Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 14:08 #1214876

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
AndreAzuree schreef :
Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.
Ik weet het ook niet hoor, maar de 1e post in dit topic ging over Griekenland ...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 14:41 #1214892

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
sjoerd1981 schreef :
Goede vraag Wadloper...

Willen we dat? Een echte registratie? Zeebrief is al mogelijk, kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing.

Maar voor een scheepje van een paar duizend euro is dat wat veel... echter, een echte registratie gaat ook serieus geld kosten (soort van belasting-koe, let maar op!).

En dan denkt er een ambtenaae: hee, laten we die registratie niet vrijwillig maken, maar verplicht voor alle scheepjes. Weer wat extra inkomsten! En dan gaat het geen 33 euro kosten (kost ICP nu), maar vast wat meer. Jaarlijks. (Net als marifoonvergunning, ook €31,-..)

Wat is dat nou weer voor zwartkijkerij, Sjoerd. Een mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest, hoor.

Overigens ben ik altijd voor vaarbelasting geweest, daar niet van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 14:49 #1214896

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Mi Dushi schreef :
Ik weet het ook niet hoor, maar de 1e post in dit topic ging over Griekenland ...

Weet je wel hoe lang dat geleden is? B)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 15:00 #1214903

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Mi Dushi schreef :
AndreAzuree schreef :
Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.
Ik weet het ook niet hoor, maar de 1e post in dit topic ging over Griekenland ...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


<<Geldigheid ICP in Europa>>

Dus icp aanvragen, 30 euro verder en je kan probleemloos in de eu rondvaren.

Het feit dat er geen land achter de vlag staat is niet van belang als je de landen die zich hebben aangesloten bij resolutie van het icp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 15:03 #1214905

Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Goede vraag Wadloper...

Willen we dat? Een echte registratie? Zeebrief is al mogelijk, kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing.

Maar voor een scheepje van een paar duizend euro is dat wat veel... echter, een echte registratie gaat ook serieus geld kosten (soort van belasting-koe, let maar op!).

En dan denkt er een ambtenaae: hee, laten we die registratie niet vrijwillig maken, maar verplicht voor alle scheepjes. Weer wat extra inkomsten! En dan gaat het geen 33 euro kosten (kost ICP nu), maar vast wat meer. Jaarlijks. (Net als marifoonvergunning, ook €31,-..)

Wat is dat nou weer voor zwartkijkerij, Sjoerd. Een mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest, hoor.

Overigens ben ik altijd voor vaarbelasting geweest, daar niet van.

Haha, nouja, zwartkijkerij, is meer uit de praktijk gebleken dat het best vaak zo gaat... Maar ik ben heel blij met het vrije Nederland!
Heb lang in Spanje gewoond, maar daar is zeilen helaas echt vooral een elitaire bezigheid, wat altijd veel geld kost. Wel goed geregeld hoor (vooral veel regels), maar ik hou wel van de laagdrempeligheid in dit kikkerlandje...)
Verder is een beetje vaarbelasting prima, zolang de laagdrempeligheid niet wordt aangetast.

En met een goed zelf geknutseld boot-pinguin paspoort kom je heel ver... mijn ervaring met die bureaucratie is dat je er niet tegen moet vechten, maar een beetje moet aanpassen. Ze willen een mooi papiertje zien, met alle gegevens, nou, dan maken we dat toch? Meestal is die ambtenaar dan ook blij, wij blij. Je kan ook gaan verkondigen dat een ICP “niks voorstelt” en registratie in Nederland niet verplicht is. Gelijk heb je dan, maar of je dat ook krijgt van de buitenlandse ambtenaren-meneer...

(Trouwens, welkom terug Wadloper!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 15:11 #1214908

"kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing."

Echt? 1000 euro voor een simpel bewijsje dat een boot van jou is?? Is toch totale waanzin. Ik zou overigens geen moeite met vaarbelasting hebben, mits de opbrengsten terugvloeien naar de sector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 15:23 #1214913

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
nardus schreef :


<<Geldigheid ICP in Europa>>

Dus icp aanvragen, 30 euro verder en je kan probleemloos in de eu rondvaren.

Het feit dat er geen land achter de vlag staat is niet van belang als je de landen die zich hebben aangesloten bij resolutie van het icp.




Helaas helaas , Portugal en Italie niet (meer) die hebben besloten om het ICP van NL niet meer te accepteren door een akkefietje met een duitse ‘vluchtelingen hulporganisatie boot’ die in Italie aankwam

Btw , in de rest van de wereld buiten de EU wordt het ICP zonder problemen geaccepteerd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 16:42 #1214936

Trouwens wel interessant: op de website van het Watersportverbond staat het volgende:

Let op: Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.


Betekent dit dat je zonder zeebrief helemaal niet de Nederlandse vlag mag voeren? Ben je dan eigenlijk in overtreding? Of soort van statenloos? (Net zoals je zonder paspoort zou gaan reizen?, of zonder kenteken platen op je auto gaat rondrijden in het buitenland?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 17:04 #1214941

AndreAzuree schreef :
suijkerbuijk schreef :
Net gebeld naar de kadaster.

Boot brandmerken en registreer en dan voor de zee en niet voor de binnenvaart .
Er zijn dus twee registratie mogelijk
Kosten lopen door richting 1000 euro .

Geen probleem voor mij het moet toch gedaan worden .
Maar zoals ik al zij voor anderen een duur project .

Let op de regels gaat verder aangescherpt worden door de EU.
Papieren niet in orde zoals in Griekenland wat ook een eiland is
5000 euro boete.

Een van de reden dus dat ik alles aan het uitzoeken bent wegens me EU reis die ik wil gaan maken.

Die 1000 euro is natuurlijk absurd. Bovendien gaat dat niet als je boot niet in NL ligt....wegens het fysieke brandmerk. Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.


Dat is het ook.
Maar notaris kosten en kadaster kosten maken het zo hoog.
Daarna de registratie papieren en nummer inslaan.
Nog leuker is dat ze 3 maanden nodig hebben.
Dus als ik in april al weg zal willen zalmik nu al moeten gaan beginnen ?
Gelukkige wil ik zelf eerst ervaring opdoen met de boot .
Dus blijf ik nog eerst in Nederland / België en Duitsland.
Dus tijd zat om het te gaan regelen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 17:05 #1214942

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
sjoerd1981 schreef :


Betekent dit dat je zonder zeebrief helemaal niet de Nederlandse vlag mag voeren? Ben je dan eigenlijk in overtreding? Of soort van statenloos? (Net zoals je zonder paspoort zou gaan reizen?, of zonder kenteken platen op je auto gaat rondrijden in het buitenland?)

Ik ken alle wettelijke ins and outs niet maar een boot zonder ‘vlag certificaat’ is inderdaad internationaal gezien ‘statenloos’ en kan in overtreding zijn , in het buitenland willen ze graag dat de boot minimaal aan de ‘land eisen’ voldoet en je ook aan de land regels houdt

Mocht de boot internationale regels overtreden door bijv vluchtelingen naar italie vervoeren onder NL vlag wil italie dat NL deze vluchtelingen opneemt , buiten de territoriale wateren is het namelijk een stukje nederland

Dus statenloos kan wel degelijk gevolgen hebben als je niet kunt aantonen bij welk land je hoort
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 18:03 #1214960

Volgens mij valt het allemaal wel mee, ik heb geloof ik nog geen reactie gezien van iemand met een ICP die een boeten heeft gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 18:19 #1214964

AndreAzuree schreef :
"kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing."

Echt? 1000 euro voor een simpel bewijsje dat een boot van jou is?? Is toch totale waanzin. Ik zou overigens geen moeite met vaarbelasting hebben, mits de opbrengsten terugvloeien naar de sector.

Ff uitgezocht, volgens mij:
Registratie Kadaster is €485,- ( komt er iemand langs om je schip een brandmerk te geven)
Zeebrief €180,-

Onbeperkt geldig!

Natuurlijk niet goedkoop, maar geen €1000,-

Voor dat bedrag vaar je legaal overal naartoe.
Hoeft niet, maar als ik met een kostbaar schip zou rondvaren in het buitenland zou ik het wel weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 18:45 #1214980

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
Dank voor alle reacties ...


maar ik vroeg naar recente ervaringen, niet om meningen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 06 okt 2020 18:46 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 19:11 #1214995

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Snap het probleem eigenlijk niet.
Je woont, werkt en leeft in NL
Vrijwillig, want niemand houd je tegen, ook de overheid niet.
Je wilt zelf een schip, vrijwillig, want niemand dwingt je.
En dan blijkt dat NL alles tot in de puntjes geregeld heeft. Je kan meeliften, vrijwillig, met de koopvaardij en een zeebrief en kadaster registratie bekomen. Zelfs voor degenen die dat niet willen, kunnen, mogen of wat dan ook is er in Europees verband een ICP ontwikkeld, speciaal voor de groep pleziervaart die nu ten enenmale niet onder de koopvaardij valt. Maar omdat er blijkbaar een zeker gebruik van regels rond dat ICP ongewenst bijwerkingen had is die regeling beetje aangepast.
En wil je uit eigen beweging ook het buitenland bezeilen.
En dan kom je uiteraard met buitenlandse wetgeving en regels en gebruiken in aanraking.
Dat je de consequenties van dat alles niet wist, is op zich waar maar niet relevant in die zin dat de (rijdende) rechter dan de beroemde woorden zal uitspreken: "U had het moeten en u had het kunnen weten".

Niets van bovenstaande is van belang als je naar Zimbabwe emigreert. Geeft rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 20:39 #1215018

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
"kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing."

Echt? 1000 euro voor een simpel bewijsje dat een boot van jou is?? Is toch totale waanzin. Ik zou overigens geen moeite met vaarbelasting hebben, mits de opbrengsten terugvloeien naar de sector.

Ff uitgezocht, volgens mij:
Registratie Kadaster is €485,- ( komt er iemand langs om je schip een brandmerk te geven)
Zeebrief €180,-

Onbeperkt geldig!

Natuurlijk niet goedkoop, maar geen €1000,-

Voor dat bedrag vaar je legaal overal naartoe.
Hoeft niet, maar als ik met een kostbaar schip zou rondvaren in het buitenland zou ik het wel weten...

Dat het bedrag opgebouwd is uit verschillende, bureaucratische kostenposten is voor mij geen argument waarom het zo duur is. Bovendien werkt het alleen als het schip in NL ligt. Ik heb er niks aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 20:55 #1215024

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
AndreAzuree schreef :
Die 1000 euro is natuurlijk absurd. Bovendien gaat dat niet als je boot niet in NL ligt....wegens het fysieke brandmerk. Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.

Die boot die Xander en ik 2 jaar geleden helpen overvaren hebben naar Martinique is in Ibiza "gebarndmerkt"door iemand van het kadaster. Heeft de schipper me zelf verteld.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 20:57 #1215026

DavidS schreef :
AndreAzuree schreef :
Die 1000 euro is natuurlijk absurd. Bovendien gaat dat niet als je boot niet in NL ligt....wegens het fysieke brandmerk. Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.

Die boot die Xander en ik 2 jaar geleden helpen overvaren hebben naar Martinique is in Ibiza "gebarndmerkt"door iemand van het kadaster. Heeft de schipper me zelf verteld.

ja, dan moet je dus de heren van het kadaster, op jouw kosten, laten overvliegen naar waar je boot ligt. Je betaalt dan arbeidsloon, vliegtickets, hotels, etc. Kortom, bij mij zou dat boven de 3.000 euro komen... niet realistisch dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 21:12 #1215032

AndreAzuree schreef :
DavidS schreef :
AndreAzuree schreef :
Die 1000 euro is natuurlijk absurd. Bovendien gaat dat niet als je boot niet in NL ligt....wegens het fysieke brandmerk. Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.

Die boot die Xander en ik 2 jaar geleden helpen overvaren hebben naar Martinique is in Ibiza "gebarndmerkt"door iemand van het kadaster. Heeft de schipper me zelf verteld.

ja, dan moet je dus de heren van het kadaster, op jouw kosten, laten overvliegen naar waar je boot ligt. Je betaalt dan arbeidsloon, vliegtickets, hotels, etc. Kortom, bij mij zou dat boven de 3.000 euro komen... niet realistisch dus.

Ja, maar wacht even... het kan wel, brandmerk aanbrengen in het buitenland. Maar reiskosten moet je dan wel vergoeden inderdaad. Dat is toch logisch? Beetje raar om Kadaster op kosten van de belastingbetaler over te laten vliegen, omdat iemand graag een boot in het buitenland koopt.

Er is een tussenoplossing: in het buitenland kopen, zonder brandmerk registeren, en dan zorgen dat je binnen 3 maanden in Nederland bent om het te laten aanbrengen.

Ik vind het best flexibel van het Kadaster. (Ben benieuwd of het RDW voor een auto ook zo flexibel is met chassisnummer inslaan).

Maar je hebt gelijk, in Turkije kopen, dan 2,5 jaar rustig terugvaren, en geen kadaster willen laten komen, ja, dat gaat niet. Dan maar Italiaanse en Portugese territoriale wateren vermijden en ICP voor de andere landen.
Of mogelijke risico op boete voor lief nemen.

Maar ben het er wel mee eens dat jammer is dat een simpele vlaggenbrief voor kleine recreatieve schepen niet meer kan. Maar als het te makkelijk is, maken er blijkbaar mensen misbruik van... (in Portugal gebruikte men ICP om lokale registratie te vermijden (en dus belasting)
Laatst bewerkt: 06 okt 2020 21:13 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 21:15 #1215034

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Reiskosten en verblijfskosten voor iemand vh kadaster naar Seixal Portugal was 1070 euro
Plus de kosten van de kadaster registratie was totaal 1600 euro oid in 2016
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 06 okt 2020 21:16 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 21:24 #1215035

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
sjoerd1981 schreef :
Maar als het te makkelijk is, maken er blijkbaar mensen misbruik van... (in Portugal gebruikte men ICP om lokale registratie te vermijden (en dus belasting)

vandaar dat de spanjaarden doe vroeger onder nederlandse vlag voeren, nu met franse vlag varen....aha
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 21:36 #1215038

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
DavidS schreef :
AndreAzuree schreef :
Die 1000 euro is natuurlijk absurd. Bovendien gaat dat niet als je boot niet in NL ligt....wegens het fysieke brandmerk. Overigens: voor zover ik weet is het ICP ook voldoende voor Griekenland en wordt daar vooral naar BTW afdracht gekeken.

Die boot die Xander en ik 2 jaar geleden helpen overvaren hebben naar Martinique is in Ibiza "gebarndmerkt"door iemand van het kadaster. Heeft de schipper me zelf verteld.

ja, dan moet je dus de heren van het kadaster, op jouw kosten, laten overvliegen naar waar je boot ligt. Je betaalt dan arbeidsloon, vliegtickets, hotels, etc. Kortom, bij mij zou dat boven de 3.000 euro komen... niet realistisch dus.

Ja, maar wacht even... het kan wel, brandmerk aanbrengen in het buitenland. Maar reiskosten moet je dan wel vergoeden inderdaad. Dat is toch logisch? Beetje raar om Kadaster op kosten van de belastingbetaler over te laten vliegen, omdat iemand graag een boot in het buitenland koopt.

Er is een tussenoplossing: in het buitenland kopen, zonder brandmerk registeren, en dan zorgen dat je binnen 3 maanden in Nederland bent om het te laten aanbrengen.

Ik vind het best flexibel van het Kadaster. (Ben benieuwd of het RDW voor een auto ook zo flexibel is met chassisnummer inslaan).

Maar je hebt gelijk, in Turkije kopen, dan 2,5 jaar rustig terugvaren, en geen kadaster willen laten komen, ja, dat gaat niet. Dan maar Italiaanse en Portugese territoriale wateren vermijden en ICP voor de andere landen.
Of mogelijke risico op boete voor lief nemen.

Maar ben het er wel mee eens dat jammer is dat een simpele vlaggenbrief voor kleine recreatieve schepen niet meer kan. Maar als het te makkelijk is, maken er blijkbaar mensen misbruik van... (in Portugal gebruikte men ICP om lokale registratie te vermijden (en dus belasting)

Hoezo gaat dat niet? Zijn er al gevallen bekend dat een ICP in Italie tot problemen leidt? Mijn broer vaart al jaren rond in Italie, onder NL vlag, zonder kadaster-registratie. Nooit problemen gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 okt 2020 21:37 #1215039

ReneK schreef :
Reiskosten en verblijfskosten voor iemand vh kadaster naar Seixal Portugal was 1070 euro
Plus de kosten van de kadaster registratie was totaal 1600 euro oid in 2016

Ook erg duur, maar de helft van wat ik zou moeten betalen. Ik heb het Kadaster aan de lijn gehad, zij vonden het zelf ook erg veel geld, en gaven eigenlijk toe dat het geen echt handige oplossing is. Ik kijk tegen tijd nog wel eens, als ik in de buurt van Italie kom. Wellicht zijn de regels dan weer anders. En de reiskosten wat minder. Ik ga voorlopig geen 3k betalen voor bureaucratische toestanden en een brandmerkje. Gaat nu sowieso niet wegens corona.
Laatst bewerkt: 06 okt 2020 21:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 00:09 #1215047

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
"kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing."

Echt? 1000 euro voor een simpel bewijsje dat een boot van jou is?? Is toch totale waanzin. Ik zou overigens geen moeite met vaarbelasting hebben, mits de opbrengsten terugvloeien naar de sector.

Ff uitgezocht, volgens mij:
Registratie Kadaster is €485,- ( komt er iemand langs om je schip een brandmerk te geven)
Zeebrief €180,-

Onbeperkt geldig!

Natuurlijk niet goedkoop, maar geen €1000,-

Voor dat bedrag vaar je legaal overal naartoe.
Hoeft niet, maar als ik met een kostbaar schip zou rondvaren in het buitenland zou ik het wel weten...

Je heb er twee.
De binnen vaart brandmerk en de zee brandmerk . (visserij niet van toepassing)
Beide mag je door de eu en anderen landen maar en hier is de maar
Heb je geen zee brandmerk en je komt via zee binnen dan heb je een probleem


www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 00:09 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 08:10 #1215078

  • Floor78
  • Floor78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Volgens mij komen daar nog kosten voor een meetbrief (EUR 164) en nationaliteitsverklaring (EUR 189) bij waardoor je toch wel aan de EUR 1000 komt..

www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 08:40 #1215101

Floor78 schreef :
Volgens mij komen daar nog kosten voor een meetbrief (EUR 164) en nationaliteitsverklaring (EUR 189) bij waardoor je toch wel aan de EUR 1000 komt..

www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven

Meetbrief is volgens mij niet nodig:






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.536 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl