Erikdejong schreef :
mrtnm schreef :
Ik wil in 2022 weer een grote reis maken, waarschijnlijk in 2-3 maanden rustig rond Engeland en de Shetlands. Dan zou ik dus rond de 800,- euro kwijt zijn aan een registratie/zeebrief. Nogal een dingetje voor een 22ft bootje uit 1976.

Is dat hoeveel ze nu rekenen voor een registratie bij het kadaster? In 2006 heb ik mijn boot (toen nog casco in aanbouw) laten registreren en brandmerken bij het kadaster, daarna dmv een eigenverklaring de "zeeschip in aanbouw" registratie laten omzetten naar een zeebrief. Totale kosten bedroegen toen €450 inclusief brandmerken.
Vroeger voer ik rond in een oude viskotter, ik woonde er ook op. Deze heb ik indertijd ook bij het kadaster moeten registreren. Was iets van 400 gulden (2000) inclusief brandmerk. Dat werd ´s ochtends om 0800 uur gedaan, door een man van het kadaster, met een grote hamer en beitel. Zorgvuldig een plek uitgekozen, en beitelen maar. En een herrie....
Was toen nodig voor de hypotheek. Toen de rode diesel echt niet meer kon heb ik hem verkocht. Er stond een grote Dorstige Diesel in de boot, een 6cylinder 2takt Detroit Diesel. Zuipen dat die motor deed..
De verkoop moest via de notaris, ivm. de hypotheek en registratie.
Ik vind dit nogal wat voor een 22ft bootje uit 1976, zo´n registratie. Ik heb niks tegen een registratie van pleziervaartuigen, en wil daar ook best voor betalen. Als ik het nou had over een boot van meer dan een ton, dan vind ik die 800,- (ongeveer, alles bij elkaar) nog niet zo´n raar bedrag. Maar voor mijn kleine oude bootje, waar ik af en toe de Noordzee mee oversteek vind ik dat belachelijk veel. Ik hou het voorlopig wel bij een ICP.
Martijn