Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 11:37 #1159782

Bram, je hebt natuurijk gelijk, maar dat risico loop je altijd. Punt is, dat er voor boten in het buitenland nu geen redelijke oplossing is. Moet ik dan maar thuisblijven? Dan betaal ik nog liever die boete.
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 11:38 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 12:52 #1159806

Het, een goedkopere vlaggebrief, lijkt mij bij uitstek een zaak voor het Watersport verbond, of je politieke vertegenwoordiger om dit te gaan regelen.
Of je gaat voor de bestaande mogelijkheid, het kadaster.

In buitenland gelijk denken te hebben, en het niet hebben, kan heel vervelend uitpakken. Dan niet zeuren dat je bijstand wilt hebben etc van, vanuit Nederland. Veelvoud aan kosten.

Het inslaan, aanbrengen van het kadasternummer door een beambte zelf in het buitenland is historisch ontstaan door diverse fraude gevallen waarbij eigenaar zelf nummer aanbracht. Roeibootje gekocht, nummer aangevraagd op andere fictieve gegevens, nummer erin, hypotheek aangevraagd en..... gekregen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 13:08 #1159812

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8686
Op de site van het watersportverbond kan je het ICP weer aanvragen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 13:16 #1159815

La Mavare schreef :
Op de site van het watersportverbond kan je het ICP weer aanvragen.


Klopt, dat heb ik ook gedaan. Maar op dat document staat nadrukkelijk in alle talen dat het geen vlaggenbrief is.
En bij aanvraag staat:
"Het ICP is een officieus eigendomsbewijs"
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 13:17 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 13:57 #1159829

Eclips schreef :
Jeroen-pion schreef :
Heeft hij mooi reisje , dat vertelde de inspecteur ook , vaak wel voor super jachten etc .

Maar goed dat is natuurlijk niet de kern van het “probleem “

En dit is gewoon een heel fout advies , en daar hoort een hele grote waarschuwing bij !
Tot je een bv Fransman tegen komt die wel wakker is , SUCCES !

Jeroen, ben jij nou plotseling roomser dan de paus? Dat "paspoort" is alleen maar een hulpmiddeltje dat je (op eigen risico) kunt gebruiken om ambtelijk gezeur te voorkomen. Het is al erg genoeg om als brave burger iedere keer maar weer te moeten bewijzen dat jouw boot ook echt jouw boot is.

De ambtenaren zijn zelf ook bepaald niet heilig. Er werd in dit draadje al geschreven dat mensen die hun irritatie op een gegeven moment niet meer kunnen onderdrukken extra gecontroleerd worden. #offtopic: Om nog maar te zwijgen over wat onze eigen Belastingdienst de afgelopen jaren allemaal geflikt heeft.

Ik ben niet roomser dan de paus , Dat heeft er ook niks mee te maken , heb gewoon me papieren op orde ;)

Heb jij jouw rijbewijs en auto papieren ook iin elkaar gephotoshopt, kost toch ook nog wel wat ............moet je soms ook nog verlengen :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 13:59 #1159831

brambo schreef :
Ondanks alle verhalen hier. Zou er maar voorzichtig mee zijn. Ooit aangehouden voor de kust van Duinkerken en daarna opgebracht naar het Douanekantoortje aan de haven.

Ik had wel een kadaster teboekstelling, maar als klasse B (binnenvaart). Volgens het Kadaster kon ik dan volstaan met een Certificaat voor de vaart naar Frankrijk.

Nee, dus. Direct een boete gekregen. Met behulp van een Douane auto naar een betaalautomaat gebracht om te pinnen.

Men had een multo map bij zich met daarin voorbeelden van alle buitenlandse documenten die geldig waren voor de vaart via zee naar Frankrijk.

Ze zaten nog op te tellen wat ze die dag aan omzet gemaakt hadden.

Feitelijk kwam het allemaal door mijn vrouwelijke bemanningslid, die naar de douaneboot vriendelijk zwaaide. Onmiddellijk werd de rubber boot gelanceerd en daar kwamen ze met 4 man aanstuiven.

Eind goed al goed. Uiteindelijk had het kadaster verkeerd advies gegeven en na lange discussies met de Franse overheid, die gelijk bleken te hebben, heb ik de boete teruggekregen van het kadaster.

Je moet uiteraard de Kadaster inschrijving doen als het schip in Nederland ligt.

En hou vooral in de gaten, dat een teboekgesteld schip Register Goed status heeft.

Let hierop als je boot wilt kopen. Dan moet de eigendoms verandering officieel overgeschreven of uitgeschreven worden, anders kan een hypotheekverstrekker of de eigenaar van het gestolen schip zijn bezit of het onderpand zo weer ophalen.

Met een kopje koffie en een vriendelijk gebaar los je niet altijd een controle op. Je zult maar ergens aan land willen gaan als blijkt dat je niet wordt toegelaten met je "knutsel" document.

Bram

Nog een aanvullende tip. Als je boot laat bouwen, zorg dan dat al gedurende de bouw het schip teboegesteld is. Mocht het met werf financieel verkeerd aflopen en het schip is nog niet geleverd, dan heb je geen schip en ook je aanbetalingen zijn verdwenen.

Met een teboekgesteld schip is het je eigendom en kunt je bezit zo weghalen, als het mis gaat met de werf.

En zo zit dat !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:16 #1159839

brambo schreef :
Ondanks alle verhalen hier. Zou er maar voorzichtig mee zijn. Ooit aangehouden voor de kust van Duinkerken en daarna opgebracht naar het Douanekantoortje aan de haven.

Ik had wel een kadaster teboekstelling, maar als klasse B (binnenvaart). Volgens het Kadaster kon ik dan volstaan met een Certificaat voor de vaart naar Frankrijk.

Nee, dus. Direct een boete gekregen. Met behulp van een Douane auto naar een betaalautomaat gebracht om te pinnen.

Men had een multo map bij zich met daarin voorbeelden van alle buitenlandse documenten die geldig waren voor de vaart via zee naar Frankrijk.

Ze zaten nog op te tellen wat ze die dag aan omzet gemaakt hadden.

Feitelijk kwam het allemaal door mijn vrouwelijke bemanningslid, die naar de douaneboot vriendelijk zwaaide. Onmiddellijk werd de rubber boot gelanceerd en daar kwamen ze met 4 man aanstuiven.

Eind goed al goed. Uiteindelijk had het kadaster verkeerd advies gegeven en na lange discussies met de Franse overheid, die gelijk bleken te hebben, heb ik de boete teruggekregen van het kadaster.

Je moet uiteraard de Kadaster inschrijving doen als het schip in Nederland ligt.

En hou vooral in de gaten, dat een teboekgesteld schip Register Goed status heeft.

Let hierop als je boot wilt kopen. Dan moet de eigendoms verandering officieel overgeschreven of uitgeschreven worden, anders kan een hypotheekverstrekker of de eigenaar van het gestolen schip zijn bezit of het onderpand zo weer ophalen.

Met een kopje koffie en een vriendelijk gebaar los je niet altijd een controle op. Je zult maar ergens aan land willen gaan als blijkt dat je niet wordt toegelaten met je "knutsel" document.

Bram

Nog een aanvullende tip. Als je boot laat bouwen, zorg dan dat al gedurende de bouw het schip teboegesteld is. Mocht het met werf financieel verkeerd aflopen en het schip is nog niet geleverd, dan heb je geen schip en ook je aanbetalingen zijn verdwenen.

Met een teboekgesteld schip is het je eigendom en kunt je bezit zo weghalen, als het mis gaat met de werf.

Bram, bedoel je met " te boek stellen" een kadaster-registratie? Want dat is nou juist praktisch onmogelijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:18 #1159841

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Meer een dwaling in de papier handel, kadaster te boek stelling schiet hier feitelijk het doel voorbij alleen door gekluns met het oude ICP document, maar daar was ook al niets officieel aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:20 #1159842

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Iemand enig idee van de wettelijke regelgeving in de landen rondom de Noordzee? (Belgie, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Denemarken). Is zo'n 'vlag' expliciet vermeld als voorwaarde? Misschien in een internationaal verdrag?
Ik zoek me suf, maar ben er niet zo in thuis. Zeker niet in een vreemde taal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:28 #1159845

Hoe bedoel je dit Andre ?


Bram, bedoel je met " te boek stellen" een kadaster-registratie? Want dat is nou juist praktisch onmogelijk....
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:30 #1159848

henkvd schreef :
Meer een dwaling in de papier handel, kadaster te boek stelling schiet hier feitelijk het doel voorbij alleen door gekluns met het oude ICP document, maar daar was ook al niets officieel aan

Dat hoeft ook niet , als jij morgen afspraken gaat maken met landen voor de Nederlandse zeilers en overeenkomt welk document ze gaan accepteren is het prima .

Kun je nog een leuke cent verdienen aan de zeiler B)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:36 #1159851

Jeroen-pion schreef :
Hoe bedoel je dit Andre ?


Bram, bedoel je met " te boek stellen" een kadaster-registratie? Want dat is nou juist praktisch onmogelijk....

ik probeer er achter te komen wat Bram bedoel met "te boek stellen", zie zijn laatste post... Het kadaster kan dit wellicht doen, maar dat kost dus duizenden euro's als je boot niet in NL ligt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:46 #1159853

ilCigno schreef :
Zeiljacht Blauwe Pinguïn was voor zover bekend de eerste die dit 'officiële document' gebruikte en publiceerde.

Ik heb ook geprobeerd, om de foto van mijn schip hier op te zetten
Maar dat lukt niet.
Zal aan mij liggen.
Heb ook hun handleiding gelezen, maar het lukt echt niet.
De naam veranderen enz lukt wel.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:53 #1159856

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1502
Je bent niet de enige..het lukt mij ook niet om de foto van ons schip erop te krijgen. Heb toch ooit m'n digitale rijbewijs gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:54 #1159858

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16908
Beste jongens kunnen jullie dat quoten van die eindeloze lappen tekst eens willen nalaten.
Het is echt wel allemaal duidelijk waar het over gaat en niemand leest het!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 14:57 #1159860

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592

Mij is het gelukt met de foto, maar heb alles naar een powerpoint overzet en daar mee aan het klooien gegaan

Maar voor de 33 euro laat ik er een maken
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 15:05 door Avalon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:05 #1159865

AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
Hoe bedoel je dit Andre ?


Bram, bedoel je met " te boek stellen" een kadaster-registratie? Want dat is nou juist praktisch onmogelijk....

ik probeer er achter te komen wat Bram bedoel met "te boek stellen", zie zijn laatste post... Het kadaster kan dit wellicht doen, maar dat kost dus duizenden euro's als je boot niet in NL ligt...

Dat klopt , de inspecteur reist naar je boot , en brengt dan de brandmerk plaatjes aan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:07 #1159866

als de boot in NL komt, ga ik dat wellicht nog wel doen, dan is zo'n kadaster registratie nog enigszins te doen (wel nog steeds erg duur)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:10 #1159867

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Avalon schreef :

Mij is het gelukt met de foto, maar heb alles naar een powerpoint overzet en daar mee aan het klooien gegaan

Maar voor de 33 euro laat ik er een maken

Vergeet niet om de auto-correct streepjes eruit te halen.
En de tekst 'blauwe pinguin' en 'Victoire' onderin, om te voorkomen dat je bootpaspoort meer vragen oproept dan dat het beantwoord.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:11 #1159869

Brambo,
Vanzelfsprekend moeten de formulieren in orde zijn.

Maar zelfs wanneer daar iets mis mee is, wel te goeder trouw natuurlijk, geen falsificaties, dan helpt ook een glimlach en excuus.

In Portugal moet je aantonen dat je schip verzekerd is (W.A.)
Dat is bij mij twee keer fout gegaan.
1ste keer leg ik in de haven een polis van het jaar ervoor op de balie, werd onmiddelijk opgemerkt. De nieuwe is nog in NL, ik kan een kopie per mail opvragen, dan kan ik vanavond of morgen die laten zien. volgende ochtend laten zien.
"oh meneer, daar hoefde u niet speciaal voor naar het kantoor te komen, we geloofden wel dat het in orde was.

2de keer.
De verzekeraar verhoofd de premie een flink stuk, maakt dit pas bekend op de dag dat de rekening betaald moet worden.
Telefoontje waarom dat zo laat is? "Ja meneer in de verzekeringswereld zijn dingen veranderd en dit is de nieuw te betalen premie".

"Oh dat wist u en maand geleden nog niet? Nou bij mij zijn ook veel dingen veranderd, de verzekering opzeggen doe ik deze keer in de laatst mogelijk minuut, dat is deze minuut.

Dus niet meer verzekerd, wel onmiddelijk achter een nieuwe verzekeraar aan.
Dat was nog niet zo makkelijk.

Juist in die periode komen ze weer een keer bij mij aanboord, routine controle.
"Meneer u bent niet verzekerd!"
"Ja dat is juist." Ik leg uit hoe dat komt.
Het wordt zonder meer geaccepteerd. "Zo vlug mogelijk verzekeren en even laten weten bij wie. Wij prijzen verzekeraar F aan. Nu was dat ook net de verekering waar ik in contact was.
Een week later was het rond en werd de premie afgeschreven. Ik dacht even dat ze de decimaal op de verkeerde plek hadden staan. Maar de premie was echt zo laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:13 #1159870

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1502
@Avalon: dan moet je nog wel even in de onderste regel van de voorkant "Blauwe Pinguin" en "Victoire" weghalen! En van 2008 2018 maken.
Verder een goed idee om het in powerpoint te doen, ik ga het in Prezi proberen. Heb ik voor m'n werk veel gebruikt, zeer gebruiksvriendelijk programma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:42 #1159881

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Jeroen-pion schreef :
Heb jij jouw rijbewijs en auto papieren ook iin elkaar gephotoshopt, kost toch ook nog wel wat ............moet je soms ook nog verlengen :whistle:

Nee, want het zijn gewoon rechtsgeldige documenten. Als ik mijn kentekenbewijs toon, zal een diender er niet aan twijfelen dat ik ook de rechtmatige eigenaar ben. Dát is wat bij boten iedere keer weer de kop opsteekt. Dus dat mensen creatief worden om één en ander kracht bij te zetten snap ik best.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:48 #1159882

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
brambo schreef :
Nog een aanvullende tip. Als je boot laat bouwen, zorg dan dat al gedurende de bouw het schip teboegesteld is. Mocht het met werf financieel verkeerd aflopen en het schip is nog niet geleverd, dan heb je geen schip en ook je aanbetalingen zijn verdwenen.

Met een teboekgesteld schip is het je eigendom en kunt je bezit zo weghalen, als het mis gaat met de werf.

Of dat laatste werkelijk zo snel gaat als de curatoren ten tonele zijn verschenen betwijfel ik, maar je komt inderdaad niet helemaal met lege handen te staan.

Wij zijn mogelijk aan een boel ellende ontsnapt toen de importeur direct na oplevering van onze Dufour een box verderop in de haven voor ons bleek te hebben geregeld. Wij hadden niets tegen een plekje aan de steiger van de importeur voor de laatste klusjes, maar de leverancier zag een faillissement aankomen (2011) en wilde voorkomen dat onze boot als automatisme aan de ketting zou worden gelegd. Er was volgens hen een goede kans dat de curatoren alle tijd zouden nemen om uit te zoeken wat formeel nog eigendom van de importeur was. Omdat we kort na de oplevering op zomertocht zouden zaten wij daar inderdaad niet op te wachten.

Vriendelijk en respectvol communiceren (ik herken me in de samenvatting van AndreAzuree) brengt je een heel eind. Maar vroeg of laat kom je in situaties waarin dat niet voldoende is. Die curatoren hadden waarschijnlijk geen boodschap gehad aan mijn vriendelijke opstelling en in de loop der tijd heb ik in het (verre) buitenland zowel ambtenaren als minder officiële lieden meegemaakt die daar ook minder tot niet gevoelig voor bleken. Ook dan heeft vriendelijkheid en een (soms gespeelde) respectvolle houding vaak nog wel zin, al was het alleen maar om te deëscaleren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 15:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:49 #1159883

Eclips schreef :
Jeroen-pion schreef :
Heb jij jouw rijbewijs en auto papieren ook iin elkaar gephotoshopt, kost toch ook nog wel wat ............moet je soms ook nog verlengen :whistle:

Nee, want het zijn gewoon rechtsgeldige documenten. Als ik mijn kentekenbewijs toon, zal een diender er niet aan twijfelen dat ik ook de rechtmatige eigenaar ben. Dát is wat bij boten iedere keer weer de kop opsteekt. Dus dat mensen creatief worden om één en ander kracht bij te zetten snap ik best.

Ja en dat is het kadaster dus ook :laugh: :laugh: maar daar is het dan weer prima om zelfs iets te gaan verzinnen wat niet bestaat !

Het is dus of niks of het kadaster als je officieel een Nederlandse boot wil zijn .

Net als je rijbewijs, of niks of maar eentje van de staat .

Soms lijkt het hier net de club van domoren :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 mei 2020 15:49 #1159884

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29415
Ik snap er niks van?

1- De topic titel is een contradictie: er bestaat helemaal geen "geldig" ICP. Het is maar een soort frauduleus kaartje, ooit bedacht om de boel om de tuin te leiden. Het heeft volgens mij nog nooit enige rechtsgeldigheid gehad.

2- registratie bij het kadaster is de enige manier om je eigendom te kunnen aantonen en claimen, maar dat kost de bootbezitter weer te veel geld?

Mijn advies:
Koop of geen boot of Ga niet naar buitenlanden. Anders stoppen met mopperen en gewoon inschrijven bij het kadaster.

Edit: ik zie dat Jeroen me voor is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 15:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.780 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl