Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 18:39 #1216697

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
Erikdejong schreef :
JotM schreef : Vreemd, die dingen heb ik nooit in rekening gebracht gekregen. Misschien wel een mazzeltje gehad dan...
Meerdere keren zelfs dan? Want nadat je je nieuwe motor bij het Kadaster hebt laten registreren (je bestaande inschrijving daarop hebt aangepast) had je voor de nieuwe zeebrief (met je nieuwe motor erop) weer een rekening moeten krijgen. Niet gehad?
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 18:43 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 18:41 #1216699

Nooit een rekening voor gehad. 2x andere motor zelfs.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 18:44 #1216702

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
Sommige mensen hebben altijd mazzel. Overkomt mij nou nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 19:24 #1216711

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 291
JotM schreef :
H700 schreef :
De absurditeit van dit alles is een gevolg van het ontbreken van een simpele, doeltreffende registratie door de overheid. Zelfs mijn kat is beter geregistreerd dan een zeiljacht.
De absurditeit van dit alles is een gevolg van het simpele feit dat je het verdomt om een krappe duizend Euro te spenderen aan een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief.
Als je dat wel doet is je zeiljacht nog beter geregistreerd dan je kat, namelijk in de openbare registers.

<knip>

Of je blijft op de Nederlandse binnenwateren, dan heb je de hele rambam niet nodig en mag je gewoon de nationale driekleur boven je spiegel hangen.

Het is ¨verdomd om¨ en je weet niet wat ik wel en niet verdom maar los daarvan is 1000 euro erg veel geld voor een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief voor een ruim 40 jaar oude 22ft boot.
Niet eerlijk ook, die paar keer per jaar.
Poolse registratie (bijvoorbeeld) is een fijne bijkomstigheid van marktwerking en van de EU.
Het is mij om het even waarmee ik buitengaats vaar en op het binnenwater voer ik alleen nog maar de clubvlag.
Nogmaals, hoe simpel kan het zijn? In Frankrijk kost een eerste registratie van een plezierboot 89,90 en overdracht naar een andere eigenaar ook. Zo kan het ook en dat is precies mijn punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 19:30 #1216712

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
H700 schreef :
Het is ¨verdomd om¨ ...
Leg je dat de Taalunie dan ook nog even uit?
woordenlijst.org/#/?q=verdommen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 19:30 #1216713

Erikdejong schreef :
Nooit een rekening voor gehad. 2x andere motor zelfs.

Erik, is jouw zeebrief dan eigenlijk wel nog geldig? :ohmy:
Maxi 33s - Hide-Away
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 20:01 #1216723

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
H700 schreef :
...
Nogmaals, hoe simpel kan het zijn? In Frankrijk kost een eerste registratie van een plezierboot 89,90 en overdracht naar een andere eigenaar ook. Zo kan het ook en dat is precies mijn punt.
Dat kwam ook al eerder aan de orde trouwens.

In Frankrijk ben je namelijk meteen gezegend met de "droit annuel de francisation et de navigation (DAFN)" en mag je jaarlijks even je pleziervaartuigenbelasting aftikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 20:07 #1216726

JotM schreef :
H700 schreef :
...
Nogmaals, hoe simpel kan het zijn? In Frankrijk kost een eerste registratie van een plezierboot 89,90 en overdracht naar een andere eigenaar ook. Zo kan het ook en dat is precies mijn punt.
Dat kwam ook al eerder aan de orde trouwens.

In Frankrijk ben je namelijk meteen gezegend met de "droit annuel de francisation et de navigation (DAFN)" en mag je jaarlijks even je pleziervaartuigenbelasting aftikken.


Ik heb weinig moeite met een vaarbelasting die ten goede komt aan watersport-faciliteiten. Ik heb wel moeite met dure woorden (zeebrief) voor een simpele registratie van je boot, onzinnige bureaucratie (een ticket voor het kadaster moeten komen om een nummer in je boot laten zetten) en dito prijzen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 20:22 #1216735

Orange Sunset schreef :
Erik, is jouw zeebrief dan eigenlijk wel nog geldig? :ohmy:
Ja, daar zit geen verloop datum aan. Zolang ik rechtsgeldig zo'n brief bij de boot mag houden dan blijft de zeebrief geldig. Ze hebben tot tweemaal toe het motornummer aangepast nadat er een andere motor in de boot gekomen was, nooit een rekening voor gehad.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 22:40 #1216792

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
Erikdejong schreef :
mrtnm schreef :
Ik wil in 2022 weer een grote reis maken, waarschijnlijk in 2-3 maanden rustig rond Engeland en de Shetlands. Dan zou ik dus rond de 800,- euro kwijt zijn aan een registratie/zeebrief. Nogal een dingetje voor een 22ft bootje uit 1976. :blink:
Is dat hoeveel ze nu rekenen voor een registratie bij het kadaster? In 2006 heb ik mijn boot (toen nog casco in aanbouw) laten registreren en brandmerken bij het kadaster, daarna dmv een eigenverklaring de "zeeschip in aanbouw" registratie laten omzetten naar een zeebrief. Totale kosten bedroegen toen €450 inclusief brandmerken.

Vroeger voer ik rond in een oude viskotter, ik woonde er ook op. Deze heb ik indertijd ook bij het kadaster moeten registreren. Was iets van 400 gulden (2000) inclusief brandmerk. Dat werd ´s ochtends om 0800 uur gedaan, door een man van het kadaster, met een grote hamer en beitel. Zorgvuldig een plek uitgekozen, en beitelen maar. En een herrie....
Was toen nodig voor de hypotheek. Toen de rode diesel echt niet meer kon heb ik hem verkocht. Er stond een grote Dorstige Diesel in de boot, een 6cylinder 2takt Detroit Diesel. Zuipen dat die motor deed..
De verkoop moest via de notaris, ivm. de hypotheek en registratie.

Ik vind dit nogal wat voor een 22ft bootje uit 1976, zo´n registratie. Ik heb niks tegen een registratie van pleziervaartuigen, en wil daar ook best voor betalen. Als ik het nou had over een boot van meer dan een ton, dan vind ik die 800,- (ongeveer, alles bij elkaar) nog niet zo´n raar bedrag. Maar voor mijn kleine oude bootje, waar ik af en toe de Noordzee mee oversteek vind ik dat belachelijk veel. Ik hou het voorlopig wel bij een ICP.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een grote reis in 2022?
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 okt 2020 23:29 #1216795

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15238
Het laten doorhalen van de teboekstelling is daarentegen (nog) wel gratis...

Ik vaar rond met een gebrandmerkte zeilboot, maar waar dus geen registratie meer van bestaat (van de vorige eigenaar). Laatst nog geïnformeerd wat het opnieuw teboekstellen kost als er al een brandmerk op de boot aanwezig is. Dat kon dus niet, er moest weer een nieuw nummer opgeplakt worden door de kadastermedewerker, ondanks dat het dezelfde boot is. Zo jammer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 okt 2020 06:22 #1216825

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
Erikdejong schreef :
Orange Sunset schreef :
Erik, is jouw zeebrief dan eigenlijk wel nog geldig? :ohmy:
Ja, daar zit geen verloop datum aan. Zolang ik rechtsgeldig zo'n brief bij de boot mag houden dan blijft de zeebrief geldig. Ze hebben tot tweemaal toe het motornummer aangepast nadat er een andere motor in de boot gekomen was, nooit een rekening voor gehad.
Wat ik me bedacht: zou het kunnen dat je de rekening wel betaald hebt, maar dat je 'm over het hoofd hebt gezien, bijvoorbeeld omdat 'ie bij de rekening voor het bemanningsplan of -certificaat zat? Dat zou het dan weer verklaren. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 okt 2020 06:30 #1216827

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
mrtnm schreef :
Ik vind dit nogal wat voor een 22ft bootje uit 1976, zo´n registratie. Ik heb niks tegen een registratie van pleziervaartuigen, en wil daar ook best voor betalen. Als ik het nou had over een boot van meer dan een ton, dan vind ik die 800,- (ongeveer, alles bij elkaar) nog niet zo´n raar bedrag. Maar voor mijn kleine oude bootje, waar ik af en toe de Noordzee mee oversteek vind ik dat belachelijk veel.

Heb net voor een krappe achthonderd euro een schoorsteen thuis opnieuw laten voegen en een stukje opnieuw op laten metselen. Daarvoor heb ik, a raison van 3,5 k€, vijf dagen een steiger tegen m'n huis gehad. Beetje spijtige verhouding. Verschillende offertes gehad, werd het allemaal niet beter van. Soms is het even niet anders, denk ik dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 okt 2020 14:15 #1218156

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Antwoord van watersportverbond op mijn verzoek om nadere info:

Bedankt voor uw mail.
In Portugal wordt het ICP ook niet meer geaccepteerd sinds vorig jaar. Vanuit Griekenland horen wij ook signalen echter hebben wij daar nog geen officiële bevestiging van gekregen. Wij hebben als doel dat elke Nederlander met plezier het water op kan, zonder problemen. Daarom blijven wij in gesprek met het Ministerie om het ICP geen 'waardeloos' document te laten worden. Het Ministerie schrijft landen aan om te verduidelijk wat het ICP is. Hopelijk gaat dit helpen. Op dit moment is de situatie helaas wat het is. Mocht daar iets in wijzigen dan brengen we u uiteraard op de hoogte.

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Desiree de Berk
Watersportverbond

Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
T: 030-3077500
www.watersportverbond.nl
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 okt 2020 20:08 #1218302

Het is heel simpel.

We worden geforceerde om een registratie van je boot om op die manier een zeebrief te halen.
De droom van elke ambtenaar in de kamers en de belastingdienst.
Zodat de mensen hun geld moeten verklaren .
En op die manier zwart geld te ontdekken.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 okt 2020 20:20 #1218319

EosD34 schreef :
Antwoord van watersportverbond op mijn verzoek om nadere info:

Bedankt voor uw mail.
In Portugal wordt het ICP ook niet meer geaccepteerd sinds vorig jaar. Vanuit Griekenland horen wij ook signalen echter hebben wij daar nog geen officiële bevestiging van gekregen. Wij hebben als doel dat elke Nederlander met plezier het water op kan, zonder problemen. Daarom blijven wij in gesprek met het Ministerie om het ICP geen 'waardeloos' document te laten worden. Het Ministerie schrijft landen aan om te verduidelijk wat het ICP is. Hopelijk gaat dit helpen. Op dit moment is de situatie helaas wat het is. Mocht daar iets in wijzigen dan brengen we u uiteraard op de hoogte.

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Desiree de Berk
Watersportverbond

Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
T: 030-3077500
www.watersportverbond.nl

Is dat niet juist de boosdoener? ICP is een floddertje dat ik kan aanvragen en zonder controle gekregen heb. Misschien wordt er nog een eigenaarscontrole gedaan als de boot reeds een eerdere ICP had, maar dat weet ik niet. Mijn boot is import vanuit Duitsland en daar uitgeschreven.
Maxi 33s - Hide-Away
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 20:21 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 okt 2020 21:42 #1218367

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19428
Ik denk dat inderdaad.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 04:47 #1218391

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Ik heb het watersportverbond verzocht het antwoord aan alle icp-houders te sturen. Ik weet niet of dat gebeurd is.
Ik verwacht, analoog aan het eerste schaap dat over de dam komt, dat er meer landen zullen volgen die ontdekken dat het icp een keizer zonder kleren is.
Het ooit Great Brittain is geen lid meer van de EU, blijft dat het icp erkennen?
Dehler 34 JV
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 04:53 door EosD34.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 08:54 #1218445

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
EosD34 schreef :
Het ooit Great Brittain is geen lid meer van de EU, blijft dat het icp erkennen?
Zoals ik eerder al aanhaalde: het ICP is gebaseerd op een UNECE resolutie, niet op EU regelgeving, dus heeft erkenning van het ICP niets met lidmaatschap van de EU te maken.
(er zijn 56 landen aangesloten bij de UNECE, waaronder ook nog steeds het VK)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 09:01 #1218450

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
Orange Sunset schreef :
...

Is dat niet juist de boosdoener? ICP is een floddertje dat ik kan aanvragen en zonder controle gekregen heb.
Dat lijkt me niet. Het is niet zo dat Nederland het ICP niet accepteert, het zijn andere landen die het ICP niet accepteren.
Nu heeft bijvoorbeeld Italië de betreffende UNECE resolutie nooit onderschreven, dus dat die daar toch naar zouden handelen lijkt mij niet echt in de lijn der verwachting liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 09:08 #1218452

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
suijkerbuijk schreef :
We worden geforceerde om een registratie van je boot om op die manier een zeebrief te halen.
De droom van elke ambtenaar in de kamers en de belastingdienst.
Zodat de mensen hun geld moeten verklaren .
En op die manier zwart geld te ontdekken.
Als dat het doel was zou er wel een list verzonnen worden om sloepen verplicht te registreren.
Zeegaande zeiljachten is gewoonweg geen belangwekkende niche.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 09:16 #1218456

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5559
De fout ligt aan de Nederlandse overheid, die nooit serieus werk heeft gemaakt om een degelijke controle op het ICP te regelen. Andere landen hebben dit inmiddels door dat het nederlandse vodje niets voorsteld.

De ANWB heeft dit lange tijd gebruikt als inkomsten bron om een ICP af te geven en dan ook nog de regelmatige verlengingen.

Dit voor een stukje papier dat niets voorsteld, qua eigendom en nationaliteit.

En nu krijg je dat het buitenland dit niet langer accepteert. En terecht.

In alle omliggende landen is het allemaal serieuzer geregeld.

Er zijn hier op ZP zelfs ideeen geweest om zelf een officieel ogend document in elkaar te knutselen.

Bram
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 09:20 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 09:40 #1218466

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
suijkerbuijk schreef :
Het is heel simpel.

We worden geforceerde om een registratie van je boot om op die manier een zeebrief te halen.
De droom van elke ambtenaar in de kamers en de belastingdienst.
Zodat de mensen hun geld moeten verklaren .
En op die manier zwart geld te ontdekken.

Prima toch? Zwartgeld opsporen en witwaspraktijken aanpakken. Het is tenslotte erg acociaal om geld aan het reguliere circuit te onttrekken alleen ter bevordering van de eigen rijkdom.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 14:33 #1218537

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3126
brambo schreef :
In alle omliggende landen is het allemaal serieuzer geregeld.
Vertel eens, welke landen hebben de nationaliteit van schepen onder hun vlag allemaal "serieuzer geregeld" dan het systeem met een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief, zoals die in Nederland letterlijk al eeuwen geregeld is, laatstelijk bij wet van 1926?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 15:00 #1218551

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7994
Toch snap ik iets niet.
Als je op zee gaat varen naar het buitenland dan geef je best wel wat geld uit om je spulletjes op orde te hebben. Zie de diverse lijsten met eisen die gesteld worden mij deelname aan offshore wedstrijden. Te denken aan marifoon/ais/reddingvlot/noodsignalen/enz,enz. Veel van dat spul moet ook regelmatig vervangen worden. Maar nu al vele pagina's vol met dat die eenmalige €800,- echt veel te veel geld is.
Zeilen en zeker zeezeilen is een dure bezigheid. Wen er maar aan.
Tot de komst van elektronische kaarten gaf ik een dergelijk bedrag alleen al aan kaarten uit per jaar.
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 15:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.674 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl