AndreAzuree schreef :
Hans V schreef :
AndreAzuree schreef :
En hoe relevant is het nog als je AIS hebt en aanzet? Je zit dan alleen nog met schepen die geen AIS hebben of alleen op de radar kijken....
Radar geeft een
realtime beeld van de werkelijkheid, AIS alleen momentopnames. Bij klasse B transponders kunnen die momenten bovendien akelig ver uit elkaar liggen.
De intentie van AIS is dat deze de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk benadert, maar in tegenstelling tot radar hobbelen de ontvangen positie, koers en snelheid per definitie achter de feiten aan. Iedereen die bijvoorbeeld bagger- of vissersschepen die regelmatig koers wijzigen wel eens op het oog èn op de AIS heeft gevolgd weet hoe die weergaves uiteen kunnen lopen. En dan hebben we het bij dit soort schepen nog over klasse A transponders met hoge update frequentie.
AIS signalen kunnen bovendien fake of gemanipuleerd zijn, waar radarreflecties iets zeggen over de fysieke werkelijkheid. Hoewel ik niet de indruk heb dat dit in de dagelijkse praktijk voor je zichtbaarheid een rol van betekenis speelt.
Wij zijn in drukke gebieden op zee heel blij met onze klasse B SOTDMA AIS-transponder zodat we vroegtijdig en met scheepsnaam (oproepbaar) en scheepstype opgemerkt worden, ook als vanwege een ruwe zee of zware regen een scheepsradar ons nog niet opmerkt. Het helpt ongetwijfeld ook bij het taggen en volgen (ARPA) van targets op radarschermen. Maar AIS is géén vervanging voor goede zichtbaarheid op radar, dus op kleine boten is een werkende radarreflector nog steeds relevant.
Helder, dank voor de uitleg. Ik laat hem lekker in het want hangen!
Verschillende zaken; verschillende functie; wel/geen stroomverbruik; wel/geen electronica bij jezelf: allemaal elementaire verschillen, dat is helder.
Het gaat over eigen assistentie bij gezien worden door de ander
en daar kijk ik zo tegenaan:
Alle schepen met een goedgekeurd radar hebben ook AIS. Je bent met je eigen AIS dus zichtbaar als die niet uit staat (er zijn hier enkele aanhangers van; ik niet) en die goed werkt (dat weet je normaal voorafgaand aan de reis of je hebt pech).
Bij oproepen 10 jaar terug (42ft; grote Trilens radarreflector, AIS), maakte ik nog wel eens mee dat een vrachtvaarder blijkbaar naar een tweede scherm moest kijken en antwoordde: "Oh ja, nu zie ik je toch". Dat was dan in het "vrije veld"; nooit bij de TSS (geeft bij mij de indruk dat ze daar beter opletten). Ondanks de Trilens.
Dat heb ik de afgelopen jaren niet meer meegemaakt. Bij oproep hadden ze mijn AIS altijd al gezien (nu 24ft; geen reflector; die hijs ik alleen bij slecht zicht (nooit gebeurd); AIS).
(NB:
ik ben er bekend mee dat mijn eigen beperkte waarnemingen een ontoereikende statische onderbouwing is; het is wel een bron en bij deze gedocumenteerd).
Ik maak mij op zee geen zorgen over de prioritering tussen A en B transponders of het aantal schepen of het aantal op een AIS scherm of tablet. Het is daar geen Sail Amsterdam.
Naar mijn inzicht,ondanks dat het geen vervanging kan heten, voel ik mij mij beter gezien met mijn actieve AIS aanwezigheid, dan met een passieve reflector; zeker gezien maat boot, beperkte afmeting van de regenvangerreflector.
Blijven over de "vrijwillige radar" boten zonder AIS: die hebben gewoon ergens een afslag gemist.
Ik verwacht daar niet van dat die dan wel een aparte voldoende goede radar-uitkijk hebben. Dat is museaal gebruik.
Ik verwacht dat "vrijwillige radar" van enige kwaliteit dat die ook wel AIS aan boord hebben en dat gebruiken.
Schepen met AIS kunnen uiteraard jouw reflector niet zien. Daar helpt alleen een transponder of goed zicht.
Voor gezien worden door schepen zonder radar en zonder AIS helpt alleen hun uitkijk op onze goede verlichting en zichtbare zeilen.
Geen advies, maar wat ik doe:
AIS altijd aan; uitvaren bij voldoende zichtverwachting.
Radarreflector ligt klaar voor slecht zicht; net als de misthoorn. Beide op deze boot nog nooit nodig gehad.