Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 16:37 #652133

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 713
Er is door een duits zeilblad wel eens praktijkonderzoek gedaan. Hierin kwamen de ontwerpen uit jaren 70-90 goed uit. Te brede kont is niet fijn en te vlak ook niet.
Echter goed zeegedrag is ook snelheid en daar mee duur van de tocht. En dan is ruime wind en planeten opeens best fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 17:36 #652145

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Boten met een s-spant romp.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 17:41 #652147

Een le comte 35. Semi s spant
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 17:54 #652149

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
Boten met twee rompen. Met drie is weer minder comfortabel.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 17:59 #652151

3Noreen schreef :
Boten met twee rompen. Met drie is weer minder comfortabel.
Nâh, geen vlot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 18:06 #652155

Rompvormen als Contessa 32, Albin Ballad, Victoire 1044, etc. Semi S-spant
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 18:06 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 18:14 #652158

Oliver77 schreef :
.....Moderne cruise bakken zoals een Beneteau Oceanis hebben echter een brede kont waar bijvoorbeeld de Victoire een smallere kont heeft, welke rompvorm zou voor een wereldomzeiling (klassiek rondje, met de passaten mee dus) het fijnste gedrag geven natuurlijk i.c.m het gewicht van het schip. ....

Met alle respect voor alle enthousiastelingen maar ik zou het fijn vinden als er alleen mensen reageerden die ervaring hebben met oceaanzeilen, met 20 reacties over het wel of niet nemen van een Hallberg-Rassy kan ik eigenlijk heel weinig. Het onderwerp wat ik aan wil snijden is simpel: "zee gedrag van welke rompvorm voor een wereldomzeiling"

Voor zwaar weer kan je inderdaad beter een ouderwets (smal en zwaar) ontwerp nemen, maar voor rustig cruisen met 't passaat windje mee lijkt zo'n oceanis of vergelijkbaar ontwerp met brede kont mij helemaal zo gek nog niet. Nu heb ik geen ervaring met oceaan zeilen, hoor dus graag of de ervaringsdeskundigen het met mij eens zijn :whistle:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 18:16 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 18:26 #652163

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
captain koek schreef :

Voor zwaar weer kan je inderdaad beter een ouderwets (smal en zwaar) ontwerp nemen, maar voor rustig cruisen met 't passaat windje mee lijkt zo'n oceanis of vergelijkbaar ontwerp met brede kont mij helemaal zo gek nog niet. Nu heb ik geen ervaring met oceaan zeilen, hoor dus graag of de ervaringsdeskundigen het met mij eens zijn :whistle:

De Hiscock's klaagden steen en been over het zeegedrag van hun Wanderer III. Zwaar/smal/s-spant
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 18:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 18:36 #652167

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 18:51 #652172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31675
Mijn ervaring beperkt zich tot de zuidelijke oceaan. De rompvorm waar ik van onder de indruk ben op de oceaan en zee is een diepe S-spant zoals de Tooluka 2,3 meter:
www.troelala.com/tooluka/fotos/droogdok2004/

Of de Leonora, stalen S-spant 2,7 meter:
voiliers-a-un-mat.blogspot.nl/2014/05/leonora.html

Bij slecht weer gaan ze als een mes door de boter, zacht en soepel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 18:55 #652173

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Een klassieke S spant blijkt een goed uitgangspunt, echter voor een beetje progressie zou ook een gedateerde IOR bak op zijn plaats zijn.

Brede bak en lopen ook hard met weinig wind, zou er wel een buiskapje opzetten soms gaan ze wel eens door een golf heen (volvo ocean race gevoel)

Staat een hele dikke bij Marina Den Oever voor weinig, zeewaardigheid straalt er vanaf.

However goede tijd om in te kopen,verkopen ho maar :whistle:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:01 #652175

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wat een geneuzel weer. Er wordt specifiek naar ervaringen gevraagd, en toch menen tig droogweer schippers weer te moeten reageren. Iets met stuurlui en de wal.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 19:06 door JohnBerg. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:03 #652176

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
JohnBerg schreef :
Wat een geneuzel weer. Er word specifiek naar ervaringen gevraagd, en toch menen tig droogweer schippers weer te moeten reageren. Iets met stuurlui en de wal.

Wie bedoel je?

Oeps welkom op ZF :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 19:06 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:07 #652179

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
JohnBerg schreef :
Wat een geneuzel weer. Er wordt specifiek naar ervaringen gevraagd, en toch menen tig droogweer schippers weer te moeten reageren. Iets met stuurlui en de wal.

Prachtige eerste bijdrage op dit forum.
Welkom !
Wat een aanwinst !
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:08 #652180

Een gewicht stabiel schip met wat geringe aanvangsstabiliteit.
Hier voor zijn er al een aantal genoemd.
Wat al snel een beetje helling maakt en pas dan ´stijf´ wordt.
Daar zwiept de mast niet zo heftig dat de giek gaat slingeren in zeegang, zoals bij vormstabiele schepen al snel het geval is.
Je houdt daarmee druk in ´t zeil en dus je aandrijving.

Geen platte brede romp, die de zeegang met wilde beweging volgt, waardoor het zeil gaat klapperen en de aandrijving sterk vermindert.

Van der Stadt is in ´76 uit (ik meen) de IOR gestapt omdat z´n waarschuwingen tegen het bouwen naar meet regels in de wind werden geslagen.
In ´79 bleek zijn gelijk met de Fastnet race.



Kapitein momo,

Juist bij die IOR schepen ging het niet zo fijn.
Er zal zeker verschil zijn tussen de diverse IOR schepen, maar juist met die IOR die op de meting gebouwd werden waren de problemen.
Er waren erbij die ondersteboven stabieler waren dan rechtop.

Mijn ervaring is dat een gewichtsstabiel 30 voetertje comfortabeler is dan een stuiterige vormstabiele 42 voeter.

Ook belangrijk lijkt me een beetje zelfsturende eigenschappen.
Ik heb wel eens 3 dagen met een iets te loevert vast gezet roer gevaren.
Iets meer wind, boot helt meer loeft een beetje, roer wil van de wind af sturen.
De wind mindert iets, boot meer recht op, valt een beetje af en krijgt de wind weer wat meer dwars, helt daardoor weer ietsje. En met zo´n evenwicht situatie, die past bij gewichtsstabiel, kun je heel lang en comfortabel de wind volgen.
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 19:26 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:23 #652186

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7352
Een S-spant en met een spitsgat. Goedgedrag bij zeegang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:41 #652189

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Saeftinghe schreef :

Kapitein momo,

Juist bij die IOR schepen ging het niet zo fijn.

Wedstrijdzeilen, of een bijv. een oversteek maken is een verschil, deze race werd overvallen door een zware depressie, hebben we laatst ook meegemaakt, heel Nederland wist het, deelnemers van die race wisten dat niet.

Brede bakken met open spiegels hebben het blijkbaar overleefd ;)


www.google.nl/search?q=fastnet...rc=E7jRWdUmxv7QOM%3A
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 19:48 #652190

Het waren juist de brede platte bakken (vormstabiel) die omver gingen, Ze bleven wel op de kop drijven.
Speciaal de schepen die op de meting gebouwd waren hadden problemen.

Ik heb de namen en fabricaten niet meer paraat, maar ik meen dat de Comtesa(?) er heel goed uit te voorschijn kwam, een niet op de meting gebouwd schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 20:06 #652196

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Saeftinghe schreef :
Het waren juist de brede platte bakken (vormstabiel) die omver gingen, Ze bleven wel op de kop drijven.

Kun je met een S spant wel vergeten, zonder dollen die race was één grote paniek, drijvende boten en verdronken bemanningsleden.

TS wil concrete antwoorden, blijf bij mijn standpunt dat een IOR boot best aan zijn wensen zal voldoen, geef toe dat een klein bakkie ook wel aardig is, maar ga dat maar eens naar de plee met windkracht 5>
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 20:08 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 20:08 #652197

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik zou een langkieler s-spant preferen. De meest stevige constructie, kwa kiel, roerblad en bescherming schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 20:11 #652198

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Zelf geen ervaring met zeilen op de oceanen voor langere tijd, maar voor TS, neem even contact op met ZF leden Erik de Jong, Poohboot of Olav Cox, zij hebben bewezen ervaringen op de oceanen en kennis van zaken. Zowel Erik als Poohboot hebben speciaal voor dit soort wateren hun boten gebouwd met duidelijke overwegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 20:19 #652202

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8925
WADnWIND schreef :
Mijn ervaring beperkt zich tot de zuidelijke oceaan. De rompvorm waar ik van onder de indruk ben op de oceaan en zee is een diepe S-spant zoals de Tooluka 2,3 meter:
www.troelala.com/tooluka/fotos/droogdok2004/

Of de Leonora, stalen S-spant 2,7 meter:
voiliers-a-un-mat.blogspot.nl/2014/05/leonora.html

Bij slecht weer gaan ze als een mes door de boter, zacht en soepel.

Ben het helemaal met WnW eens (deze keer). Bv ook de Williwaw en Mae West, beide een Louis Van de Wiele-ontwerp.

Maar eigenlijk nog beter een klein dwarsgetuigd schip, zoals een schoenerbrik

maar ja, waar vind je die?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 20:42 #652213

IOR design is notoir onstabiel downwind. Moderne brede bakken doen het goed downwind. Wat jij wilt doen is primair downwind zeilen. Dat kan net zo goed met elke boot. Als je de wereld omzeilt zeil je zo'n 35 weken. De rest van de tijd lig je voor anker. Misschien moet je een boot zoeken die lekker ankert :laugh: Zonder gekheid, in het begin zoek je de 'ideale" boot, beste zeegedrag blah blah. Koop een boot die je mooi vindt die je kunt betalen en waarin je genoeg ruimte hebt voor jou en de rest van de crew. En na je trip weer verkopen dus mainstream is dan wel handig. Het zeilen/varen is niet zo heel belangrijk. De boot repareren/varende houden zal een veel grotere opgave worden dus je daar op richten met de aanschaf van boot en uitrusting is minstens zo belangrijk.
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 20:50 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 16 aug 2015 20:50 #652221

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Erik heeft een vrij uitvoerig verhaal geschreven in het draadje over "Veiligheid op een kleinere boot" en "Je boot voorbereiden op een 360 graden rol".
Je zult mij nooit zien op een veel te zware s-spant of een spitsgatter om een gebied te doorkruizen waar je mogelijk slecht weer tegenkomt. Een oversteek daarmee in de passaat winden? allemaal prima, de wereld rond via de coconut run? Allemaal prima. De noord Atlantische oceaan op of de zuidelijke oceanen? Nooit van mijn leven. Toch zijn deze boten decennia lang als de meest zeewaardige boten aangeprezen, en worden ze dat door velen nog steeds.
Even voor de goede orde, windkracht 7 of 8 op zee beschouw ik niet als slecht weer, hooguit ongemakkelijk, maar zeker niet slecht.

Dit is uit een reactie van Erik in het 1ste topic.

Uit het draadje "Bestevear, iemand ervaring":
..
De all-round zeileigenschappen zijn goed, boten bedoeld voor langere reizen in comfort (niet te verwarrenn met luxe!).
..
Stuk voor stuk fantastische boten gemaakt voor de zee, en dat zeg ik niet snel.
Maar ja, mag dat voor boten die zoveel kosten :P

Wat ik vooral uit dit verhaal haal:
Het verschilt enorm in welk gebied je gaat varen of je de meerprijs voor zulke schepen terugverdient. Verder gaat zeewaardigheid natuurlijk veel verder dan alleen (de vorm van) de romp.

Wat denk jij? Wordt het Kaap de Goede Hoop of het Suez-kanaal?
En wil je actief blijven zeilen of de boot het werk laten doen?
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 21:02 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rompvorm voor goed zee gedrag op de oceanen 17 aug 2015 05:40 #652265

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Als TS op zoek is naar een 36 - 38 voeter heeft een vergelijking met een schip van 14.5m of zelfs 18.5m weinig zin lijkt me. Afgezien van het budget, is de rompvorm sterk afhankelijk van de lengte.

Ik vind de vraagstelling eigenlijk te vaag. Wat voor soort zeilen gaat er gedaan worden? Vroeger was het verzeild raken in een storm van >10 BF al erg zeldzaam, nu is het - als cruiser - vrijwel volkomen vermijdbaar. En tot windkracht 10 zijn vele ontwerpen zeewaardig. Als je de ongevallen op zee bijhoudt analyseert zul,je tot de conclusie komen dat de rompvorm zelden een rol speelt, het is vrijwel zonder uitzondering de staat van onderhoud of een zwakke plek in het ontwerp dat met het roer of kiel te maken heeft dat de oorzaak is. Vergeet ook niet dat bij het merendeel van de reddingen op zee de boot nog drijft en de storm aankan.

Je kunt een S spant van 18m kopen om een jaar rondje Carieb te doen maar mijn IOR boot van 11.8m komt daar ook zonder problemen. Overigens zijn kleinere S spanten ook niet stabiel voor de wind, en is de ene IOR boot totaal de andere niet.

Mijn eigen aanpak (geen ervaring met oceanen oversteken, grootste overtocht tot nog toe is 600 mijl) is om te zorgen dat de boot in tiptop conditie is, altijd het onderwaterschip en kielbouten te checken voor een grote oversteek (kielbouten ook dagelijks tikken op open water), uitstekende veiligheidsvoorzieningen aan boord te hebben (en weten hoe te gebruiken), een goed zeilplan te hebben (check ook de jetstream) en tijdens de oversteek te updaten, in het goede seizoen te varen, de beperkingen van de boot te kennen en haar niet te zeilen op koersen die ze minder prettig vind (waarom plat voor het lapje, je kunt ook op ruime wind een oceaan over) en in goede fysieke conditie te zijn bij vertrek.

En dan maak ik me niet druk over een rompvorm, mits het ontwerp van mijn boot niet TE extreem is.

Maar dat is voor mijn soort zeilen. Wat 99% van de wereldomzeilers ook doet. Als je naar de hoge latituden gaat of je wilt buiten seizoenen gaan varen, kortom je hebt de verwachting regelmatig in zwaar tot zeer zwaar weer te gaan komen, dan moet je je in je rompvorm gaan verdiepen. Maar dan moet je ook niet meer gaan kijken naar een productieboot en dan hebben we het over heel andere budgetten.

Just my €0.02.

Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl