Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 09:39 #1215527

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
ISO788 Hans schreef :
Een ICP met vlag voor schepen onder de 12 meter? daarboven mag je naar het kadaster? 15 meter mag ook van mij, maar dan borg je dat het voor gros van de buitenlandse boten niet interessant is om NL als vlaggenland te kiezen.

Zo was het voorheen ook. Beneden een bepaald tonnage kon je geen inschrijving krijgen in het kadaster.

Deze minimum grens is daarna opgeheven.

Met de zeebrief heb je dezelfde status als ieder ander nederlands zeeschip.
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 09:40 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 10:04 #1215535

ISO788 Hans schreef :
Een ICP met vlag voor schepen onder de 12 meter? daarboven mag je naar het kadaster? 15 meter mag ook van mij, maar dan borg je dat het voor gros van de buitenlandse boten niet interessant is om NL als vlaggenland te kiezen.

Goed idee. En daarbij als eis dat je in Nederland woont (net zoals ze in de UK doen).

Dan is bijvoorbeeld Andre ook geholpen, en hoeft er niemand op kosten van de ander rond te reizen met een stempeltje..)
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 05:17 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 10:31 #1215538

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
...en als je geen kadasterregistratie wenst voor jouw bootje (en daar zijn vele goede redenen voor) laat je hem toch gewoon registreren op de maagdeneilanden of in de UK! Eenvoudig te regelen voor een bedrag tussen de 500 en 800 euro voor de gemiddelde toerboot...
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 10:32 #1215539

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
sjoerd1981 schreef :
ISO788 Hans schreef :
Een ICP met vlag voor schepen onder de 12 meter? daarboven mag je naar het kadaster? 15 meter mag ook van mij, maar dan borg je dat het voor gros van de buitenlandse boten niet interessant is om NL als vlaggenland te kiezen.

Goed idee. En daarbij als eis dat je in Nederland woont (net zoals ze in de UK doen).

Dan is bijvoorbeeld Andre ook geholpen, en hoeft er niemand op kosten van de ander rond te reizen met een stempeltje..)

Das een hele goede oplossing, veel problemen opgelost en geen gedonder meer bij grensoverschrijding meer.
Mvg Grover
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 05:17 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 10:55 #1215550

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Met de zeebrief heb je dezelfde status als ieder ander nederlands zeeschip.
De zeebrief getuigt van een status, het levert geen status op. Namelijk dat een zeegaand schip een Nederlands schip is en daarmee gerechtigd de Nederlandse vlag te voeren, waarvoor de voorwaarden zijn opgenomen in Wetboek van koophandel artikel 311.

En ja, daar hoort bij (1. b.) dat de eigenaar (natuurlijk persoon of rechtspersoon) in Nederland gevestigd is, met een versoepelde eis voor zeegaande pleziervaartuigen in lid 4. die inhoudt dat de eigenaar een contactadres in Nederland moet hebben en die persoon voldoende volmacht heeft om namens de eigenaar op te kunnen treden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 11:35 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:01 #1215568

grover schreef :
sjoerd1981 schreef :
Goed idee. En daarbij als eis dat je in Nederland woont (net zoals ze in de UK doen).

Dan is bijvoorbeeld Andre ook geholpen, en hoeft er niemand op kosten van de ander rond te reizen met een stempeltje..)

Das een hele goede oplossing, veel problemen opgelost en geen gedonder meer bij grensoverschrijding meer.
Mvg Grover

maar helaas is dat dus nog geen realiteit.. maar ik hoop dat ze zoiets zelf ook wel weer verzinnen.
Bij wie kunnen we dit probleem eigenlijk goed aankaarten? Artikeltje in "zeilen"? Lezen hier ook mee en dat is voor veel blezers in hun doelgroep ok interessant. Uiteindelijk, via watersportverbond naar ....
PS Grover: Wanneer je quote aanhaalt, na [/quote] je eigen tekst typen, anders staat het in de quote van een ander (gebeurt hier vaker op zf overigens. Altijd ff een puzzeltje welke tekst je weg moet halen om een to the point quote te maken...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 12:03 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:03 #1215569

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
ISO788 Hans schreef :
Bij wie kunnen we dit probleem eigenlijk goed aankaarten?
Welk probleem?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:08 #1215571

JotM schreef :
Welk probleem?

Het probleem dat hier besproken wordt: We hebben geen vlag op onze bootjes omdat er geen eenvoudige/ betaalbare manier is om je bootje te vlaggen.
ICP is een werkbare maar geen echte oplossing meer, registratie/ zeebroed is een nogal zware aanpak. Auto op naam zetten is paar tientjes. Iets vergelijkbaars zou voor de kleine bootjes toch wel prettig zijn..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:17 #1215576

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
ISO788 Hans schreef :
Auto op naam zetten is paar tientjes. Iets vergelijkbaars zou voor de kleine bootjes toch wel prettig zijn..

Met het verschil, dat de registratie van een auto een onderdeeltje is in een heel circus van regelgeving, toelatingseisen, keuringen en belastingen, en dat dat in het hele traject van fabrikant tot sloop geregeld is. Wees voorzichtig waar je om vraagt.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:21 #1215577

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
LOL

"Be careful what you wish for" is exact wat ik dacht.

Tenzij ISO778 Hans natuurlijk graag een per kwartaal te betalen pleziervaartuigenbelasting ziet komen.

Edit:
Ik heb in het verleden wel eens een auto omgebouwd van "grijs kenteken" naar een "gewoon kenteken". Toen was ik aan wegen en keuring bij de RDW iets meer kwijt dan een paar tientjes.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 12:23 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:23 #1215578

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
JotM schreef :
LOL

"Be careful what you wish for" is exact wat ik dacht.

Tenzij ISO778 Hans natuurlijk graag een per kwartaal te betalen pleziervaartuigenbelasting ziet komen.

Kwartaal of per jaar maakt me niet uit. Laten we er maar mee beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:35 #1215582

+1 Wadloper

@ JotM: ik wil graag per kwartaal betalen... jij?

Ik heb in het verleden ook wel eens een auto op kenteken gezet (import schade auto).. prijs weet ik niet meer maar was niet onoverkomelijk.

maar dus ook om het door beauty aangestipte probleem op te lossen dat je af en toe 150 euro aan je broek krijgt, of dat je van de zee geplukt wordt en opgebracht naar de eerste geldautomaat aan de wal...
de optie bij de rdw... wat nu voor snelle motorboten geldt.. dat ook voor zeilboten introduceren? Best een optie en wellicht beter dan een ICP met een vlaggetje (al zou dat voor velen het probleem oplossen)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 12:40 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:41 #1215583

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Dat "niet onoverkomelijk" was voor de zeebrief voor pleziervaartuigen ook de bedoeling.

Staatscourant 1995, 236 d.d. 05-12-1995 schreef :
1. Nieuwe metingsvoorschriften voor pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 24 meter

Ten behoeve van een pleziervaartuig kan als nationaliteitsbewijs zowel een zeebrief ingevolge de Zeebrievenwet als een vlaggebrief op grond van de Regeling afgifte vlaggebrieven door aangewezen organisaties worden afgegeven.

De vlaggebrief is, blijkens recente ontwikkelingen, fraudegevoelig gebleken en wordt in de praktijk soms ten onrechte als eigendomsbewijs aangemerkt. Als gevolg daarvan wordt momenteel bezien of het mogelijk is de vlaggebrief af te schaffen. Vooruitlopend daarop is het wenselijk de afgifte van zeebrieven voor pleziervaartuigen te bevorderen. De kosten van een zeebrief vormden echter, als gevolg van het feit dat het pleziervaartuig feitelijk gemeten moet worden, voor veel eigenaren van pleziervaartuigen een te hoge financiële drempel om een zeebrief aan te vragen. Teneinde de zeebrief in financieel opzicht aantrekkelijker te maken is onderzocht of de metingsvoorschriften vereenvoudigd zouden kunnen worden. Dit is mogelijk gebleken door een wijze van meting in te voeren die bestaat uit het werken met standaardmaten, waardoor een feitelijke inhoudsmeting achterwege kan blijven. Verificatie van de door de eigenaar van een pleziervaartuig opgegeven standaardmaten door de Scheepvaartinspectie geschiedt gelijktijdig met het aanbrengen van het brandmerk op het schip.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 12:55 #1215585

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Een voordeel van een kadastrale registratie met zeebrief is dat je als kapitein van dat schip huwelijken mag afsluiten.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 13:30 #1215596

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
elixer schreef :
Een voordeel van een kadastrale registratie met zeebrief is dat je als kapitein van dat schip huwelijken mag afsluiten.

Paul

Voldoe jij dan aan de zeevaartdiplomawet, Paul.
Ben je gediplomeerd kapitein of stuurman o.i.d. ?

Anders ben je gewoon schipper.... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 14:12 #1215607

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
elixer schreef :
Een voordeel van een kadastrale registratie met zeebrief is dat je als kapitein van dat schip huwelijken mag afsluiten.

Paul

Ook huwelijken ontbinden ? Dat lijkt mij tegenwoordig een grotere markt.

Even buitengaats en daarna wegwezen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 15:44 #1215640

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
WADnWIND schreef :
elixer schreef :
Een voordeel van een kadastrale registratie met zeebrief is dat je als kapitein van dat schip huwelijken mag afsluiten.

Paul

Voldoe jij dan aan de zeevaartdiplomawet, Paul.
Ben je gediplomeerd kapitein of stuurman o.i.d. ?

Anders ben je gewoon schipper.... ;)
Op zee "kapitein" op het eigen schip te zijn is een kwestie van een zeebrief hebben. :)
Aldus de Wet zeevarenden,
Nederlands schip: een schip dat op grond van Nederlandse rechtsregels gerechtigd is de vlag van het Koninkrijk te voeren;
kapitein: de gezagvoerder van een Nederlands schip
de Zeebrievenwet en
Zeeschepen zijn gerechtigd de Nederlandse vlag te voeren, indien zij voorzien zijn van een zeebrief, afgegeven overeenkomstig de voorschriften dezer wet.
het Burgerlijk wetboek.
zeeschepen: de schepen die als zeeschip teboekstaan in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3, en de schepen die niet teboekstaan in die registers en blijkens hun constructie uitsluitend of in hoofdzaak voor drijven in zee zijn bestemd.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 16:17 #1215652

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Artikel 2.2e van de Wet zeevarenden ........ ben je dan nog steeds kapitein op je pleziervaartuig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 16:26 #1215653

"De kapitein van een schip is niet gemachtigd om een huwelijk te voltrekken conform de Nederlandse wetgeving. Deze regel geldt voor de internationale wateren, territoriale wateren en voor de havens. De enige uitzondering op deze regel is als de kapitein de machtiging heeft gekregen van het land waaronder het schip is geregistreerd."

Dit geldt ook voor andere zaken, dood verklaren, zee begrafenis, en dat soort ongein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 16:57 #1215660

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Yellow Boat schreef :
Vergt een zeebrief niet ook een registratie van de aankoop bij een notaris?
Ad

Nee. Voor de registratie is wel een bewijs van eigendom nodig. Meestal is dat een koopcontract.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 18:45 #1215691

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Beauty schreef :
Artikel 2.2e van de Wet zeevarenden ........ ben je dan nog steeds kapitein op je pleziervaartuig?
Ja hoor, dat is pas in artikel 2, dat doet aan de definities in artikel 1 niets af. En als je je zorgen maakt kun je altijd terecht bij artikel 1 1. van de Schepenwet.

Samenvatting: in de wet- en regelgeving is een "kapitein" degene die het gezag voert over een zeeschip; een "schipper" is degene die het gezag voert over een binnenschip.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 18:48 #1215694

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Schipper is ook de benaming voor de kapitein (gezagvoerder) van een vissersvaartuig. Staat in dezelfde wet / regeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 19:25 #1215705

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Gaat de boete om registratie?
Wij zijn als Belgen 3 keer gecontroleerd door de Franse douane, 2 keer Italiaanse en 1 keer Griekse.
Ik heb een ICP, maar toonde steeds onze vlaggenbrief.
Geen enkel probleem.

Begrijp dat sinds 2019 de vlaggenbrief vervangen is door een algemeen registratieformulier.
Kost een 50 euro als je een vlaggenbrief had.
Zoiets in Nederland?

mobilit.belgium.be/nl/scheepva...grijkste_wijzigingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 19:54 #1215715

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Ilex schreef :
Gaat de boete om registratie?Begrijp dat sinds 2019 de vlaggenbrief vervangen is door een algemeen registratieformulier.
Kost een 50 euro als je een vlaggenbrief had.
Zoiets in Nederland?

Vlagge(n)brief in NL: was er voor het ICP. Al even officieus als het ICP. Afgeschaft toen het ICP er kwam, maar tot ik geloof 2005 moest je in Frankrijk toch een vlaggenbrief kunnen tonen omdat ze daar het ICP nog niet als zodanig erkenden.

Het ICP was dus wel degelijk bedoeld om op zee te dienen als registratiebewijs van de boot, niet alleen als eigendomsbewijs. Blijft een vreemde zaak dat de overheid dat zomaar heeft afgeschaft en dat het Watersportverbond dat heeft laten gebeuren zonder te pleiten voor een vervanging. Het Watersportverbond, dat immers de belangen van de (zeevarende) leden van de aangesloten verenigingen dient te behartigen.

In België wordt het ICP dus niet meer erkend als vlaggenbrief/zeebrief, zie ergens in het begin van deze draad. Is toch iets dichterbij dan Griekenland en Portugal en dus mogelijk relevant.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 06:59 #1215794

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Beauty schreef :
Schipper is ook de benaming voor de kapitein (gezagvoerder) van een vissersvaartuig. Staat in dezelfde wet / regeling.
Dan mag dus niet iedere kapitein zichzelf schipper noemen. Schipper als eretitel, zo had ik 'm nog niet in de gaten.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.844 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl