Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 72 dagen aan de ketting in Italië

72 dagen aan de ketting in Italië 26 mrt 2025 20:13 #1617645

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Calidris schreef :
JRomkes schreef :
en toch staan er bij de Duits/Deense grens al een jaar of 10 grens wachten, evenals op de oresund brug/tunnel

Helemaal niks, niemand! Waarvan akte.

grappig, ik ben elke keer dat ik naar Zweden reed staande gehouden aan zowel de Deense als Zweedse grens. Zowel bij Jutland als Rødby, en bij Malmö.
Elk jaar een paar keer, dat zal inmiddels 8 keer zijn. Het land uit is nooit een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 07:23 #1617683

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6901
Daar weet ik een simpele oplossing voor. Ga fietsen! Ook een paar keer de controle ingereden, maar altijd doorgewuifd. Terroristen fietsen niet denken ze.

Maar was de insteek van de beambten niet dat er ondertafel een enveloppe geschoven zou worden??
Zelf ooit zoiets meegemaakt dat door de reder opgelost is door via de NLambasade en Italiaans ministerie de betreffende ambtenaar van bovenaf terug te fluiten. Dat koste twee dagen, maar de eta Antwerpen was toch al vrijdagmiddag, dus geen verlies post.
Wel een weekend Antwerpen misgelopen.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 07:31 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 07:30 #1617685

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Calidris schreef :
JRomkes schreef :
en toch staan er bij de Duits/Deense grens al een jaar of 10 grens wachten, evenals op de oresund brug/tunnel

Helemaal niks, niemand! Waarvan akte.

n=1
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 09:59 #1617702

Joop66 schreef :
Eigenwijs schreef :
JB-NL schreef :
Hoe werkt dat met een EU geregistreerde boot US wateren binnen vaart?

Als US ingezetene even voor de volledigheid. Ik denk niet heel veel anders. Behalve dan dat daar wellicht andere belastingsregels gelden.
Bovenstaand filmpje lijkt mij te gaan over een belastingtruc die door de Italiaanse douane niet werd gewaardeerd.
Dan denk ik; als je langs het randje wilt balanceren, moet je niet verbaast zijn als je er af en toe af dondert.

Dit was ongeveer inderdaad ook mijn gedachte.

Zoals ik t hoor:
- Je betaalt geen BTW.
- Je hebt een transit vergunning tussen Denemarken en Turkije. - 90 dagen om de EU te verlaten zonder terugvaren
- Onderdeel daarvan is dat je alleen maar vooruit mag varen.
- Je visa lopen uit in Turkije. - het is geen visum voor de boot. Maar tijdens die 90 dagen overeenkomst, is boot is buiten de EU gebracht zoals afgesproken en zonder terugvaren en daarmee zoals overeengekomen netjes ge-exporteerd
- Je gaat toch terugvaren. - geldt niet meer gezien dit buiten die 90 dagen valt.
- Je houdt geen rekening met de veranderlijkheid van het weer. - Ze waren intussen een week onderweg op zee om in 1 ruk door te varen naar Gibraltar (2 weken was plan). Hoe ver kun je vooruit plannen? Omvaren om een storm te ontwijken op de Atlantic is wat gemakkelijker dan op de Middellandse zee
- En loopt toch een Italiaanse haven in. - als buitenlands non-EU schip zonder speciale regelingen, net zoals een VK schip dat NL aan doet

Ja hoor eens. Dan moet je niet klagen hoor.

Op de manier hoe jij denkt, zou een schip dat binnen de EU is geproduceerd en dan naar bijv de VS is ge-exporteerd en de eigenaar na x tijd de EU bezoekt opeens EU BTW verschuldigd zijn. Dit ongeacht de nationaliteit van de zeebrief en eigenaar (bedrijf buiten EU). Lijkt mij niet logisch.

Dit zou dan gelden voor alle non-EU jachten die de EU aan doen.

Nu wordt dit niet verteld in het filmpje, maar wat ook een reden van deze constructie zou kunnen zijn is dat de opvarenden van plan zijn >3 jaar rond te zwerven buiten de EU. Zou bij aanschaf BTW betaald zijn, dan is de BTW status bij terugkomst binnen de EU vervallen en moeten ze wederom BTW aftikken. Dus misschien is deze constructie ook bedoeld om 2 keer BTW heffing te voorkomen.

Dit zijn trouwens constructies die vrij gangbaar zijn bij de "grotere" jachten. Die zijn vrij vaak eigendom van een bedrijf in een fiscaal aantrekkelijk land. Dat geldt ook voor beroeps zeescheepsvaart.

Als ik mij goed herinner hier op ZF heeft ReneK een vergelijkbare constructie met een bedrijf Gibraltar dat eigendom is van zijn boot. Maar ik kan mij vergissen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 10:18 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 10:37 #1617709

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Orange Sunset schreef :
Joop66 schreef :
Eigenwijs schreef :
JB-NL schreef :
Hoe werkt dat met een EU geregistreerde boot US wateren binnen vaart?

Als US ingezetene even voor de volledigheid. Ik denk niet heel veel anders. Behalve dan dat daar wellicht andere belastingsregels gelden.
Bovenstaand filmpje lijkt mij te gaan over een belastingtruc die door de Italiaanse douane niet werd gewaardeerd.
Dan denk ik; als je langs het randje wilt balanceren, moet je niet verbaast zijn als je er af en toe af dondert.

Dit was ongeveer inderdaad ook mijn gedachte.

Zoals ik t hoor:
- Je betaalt geen BTW.
- Je hebt een transit vergunning tussen Denemarken en Turkije. - 90 dagen om de EU te verlaten zonder terugvaren
- Onderdeel daarvan is dat je alleen maar vooruit mag varen.
- Je visa lopen uit in Turkije. - het is geen visum voor de boot. Maar tijdens die 90 dagen overeenkomst, is boot is buiten de EU gebracht zoals afgesproken en zonder terugvaren en daarmee zoals overeengekomen netjes ge-exporteerd
- Je gaat toch terugvaren. - geldt niet meer gezien dit buiten die 90 dagen valt.
- Je houdt geen rekening met de veranderlijkheid van het weer. - Ze waren intussen een week onderweg op zee om in 1 ruk door te varen naar Gibraltar (2 weken was plan). Hoe ver kun je vooruit plannen? Omvaren om een storm te ontwijken op de Atlantic is wat gemakkelijker dan op de Middellandse zee
- En loopt toch een Italiaanse haven in. - als buitenlands non-EU schip zonder speciale regelingen, net zoals een VK schip dat NL aan doet

Ja hoor eens. Dan moet je niet klagen hoor.

Op de manier hoe jij denkt, zou een schip dat binnen de EU is geproduceerd en dan naar bijv de VS is ge-exporteerd en de eigenaar na x tijd de EU bezoekt opeens EU BTW verschuldigd zijn. Dit ongeacht de nationaliteit van de zeebrief en eigenaar (bedrijf buiten EU). Lijkt mij niet logisch.

Dit zou dan gelden voor alle non-EU jachten die de EU aan doen.

Nu wordt dit niet verteld in het filmpje, maar wat ook een reden van deze constructie zou kunnen zijn is dat de opvarenden van plan zijn >3 jaar rond te zwerven buiten de EU. Zou bij aanschaf BTW betaald zijn, dan is de BTW status bij terugkomst binnen de EU vervallen en moeten ze wederom BTW aftikken. Dus misschien is deze constructie ook bedoeld om 2 keer BTW heffing te voorkomen.

Dit zijn trouwens constructies die vrij gangbaar zijn bij de "grotere" jachten. Die zijn vrij vaak eigendom van een bedrijf in een fiscaal aantrekkelijk land. Dat geldt ook voor beroeps zeescheepsvaart.

Als ik mij goed herinner hier op ZF heeft ReneK een vergelijkbare constructie met een bedrijf Gibraltar dat eigendom is van zijn boot. Maar ik kan mij vergissen.

Belasting betalen is heel vervelend. :woohoo:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 10:38 #1617710

Onnodig wel. En voor hun plannen is het onnodig.

Het moge duidelijk zijn dat dit waarschijnlijk (tijdelijke) belasting ontwijking is, maar volledig legaal en bevestigd door een Italiaanse rechter. Anders dan sommige adviezen die gegeven werden in ZF topics over het kopen van een boot in het VK om de BTW en importheffingen te ontduiken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 10:51 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 11:08 #1617714

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Orange Sunset schreef :
Onnodig wel. En voor hun plannen is het onnodig.

Hier gaan wij het niet over eens worden. Belasting is nodig. En moet betaald worden door mensen die het kunnen betalen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 11:19 #1617716

Orange Sunset schreef :
Onnodig wel. En voor hun plannen is het onnodig.

Het moge duidelijk zijn dat dit waarschijnlijk (tijdelijke) belasting ontwijking is, maar volledig legaal en bevestigd door een Italiaanse rechter. Anders dan sommige adviezen die gegeven werden in ZF topics over het kopen van een boot in het VK om de BTW en importheffingen te ontduiken.


Kun je het verschil uitleggen met de constructie in het VK versus dit filmpje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 13:14 #1617732

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Onnodig wel. En voor hun plannen is het onnodig.

Hier gaan wij het niet over eens worden. Belasting is nodig. En moet betaald worden door mensen die het kunnen betalen.

Inderdaad.

Ik persoonlijk vind de aandacht voor dit soort rijkemensen-problemen volslagen overbodig. Die mensen hebben ongetwijfeld alle financiële middelen en advocaten ter beschikking om hun problemen op te lossen. Ze zoeken het wat mij betreft maar lekker uit.

Gewoon één keer normaal BTW betalen in het land van aanschaf, liefst het land van je eigen nationaliteit, zorgen dat je daar degelijk bewijs van hebt, evenals een degelijk bewijs van eigendom en van nationaliteit (zeebrief, de kosten kunnen voor dit volk ook nooit een probleem zijn). Daarna mag je er toch vanuit gaan dat je normaal in elk buitenland kan inklaren en daarna weer vrij mag vertrekken?

Maar nee, toch weer proberen slim te zijn en proberen met illegale of semi-legale belastingontwijking het nodige in je zak te houden. Het kan niet zo zijn dat dit de enige manier is om rijk te worden en te blijven. Zo'n schip kunnen kopen en dan op zo'n manier gaan peuteren. Een zelfgeschapen luxe-probleem. Gewoon kinderachtig, eigenlijk.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 13:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 13:23 #1617737

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Ik vind het vooral naïef. Dat als je slim genoeg bent voor zo’n constructie dat je niet slim genoeg bent om er zonder problemen mee rond te varen. En dat tentoonspreidt.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 13:50 #1617742

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Booty24 schreef :
Ik vind het vooral naïef. Dat als je slim genoeg bent voor zo’n constructie dat je niet slim genoeg bent om er zonder problemen mee rond te varen. En dat tentoonspreidt.

Zou het ook gespeeld naïef kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 14:34 #1617746

AndreAzuree schreef :
[...]


Kun je het verschil uitleggen met de constructie in het VK versus dit filmpje?

Ik weet niet precies welke constructie jij bedoeld in het VK (niet Gibraltar!), maar ik had het over zwarte import als in "er wordt toch niet gecontroleerd". Dan zijn de verschillen zo:

Illegale import uit het VK, de eigenaar is een EU-ingezetene, boot krijgt een vaste ligplaats binnen de EU, gaat mogelijk varen onder de vlag van een EU-lidstaat. Maar eigenaar ontduikt invoer en BTW.

Boot in het filmpje: De boot heeft geen ligplaats in de EU, vaart niet onder de vlag van een EU-lidstaat, doet af en toe een EU haven aan en is eigendom van een bedrijf buiten de EU. Eigenaar (=bedrijf) betaalt geen BTW binnen de EU.
3Noreen schreef :
[...]

Hier gaan wij het niet over eens worden. Belasting is nodig. En moet betaald worden door mensen die het kunnen betalen.

Dus je bent het niet eens met de rechter die in tegenstelling tot jouw wel de fiscale regels binnen de EU begrijpt en daarop met een uitspraak is gekomen dat het onterecht is om de jacht gedwongen te importeren in de EU en BTW en importheffingen over te heffen?
Wadloper schreef :
[...]

Inderdaad.

Ik persoonlijk vind de aandacht voor dit soort rijkemensen-problemen volslagen overbodig. Die mensen hebben ongetwijfeld alle financiële middelen en advocaten ter beschikking om hun problemen op te lossen. Ze zoeken het wat mij betreft maar lekker uit.

Gewoon één keer normaal BTW betalen in het land van aanschaf, liefst het land van je eigen nationaliteit, zorgen dat je daar degelijk bewijs van hebt, evenals een degelijk bewijs van eigendom en van nationaliteit (zeebrief, de kosten kunnen voor dit volk ook nooit een probleem zijn). Daarna mag je er toch vanuit gaan dat je normaal in elk buitenland kan inklaren en daarna weer vrij mag vertrekken?

Maar nee, toch weer proberen slim te zijn en proberen met illegale of semi-legale belastingontwijking het nodige in je zak te houden. Het kan niet zo zijn dat dit de enige manier is om rijk te worden en te blijven. Zo'n schip kunnen kopen en dan op zo'n manier gaan peuteren. Een zelfgeschapen luxe-probleem. Gewoon kinderachtig, eigenlijk.

Grote kans dat het niet gaat over één keer belasting betalen Wadloper, maar een tweede keer voorkomen. Als zij BTW zouden hebben betaald in de EU en daarna >3 jaar buiten de EU zouden zijn (wat hun plan lijkt te zijn), dan kunnen ze bij terugkomst nogmaals BTW en importheffingen aftikken.

Dit verhaal en constructie kan mogelijk ook voordelen bieden voor mensen met bootjes €50k die >3 jaar op wereldreis willen gaan om dubbele BTW heffing te voorkomen. OP €50k ex BTW kan dit al snel 6maanden aan je reisbudget toevoegen.

Maar voor onze boten in Nederland is dit geen constructie die wij kunnen hanteren. Onze boten moeten doordat ze voor langere tijd binnen de EU verblijven na verloop van tijd verplicht geïmporteerd worden en dan worden BTW en invoerheffingen afgedragen.

Maar ik voel bij jouw vooral kinderachtige jalousie, omdat de drijfveer voor je mening vooral gaat over een duurder bootje en mensen met (vermoedelijk) meer vermogen. Dat heb jij vaker aan je, waar dit vandaan komt weet ik niet, trauma of jaloezie zijn? Wantrouwen richting "rijkeren"? Allemaal maar over één kam scheren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 14:47 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 15:16 #1617751

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Orange Sunset schreef :
Grote kans dat het niet gaat over één keer belasting betalen Wadloper, maar een tweede keer voorkomen. Als zij BTW zouden hebben betaald in de EU en daarna >3 jaar buiten de EU zouden zijn (wat hun plan lijkt te zijn), dan kunnen ze bij terugkomst nogmaals BTW en importheffingen aftikken.

"Grote kans"? Je bedoeld dat je eigenlijk niet weet hoe de vork precies in de steel zit, maar op grond van veronderstellingen allerlei meningen ventileert?
Dit verhaal en constructie kan mogelijk ook voordelen bieden voor mensen met bootjes €50k die >3 jaar op wereldreis willen gaan om dubbele BTW heffing te voorkomen. OP €50k ex BTW kan dit al snel 6maanden aan je reisbudget toevoegen.

Alweer: "mogelijk". Er gaan elk jaar diverse Nederlandse boten (tientallen?) op wereldreis en daarvan zijn er diverse meer dan drie jaar weg. Onze eigen Olav Cox, bijvoorbeeld was meer dan 3 jaar weg uit Nederland. Ik heb nooit gehoord dat hij of anderen bij terugkomst opnieuw BTW moesten betalen over de waarde van hun boot.
Hoe serieus is dit probleem voor zeilers die de boot keurig netjes in Nederland hebben gekocht, BTW hebben betaald en bovendien een zeebrief hebben? Kan toch niet waar zijn dat je dan door de Nederlandse, of welke overheid dan ook, na drie jaar nogmaals wordt gedwongen om BTW te betalen?
Maar ik voel bij jouw vooral kinderachtige jalousie, omdat de drijfveer voor je mening vooral gaat over een duurder bootje en mensen met (vermoedelijk) meer vermogen. Dat heb jij vaker aan je, waar dit vandaan komt weet ik niet, trauma of jaloezie zijn? Wantrouwen richting "rijkeren"? Allemaal maar over één kam scheren.

Nee, wat je voelt is dat ik jouw eindeloze gemillimeter over zaken, die voor de gemiddelde ZF-er totaal oninteressant zijn, tamelijk irritant vind.
Je had belastingadviseur moeten worden, als je dit soort kwesties interessant vindt.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 15:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 15:43 #1617756

Meester heeft weer eens een oordeel over een forumlid met een andere mening.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 15:48 #1617757

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
helmsman 38 schreef :
Meester heeft weer eens een oordeel over een forumlid met een andere mening.

Bedoel je deze uitspraak ? Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Orange Sunset schreef :
Maar ik voel bij jouw vooral kinderachtige jalousie, omdat de drijfveer voor je mening vooral gaat over een duurder bootje en mensen met (vermoedelijk) meer vermogen. Dat heb jij vaker aan je, waar dit vandaan komt weet ik niet, trauma of jaloezie zijn? Wantrouwen richting "rijkeren"? Allemaal maar over één kam scheren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 mrt 2025 15:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 16:32 #1617764

Je had belastingadviseur moeten worden, als je dit soort kwesties interessant vindt.

@Wadloper: ter verdediging van Orange Sunset: dit filmpje gaat nou net over belastingkwesties, en ik had Orange Sunset gevraagd om uitleg mbt ontduiking/ontwijking BTW.

Zijn antwoord vond ik in ieder geval relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 17:32 #1617770

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
[...]

Hier gaan wij het niet over eens worden. Belasting is nodig. En moet betaald worden door mensen die het kunnen betalen.

Dus je bent het niet eens met de rechter die in tegenstelling tot jouw wel de fiscale regels binnen de EU begrijpt en daarop met een uitspraak is gekomen dat het onterecht is om de jacht gedwongen te importeren in de EU en BTW en importheffingen over te heffen?

Het is goed dat dit soort zaken aan een rechter voorgelegd worden. Ik ben zelf en meerdere vrienden en kennissen als ondernemer meermaals door de mangel gehaald. Leuk is het niet maar het hoort er gewoon bij. Tegenwoordig moet je zelfs bij je bank tekst en uitleg geven. Mijn boot heb ik zelf gebouwd. Reken maar dat elk bonnetje aandachtig is bekeken.
Laatst was ik met een vriend op stap. Onderweg kregen we het er over. We waren er over eens dat je beter maar direct de belasting maar kon aftikken in plaats van het in een schimmige constructie als een molensteen achter je aan te blijven slepen.
Tijdens mijn studie heb ik als schipper voor een charter bedrijf gevaren. De boot was ook met een constructie buiten de BTW gehouden. Echter de eigenaar kwam plotseling te overlijden. Met als gevolg dat de weduwe met de rompslomp van het afrekenen met de fiscus kwam te zitten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 27 mrt 2025 17:48 #1617771

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
AndreAzuree schreef :
Je had belastingadviseur moeten worden, als je dit soort kwesties interessant vindt.

@Wadloper: ter verdediging van Orange Sunset: dit filmpje gaat nou net over belastingkwesties, en ik had Orange Sunset gevraagd om uitleg mbt ontduiking/ontwijking BTW.

Zijn antwoord vond ik in ieder geval relevant.

Toen die vraag om uitleg van jou kwam, had Orange Sunset zich al laten kennen met uitspraken waaruit bleek dat hij de belastingontwijkers eigenlijk erg zielig vond. Dat was ook de reden dat hij dat filmpje postte.

Ik zou zeggen: bel ze op en biedt je diensten aan, maar val ZF er niet mee lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 31 mrt 2025 14:22 #1618307

Wadloper, zeik niet zo ouwe zeikerd, niet ieder topic hoef je op te reageren ;)

Jij schiet deze mensen af zonder de feiten te kennen, dus aannames maken doe jij ook ;)

Reden dat ik poste was vooral om aan te geven dat je driedubbel zeker moet zijn dat al je papieren in orde zijn als je Italië aan doet en met zo'n soort douane medewerkers in aanraking komt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 mrt 2025 14:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 31 mrt 2025 14:35 #1618314

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Beter je boot aan de ketting dan jezelf twee weken of meer in de gevangenis.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 31 mrt 2025 15:02 #1618326

Komt hier ook nog afhankelijk van het stemgedrag.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 31 mrt 2025 16:28 #1618338

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Orange Sunset schreef :
Wadloper, zeik niet zo ouwe zeikerd, niet ieder topic hoef je op te reageren ;)

Jij schiet deze mensen af zonder de feiten te kennen, dus aannames maken doe jij ook ;)

Even voor de goede orde: "ouwe zeikerd" is taalgebruik dat je van mij nog nooit hebt gehoord. En je hebt tenslotte vier dagen de tijd gehad om af te koelen. Dus na zo'n tijd nog zó reageren is een beetje.. nou ja..

Qua afschieten: ik schiet niemand af, maar ik vind dat als die mensen een probleem hebben dat het vooral hun pakkie an is en dat ze het zèlf hebben veroorzaakt. Bovendien ken je de feiten zèlf ook niet, dus waar heb je het nu eigenlijk over?
Reden dat ik poste was vooral om aan te geven dat je driedubbel zeker moet zijn dat al je papieren in orde zijn als je Italië aan doet en met zo'n soort douane medewerkers in aanraking komt.

Flauwekul.
Als je gewoon belasting betaalt, de juiste eigendoms- nationaliteitspapieren hebt (zeebrief; iets anders voldoet niet in Italië als je over zee arriveert) heb je je zaken voor elkaar. Moeilijker is het niet.
Qua "zo'n soort douanemedewerkers": wat weet je nou helemaal van dat douanepersoneel, en hoe terecht hun optreden was? Zoals al eerder werd gesteld: dat filmpje geeft het verhaal van één kant. Click bait en anders niks.

Wat uiteindelijk toch moet leiden tot de conclusie dat al jouw goede raadgevingen over "driedubbel zeker zijn" toch tamelijk nutteloos zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 31 mrt 2025 16:35 #1618340

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Wadloper schreef :

Wat uiteindelijk toch moet leiden tot de conclusie dat al jouw goede raadgevingen over "driedubbel zeker zijn" toch tamelijk nutteloos zijn.

Waar je vooral driedubbel zeker van moet zijn is dat er geen uitgestelde belastingen als een molensteen om je nek hebt hangen. De meeste belasting ontwijk constructies zijn namelijk alleen maar uitstel constructies. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 01 apr 2025 20:50 #1618554

Wadloper schreef :
[…]

Even voor de goede orde: "ouwe zeikerd" is taalgebruik dat je van mij nog nooit hebt gehoord. En je hebt tenslotte vier dagen de tijd gehad om af te koelen. Dus na zo'n tijd nog zó reageren is een beetje.. nou ja..
Ik afkoelen? Ik zat niet op de kast hoor en hoefde al helemaal niet af te koelen :laugh: Weer zo’n veronderstelling die je jezelf inprent.
Qua afschieten: ik schiet niemand af, maar ik vind dat als die mensen een probleem hebben dat het vooral hun pakkie an is en dat ze het zèlf hebben veroorzaakt. Bovendien ken je de feiten zèlf ook niet, dus waar heb je het nu eigenlijk over?
Jij haalt rijkeluis mensen aan en mensen die dure advocaten kunnen betalen. Was je mening anders geweest over deze constructie als het minder vermogende mensen waren (zonder te weten of deze mensen wel echt vermogend zijn)?
Reden dat ik poste was vooral om aan te geven dat je driedubbel zeker moet zijn dat al je papieren in orde zijn als je Italië aan doet en met zo'n soort douane medewerkers in aanraking komt.

Flauwekul.
Als je gewoon belasting betaalt, de juiste eigendoms- nationaliteitspapieren hebt (zeebrief; iets anders voldoet niet in Italië als je over zee arriveert) heb je je zaken voor elkaar. Moeilijker is het niet.
Qua "zo'n soort douanemedewerkers": wat weet je nou helemaal van dat douanepersoneel, en hoe terecht hun optreden was? Zoals al eerder werd gesteld: dat filmpje geeft het verhaal van één kant. Click bait en anders niks.

Wat uiteindelijk toch moet leiden tot de conclusie dat al jouw goede raadgevingen over "driedubbel zeker zijn" toch tamelijk nutteloos zijn.
Ze hadden eigendoms- en nationaliteitspapieren ;)

Het grootste probleem met jouw toevoegingen die ik heb is dat jij al redelijk snel een enorm negatieve mening hebt en dat als feiten propageert en mensen over 1 kam gaat scheren, zonder dat je bepaalde feiten weet. Dat gaat opvallend snel als het rijkere mensen betreft, watersportverbond en nog wat andere onderwerpen. Het zou netter staan om in zulke gevallen objectievere klinkende mening te ventileren.

In dit geval kennen wij de beweegredenen niet voor deze “belastingontwijking”. En dan nog even dit:

Uit Voorkom dubbele btw-heffing bij invoer plezierjacht:
Is het jacht langer dan drie jaar buiten Nederland geweest, bijvoorbeeld in verband met een wereldreis, dan is de regeling terugkerende goederen – op grond van de geldende douanebepalingen – formeel beschouwd niet meer van toepassing en is nogmaals btw over het jacht verschuldigd bij terugkeer. Dubbele heffing dus. Het is ons bekend dat hierover soms afspraken kunnen worden gemaakt met de douane.

Geen idee wat de eisen daarvoor zijn en of de Deense douane deze ook hanteert. Echter het woord “soms” klinkt niet heel hoopgevend. Ik ken de beweegredenen ook niet, maar ik heb een sterk vermoeden dat bovenstaande de reden is voor het exporteren van het schip naar buiten de EU.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 21:18 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

72 dagen aan de ketting in Italië 02 apr 2025 04:51 #1618563

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Bij die ˋsomsˋ kun je denken aan uitstel van een bepaalde periode (paar maanden), vanwege een oversteek die vertraagd vanwege ‘het weer’ bijvoorbeeld. Mogelijk zijn er nog enkele uitzonderingen.
Ik heb dit aan de hand gehad vanwege de verkoop van onze boot in Curaçao. Wij wisten niets van deze 3 jaars regeling en de makelaars een beetje, de koper is er toen helemaal ingedoken en de makelaars idem dito.

In 2016 is hier al eerder over geschreven en heeft ReneK de belastingdienst Vlissingen hierover gemaild en bevestigd gekregen dat de regeling bestaat.

Er zijn in het verleden vast boten teruggekomen zonder zich aan te melden……. :whistle:
René
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 04:52 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl