Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TSS, VSS 45graden over steken

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 13:55 #1622389

Palomine schreef :
Eclips schreef :
Volgens mij moet je een VTS gewoon oversteken via de snelst mogelijke route. Dat betekent in principe dwars aansturen, maar NIET compenseren voor stroom.

Correct, zo heb ik het ook geleerd en doe ik het ook. Stroom compenseren kost snelheid.

Dat is ook de manier die ik begrepen heb en ng steeds aanhoud als ik moet oversteken.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 19:15 #1622450

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@baasklusje
Helder, zo hou ik het aan!
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 19:20 #1622452

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@baasklusje
Maar nu! De windhoek is net niet haaks,
Kies je dan ook met de vaarrichting mee?
40gr tegen het verkeer in of 50graden met de richting mee?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 20:31 #1622465

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 195
Eclips schreef :
Volgens mij moet je een VTS gewoon oversteken via de snelst mogelijke route. Dat betekent in principe dwars aansturen, maar NIET compenseren voor stroom.

Dat is wat ook ik geleerd heb. Dwars erop. Zo ben het snelste over. Net als bij de straat oversteken. Waarheen de stroom je zet mag je geen rekening mee houden. Als je de stroom compenseert, ben je eigenlijk langer onderweg om de overkant te halen.

Maar zegt natuurlijk niets over of die koers wel te bezeilen is…
Laatst bewerkt: 26 apr 2025 06:51 door Berghut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 06:36 #1622481

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2152
Misschien stomme vraag, maar waarom met de vaarrichting mee?
Zo blijf je langer "last van elkaar" houden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 10:32 #1622503



Vannacht een tikje op de vingers gekregen en een "notitie" voor de bovenstaande actie. Er was geen verkeer en 1.8nm noordelijker varen was recht tegen de wind in..
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 11:42 #1622508

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4119
Is dit TSS Maas North?

(met de dieptes in voeten?) :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 11:53 #1622509

Deja vu
Nachtvlinder schreef :
hnrts schreef :
alhoewel ik er de voorkeur aan geef om zoveel mogelijk weg te blijven van een TSS.

Eens!

Afgelopen zomer terugkomend vanaf de Engelse Oostkust hier (zwarte pijl), net buiten het TSS overgestoken. Uit het zuiden (de noordelijk-gaande tak) kwamen twee schepen aan, beide die lane volgend, het ene schip een paar mijl zuidelijk van het andere schip en oplopend. Volgens de AIS zou het kritisch worden vóór het schip dat opgelopen werd langs te gaan; het schip dat opliep zou sowiezo achter ons langs gaan. Van dat opgelopen schip was niet duidelijk of deze van plan was koers te wijzigen; zou voor hem ook lastig zijn naar BB uit te wijken omdat dit zélf opgelopen werd.
Dus opgeroepen wat z'n intenties waren. Hij had mij gezien en verzocht mij koers te houden. Direct daarna nam ie contact op met het schip dat hem op liep; beide weken ze daarop een paar graden naar BB uit. Beetje limietsituatie want waar onze koersen zouden kruizen was weliswaar buiten het TSS, maar op moment van koersaanpassing zaten deze schepen nog ín de lane...

Vraag: was het duidelijker geweest naar hun toe om meer noordelijk te passeren?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 12:11 #1622510

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Volgens mij helemaal juist gehandeld.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 12:30 #1622512

Menno schreef :
Is dit TSS Maas North?

(met de dieptes in voeten?) :unsure:

28nm op 258° van Ijmuiden. Idd stond die op voetenx was me niet opgevallen, was de back-up van de back-up.
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 12:54 #1622517

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Nachtvlinder schreef :
Deja vu
Nachtvlinder schreef :
hnrts schreef :
alhoewel ik er de voorkeur aan geef om zoveel mogelijk weg te blijven van een TSS.

Eens!

Afgelopen zomer terugkomend vanaf de Engelse Oostkust hier (zwarte pijl), net buiten het TSS overgestoken. Uit het zuiden (de noordelijk-gaande tak) kwamen twee schepen aan, beide die lane volgend, het ene schip een paar mijl zuidelijk van het andere schip en oplopend. Volgens de AIS zou het kritisch worden vóór het schip dat opgelopen werd langs te gaan; het schip dat opliep zou sowiezo achter ons langs gaan. Van dat opgelopen schip was niet duidelijk of deze van plan was koers te wijzigen; zou voor hem ook lastig zijn naar BB uit te wijken omdat dit zélf opgelopen werd.
Dus opgeroepen wat z'n intenties waren. Hij had mij gezien en verzocht mij koers te houden. Direct daarna nam ie contact op met het schip dat hem op liep; beide weken ze daarop een paar graden naar BB uit. Beetje limietsituatie want waar onze koersen zouden kruizen was weliswaar buiten het TSS, maar op moment van koersaanpassing zaten deze schepen nog ín de lane...

Vraag: was het duidelijker geweest naar hun toe om meer noordelijk te passeren?



Je hebt het op zich prima opgelost. Ik zelf roep in zo'n geval niet op. Omdat de andere schepen van stuurboord komen zou ik uitgeweken zijn zodat ik er achter langs zou varen. Of als ik het wat langer van te voren zie aankomen minder ik vaart.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 13:16 #1622518

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Ik roep altijd op.
Het neemt ook voor de vrachtvaart een onduidelijkheid (wij) in hun navigatie weg.
Iedereen weet nu wat er gebeuren gaat en staat kleinere onderlinge afstanden zonder verdere vraagtekens toe.
Daar de kustwacht ook meeluistert ben je ook gelijk af van “correcties achteraf”.

Ook vind ik dat een leuke nautische onderbreking van een veel te lange oversteek.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 18:24 #1622546

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
Zeer bijzondere kijk op overseteken TSS hier, geen idee waar haaks oversteken in eens is gebleven.

Als het op de zeiltjes niet lukt, jammer dan, dan start je het orgel.
Laatst bewerkt: 26 apr 2025 19:06 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 26 apr 2025 20:46 #1622561

Mijn interpretatie van zo haaks mogelijk: als het niet bezeild is dan gebruik je de motor.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 06:28 #1622566

Het is toch enigszins een grijs gebied.

ik heb wel eens meegedaan met de CAMR. Tijdens de briefing , voorafgaand aan de start, kwam een ambtenaar ons vertellen hoe we het VSS boven de eilanden moeten oversteken en dat ze zouden handhaven.

Iemand stelde toen die vraag van, wat als de wind haaks op het VSS staat, hoe dan te zeilen?

uiteraard was gebruik van de motor niet toegestaan.
De betreffende ambtenaar had daar geen antwoord op.
Laatst bewerkt: 27 apr 2025 06:29 door bobdejager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:16 #1622573

Hier een soort van narratief, uitleg, van het IMO over het waaróm van een zo haaks mogelijke kompaskoers. “Om verwarring te voorkomen”…



Dat “practicable” dat is grijs inderdaad. Ook wanneer niet-zeilend zal binnen 5 graden slingeren plaats vinden. Bedoelt met zóiets als “practicable”, of bedoelt men dat je, wanneer niet bezeild binnen zo’n afwijking moet gaan motoren (wat dat ís mogelijk… practicable…).

Ik ben zelf nog nooit gaan motoren en moest ook wel eens een slag maken tussen twee schepen door. Dan ben je alsnog sneller door de lane dan wanneer je de snelheid er flink uit moet halen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:25 #1622574

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31618
Er wordt dus niet gesproken over Heading of COG.

Ondanks de hele discussie, die vanwege mijn korte concentratie boog zelden gelezen wordt, kan het dus zo zijn dat je met haakse heading schuin door het stelsel heen gaat i.v.m. stroom of met haakse COG er mogelijk langer over doet, maar voor de schepen in het stelsel wel een haakse track geven op hun ECDIS.

De buitenwereld registreert alleen maar je COG.

Maar waarschijnlijk ben ik wat simpel om na 2 pagina's droge tekst nog geen helder beeld te hebben.

Volgens mij zijn we als watersporter veel te veel gericht op ons zelf. Ik denk dat je je moet verplaatsen in de schepen in het VSS zelf.
Een roerganger wil eigenlijk alleen maar een haakse COG zien op zijn ECDIS van een kruisend schip, alle andere richtingen zijn mogelijk potentieel ingewikkeld voor roergangers of adrenaline verhogend.

Afhankelijk van wind krijg je dan dus "as nealy as practicable".
Eigenlijk zoals Vlinder ook aangeeft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 27 apr 2025 07:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:39 #1622575

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Vessels should cross traffic lanes as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow to minimize the time spent in the lane.

Wat is hier nu moeilijk om te begrijpen ? Bij een haakse kompas koers is de tijd die je er over doet om een verkeersscheiding te passeren het kortst. Dus verplicht.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:41 #1622576

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8917
3Noreen schreef :
Vessels should cross traffic lanes as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow to minimize the time spent in the lane.

Wat is hier nu moeilijk om te begrijpen ? Bij een haakse kompas koers is de tijd die je er over doet om een verkeersscheiding te passeren het kortst. Dus verplicht.

Tsja, de meeste zeilboten zeilen sneller dan op de motor.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:44 #1622577

henkvd schreef :
Zeer bijzondere kijk op overseteken TSS hier, geen idee waar haaks oversteken in eens is gebleven.

Als het op de zeiltjes niet lukt, jammer dan, dan start je het orgel.

Ik begon al te twijfelen ;)
Haaks, de lijn tussen hek en boeg haaks op de lane houden, is haaks. Wind, wel of niet bezeild or whatever, heeft daar niets mee te maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:47 #1622578

rooiedirk schreef :
TS stelt dat hij MOET kiezen. Waarbij het Het BVA voorschtrijft
A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.’
Met name onze oosterburen zien dit als je mag niet oversteken tenzij het echt niet anders kan. En voor het hele stuk van Borkum tot Helgoland moet je er dus omheen i.p.v. oversteken.
De uitleg van Rooiedirk houdt me bezig. Strikt genomen kan je nooit 'obliged ' zijn want we zeilen voor de lol. Niemand die ons verplicht verre kusten te bezeilen.
Als ik noord ga blijf ik liever weg uit de Duitse bocht. Zeker omdat ik veel solo vaar.
Ze missen daar de Engelse compassie voor zeiljachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:48 #1622579

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
La Mavare schreef :
3Noreen schreef :
Vessels should cross traffic lanes as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow to minimize the time spent in the lane.

Wat is hier nu moeilijk om te begrijpen ? Bij een haakse kompas koers is de tijd die je er over doet om een verkeersscheiding te passeren het kortst. Dus verplicht.

Tsja, de meeste zeilboten zeilen sneller dan op de motor.

Als je wilt weten hoe de regels in de praktijk uitgelegd worden is het heel verhelderend als je in de buurt van Dover een tijdje naar het marifoon verkeer van het Channel VTS luistert. Er is altijd wel een koekenbakker met een jachtje wat in de fout gaat en in niet mis te verstane bewoordingen door het VTS wordt opgeroepen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 07:52 #1622581

Als de wind haaks op de lane ligt kan je ook mee gaan liggen en in seperation zone overstag gaan.
Slagje in de lane dus.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 10:16 #1622596

Calidris schreef :
Er wordt dus niet gesproken over Heading of COG.

Ondanks de hele discussie, die vanwege mijn korte concentratie boog zelden gelezen wordt, kan het dus zo zijn dat je met haakse heading schuin door het stelsel heen gaat i.v.m. stroom of met haakse COG er mogelijk langer over doet, maar voor de schepen in het stelsel wel een haakse track geven op hun ECDIS.

De buitenwereld registreert alleen maar je COG.

Maar waarschijnlijk ben ik wat simpel om na 2 pagina's droge tekst nog geen helder beeld te hebben.

Volgens mij zijn we als watersporter veel te veel gericht op ons zelf. Ik denk dat je je moet verplaatsen in de schepen in het VSS zelf.
Een roerganger wil eigenlijk alleen maar een haakse COG zien op zijn ECDIS van een kruisend schip, alle andere richtingen zijn mogelijk potentieel ingewikkeld voor roergangers of adrenaline verhogend.

Afhankelijk van wind krijg je dan dus "as nealy as practicable".
Eigenlijk zoals Vlinder ook aangeeft.

Dit is voor mij een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.

een haakse koers waarbij je niet compenseert voor stroming of leeway is volgens mij de manier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 27 apr 2025 10:21 #1622597

Baasklusje schreef :
In de Drietand (Kustzeilers) van april (nr 2025-2) bespreekt een bij uitstek deskundige de rechtszaak die door Noballast geciteerd wordt.
Zijn verhaal komt erop neer dat de verbalisant de geschiedenis niet meer kent en heeft geverbaliseerd obv verkeerde interpretatie van de regels.
En daarna kon de rechter niet meer anders dan een vonnis vellen dat gebaseerd is op de verschillen tussen engelse en nederlands teksten van de regels ('advocatenfoefje').

De juiste manier van oversteken bij wind op kop haaks op de Trafic Lanes is over SB de eerste baan oversteken (schuin meevarend met het verkeer), dan overstag tussen de Lanes, en dan over BB de tweede baan weer schuin-meegaand oversteken. Dit onafhankelijk van eventuele stroming.
Met de richting meevaren (schuin) is belangrijker dan de verblijfstijd (die door stroming wordt beinvloed).

Dit klinkt heel plausibel.
Maar wat als je er voor kiest om over de eerste baan over BB te varen omdat je dan stroom onder je lijboeg hebt, waardoor je efficienter naar de andere kant kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl