skik op reis schreef :
Heb je meer info dan in de tekst van het Heterdaadje? Uit de tekst die hier gedeeld is blijkt dat ze aangesproken zijnop het tegenliggen en dat hun uitleg als weinig geloofwaardig werd ontvangen omdat ze eerder ook al maling hadden aan de voorschriften.
Ik heb de hele conversatie over de marifoon gehoord en kom tot de hierboven geposte conclusie. Als jij op basis van mijn eerste (misschien wat onduidelijke) samenvatting tot een ander oordeel komt staat dat je natuurlijk volkomen vrij.
skik op reis schreef :
Ik zal het nog even to the point brengen: jij gaat mij, zonder bewijs dat kustwacht of coastguard anders bevestigen, never nooit overtuigen dat je tegen mag liggen in een shippinglane. Uitgezonderd situaties waarin zeemanschap afwijken van de regels rechtvaardigt. En dat is nooit het geval als je een situatie kunt oplossen in lijn met de regels. Zo simpel is het.
Mee eens hoor!
We verschillen alleen over de interpretatie van zeemanschap en hoe je iets oplost in lijn met de regels.
Als ik door vaart te minderen of 'mee te gaan liggen' aanvaringssituaties creëer met andere, oplopende zeeschepen in dezelfde lane, en daardoor ook nog eens langer in het TSS verblijf dan strikt noodzakelijk, dan is dat volgens jou (denk ik) wel in lijn met de regels en volgens mij niet.
Voor degenen die zich in een TSS oversteek waarbij meerdere schepen betrokken zijn willen verdiepen is
deze casus wel interessant. Er wordt opgemerkt dat uitwijken van zeilschip C naar bakboord niet
mogelijk is vanwege aanvaringsgevaar met het vissersschip buiten de TSS, en dat daardoor alleen uitwijken naar stuurboord (of vaart minderen) overblijft als optie.
Verder
wordt opgemerkt: "Crossing traffic lane on a heading not near to right angle due to collision avoiding action doesn't mean contravening the Rule's."
Een officiële reactie van Dover Coastguard op jouw vraag is denk ik het enige dat voor jou nog iets toevoegt aan dit draadje. Hoewel je ook de reactie van de Nederlandse Kustwacht vind 'rammelen', dus ik ben er niet helemaal zeker van dat zo'n officiële reactie wèl maatgevend is voor jou.