Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Goede vraag Wadloper...
Willen we dat? Een echte registratie? Zeebrief is al mogelijk, kost €1000,-, voor een schip van €30000 of 40000 lijkt me dat een acceptabele oplossing.
Maar voor een scheepje van een paar duizend euro is dat wat veel... echter, een echte registratie gaat ook serieus geld kosten (soort van belasting-koe, let maar op!).
En dan denkt er een ambtenaae: hee, laten we die registratie niet vrijwillig maken, maar verplicht voor alle scheepjes. Weer wat extra inkomsten! En dan gaat het geen 33 euro kosten (kost ICP nu), maar vast wat meer. Jaarlijks. (Net als marifoonvergunning, ook €31,-..)
Wat is dat nou weer voor zwartkijkerij, Sjoerd. Een mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest, hoor.
Overigens ben ik altijd voor vaarbelasting geweest, daar niet van.
Haha, nouja, zwartkijkerij, is meer uit de praktijk gebleken dat het best vaak zo gaat... Maar ik ben heel blij met het vrije Nederland!
Heb lang in Spanje gewoond, maar daar is zeilen helaas echt vooral een elitaire bezigheid, wat altijd veel geld kost. Wel goed geregeld hoor (vooral veel regels), maar ik hou wel van de laagdrempeligheid in dit kikkerlandje...)
Verder is een beetje vaarbelasting prima, zolang de laagdrempeligheid niet wordt aangetast.
En met een goed zelf geknutseld boot-pinguin paspoort kom je heel ver... mijn ervaring met die bureaucratie is dat je er niet tegen moet vechten, maar een beetje moet aanpassen. Ze willen een mooi papiertje zien, met alle gegevens, nou, dan maken we dat toch? Meestal is die ambtenaar dan ook blij, wij blij. Je kan ook gaan verkondigen dat een ICP “niks voorstelt” en registratie in Nederland niet verplicht is. Gelijk heb je dan, maar of je dat ook krijgt van de buitenlandse ambtenaren-meneer...
(Trouwens, welkom terug Wadloper!)