sjoerd1981 schreef :
Tja, we praten hier over een situatie op zee tussen een heel groot schip en een ienieminie zeilbootje.
In dat geval is de beste denk ik oplossing dat het zeilbootje gewoon ff via de marifoon kort contact zoekt met het grote schip en je intenties via de marifoon duidelijk maakt. In dit geval had het zeilbootje voor dat ze overstag gaan beter ff het grote schip kunnen oproepen.
Ik neem daarbij aan dat je als je op zee vaart wel een marifoon hebt…
Goede kans dat het jachtje overstag ging om het naderende grote schip te ontwijken. Maar ook als ze toch al van plan waren om overstag te gaan hadden ze volgens het
internationale BvA verdrag (COLREG) dat op zee geldt in principe koers en vaart moeten houden zolang het wijkplichtige en nabije schip voor hen aan het wijken was.
Het is een misverstand te denken dat dat koers en vaart houden een vrijblijvend advies is! Dus ja, dat beperkt je vrijheid als niet-wijkplichtige schip om maar te varen zoals de schipper dat op enig moment goeddunkt. Aan land conformeer je je als het goed is aan regels op het moment dat je de openbare weg opdraait. Dus zo vreemd zouden niet-vrijblijvende regels op het water toch niet moeten zijn.
Het oproepen van het grote schip was een optie geweest om bij twijfel helderheid te krijgen of geven over de wederzijdse intenties, maar is
géén vervanging van de regels ter voorkoming van aanvaringen op zee (BvA/COLREG). De regels zijn juist bedoeld om zònder marifoonverkeer voor iedereen helder te hebben wie wijkt en wie koers en vaart houdt. Dat er soms - ruim van tevoren - via de marifoon onderlinge afspraken worden gemaakt die afwijken van de standaard regels doet hier niets aan af, en kan ook alleen maar omdat de marifoonfrequenties niet overspoeld worden met kruisende of oplopende schepen die elkaar moeten oproepen om problemen te voorkomen.
sjoerd1981 schreef :
Op het ijsselmeer ofzo tussen zeilboot (jes) onderling is natuurlijk een andere situatie. Je gaat elkaar dan niet iedere keer oproepen via de marifoon, en dan is koers en snelheid behouden als de ander moet wijken inderdaad het beste.
Op binnenwater is door de kleinere afstanden (en doorgaans ook kleinere schepen) de situatie inderdaad anders dan op zee. Maar ook op zee roep je elkaar dus niet iedere keer op, ook daar gelden gewoon de daar geldende regels en wordt de marifoon in principe alleen gebruikt bij onduidelijke of afwijkende situaties (zoals het halverwege verlaten van een VTS, lange sleeplijnen, etc.).
En wat Baasklusje ook schrijft: het gaat niet om wat in onze ogen het beste is, maar om gewoon de geldende regels te volgen (die in zo'n beetje alle situaties voorzien). Waarom moeilijk doen als een goed systeem al lang geleden is uitgedacht en vastgelegd?