Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 07:03 #1215795

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Dit gezeik is de reden dat de Hollandsche driekleur niet meer fier wappert vanaf mijn achtersteven. Ik heb geen ICP, geen vlaggenbrief en geen kadasterregistratie, geen btw verklaring en ben dus niet gerechtigd de NL vlag te voeren. Althans; zo voelt het, ik voer sinds deze zomer geen vlag meer behalve de clubvlag.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 07:44 #1215815

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Beauty schreef :
Artikel 2.2e van de Wet zeevarenden ........ ben je dan nog steeds kapitein op je pleziervaartuig?

Precies:

Artikel 2
2. Deze wet is niet van toepassing ten aanzien van:
e. pleziervaartuigen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 07:55 #1215819

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
WADnWIND schreef :
Beauty schreef :
Artikel 2.2e van de Wet zeevarenden ........ ben je dan nog steeds kapitein op je pleziervaartuig?

Precies:

Artikel 2
2. Deze wet is niet van toepassing ten aanzien van:
e. pleziervaartuigen

Het is een gevoel, een sentiment. De topics hier bewijzen de verwarring, onvrede en de zorgen hierover, in het bijzonder als buiten NL wordt gevaren.
Hoe simpel is het een pleziervaartuig als Nederlands schip te registreren, daar heb ik wel een paar tientjes per jaar voor over.
Dan wel graag zonder zo´n lelijk ¨kenteken¨ op de zijkant, maar met trots onze vlag op de achtersteven.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 08:10 #1215827

  • Floor78
  • Floor78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Arcadia schreef :
Yellow Boat schreef :
Vergt een zeebrief niet ook een registratie van de aankoop bij een notaris?
Ad

Nee. Voor de registratie is wel een bewijs van eigendom nodig. Meestal is dat een koopcontract.

Als je je boot laat registreren in het kadaster en een zeebrief verkrijgt, houd er dan wel rekening mee dat het een registergoed wordt en dat verkoop (of eigenlijk levering) alleen nog via de notaris kan. Of je moet de registratie kort voor verkoop weer doorhalen. Kost ca. 4 tientjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 11:10 #1215868

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Grappig krijg net een mailtje van het watersportverbond:
We willen u graag informeren over het gebruik van een ICP in Italië. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het volgende aan ons medegedeeld:
'Inmiddels kunnen wij bevestigen dat in Italië het ICP niet langer wordt geaccepteerd als bewijs van eigendom van een pleziervaartuig.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 11:18 #1215870

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Ik kreeg de mail ook:
Beste Hans,

U ontvangt deze mail omdat u in het bezit bent van een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuig (hierna: ICP) of een net verlopen ICP.

We willen u graag informeren over het gebruik van een ICP in Italië. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het volgende aan ons medegedeeld:
'Inmiddels kunnen wij bevestigen dat in Italië het ICP niet langer wordt geaccepteerd als bewijs van eigendom van een pleziervaartuig.'

Mocht u naar Italië willen met uw pleziervaartuig, dan is er een officiële registratie nodig. Met een officiële registratie wordt een zeebrief bedoeld. U vindt op de website van Inspectie Leefomgeving en Transport hier meer informatie over.

Wij vinden het jammer dat Italië vanaf heden geen ICP's accepteert. Het doel van het Watersportverbond is dat iedereen met veel plezier kan varen. We blijven daarom met het ministerie in gesprek.

Meer informatie over het ICP vindt u op onze website.


Met vriendelijke groet,

Desiree de Berk & Ellen Willems
Afdeling ICP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 11:25 #1215872

Mail ook gekregen. Maar logisch, het zat eraan te komen... ICP is een flutpapiertje. Het wordt wel prijzig... :(
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 okt 2020 11:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 11:29 #1215874

Ook ontvangen,
ik heb ze maar een mailtje gestuurd om hun standpunt en initiatieven wat dit betreft toe te lichten.

Ben benieuwd.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 11:46 #1215876

Ik heb het juiste linkje van het ministerie maar even opgezocht.
www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 11:54 #1215878

Boot registreren: teboekstelling per schip €485,-
Zeebrieven €180,-

Ook nog even een linkje naar alle tarieven
www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 13:26 #1215888

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Volgens mij vergeet je de (kosten van) de "nationaliteitsverklaring pleziervaart" (€189). Het stukje van het proces waar het hele draadje uiteindelijk om draait.
Procedure zeebrief
De ILT toetst of het eigendom van het vaartuig voldoet aan artikel 311 Wetboek van Koophandel. Dit resulteert in een nationaliteitsverklaring waarmee het vaartuig binnen één maand bij het Kadaster teboekgesteld moet worden. Na het plaatsen van het brandmerk op het schip en de definitieve inschrijving bij het Kadaster wordt de zeebrief afgegeven.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 19:24 #1216002

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Zo is het in het VK geregeld:

Twee soorten registraties:

www.gov.uk/register-a-boat/the-uk-ship-register

Vergeet niet dat het IPC weinig voorstelt en slechts een geldigheidduur heeft 2 jaar. Daarna moet je het steeds verlengen en kosten maken. En als je boot verkoopt moet je ook nog kosten maken voor de uitschrijving.

Per saldo heb je met een teboekstelling een permanente officieele registratie, zonder verdere kosten. Bij verkoop kun je deze relatief goedkoop laten overschrijven op een nieuwe eigenaar. Dan hoeft er behalve het eigendom niets gewijzigd te worden.
Laatst bewerkt: 09 okt 2020 20:05 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 19:30 #1216005

ik kreeg het mailtje ook. Op zich heb ik geen moeite met de procedure, al is die wel prijzig. Het lastige is dat mijn boot (nog) niet in NL is. Ik ga het eens rustig afwachten, hopelijk komt er de komende tijd nog een alternatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 09 okt 2020 22:15 #1216093

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ongeacht hoe lang je er over doet, je zult eerder met je boot in Nederland zijn dan dat het registratieprobleem is opgelost vrees ik.

Ik wacht trouwens op een vergelijkbaar mailtje dat het ICP na de Brexit ook niet meer door de UK geaccepteerd zal worden. Ze krijgen het nog druk daar bij het kadaster.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 07:06 #1216134

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het ICP is obv een UNECE resolutie, niet obv EU regelgeving. Dus dat heeft niets met Brexit te maken.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 10 okt 2020 07:11 door JotM. Reden: link aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 08:15 #1216148

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Even zoeken levert op dat een Poolse registratie 350 euro kost, levenslang geldig is en geen keuring vereist onder de 24 meter. De registratie is levenslang geldig.
Ik overweeg dit serieus omdat zelfs Belgie, de VK en Denemarken / Duitsland anders lastig bereikbare bestemmingen worden.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 08:39 #1216155

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
En wat registeer je dan?

Geen nationaliteit, tenzij je je vestigt in Polen. (Anders wordt namelijk niet aan UNCLOS art 91, eerste lid, voldaan)

Het VK is vanaf 1/1/2021 sowieso andere koek, ook in geval van een handelsakkoord, want dan zijn ook de transitiebepalingen bij het verlaten van de douane unie VVT.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 11:51 #1216244

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
JotM schreef :
En wat registeer je dan?

Geen nationaliteit, tenzij je je vestigt in Polen. (Anders wordt namelijk niet aan UNCLOS art 91, eerste lid, voldaan)

Het VK is vanaf 1/1/2021 sowieso andere koek, ook in geval van een handelsakkoord, want dan zijn ook de transitiebepalingen bij het verlaten van de douane unie VVT.

Wie checkt dat? Er zijn talloze schepen die nooit of zelden de haven van de vlag aandoen.
Dus kom je er wel mee weg denk ik. Ik leg wel wat bonnetjes van de Poolse supermarkt in mijn bootje.

De absurditeit van dit alles is een gevolg van het ontbreken van een simpele, doeltreffende registratie door de overheid. Zelfs mijn kat is beter geregistreerd dan een zeiljacht.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 12:30 #1216256

H700 schreef :
Even zoeken levert op dat een Poolse registratie 350 euro kost, levenslang geldig is en geen keuring vereist onder de 24 meter. De registratie is levenslang geldig.
Ik overweeg dit serieus omdat zelfs Belgie, de VK en Denemarken / Duitsland anders lastig bereikbare bestemmingen worden.

In Denemarken en Duitsland ben ik ontelbare malen geweest , ook op de binnenwateren en , op eenmaal na in Denemarken door de Douane nooit gecontroleerd .En bij die ene keer was er eigenlijk alleen belangstelling voor de identiteitbewijzen en moesten we een belangrijk uitzinend papier invuleln waarvan meer dan 90% de opmerking "n.v.t." kreeg .
En voor mijn ICP hadden ze geen interesse, sterker nog , ze kenden het niet een. Nou ja , i.r. dan voor "ikke relevant" .Opvallen was wel dat naast wij ook twee andere Hollanders werden gecontroleerd en enkele Duitsers niet :huh:
En ik heb op Zeilnoord ( dé facebook groep voor Scandinavie vaarders, heelaas bestaat de oorspronkelijke website niet meer) er ook nog nooit wat bijzonders over gelezen.
Ad
Laatst bewerkt: 10 okt 2020 12:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 12:34 #1216259

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Duitsland ooit in 2009 gecontroleerd op Norderney. Icp voldeed.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 12:39 #1216261

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
H700 schreef :
De absurditeit van dit alles is een gevolg van het ontbreken van een simpele, doeltreffende registratie door de overheid. Zelfs mijn kat is beter geregistreerd dan een zeiljacht.
De absurditeit van dit alles is een gevolg van het simpele feit dat je het verdomt om een krappe duizend Euro te spenderen aan een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief.
Als je dat wel doet is je zeiljacht nog beter geregistreerd dan je kat, namelijk in de openbare registers.

In Polen is dat niet anders, zie translate.google.com/translate...&prev=search&pto=aue

Jezelf een Poolse versie van het ICP aanmeten kan natuurlijk ook. Maar dat maakt het schip nog geen Pools schip en kom je dus op de bestemmingen die je eerder aanhaalde van de regen in de drup.

Of je blijft op de Nederlandse binnenwateren, dan heb je de hele rambam niet nodig en mag je gewoon de nationale driekleur boven je spiegel hangen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 10 okt 2020 19:19 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 12:41 #1216263

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Franse douaniers zijn dol op Poolse boten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 12:43 #1216265

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Drugs, immigratie, smokkelwaar.

Regelmatig verschijnende berichten over het gebruik van jachten voor deze doeleinden.

Gevolg zal zijn dat, de controles op de buitengrenzen alleen maar zullen toenemen.

Registratie in Polen ? Je gaat toch niet met een Poolse vlag rondvaren als je thuishaven in Nederland is. Neem dan toch maar de Kaaiman Eilanden, want dan val je zeker extra op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 13:24 #1216280

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
ambtenarensalaris.nl/algemeen/...erheid-daalt-verder/

hier een link dat dart niet het geval is.
Ik denk dat we tegenwoordig de overheid veel te klein hebben en daardoor op een heleboel gebieden geen kennis meer heeft maar deze duur moet inkopen.
Ik waag zeer te betwijfelen of dit kosteneffectief is. In ieder geval ben je zeer afhankelijk va nee profeet sector en of je dat als overheid wilt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 10 okt 2020 22:26 #1216451

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Ik wil in 2022 weer een grote reis maken, waarschijnlijk in 2-3 maanden rustig rond Engeland en de Shetlands. Dan zou ik dus rond de 800,- euro kwijt zijn aan een registratie/zeebrief. Nogal een dingetje voor een 22ft bootje uit 1976. :blink:
Ik hoop dat er tegen die tijd echt een betaalbaar alternatief komt, want ik geef die 800,- liever uit aan bv een reddingsvlot, dan aan een vodje papier en een paar nummers op mijn boot.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.761 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl