Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 72 dagen aan de ketting in Italië

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 08:11 #1617503

Alles in orde, maar toch 72 dagen aan de ketting.



Sommige plekken in Italië dus alleen aandoen als je alles 100% in orde hebt en nog een stevige zakcent.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 08:32 #1617506

Niet voor niets dat onze overheid adviseert een noodpakket voor 72 uur (edit: oeps, te snel gelezen, het gaat om dágen) klaar te hebben staan in een waterdichte grab bag.

www.denkvooruit.nl/bereid-je-v...-je-noodpakket-samen
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 09:29 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 08:44 #1617510

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Je kan ook gewoon BTW betalen in plaats van je schip te exporteren naar een non-EU vennootschap en vervolgens toch in Europa te gaan varen. Ingewikkelde constructies zijn lastig uit te leggen in Spaans, Italiaans of welke taal dan ook. Daarnaast heb je bij de douane dan ook niet echt een gunfactor, lijkt mij.
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 09:04 #1617515

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4047
Hoe werkt dat met een EU geregistreerde boot US wateren binnen vaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 09:15 #1617517

JB-NL schreef :
Hoe werkt dat met een EU geregistreerde boot US wateren binnen vaart?

Als US ingezetene even voor de volledigheid. Ik denk niet heel veel anders. Behalve dan dat daar wellicht andere belastingsregels gelden.
Bovenstaand filmpje lijkt mij te gaan over een belastingtruc die door de Italiaanse douane niet werd gewaardeerd.
Dan denk ik; als je langs het randje wilt balanceren, moet je niet verbaast zijn als je er af en toe af dondert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 09:27 #1617521

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4047
Eigenwijs schreef :
JB-NL schreef :
Hoe werkt dat met een EU geregistreerde boot US wateren binnen vaart?

Als US ingezetene even voor de volledigheid. Ik denk niet heel veel anders. Behalve dan dat daar wellicht andere belastingsregels gelden.
Bovenstaand filmpje lijkt mij te gaan over een belastingtruc die door de Italiaanse douane niet werd gewaardeerd.
Dan denk ik; als je langs het randje wilt balanceren, moet je niet verbaast zijn als je er af en toe af dondert.

Ja en dan zijn de Italianen ook niet de makkelijkste natuurlijk..
Alhoewel wat ze beschrijven over willen vertrekken en dan aan de ketting gelegd worden tegen fors liggeld..klinkt ook als een luchtje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 09:46 #1617525

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
De douanier is een zwager van de havenmeester....
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 10:10 #1617528

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Zij kenden wel de beperkingen van hun constructie, maar waren niet in staat zelf hun eigen gelijk te bewijzen en de aanklacht gestructureerd te verwerpen. Ook achteraf hebben ze geen gestructureerd verhaal.

Turkije naar Gibraltar, non-stop, zonder plan B voor slecht weer onderweg waarbij hun havenkeuze, zoals ze wisten, fiscaal beperkt was.
Gebruik van een vluchthaven is een zeerecht maar verandert je fiscale status niet. Die moet je dan nog bevechten, waartoe ze zelfstandig niet in staat waren en nog steeds niet zijn.

De douane deed het voor het geld? Ja, accijns en BTW-controle gaat over geld en leidt tot een lokale heffing.

Eerdere controles zijn geen vrijwaring.

Hoe naïef kan je zijn en daar dan ook nog een video over maken.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 11:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 10:13 #1617530

klaasX schreef :
Je kan ook gewoon BTW betalen in plaats van je schip te exporteren naar een non-EU vennootschap en vervolgens toch in Europa te gaan varen. Ingewikkelde constructies zijn lastig uit te leggen in Spaans, Italiaans of welke taal dan ook. Daarnaast heb je bij de douane dan ook niet echt een gunfactor, lijkt mij.

Ja precies. Alhoewel zij in haar recht stonden was het wel een ingewikkelde constructie. Toen ik mijn boot in Turkije kocht, heb ik direct besloten BTW te betalen binnen de EU, om dit soort gezeik te voorkomen. En dat een nachtje in een Italiaanse marina met een grote cat 200-300 kost... dat heeft hier niks mee te maken, zijn gewoon de prijzen op dat deel van de MED.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 12:09 #1617543

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Booty24 schreef :

Hoe naïef kan je zijn en daar dan ook nog een video over maken.

Precies. En dan is hun bal ook nog lek :-(

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 12:34 #1617548

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Het is Sailing Aquarius die er een video van heeft gemaakt en de 'gedupeerden' hebben zich er voor geleend. Sailing Aquarius zijn clickbeet-cowboys dus elk 'lekker verhaal' zullen ze graag posten.

En ik ben het er mee eens, de Italiaanse douane doet gewoon haar werk.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 13:19 #1617553

En hun werk doen zorgde voor €25.000 financiële schade door 72 dagen vertraging (=havengeld) voor niets bij de getroffenen. Ook mee eens?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 13:20 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 13:25 #1617556

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Die 72 dagen zijn elders ook niet gratis.
Onvoldoende voorbereid op te verwachten vragen en achterdocht bij de gevoerde fiscale constructie.
Naïef.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 13:50 #1617564

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Wat ik uit het filmpje haal:
De guardia finanza controleert alle niet italiaanse vlaggen.
Veelal doen ze dat bij vertrek wat leidt tot langer blijven en meer havengeld.
Het andere geval in de film had niet alles perfect op orde en hebben betaald, dat is nogal wat.
De bureaucratie zorgt ervoor dat je weken zonet maanden vast ligt dat is absurd vind ik.

Het controleren bij vertrek, de bureaucratie en traagheid wekken de schijn dat het een bewust spelletje is.

De mensen uit het filmpje lijkt het probleem geweest te zijn dat de boot van een niet europees bedrijf van de schipperse is die zelf wel in europa (Denemarken) woont. Daar sloegen de italianen op aan maar het bleek zelfs voor Italie een valide constructie te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 15:39 #1617581

Booty24 schreef :
Die 72 dagen zijn elders ook niet gratis.
Onvoldoende voorbereid op te verwachten vragen en achterdocht bij de gevoerde fiscale constructie.
Naïef.

Onvoldoende voorbereid op de vragen wellicht, taalbarrière zeker. Slachtoffer van bureaucratie ook. Maar volgens mij bleek het enige issue uiteindelijk dat er twijfel was doordat mevrouw als EU-staatsburger stond ingeschreven en tevens (deels) eigenaar was van het bedrijf dat de eigenaar is van de boot.

En 72 dagen gevangen zitten is anders dan 72 dagen vrijwillig ergens verblijven... Er stond ook nog een strafzaak te wachten...
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 15:41 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 15:53 #1617582

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2251
Ik denk dat de volharding waarmee de Guarda di financa achter zulke mensen aan gaat er in ligt dat de beambten een procent van het geïnde geld krijgen. Ik meen dat ook in Frankrijk de douane een flink procent krijgt van wat ze aan smokkelwaar binnenrijven.
Bij mijn bootje met een dagwaarde van zowat nul zullen die beambten zich niet uit de naad werken.
Bij die Denen met hun kapitaal jacht lag dat anders.
Toch ben ook ik met mijn bootje eens aan de ketting gelegd. In Le Havre legden ze een ketting van een voorkikker naar de kade omdat ik een blauwe Europese vlag voer, wisselwaar met een klein Belgisch vlaggetje er in. Het was een beetje satirisch bedoeld, zeker weten om mijn knappe vriendin te imponeren. Ik kocht toen een normale Belgische vlag en de ketting werd weggehaald.
Twee keer heeft men ook mijn papieren map ingehouden toen ik bij de Coastguard ging melden, ik weet wel zeker dat zoiets onwettig is. De tweede keer ging het er over dat ik een in de Griekse taal opgesteld document moest hebben dat betoond dat ik verzekerd ben. Ik had een Italiaanse taal en een Engelstalig document gekregen van mijn verzekering, Grieks weigerden ze te verstrekken.
Ik maak dat document nu zelf, is wettelijk toegelaten, ik onderteken ook met mijn eigen naam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 15:59 #1617583

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Italiaanse bureaucratie kan inderdaad zwaar inefficiënt zijn. Zo heb ik op de laatste dag van een klus wel eens mijn toegangs documenten voor het terrein op kunnen halen. Mijn werk was inmiddels al klaar.
'non posso' betekend vaak: probeer het op een andere manier.
Het enige wat snel en moeiteloos ging was me inschrijven bij de belastingdienst.
Officieel briefpapier, met stempels en handtekeningen doet ook wonderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 16:43 #1617601

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4047
Tot voor kort en misschien nog wel steeds, dien je als consument bij aankoop in een gelegenheid ook de btw bonnen te bewaren.
De Guardia Finanza kan naar de bonnen vragen om zo te controleren of je de BTW wel hebt betaald...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 17:12 #1617613

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Orange Sunset schreef :
En hun werk doen zorgde voor €25.000 financiële schade door 72 dagen vertraging (=havengeld) voor niets bij de getroffenen. Ook mee eens?

Wij krijgen maar 1 kant van het verhaal mee. Misschien bestaat er wel een regeling dat je de gemaakte kosten kunt terugvorderen of iets dergelijks. Dus eigenlijk kunnen we weinig met dit verhaal, behalve afgeven op de Italianen.
René
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 17:14 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 18:14 #1617622

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
We moeten er maar aan wennen dat er overal aan de grenzen moeilijk gedaan gaat worden. NL voert extra grens controles uit. DE idem. De UK vraagt een visum. Italië wil ook een graantje mee pikken. Voor de VS geld een beperkend reis advies. Wie wil dat niet; eigen volk eerst ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 18:28 #1617624

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
3Noreen schreef :
NL voert extra grens controles uit. DE idem.

NL doet helemaal niks.
Vorige week op en neer naar kopenhagen.
- Heenweg mochten we doorrijden
- terugweg 'snachts helemaal niemand niks, open snelweg.....


Zoiets


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mrt 2025 18:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 18:32 #1617628

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
en toch staan er bij de Duits/Deense grens al een jaar of 10 grens wachten, evenals op de oresund brug/tunnel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 18:42 #1617630

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
JRomkes schreef :
en toch staan er bij de Duits/Deense grens al een jaar of 10 grens wachten, evenals op de oresund brug/tunnel

Helemaal niks, niemand! Waarvan akte.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 18:50 #1617633

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17226
Wat was de reele situatie van Fabers plan?
45 douaniers en 870 grensposten of iets in die orde :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 20:03 #1617643

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Eigenwijs schreef :
JB-NL schreef :
Hoe werkt dat met een EU geregistreerde boot US wateren binnen vaart?

Als US ingezetene even voor de volledigheid. Ik denk niet heel veel anders. Behalve dan dat daar wellicht andere belastingsregels gelden.
Bovenstaand filmpje lijkt mij te gaan over een belastingtruc die door de Italiaanse douane niet werd gewaardeerd.
Dan denk ik; als je langs het randje wilt balanceren, moet je niet verbaast zijn als je er af en toe af dondert.

Dit was ongeveer inderdaad ook mijn gedachte.

Zoals ik t hoor:
- Je betaalt geen BTW.
- Je hebt een transit vergunning tussen Denemarken en Turkije.
- Onderdeel daarvan is dat je alleen maar vooruit mag varen.
- Je visa lopen uit in Turkije.
- Je gaat toch terugvaren.
- Je houdt geen rekening met de veranderlijkheid van het weer.
- En loopt toch een Italiaanse haven in.

Ja hoor eens. Dan moet je niet klagen hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl