Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TSS, VSS 45graden over steken

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:21 #1622181

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Het is mij bekend, dat je een tss zeilend mag over steken.
1.
Dan wel binnen een hoek van 45 graden. Dit in het geval de wind dwars op de vaarweg staat.
2.
Nu moet er ook zo snel mogelijk worden over gestoken én
3.
met de vaarrichting mee.

Deze 3 gaan maar zelden alle 3 lukken.
Vb 1
Ik moet kiezen 40graden tegen de vaarrichtng of 50 met met vaarrichting mee.
Welke moet ik kiezen?
Vb 2
Met stroming mee, 45graden, maar tegen vaarrichting in is veel sneller.
Ben ik dan toch fout?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:25 #1622182

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2491
Die hoek van 45 graden is mij niet bekend. Volgens mij moet je dan gewoon haaks op de motor oversteken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:26 #1622183

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Het is onbekend waar je deze info vandaan hebt. Je loopt zee zeer reëel risico op een zeer hoge boete.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:28 #1622184

XanderB schreef :
Die hoek van 45 graden is mij niet bekend. Volgens mij moet je dan gewoon haaks op de motor oversteken
Sinds wanneer moet je op de motor oversteken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:34 #1622185

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
CaptainRob schreef :
XanderB schreef :
Die hoek van 45 graden is mij niet bekend. Volgens mij moet je dan gewoon haaks op de motor oversteken
Sinds wanneer moet je op de motor oversteken?

Wind haaks zegt TS dus oversteek is in de wind....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:36 #1622187

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Je moet niet haaks oversteken.
Jouw boot moet haaks georiënteerd zijn op de vaarrichting.
Je mag dus driften naar BB of SB zolang de lengteas maar haaks op tss staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 09:44 #1622188

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1423
Deze discussie is waarschijnlijk nog steeds up-to-date, over 45 graden enzo: zeilersforum.nl/index.php/foru...s-haaks-of-toch-niet

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 10:24 #1622190

Er is een rechtszaak geweest. De schipper waartegen een proces verbaal was opgemaakt vanwege het niet haaks kruisen is vrij gesproken ook na het hoger beroep van de OvJ. Het draaide uit op de vertaling van de Engelse tekst in het BVA. Die luidt:

‘Een schip dient voor zover uitvoerbaar het kruisen van verkeersbanen te vermijden doch, indien het daartoe verplicht is, dient het zulks te doen met een voorliggende koers die zoveel mogelijk een rechte hoek ten opzichte van de algemene richting van de verkeerstroom benadert als uitvoerbaar is’.

De origine Engelse tekt is:

‘A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.’

DE UITSPRAAK

Het hof is van oordeel dat zoveel mogelijk niet gelijk staat aan de definitie ‘as nearly as practicable’. De zinsnede ‘as nearly as practicable’ laat zich naar het oordeel van het hof beter vertalen als zoveel als praktisch uitvoerbaar, wat een andere betekenis heeft dan zoveel mogelijk. De opmerking van het starten van de motor en de zeilen moeten strijken bij het oversteken, vindt bij het hof geen steun in het recht.

De verdachte was met zijn schip onderweg vanuit Nederland naar Schotland en diende daarbij de betreffende verkeersbaan te kruisen. Verder heeft de verdachte, onweersproken door het openbaar ministerie, met stukken onderbouwd aangevoerd dat hij ‘onder zeil’ het verkeerscheidingsstelsel in de gegeven omstandigheden (windrichting en kracht, deining en eigenschappen van het vaartuig) zoveel als praktisch uitvoerbaar haaks heeft gekruist. Hierom spreekt het hof de verdachte vrij van het tenlastegelegde!

Noot: of je het op deze jurisprudentie wilt laten aankomen is de vraag. De verbalisant had alleen maar het niet voldoen aan de hier boven aangehaalde tekst ‘het zoveel als praktisch uitvoerbaar haaks oversteken’ aangedragen als overtreding. Er zijn alternatieven die wel voldoen de BVA dus in die zin lijkt de uitspraak betrekkelijk te zijn.

Bron:NvvK
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 apr 2025 10:37 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 11:14 #1622194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31600
In hoeverre wordt er onderscheid gemaakt tussen heading en coarse?
Als ik met dikke stroom oversteek zit daar 10-40 graden verschil in. Ik heb het kompas aan de AIS, dus de andere partij ziet dat verschil op zijn ecdis.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 11:25 #1622199

  • Bubbels
  • Bubbels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Bij het oversteken van een VSS gaat het dacht ik om de heading, oftewel de kompas koers. Dus niet om de COG (koers over de grond / GPS koers).

Als je bijvoorbeeld met een bootje vaart dat zo’n 2 knopen vaart bij halve wind en rustig weer, terwijl er tegelijkertijd 2 knopen stroom staat. Als je dan naar de COG kijkt, klopt die niet meer met de richting waarin je boeg wijst. Gebruik je alleen de COG, dan kan het gebeuren dat andere schepen je heklicht of zelfs bijna beide boordlichten zien en dat wil je vermijden.
Laatst bewerkt: 24 apr 2025 11:26 door Bubbels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 11:26 #1622200

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
In hoever is Nederlandse jurisprudentie relevant voor Duitse, Engelse, Belgische en Franse Justitie ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 11:41 #1622201

3Noreen schreef :
In hoever is Nederlandse jurisprudentie relevant voor Duitse, Engelse, Belgische en Franse Justitie ?

Volgens mij komen de regels voor het oversteken uit het BVA. Dat is een internationaal verdrag. Dit houdt in dat de regels in al deze landen gelijk zijn. (Mitst ze zijn aangesloten bij dit verdrag natuurlijk.) Als de Nederlandse rechter dan aan dit verdrag heeft getoetst zou dat in beginsel het zelfde zijn geweest in het buitenland door een buitenlandse rechter. Dus in die zin is deze jurisprudentie zeker wat waard als je het mij vraagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 11:41 #1622202

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
TS stelt dat hij MOET kiezen. Waarbij het Het BVA voorschtrijft
A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.’
Met name onze oosterburen zien dit als je mag niet oversteken tenzij het echt niet anders kan. En voor het hele stuk van Borkum tot Helgoland moet je er dus omheen i.p.v. oversteken.
Laatst bewerkt: 24 apr 2025 11:42 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 15:13 #1622233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31600
Bubbels schreef :
Bij het oversteken van een VSS gaat het dacht ik om de heading, oftewel de kompas koers. Dus niet om de COG (koers over de grond / GPS koers).

Als je bijvoorbeeld met een bootje vaart dat zo’n 2 knopen vaart bij halve wind en rustig weer, terwijl er tegelijkertijd 2 knopen stroom staat. Als je dan naar de COG kijkt, klopt die niet meer met de richting waarin je boeg wijst. Gebruik je alleen de COG, dan kan het gebeuren dat andere schepen je heklicht of zelfs bijna beide boordlichten zien en dat wil je vermijden.

Bij 99,9% van de jachten ziet de ander op de AIS alleen maar COG. Dat is dus voor een toeschouwer op AIS dan ook de heading. Ingeval van kompas heading krijg je dus grotere verschillen met je COG vector.
Als je met je magnetische heading haaks oversteekt, is het een langere weg dan als je met je COG vector haaks oversteekt. dat laatste kan wel meer verwarring geven voor de andere partij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 24 apr 2025 15:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 15:17 #1622235

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Volgens mij moet je een VTS gewoon oversteken via de snelst mogelijke route. Dat betekent in principe dwars aansturen, maar NIET compenseren voor stroom.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 16:59 #1622261

Inderdaad, daarbij zorgt een haakse heading dat je netjes je rode of groene sector toont en niet je heklicht, waardoor je als meeligger gezien zou kunnen worden. Speelt nu niet echt meer wanneer je een AIS transponder hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 17:09 #1622263

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6683
Eclips schreef :
Volgens mij moet je een VTS gewoon oversteken via de snelst mogelijke route. Dat betekent in principe dwars aansturen, maar NIET compenseren voor stroom.

Correct, zo heb ik het ook geleerd en doe ik het ook. Stroom compenseren kost snelheid.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 17:24 #1622267

Palomine schreef :
Stroom compenseren kost snelheid.

Niet persé, bij sommige boten kan (buiten de snelheid door het water) de VMC zelfs toenemen waardoor je eerder door de lane bent, maar dat is niet duidelijk voor de mede TSS gebruikers.
Laatst bewerkt: 24 apr 2025 17:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 19:53 #1622294

Calidris schreef :
Bubbels schreef :
Bij het oversteken van een VSS gaat het dacht ik om de heading, oftewel de kompas koers. Dus niet om de COG (koers over de grond / GPS koers).

Als je bijvoorbeeld met een bootje vaart dat zo’n 2 knopen vaart bij halve wind en rustig weer, terwijl er tegelijkertijd 2 knopen stroom staat. Als je dan naar de COG kijkt, klopt die niet meer met de richting waarin je boeg wijst. Gebruik je alleen de COG, dan kan het gebeuren dat andere schepen je heklicht of zelfs bijna beide boordlichten zien en dat wil je vermijden.

Bij 99,9% van de jachten ziet de ander op de AIS alleen maar COG. Dat is dus voor een toeschouwer op AIS dan ook de heading. Ingeval van kompas heading krijg je dus grotere verschillen met je COG vector.
Als je met je magnetische heading haaks oversteekt, is het een langere weg dan als je met je COG vector haaks oversteekt. dat laatste kan wel meer verwarring geven voor de andere partij.

Het gaat erom dat je de TSS zo snel mogelijk oversteekt. Als je voor stroom en drift gaat compenseren duurt je oversteek langer en daarmee ook de in de basis gevaarlijke situatie. Vandaar dat de regel is loodrecht oversteken gerekend met de Ware Koers (= Kompas Koers gecorrigeerd voor deviatie en variatie).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 20:40 #1622299

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@noballast
Mijn vragen zijn inderdaad n.a.v. dit artikel.
T uurlijk, mag een tss zeilend worden over gestoken vlg BVA.
Je moet echter wel overstag gaan wanneer die hoek haakser is.
Maar nu, stel het maakt niet uit, over bb of sb, beide gelijk, zeg 45 graden tov de vaarweg, je kiest dan eerst over sb en de tweede vaarweg over bb, dus met het verkeer mee.
Niets bijzonder,
Maar stel, wanneer ik toch, tegen het verkeer in mijn boeg leg omdat het haakser is, zeg 40 of 35, maak ik dan de juiste keuze?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 24 apr 2025 20:45 #1622301

Je hebt niets te kiezen. Je moet haaks oversteken en of dat wel of niet bezeild is doet niet ter zake.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 02:30 #1622315

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
En anders overleggen met Dover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 08:30 #1622345

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2137
In de Duitse bocht?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 09:09 #1622350

Als haaks niet bezeild is, dan die boeg kiezen die meeliggend met het verkeer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 25 apr 2025 09:46 #1622354

In de Drietand (Kustzeilers) van april (nr 2025-2) bespreekt een bij uitstek deskundige de rechtszaak die door Noballast geciteerd wordt.
Zijn verhaal komt erop neer dat de verbalisant de geschiedenis niet meer kent en heeft geverbaliseerd obv verkeerde interpretatie van de regels.
En daarna kon de rechter niet meer anders dan een vonnis vellen dat gebaseerd is op de verschillen tussen engelse en nederlands teksten van de regels ('advocatenfoefje').

De juiste manier van oversteken bij wind op kop haaks op de Trafic Lanes is over SB de eerste baan oversteken (schuin meevarend met het verkeer), dan overstag tussen de Lanes, en dan over BB de tweede baan weer schuin-meegaand oversteken. Dit onafhankelijk van eventuele stroming.
Met de richting meevaren (schuin) is belangrijker dan de verblijfstijd (die door stroming wordt beinvloed).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 apr 2025 09:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl