Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ken ik de voorrangsregels nu niet???

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:24 #1588267

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1053
holrobert schreef :
lschip schreef :
Calidris schreef :
Loef wijkt voor lij.
M.a.w. als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het laagst vaart wijken.

Uh, is het niet als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het hoogst vaart wijken, loef dus?

Nee, loef wijkt, teken maar uit: dat is altijd het schip wat het ruimst vaart, anders zou die niet naar je toe komen.




Hoog varen is toch wat anders dan scherp of ruim varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:24 #1588268

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3684
lschip schreef :
Calidris schreef :
Loef wijkt voor lij.
M.a.w. als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het laagst vaart wijken.

Uh, is het niet als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het hoogst vaart wijken, loef dus?
Met lager bedoeld CaLidris:"lager aan de wind en niet benedenwinds" Dus de boot aan loefzijde vaart een "lagere" windkoers
Laatst bewerkt: 30 sept 2024 13:30 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:27 #1588273

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
lschip schreef :
Calidris schreef :
Loef wijkt voor lij.
M.a.w. als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het laagst vaart wijken.

Uh, is het niet als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het hoogst vaart wijken, loef dus?

2 schepen over dezelfde boeg. Schip dat het hoogst aan de wind vaart heeft voorrang. Of het schip dat het laagst aan de wind vaart moet wijken.

Tjonge tjonge, ik begrijp nu wel hoe dat komt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:27 #1588274

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
holrobert schreef :
Over vlinderen gesproken; Ik voer vorige week in een lessituatie met een in de bulletalie bak staand grootzeil. Grootzeil stond daardoor geforceerd aan bakboord. Kwam een ander jacht over stuurboord. Loef-lij (omdat mijn grootzeil eigenlijk aan sb hoorde te staan ? Of toch sb-bb. Heb op tijd de bulletalie gevierd en over sb varend geweken.

Duidelijkheid is gewenst of beter gezegd noodzakelijk. De positie van de giek is duidelijk. maar hoeveel graden je afwijkt van de strak voordewindse koers is niet in te schatten voor een andere boot.

Anderzijds zijn je manoeuvreermogelijkhen beperkt voor de wind varend met een bulletalie. Dus zou ik het er niet op aan laten komen en tijdig zelf de koers wat aanpassen door iets op te loeven. Als je daar tenminste de ruimte voor hebt.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 30 sept 2024 13:32 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:29 #1588275

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2340
Nachtvlinder schreef :
3.Een groot schip dat door een groot zeilschip wordt opgelopen en een klein schip dat door een zeilschip wordt opgelopen moet, zo mogelijk, ertoe medewerken, dat dit aan loef kan voorbijlopen

Een klein schip vs een zeilschip. Zoals ik het interpreteer is een zeilschip hierin een groot schip. (als ik bij DCI mijn marifoon wil registreren kan ik kiezen uit zeilschip, waarbij ze dan als toelichting charter geven, of pleziervaart. Bij DCI sta ik dan ook als pleziervaart geregistreerd)

Met andere woorden: dit voelt sowieso logisch want een klein schip wijkt in de meeste gevallen voor een groot schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:30 #1588277

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Ilex schreef :
Wat ik niet altijd praktisch vind.
Gisteren plat voor de wind aan het vlinderen, giek stuurboord, 15kts wind.
Voor mij kruiser van rechts, giek stuurboord.

Loef wijkt voor lij, dus ik moest gijpen terwijl hij met halve wind eenvoudig wat kon opsturen en achterlangs gaan.

Volgende keer vlinderend met giek over bakboord :whistle:

Tjonge, wat een enorm suffe opmerking. vanaf dag 1 dat je zeilt wordt je dit al bij gebracht. Altijd voor de wind zorgen dat je over BB vaart als je kruisend verkeer hebt. Zo moeilijk is dat niet.

Dat soort situaties zie je letterlijk al mijlen van te voren aankomen.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:36 #1588282

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1053
Calidris schreef :
lschip schreef :
Calidris schreef :
Loef wijkt voor lij.
M.a.w. als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het laagst vaart wijken.

Uh, is het niet als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het hoogst vaart wijken, loef dus?

2 schepen over dezelfde boeg. Schip dat het hoogst aan de wind vaart heeft voorrang. Of het schip dat het laagst aan de wind vaart moet wijken.

Tjonge tjonge, ik begrijp nu wel hoe dat komt.

Nuance verschil is hoog aan de wind varen en hoog varen.
Sorry hoor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:40 #1588284

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3684
Pfffffffff!!!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:45 #1588289

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Hoger varen ? De een op een golftop en de ander in een golfdal?
Het gaat hier toch over kruisende koersen?
Anders kom je elkaar niet tegen en hoeven er geen voorrang regels toegepast.
Zie ik iemand die slecht uit kan wijken maar geen voorrang heeft dan pas ik vroegtijdig en duidelijk mijn koers aan.
Als ik n op ais zie roep ik 'm dan ook nog wel eens aan.
En heel soms laat ik iemand even zweten.
Wetende dat ik ook wel eens iemand over t hoofd zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:49 #1588290

lschip schreef :
Calidris schreef :
Loef wijkt voor lij.
M.a.w. als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het laagst vaart wijken.

Uh, is het niet als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het hoogst vaart wijken, loef dus?

Dat krijg je er nou van als je niet bij de definitie blijft.
Loef wijkt voor lij.

Calidris maakt daarvan 'het laagst' en lschip 'het hoogst'.

Calidris bedoelt met laagst het ruimst tov de wind.

lschip bedoelt met hoogst het dichtst bij waar de wind vandaan komt.

Daar komen ongelukken van jongens ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:51 #1588291

lschip schreef :
Wat een gedoe weer.
Waar komt dit knipsel vandaan?
Het is fout.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:52 #1588292

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
Conclusie tot nu toe:
Voorrangsregels? We kunnen er dus niets mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 13:57 #1588295

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Iemand de loef afsteken zit er ook niet meer in :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:02 #1588297

XanderB schreef :
Nachtvlinder schreef :
3.Een groot schip dat door een groot zeilschip wordt opgelopen en een klein schip dat door een zeilschip wordt opgelopen moet, zo mogelijk, ertoe medewerken, dat dit aan loef kan voorbijlopen

Een klein schip vs een zeilschip. Zoals ik het interpreteer is een zeilschip hierin een groot schip.

Er valt hier niets te interpreteren:

Laatst bewerkt: 30 sept 2024 14:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:02 #1588298

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1053
Baasklusje schreef :
lschip schreef :
Wat een gedoe weer.
Waar komt dit knipsel vandaan?
Het is fout.

Ja heel verwarrend, gewoon gegoogled. Een van de eerste hits.
Maar ik snapte het al wel hoor. Maar ik wilde de toevoeging van Calidris wel begrijpen.

Inderdaad, gewoon loef wijkt voor lij is het meest duidelijk en ook de formele regel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:05 #1588299

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4192
Het waren Duitsers én kwamen ze van rechts, dus hebben ze voorrang.
Logisch toch?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:07 #1588301

XanderB schreef :
Nachtvlinder schreef :
3.Een groot schip dat door een groot zeilschip wordt opgelopen en een klein schip dat door een zeilschip wordt opgelopen moet, zo mogelijk, ertoe medewerken, dat dit aan loef kan voorbijlopen

Een klein schip vs een zeilschip. Zoals ik het interpreteer is een zeilschip hierin een groot schip. (als ik bij DCI mijn marifoon wil registreren kan ik kiezen uit zeilschip, waarbij ze dan als toelichting charter geven, of pleziervaart. Bij DCI sta ik dan ook als pleziervaart geregistreerd)

Met andere woorden: dit voelt sowieso logisch want een klein schip wijkt in de meeste gevallen voor een groot schip.

Volgens mij ben jij aan het trollen, maar just to be sure: het BPR zegt:
zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;

En
klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van [...]

Zeilschip kan zowel een klein als groot schil zijn volgens het BPR. Wat het DCI vraagt zou ik niet als plaatsvervanger van de wet gebruiken :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:09 #1588302

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13753
voor de ezels een bruggetje;

"bakkelijen moet je niet willen"
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:17 #1588307

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15045
Basis regel 1
Bij gevaar voor aanvaring wijk je naar stuurboord uit.

Die verplichting geld nooit als je niet naar stuurboort KUNT uitwijken. Vandaar dat als je strak stuurboordwal vaart je niet hoeft uit te wijken. Dat kan immers niet. ;)

Als we deze regel hier toepassen. Beide schepen varen over bakboord. Als je hoog aan de wind vaart kun je vermoedelijk niet naar stuurboord uitwijken door hoger gaan varen.
Het schip wat minder hoog aan de wind vaart kan echter wel naar stuurboord uitwijken ! Vandaar dat deze verplicht is uit te wijken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:29 #1588310

Nou… uitwijken naar stuurboord is een regel voor tegengestelde koersen en niet van toepassing omdat we het hier over zeilschepen en ook kruisende koersen hebben.
Indien twee kleine motorschepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, elk van beide naar stuurboord uitwijken, zodat zij elkaar bakboord op bakboord voorbijvaren.
Indien twee door spierkracht voortbewogen schepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, elk van beide naar stuurboord uitwijken, zodat zij elkaar bakboord op bakboord voorbijvaren.
Indien twee kleine zeilschepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat over stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het schip dat over bakboordsboeg ligt.

Wat geldt hier is:
6. Indien de koersen van twee kleine zeilschepen:
[…]
B. die over dezelfde boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het loefwaartse schip voorrang verlenen aan het lijwaartse schip;
[…]
Dit kan dus zowel over bakboord als stuurboord.

En als het kleine motorschepen betreffen “rechts voorrang”:
7. Indien de koersen van twee kleine motorschepen elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat van bakboord nadert voorrang verlenen aan het schip dat van stuurboord nadert.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 sept 2024 14:31 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 14:59 #1588327

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Calidris schreef :
Ilex schreef :
Wat ik niet altijd praktisch vind.
Gisteren plat voor de wind aan het vlinderen, giek stuurboord, 15kts wind.
Voor mij kruiser van rechts, giek stuurboord.

Loef wijkt voor lij, dus ik moest gijpen terwijl hij met halve wind eenvoudig wat kon opsturen en achterlangs gaan.

Volgende keer vlinderend met giek over bakboord :whistle:

Tjonge, wat een enorm suffe opmerking. vanaf dag 1 dat je zeilt wordt je dit al bij gebracht. Altijd voor de wind zorgen dat je over BB vaart als je kruisend verkeer hebt. Zo moeilijk is dat niet.

Dat soort situaties zie je letterlijk al mijlen van te voren aankomen.....

Dàt is pas een suffe opmerking!
Het gaat hier niet om voorrang hebben. Het gaat om wat praktisch is.

Maar correct lezen is een dingetje...
Gelukkig ben je wel goed in gal spuwen en verzuurde opmerkingen uitbraken!
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 15:03 #1588329

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Afgunst....
Als ik plat voor de lap moet varen, gaat de giek over bakboord.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Waar ik me dus over verbaasde is het feit dat je in enige mate verontwaardigd was over het feit dat je moest wijken met de giek over stuurboord.
Of je hebt de regels nooit willen accepteren, of je ziet het nut er niet van in. Prima, maar dat je dat dat dan nog laat blijken op een forum als dit is óf zorgelijk óf suf.

Stel dat ik wel plat voor de lap over stuurboord zou varen, dan calculeer ik de consequenties van wijken gewoon in. En wijk zo nodig om maar duidelijk te zijn en ga niet mopperen op een forum.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 sept 2024 15:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 17:41 #1588373

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Je hebt echt een probleem, beste Calidris...
Niet alleen met lezen, maar ook met zaken erbij fantaseren.
Ben nooit verontwaardigd geweest, heb nooit de andere verfoeid, accepteer regels wellicht gemakkelijker dan jij, heb geen probleem met ze toe te passen omdat ik het nut ervan inzie, mopper niet op het forum over deze regels en kan wat jij ervan maakt dus ook niet laten blijken.

Allemaal meteen te begrijpen als je correct kan lezen, trouwens, zonder deze uitleg.

Misschien moet je de eerste zin in mijn post die zure oprispingen bij jou teweeg bracht een paar maal na elkaar lezen.
Ik verwacht dat zelfs jij zal inzien dat er taalkundig iets anders achter zit dan wat jij ervan maakt B)

Wat jij plat voor het lapje doet, zegt me verder weinig.
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 04:49 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 19:18 #1588398

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1354
Ilex schreef :
Wat ik niet altijd praktisch vind.
Gisteren plat voor de wind aan het vlinderen, giek stuurboord, 15kts wind.
Voor mij kruiser van rechts, giek stuurboord.

Loef wijkt voor lij, dus ik moest gijpen terwijl hij met halve wind eenvoudig wat kon opsturen en achterlangs gaan.

Volgende keer vlinderend met giek over bakboord :whistle:

Dat is gebrek aan inzicht bij de ander. Als ik een zeilboot zo zie aankomen dan wijk ik even uit. In de (ijdele...) hoop dat anderen dat bij mij ook doen als ik de gennaker op heb.
Stokpaardje van mij hier; velen kennen de regels niet, in NL mag je zonder Vaarbewijs en dus niet gehinderd door enige kennis het water op.
Zie o.a mijn onderwerp over een aso oploper.
...en los van starre regels, het is aardig, getuigt van kennis en "sportsmanship".
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 30 sept 2024 19:21 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 30 sept 2024 19:51 #1588404

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
Ilex schreef :
Wat ik niet altijd praktisch vind.
Gisteren plat voor de wind aan het vlinderen, giek stuurboord, 15kts wind.
Voor mij kruiser van rechts, giek stuurboord.

Loef wijkt voor lij, dus ik moest gijpen terwijl hij met halve wind eenvoudig wat kon opsturen en achterlangs gaan.

Volgende keer vlinderend met giek over bakboord :whistle:

Ja dat is een van de situaties waarin het minder logisch is. Meestal heeft degene die lager vaart minder nadeel van het uitwijken. Iemand die hoog aan de wind vaart en moet afvallen kan meestal de verloren hoogte niet terugwinnen. Iemand de laag vaart kan na uitwijken gemakkelijker zijn koers en of waypoint halen door iets hoger te varen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl