timmerman ongevraagd helpt ergens een spijker in te slaan maar die spijker scheef houdt.

Als jij aanvaringskoersen wilt voorkomen, moet je je koers véél eerder kiezen zodat deze vrij blijft van anderen zodat er überhaupt geen sprake kan zijn voor gevaar voor aanvaring.
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 05:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 06:32 #1589618

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Als je een koerswijziging doet, kijk je toch welk effect dit heeft ten opzichte van de andere boot?
Bij 5 scheepslengtes weinig aan de hand: tijd om desnoods opnieuw bij te sturen.

Oncontroleerbaar wordt het als je tot 1 scheepslengte wacht...

Ik zou niet te snel roepen dat wijken "verboden" is op 5 scheepslengtes. Naargelang van de omstandigheden wordt het raakvlak met goed zeemansschap dun.

Waar het allemaal wat spannender mag zijn, is zoals de situatie gisteren: het was stevig aan het waaien en lekker actief opkruisen vanaf de Zeelandbrug richting Wemeldinge.
Een boot of 15.
Dan kom je elkaar heel vaak tegen en weet je wat je aan elkaar hebt. Opvallend: iedereen kende de regels, zo te zien.
Afsnijden kort achter was op dat moment ok.
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 06:34 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 06:55 #1589626

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
LeisureLola, heb je het voorbeeld gelezen op de blog waarnaar ik in een vorige reactie verwees? Ik ben oprecht benieuwd wat je daarvan vindt.

Of je als watersporter alle tijd van de wereld hebt doet er totaal niet toe. Ook niet hoeveel vaarwater er om het schip dat je kruist verder nog is. Op het water ben je per definitie gehouden aan de regels die daar voor iedereen gelden. Net zoals in het wegverkeer zijn die regels niet facultatief. En net als op de weg is het tijdens een vaardag in Nederland onmogelijk om de hele dag zover van anderen weg te blijven dat geen van de regels om botsingen/aanvaringen te voorkomen in werking treedt.

Ik denk dat niemand hier aan je goede bedoelingen twijfelt. Maar het systeem van regels zit heel doordacht in elkaar. Dat systeem heeft niets te maken met elkaar wel of geen voorrang gunnen. Wel met duidelijkheid en voorspelbaarheid, waardoor het voor iedereen veiliger (en daarmee ook leuker) wordt.

Door (met de beste bedoelingen!) je eigen plan te trekken wordt het voor anderen onvoorspelbaarder en lastiger om goed te anticiperen. Het wordt het dus netto onveiliger. Precies datgene wat je niet wilt!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 07:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 07:03 #1589630

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15046
Ilex schreef :
Als je een koerswijziging doet, kijk je toch welk effect dit heeft ten opzichte van de andere boot?
Bij 5 scheepslengtes weinig aan de hand: tijd om desnoods opnieuw bij te sturen.

Oncontroleerbaar wordt het als je tot 1 scheepslengte wacht...

Ik zou niet te snel roepen dat wijken "verboden" is op 5 scheepslengtes. Naargelang van de omstandigheden wordt het raakvlak met goed zeemansschap dun.

Waar het allemaal wat spannender mag zijn, is zoals de situatie gisteren: het was stevig aan het waaien en lekker actief opkruisen vanaf de Zeelandbrug richting Wemeldinge.
Een boot of 15.
Dan kom je elkaar heel vaak tegen en weet je wat je aan elkaar hebt. Opvallend: iedereen kende de regels, zo te zien.
Afsnijden kort achter was op dat moment ok.

Het gaat er denk ik om dat je duidelijkheid hebt over wat de ander van plan is te doen. Als iemand aan het opkruisen is dan is dat snel duidelijk. Maar er zijn tal van situaties waarbij je afvraagt wat de ander van plan is te doen. En uiteindelijk ben je ook al niet wijkplichtige verplicht alles in het werk te stellen een aanvaring te vermijden. Bij 6 knoop snelheid leg je een afstand van 5 bootlengtes af in minder dan 30 seconden. Dat is heel weinig tijd om nog iets te doen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 07:13 #1589633

Ilex schreef :
Als je een koerswijziging doet, kijk je toch welk effect dit heeft ten opzichte van de andere boot?

Hopelijk wel, maar als je het plan van die andere boot niet kent of dat inzicht niet hebt (ik heb bv geen idee hoeveel ruimte een mij aan lei, vlak aan de rand van de geul oplopende trimaran nodig heeft om voor mijn boeg overstag te gaan), komt het regelmatig voor dat je onbedoeld dat plan verstoort.

Opkruisen in nauw vaarwater bijvoorbeeld met meeliggende huurmotorjachten die netjes SB wal houden maar toch heel beleefd gaan uitwijken om jou ruimte te geven en dus effectief gaan meekruizen. Daar komt de term motorkruizer mss wel vandaan. Erg verwarrend. Komt op de Boontjes regelmatig voor: je blijft elkaar tegenkomen en kost onnodig ruimte. De regels volgen is effectief veel beleefder dan hier zonder overleg op eigen inzicht vanaf te wijken.

Afstand waarop je uitwijkt, van iemand plant vrij te blijven en hoe je die afstand ná uitwijken kiest hangt natuurlijk sterk van de omstandigheden af. Bij harde vlagerige wind in golven veel lastiger in te schatten, wat alleen al meer marge behoeft, buiten dat de snelheden hoger zullen liggen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 07:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 07:16 #1589634

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
. Opkruisen in nauw vaarwater bijvoorbeeld met meeliggende huurmotorjachten die netjes SB wal houden maar toch heel beleefd gaan uitwijken om jou ruimte te geven en effectief gaan meekruizen.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 07:33 #1589636

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
3Noreen schreef :
Het gaat er denk ik om dat je duidelijkheid hebt over wat de ander van plan is te doen.

Op binnenwater en bij kleine schepen onderling kun je met een duidelijke koerswijziging in de meeste gevallen aangeven dat je de ander hebt gezien en als wijkplichtig schip wijkt. Oogcontact van beide schippers helpt ook om onzekerheid op het koers en vaart houdende schip te verminderen. Bij opkruisende schepen valt deze visuele cue soms weg maar heb je vaak na één slag wel door of de ander de regels hanteert.

Op zee met grote schepen en veel grotere afstanden is dat een stuk lastiger. Wijkplichtige grote schepen wijzigen doorgaans in een vroeg stadium maar enkele graden koers (als dat nodig is) zodat ze tijdens het passeren een veilige afstand houden. Als stand-on vessel moet je er zonder duidelijke visuele aanwijzingen op vertrouwen dat het wijkplichtige schip voldoende afstand houdt tijdens het passeren.

Dat is op zee met professionele bemanningen op de brug ook (vrijwel) altijd het geval. Het voorbeeld op het blog dat ik eerder vermeldde is voor nieuwkomers misschien een goede eye-opener.

Een AIS ontvanger/transponder helpt bij het inschatten van de CPA en het eventueel oproepen van kruisende of oplopende schepen. Geeft een boel rust aan boord in drukke gebieden op zee.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 07:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 07:39 #1589639

Goed stuk hoor! En bij twijfel niet schromen de marifoon te pakken dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 07:59 #1589645

Hans V schreef :
LeisureLola, heb je het voorbeeld gelezen op de blog waarnaar ik in een vorige reactie verwees? Ik ben oprecht benieuwd wat je daarvan vindt.

Hoewel ik geen LeisureLola ben, heb ik het voorbeeld ook gelezen op het blog.

Wat ik daar van vind? Tja, we praten hier over een situatie op zee tussen een heel groot schip en een ienieminie zeilbootje.

In dat geval is de beste denk ik oplossing dat het zeilbootje gewoon ff via de marifoon kort contact zoekt met het grote schip en je intenties via de marifoon duidelijk maakt. In dit geval had het zeilbootje voor dat ze overstag gaan beter ff het grote schip kunnen oproepen.
Ik neem daarbij aan dat je als je op zee vaart wel een marifoon hebt…

Op het ijsselmeer ofzo tussen zeilboot (jes) onderling is natuurlijk een andere situatie. Je gaat elkaar dan niet iedere keer oproepen via de marifoon, en dan is koers en snelheid behouden als de ander moet wijken inderdaad het beste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 09:09 #1589665

sjoerd1981 schreef :
Je gaat elkaar dan niet iedere keer oproepen via de marifoon, en dan is koers en snelheid behouden als de ander moet wijken inderdaad het beste.

Niet alleen het beste. Het moet van het BPR.

Weinig dingen op het water hinderlijker dan een boot die koers verlegt terwijl dat niet moet.
Heb ik net mijn koers aangepast als wijkplichtige, moet ik dat weer doen. Enzovoorts.

Koers en snelheid behouden totdat Goed Zeemanschap iets anders vereist.

Overigens is in de meeste gevallen als boten elkaar ontmoeten geen enkele noodzaak tot wijken.
Als er 'vanzelf' nog een paar scheepslengtes overblijft is uitwijken niet nodig.
Dat is pas aan de orde als er zonder actie te nemen een aanvaring zou kunnen komen.

Wat betreft hoe gevaarlijk ik op het water ben:
de laatste schade was in 1974, een gebroken teakhouten giek van een Windsurfplank. Geen aanvaring, gewoon doormidden getrokken. Daarna nooit meer zelfs maar een krasje, niet op de eigen en niet op andermans boot. Dus als ik eens op vlaggestoklengte met 7 kts achter je langs vaar, wees gerust ;-)
Zie het als een gratis zeilles :woohoo:

En het rituele zwaaien is ook wat persoonlijker als je elkaar goed in de ogen kan kijken :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 09:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 09:48 #1589671

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Tja, en op welke afstand denk je dat ik kan herkennen dat het BK is, en niet een of andere onervaren vogel met een willekeurige 36voeter, die probeert mijn vlaggestok van het roer te varen?
Als iemand onder toeromstandigheden probeert op minder dan een halve scheepslengte te passeren, heb ik allang de zeemansplicht om een aanvaring te vermijden.
Tijdens een westrijd ligt dat anders en zou ik ervan uit durven te gaan dat de ander de regels kent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 10:05 #1589676

Apae schreef :
Tja, en op welke afstand denk je dat ik kan herkennen dat het BK is, en niet een of andere onervaren vogel met een willekeurige 36voeter, die probeert mijn vlaggestok van het roer te varen?

Dat kan op tientallen mijlen, met AIS.

Maak je geen zorgen. Ik vaar nooit schade, en ik hou rekening met allerlei idioten, onkundigen en andersoortige probleemgevallen op het water. (bedoel ik jou niet mee Willem ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 07 okt 2024 12:33 #1589712

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
sjoerd1981 schreef :
Tja, we praten hier over een situatie op zee tussen een heel groot schip en een ienieminie zeilbootje.

In dat geval is de beste denk ik oplossing dat het zeilbootje gewoon ff via de marifoon kort contact zoekt met het grote schip en je intenties via de marifoon duidelijk maakt. In dit geval had het zeilbootje voor dat ze overstag gaan beter ff het grote schip kunnen oproepen.
Ik neem daarbij aan dat je als je op zee vaart wel een marifoon hebt…

Goede kans dat het jachtje overstag ging om het naderende grote schip te ontwijken. Maar ook als ze toch al van plan waren om overstag te gaan hadden ze volgens het internationale BvA verdrag (COLREG) dat op zee geldt in principe koers en vaart moeten houden zolang het wijkplichtige en nabije schip voor hen aan het wijken was. Het is een misverstand te denken dat dat koers en vaart houden een vrijblijvend advies is! Dus ja, dat beperkt je vrijheid als niet-wijkplichtige schip om maar te varen zoals de schipper dat op enig moment goeddunkt. Aan land conformeer je je als het goed is aan regels op het moment dat je de openbare weg opdraait. Dus zo vreemd zouden niet-vrijblijvende regels op het water toch niet moeten zijn.

Het oproepen van het grote schip was een optie geweest om bij twijfel helderheid te krijgen of geven over de wederzijdse intenties, maar is géén vervanging van de regels ter voorkoming van aanvaringen op zee (BvA/COLREG). De regels zijn juist bedoeld om zònder marifoonverkeer voor iedereen helder te hebben wie wijkt en wie koers en vaart houdt. Dat er soms - ruim van tevoren - via de marifoon onderlinge afspraken worden gemaakt die afwijken van de standaard regels doet hier niets aan af, en kan ook alleen maar omdat de marifoonfrequenties niet overspoeld worden met kruisende of oplopende schepen die elkaar moeten oproepen om problemen te voorkomen.

sjoerd1981 schreef :
Op het ijsselmeer ofzo tussen zeilboot (jes) onderling is natuurlijk een andere situatie. Je gaat elkaar dan niet iedere keer oproepen via de marifoon, en dan is koers en snelheid behouden als de ander moet wijken inderdaad het beste.

Op binnenwater is door de kleinere afstanden (en doorgaans ook kleinere schepen) de situatie inderdaad anders dan op zee. Maar ook op zee roep je elkaar dus niet iedere keer op, ook daar gelden gewoon de daar geldende regels en wordt de marifoon in principe alleen gebruikt bij onduidelijke of afwijkende situaties (zoals het halverwege verlaten van een VTS, lange sleeplijnen, etc.).

En wat Baasklusje ook schrijft: het gaat niet om wat in onze ogen het beste is, maar om gewoon de geldende regels te volgen (die in zo'n beetje alle situaties voorzien). Waarom moeilijk doen als een goed systeem al lang geleden is uitgedacht en vastgelegd?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 12:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 07:21 #1589855

Hans V schreef :
LeisureLola, heb je het voorbeeld gelezen op de blog waarnaar ik in een vorige reactie verwees? Ik ben oprecht benieuwd wat je daarvan vindt.

Doet me denken aan beroepsvaart gaat voor pleziervaart, en klein wijkt voor groot. Dat is denk ik toch wat de meeste schippers met weinig zee ervaring in het hoofd hebben. Als het koopvaardijschip op koers was gebleven, was het zeiljacht netjes buiten zijn pad gebleven.

Als je met een 8m jachtje zeilt en zo’n schip van 180m komt met een noodvaart dichterbij, dan kan ik me voorstellen dat je liever achterlangs vaart. Het had het koopvaardijschip gesierd om de marifoon op te pakken en te vragen wat de zeilers van plan waren. Had van beide kanten flink wat zweetdruppels gescheeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 07:52 #1589859

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Calidris schreef :
De enige troost bij jachten is altijd dat "hun" boot altijd nieuwer is en veeeel duurder dan de onze.
En dat daar weinig vaardigheden voor nodig zijn om dat waar te nemen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app


Dat is bij ons ook zo. Ben benieuwd hoe dit gaat als wij elkaar tegenkomen ;-) Oja... wij zijn van staal !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 08:13 #1589863

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15046
LeisureLola schreef :
Doet me denken aan beroepsvaart gaat voor pleziervaart, en klein wijkt voor groot. Dat is denk ik toch wat de meeste schippers met weinig zee ervaring in het hoofd hebben. Als het koopvaardijschip op koers was gebleven, was het zeiljacht netjes buiten zijn pad gebleven.

Als je met een 8m jachtje zeilt en zo’n schip van 180m komt met een noodvaart dichterbij, dan kan ik me voorstellen dat je liever achterlangs vaart. Het had het koopvaardijschip gesierd om de marifoon op te pakken en te vragen wat de zeilers van plan waren. Had van beide kanten flink wat zweetdruppels gescheeld.

Op zee word een halve mijl (600 meter) al als dichtbij ervaren. Verder is in geen enkel reglement een onderscheid tussen beroepsvaart en pleziervaart.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl