Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 15:25 #1218559

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4529
3Noreen schreef :
Toch snap ik iets niet.
gaat om het gevoel, denk ik.
Echte fysieke waar vs. ambtelijk geneuzel.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 15:30 #1218563

Ik vind het niet erg dat het iets kost. Een paar honderd euro voor een document dat niet verouderd, is ook nog prima. Het wordt wel onwerkbaar als je boot in het buitenland ligt. Dan wordt het in één keer een paar duizend euro. En dat alleen maar voor een stempeltje in je boot. Alsof dat, in het huidige digitale tijdperk, het bewijs is dat de boot van jou is. Echt niet van deze tijd meer. Ik heb immers alle bewijzen en papieren dat de boot van mij is in bezit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 15:48 #1218568

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4660
AndreAzuree schreef :
Ik vind het niet erg dat het iets kost. Een paar honderd euro voor een document dat niet verouderd, is ook nog prima. Het wordt wel onwerkbaar als je boot in het buitenland ligt. Dan wordt het in één keer een paar duizend euro. En dat alleen maar voor een stempeltje in je boot. Alsof dat, in het huidige digitale tijdperk, het bewijs is dat de boot van jou is. Echt niet van deze tijd meer. Ik heb immers alle bewijzen en papieren dat de boot van mij is in bezit.

Overleg je documenten eens persoonlijk bij het kadaster. Mogelijk kan men vast een inschrijving maken en dan het brandmerk later laten aanbrengen.

Als alle papieren kloppen dan is dat misschien best mogelijk.

Scheepskadaster zit volgens mij in Rotterdam, dus zoveel moeite is het niet er eens langs te gaan. Misschien kunnen ze ook nog combineren met andere gevallen in de regio.

Bram
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 15:49 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 16:04 #1218574

brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik vind het niet erg dat het iets kost. Een paar honderd euro voor een document dat niet verouderd, is ook nog prima. Het wordt wel onwerkbaar als je boot in het buitenland ligt. Dan wordt het in één keer een paar duizend euro. En dat alleen maar voor een stempeltje in je boot. Alsof dat, in het huidige digitale tijdperk, het bewijs is dat de boot van jou is. Echt niet van deze tijd meer. Ik heb immers alle bewijzen en papieren dat de boot van mij is in bezit.

Overleg je documenten eens persoonlijk bij het kadaster. Mogelijk kan men vast een inschrijving maken en dan het brandmerk later laten aanbrengen.

Als alle papieren kloppen dan is dat misschien best mogelijk.

Scheepskadaster zit volgens mij in Rotterdam, dus zoveel moeite is het niet er eens langs te gaan. Misschien kunnen ze ook nog combineren met andere gevallen in de regio.

Bram

Dat heb ik geprobeerd, werd vriendelijk te woord gestaan door iemand van het kadaster. Zij gaven die optie niet, misschien moet ik er nog eens specifiek om vragen inderdaad. Als niemand dat brandmerk gaat controleren, kan het wellicht later ook nog wel. Dank je voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 okt 2020 16:10 #1218578

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
TuuLeVi schreef :
3Noreen schreef :
Toch snap ik iets niet.
gaat om het gevoel, denk ik.
Echte fysieke waar vs. ambtelijk geneuzel.

Hoewel ik mijzelf bij tijd en wijlen ontzettend kan ergeren aan ambtelijk geneuzel ben ik in staat op mijn blote knieën terug te kruipen als ik per ongeluk buiten een normale rechtstaat beland. Ga maar na hoe het hele debacle rond de ICP is ontstaan. Door een clubje activisten die gingen samenwerken met mensensmokkelaars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 okt 2020 14:01 #1218812

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
AndreAzuree schreef :
Ik vind het niet erg dat het iets kost. Een paar honderd euro voor een document dat niet verouderd, is ook nog prima. Het wordt wel onwerkbaar als je boot in het buitenland ligt. Dan wordt het in één keer een paar duizend euro. En dat alleen maar voor een stempeltje in je boot. Alsof dat, in het huidige digitale tijdperk, het bewijs is dat de boot van jou is. Echt niet van deze tijd meer. Ik heb immers alle bewijzen en papieren dat de boot van mij is in bezit.



“ Een paar honderd € voor een document dat niet verouderd “
Vergeet het. Ik herinner me een volle dag plus het equivalent van meerdere honderd € te hebben geïnvesteerd in een “ meetbrief” voor mijn bootje. Die Belgische meetbrief ( eigenlijk bedoeld voor binnenschepen ) was indertijd nodig voor het bekomen van een vlaggebrief.
Allemaal ongeldig nu.
ALLE papieren die ik bezit zijn na 33 jaar en een overgang van papier naar digitaal ongeldig.
Dat zal in de toekomst ook zo zijn. Reken maar. Als je dan langere tijd in het buitenland reist met je boot is dat moeilijk even te corrigeren.
Wat het in bezit hebben van alle papieren betreft, heb je geluk en treft een goedgemutste official is niks aan de hand, heb je pech ( meer waarschijnlijk ) grote moeilijkheden met zelfs inbeslagname en verlies van je zeilboot als mogelijkheid.
Ik heb het meegemaakt in de vroege 2000 jaren dat iemands zeilboot beslagnaamd werd, weggesleept en later onvindbaar bleek. ( Turkije )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 okt 2020 15:13 #1218826

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 870
Hier in Spanje tot nog toe geen enkel probleem met acceptatie ICP. Maar ik verwacht dat dat ook gaat veranderen gezien het grote aantal nep-Nederlanders die hier de Spaanse belasting ontwijken met een Nederlands ICP. Volgend jaar willen we weer naar Portugal, volgens de reacties op dit item op Facebook zijn er maar weinig mensen die problemen hebben ondervonden met de acceptatie van het ICP (behalve op Madeira en de Azoren). Naast het ICP heb ik ook nog het "Ship station licence", een document van agentschap Telecom betreffende je zendapparatuur aan boord. Bij dit document hoort een pasje waarop staat "REGISTRATIEBEWIJS " met je naam, bootnaam, mmsi nummer. Lijkt me toch genoeg (naast koopcontract) om aan te tonen dat ons schip ons schip is. Een kadasterambtenaar laten overvliegen naar Valencia doen we niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 okt 2020 16:17 #1218842

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17570
Amelie schreef :
Naast het ICP heb ik ook nog het "Ship station licence", een document van agentschap Telecom betreffende je zendapparatuur aan boord. Bij dit document hoort een pasje waarop staat "REGISTRATIEBEWIJS " met je naam, bootnaam, mmsi nummer. Lijkt me toch genoeg (naast koopcontract) om aan te tonen dat ons schip ons schip is. Een kadasterambtenaar laten overvliegen naar Valencia doen we niet.

Wij hebben om strategische reden wel eens een vergunning aangevraagd op een bijboot en zelfs zonder boot.
Je kan ook zelf zomaar je schip wijzigen bij Agentschap telecom.

Als ik daar invul dat ik dé groene draak heb, is dat nog geen bewijs van eigendom.

Je argument Lijkt me dus niet steekhoudend.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Laatst bewerkt: 17 okt 2020 16:18 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 okt 2020 16:53 #1218857

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7298
De inschrijvng bij Agentschap Telecom werd ook niet geaccepteerd door de Franse douane.
Wellicht een ICP wel, maar dat hadden we niet.

Bij de komende delivery vanuit Alicante is het andersom, wel ICP, geen MMSI.
Gepland is alleen een tussenstop in Baiona, Spanje.
De realiteit is vaak anders.

Ik laat het weten als we terug zijn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 okt 2020 16:55 #1218858

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17570
La Mavare schreef :
De inschrijvng bij Agentschap Telecom werd ook niet geaccepteerd door de Franse douane.
Wellicht een ICP wel, maar dat hadden we niet.

Bij de komende delivery vanuit Alicante is het andersom, wel ICP, geen MMSI.
Gepland is alleen een tussenstop in Baiona, Spanje.
De realiteit is vaak anders.

Ik laat het weten als we terug zijn.

SOLAS-V gedachte ?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Laatst bewerkt: 17 okt 2020 16:57 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 okt 2020 17:02 #1218860

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
Amelie schreef :
Lijkt me toch genoeg (naast koopcontract) om aan te tonen dat ons schip ons schip is. Een kadasterambtenaar laten overvliegen naar Valencia doen we niet.
Tenzij de autoriteiten iets anders willen dan een eigendomsbewijs: een bewijs van inschrijving in een schepenregister, dus van de nationaliteit van de boot, dus van het recht de vlag te voeren die het voert. Dat is waar het bij de vlaggenbrief/zeebrief over gaat. Zie het begin van dit draadje.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 15:22 #1219077

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Op de website van het watersportverbond: Italie en Portugal erkennen het ICP niet.
www.watersportverbond.nl/onze-...id-icp-binnen-europa
Frans
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 16:41 #1219115

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2011
Ik zat nog eens even terug te kijken naar het begin van het draadje. Naar aanleiding van een opmerking van Mi Dushi daar gegoogled. Ik geloof niet dat ik als Belg heel blij zou worden van een over de grens aangeschaft schip.
(zelfs als het een oud scheepje zou zijn)
Vlaamse Belastingdienst schreef : Als je een schip koopt wat al eerder in België in gebruik is genomen en waarvoor dus al een keer belasting op inverkeerstelling is betaald ben je goedkoper uit, da's dan wel weer mooi.
tweedehandsvaartuigen (reeds eerder ingeschreven):
  • de belasting vermindert met een percentage per jaar van inschrijving van het vaartuig tot aan de minimum belasting van 61,50 euro;
  • jachten ouder dan 10 jaar: steeds minimumbelasting van 61,50 euro.
Zet het ontbreken van een verplichte inschrijving in NL en zelfs de kosten van een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief wat mij betreft toch wel in een net wat ander daglicht.

Edit:
Als je bootje maar 22 voet is heb je wel mazzel. :)
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 16:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 19:07 #1219180

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
JotM schreef :
Zet het ontbreken van een verplichte inschrijving in NL en zelfs de kosten van een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief wat mij betreft toch wel in een net wat ander daglicht.
Heeft niet voor niets even geduurd voor ik heb besloten om de boot om te vlaggen naar België :whistle:
Nu snap je dat ik niet erg onder de indruk ben van het geklaag hier over de kosten van de teboekstelling in NL.
Varen en laten varen, dat komt aan
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 19:10 door Mi Dushi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 19:22 #1219188

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2011
Mi Dushi schreef :
Nu snap je dat ik niet erg onder de indruk ben van het geklaag hier over de kosten van de teboekstelling in NL.
Dat snap ik wel ja.
En dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid je boot te kunnen/mogen verhuren en je dus een "certificaat van deugdelijkheid" moet hebben.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje onder de indruk ben van de verplichte uitrusting zoals die in België per mei dit jaar geldt.
Dat zou voor een beetje Hollander (die graag ziet dat àlles aan gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid wordt overgelaten) ook wel een dingetje zijn denk ik. :whistle:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 19:27 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 19:29 #1219192

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
EosD34 schreef :
Op de website van het watersportverbond: Italie en Portugal erkennen het ICP niet.
www.watersportverbond.nl/onze-...id-icp-binnen-europa
Op dit lijstje is het ICP ook geldig in België, maar ik waag dat te betwijfelen:
Verplichte registratie
- Een pleziervaartuig dat zich op de Belgische binnenwateren of Belgische zee bevindt moet geregistreerd zijn.
- Een pleziervaartuig kan voorzien zijn van een Belgische registratiebrief of een buitenlandse registratiebrief, als deze wettelijk het recht geeft de betreffende buitenlandse vlag te voeren.


Het probleem is dus dat het NL ICP dat recht niet meer geeft. Voor wie het zeker wil weten: even informeren bij de FOD Mobiliteit en Vervoer. Er staat een e-mailadres en telefoonnummer op de gelinkte pagina.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 20:14 #1219208

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
JotM schreef :
Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje onder de indruk ben van de verplichte uitrusting zoals die in België per mei dit jaar geldt.
Dat zou voor een beetje Hollander (die graag ziet dat àlles aan gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid wordt overgelaten) ook wel een dingetje zijn denk ik. :whistle:
Vind het nog meevallen. Alleen de EPIRB vanaf zone 6 (>60 mijl uit de kust) gaat iets verder dan mijn gezond verstand.
Frankrijk schijnt ook heel wat eisen te stellen (kan het even niet opzoeken, almanak is aan boord).
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 20:22 #1219210

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2185
Mi Dushi schreef :
Vind het nog meevallen. Alleen de EPIRB vanaf zone 6 (>60 mijl uit de kust) gaat iets verder dan mijn gezond verstand.

Voor een land waarvan het zeeterritorium niet verder gaat dan 40 mijl uit de kust is dat inderdaad wat overdreven
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 20:22 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 okt 2020 22:21 #1219236

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2997
JotM schreef :
Ik zat nog eens even terug te kijken naar het begin van het draadje. Naar aanleiding van een opmerking van Mi Dushi daar gegoogled. Ik geloof niet dat ik als Belg heel blij zou worden van een over de grens aangeschaft schip.
(zelfs als het een oud scheepje zou zijn)
Vlaamse Belastingdienst schreef : Als je een schip koopt wat al eerder in België in gebruik is genomen en waarvoor dus al een keer belasting op inverkeerstelling is betaald ben je goedkoper uit, da's dan wel weer mooi.
tweedehandsvaartuigen (reeds eerder ingeschreven):
  • de belasting vermindert met een percentage per jaar van inschrijving van het vaartuig tot aan de minimum belasting van 61,50 euro;
  • jachten ouder dan 10 jaar: steeds minimumbelasting van 61,50 euro.
Zet het ontbreken van een verplichte inschrijving in NL en zelfs de kosten van een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief wat mij betreft toch wel in een net wat ander daglicht.

Ik heb vorig jaar in Nederland mijn boot (26voeter) gekocht als belg, heb mijn aanvraag gedaan voor een vlaggenbrief met de nodige documenten (factuur, foto van de boot) en na betaling van xx€ (ik weet niet meer hoeveel, kan 105€ geweest zijn) mijn vlaggenbrief gekregen. Weet niet waar jij die 2478€ te voren tovert?
En de boot daarvoor (27voeter) ook in Nederland gekocht en ook een vlaggenbrief aangevraagd en gekregen.
Wel staat/stond er Heijningen NL als thuishaven op.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 okt 2020 00:18 #1219244

JotM schreef :
Ik zat nog eens even terug te kijken naar het begin van het draadje. Naar aanleiding van een opmerking van Mi Dushi daar gegoogled. Ik geloof niet dat ik als Belg heel blij zou worden van een over de grens aangeschaft schip.
(zelfs als het een oud scheepje zou zijn)
Vlaamse Belastingdienst schreef : Als je een schip koopt wat al eerder in België in gebruik is genomen en waarvoor dus al een keer belasting op inverkeerstelling is betaald ben je goedkoper uit, da's dan wel weer mooi.
tweedehandsvaartuigen (reeds eerder ingeschreven):
  • de belasting vermindert met een percentage per jaar van inschrijving van het vaartuig tot aan de minimum belasting van 61,50 euro;
  • jachten ouder dan 10 jaar: steeds minimumbelasting van 61,50 euro.
Zet het ontbreken van een verplichte inschrijving in NL en zelfs de kosten van een nationaliteitsverklaring, teboekstelling en zeebrief wat mij betreft toch wel in een net wat ander daglicht.

Edit:
Als je bootje maar 22 voet is heb je wel mazzel. :)

Ander daglicht? Je ziet inderdaad hoe belachelijk hoog de tarieven zijn in Nederland tov België!.

In België is het leeftijdsgebonden aan de boot, dus vanaf een 10 jaar oud jacht slechts eenmalig €61,50 inverkeerstelling. Dus voor de meeste mensen op dit forum waarschijnlijk prima te doen. Alleen bij een boot jonger dan 12 maanden zit je aan het max tarief van €2478.

belastingen.vlaanderen.be/BIV_...tvaartuigen-en-boten
Dehler Delanta 80 AK - Orange Sunset
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 okt 2020 05:00 #1219252

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2011
DavidS schreef :
Weet niet waar jij die 2478€ te voren tovert?
belastingen.vlaanderen.be/VKB_boten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 okt 2020 06:00 #1219266

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2011
Orange Sunset schreef :

Ander daglicht? Je ziet inderdaad hoe belachelijk hoog de tarieven zijn in Nederland tov België!.

In België is het leeftijdsgebonden aan de boot, dus vanaf een 10 jaar oud jacht slechts eenmalig €61,50 inverkeerstelling. Dus voor de meeste mensen op dit forum waarschijnlijk prima te doen. Alleen bij een boot jonger dan 12 maanden zit je aan het max tarief van €2478.

belastingen.vlaanderen.be/BIV_...tvaartuigen-en-boten

Altijd mooi die websites. Op belastingen.vlaanderen.be/VKB_boten staat (zoals ik eerder citeerde) vermeld:
tweedehandsvaartuigen (reeds eerder ingeschreven): de belasting vermindert met een percentage per jaar van inschrijving van het vaartuig tot aan de minimum belasting van 61,50 euro;

Ben benieuwd wat Mi Dushi betaald heeft.

Edit:
Decreet houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit schreef :
De belasting, berekend conform paragraaf 1, 2° en 3°, wordt verminderd tot het percentage van de belasting voor de luchtvaartuigen en boten, vermeld in de volgende tabel, naargelang de luchtvaartuigen en boten al normaal ingeschreven geweest zijn of voorzien geweest zijn van een vlaggenbrief in het binnenland of in het buitenland voor ze definitief ingevoerd werden
Moet dat nou gelezen worden als: "Bij invoer in België van een Nederlands schip waarvoor >10 jaar geleden een zeebrief is afgegeven is in Vlaanderen een belasting op inverkeerstelling verschuldigd van €61,50 ; bij invoer in België van een uit Nederland afkomstig schip waarvoor geen zeebrief is afgegeven is in Vlaanderen een belasting op inverkeerstelling verschuldigd van €2478,-" ?

Komen de kosten voor een registratiebrief (die vanwege het in 2019 van kracht geworden nieuwe "Koninklijk besluit betreffende de pleziervaart" de Belgische vlaggenbrief vervangt) bij: een eenmalige retributie van €50,- , zolang de gegevens niet wijzigen.
Is de naam van het schip veranderd -> €50,- ; thuishaven veranderd -> €50 ; andere eigenaar -> €50,- ; andere motor -> €50,- ; andere gebruikszone? -> €50,-

En laten we, ervan uitgaande dat je ook op het binnenwater wilt kunnen varen, in de vergelijking de waterwegenvergunning niet vergeten, à €14,73 per meter romplengte per jaar.
Om het varen te promoten, werd er voor gekozen om een geldige waterwegenvergunning te verplichten ongeacht of het vaartuig aangemeerd ligt (bijv. in een jachthaven of op een ligplaats langs de waterweg) of vaart.
:lol:

Nee, de administratieve lastendruk op pleziervaart in Nederland is in verhouding echt belachelijk hoog.
Laatst bewerkt: 19 okt 2020 10:13 door JotM. Reden: kosten registratiebrief toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 okt 2020 20:05 #1219563

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
JotM schreef :
Ben benieuwd wat Mi Dushi betaald heeft.
Nog niks :) Dacht mijn goede voornemen net uit te voeren en toen kwam de lock-down. Ga er nu alsnog aan beginnen.
Ik verwacht het volle pond te moeten dokken. Mijn oude bootje is nog niet in België geregistreerd geweest. Denk dat ik even een mailtje stuur om te informeren en me geestelijk voor te bereiden op de pijn in de portemonnee.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 okt 2020 19:38 #1220255

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 401
Mailtje terug gehad van de Vlaamse belastingdienst: inderdaad vermindering van de BIV overeenkomstig de ouderdom van de boot gerekende vanaf de 1e aflevering van een vlaggenbrief (Belgisch of buitenlands) of sinds het bouwjaar indien de 1e afleveringsdatum (van de vlaggenbrief) niet gekend is. Dat zou betekenen dat de BIV voor mij toch maar € 61,50 is. Ikke blij :woohoo:

Onder het mailtje staat natuurlijk wel de disclaimer "Dit antwoord heeft een algemeen informatief karakter. U kan er geen rechten aan ontlenen."

In de codex vind ik die berekening van de ouderdom niet goed terug. Onderaan artikel 2.3.4.2.1. staat wel "In afwijking van het vierde lid bedraagt de belasting 61,50 euro voor : 1° de luchtvaartuigen en boten die tien jaar of ouder zijn". We hopen er maar het beste van.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 00:12 #1221086

Leuk die regels. Ben benieuwd of het idd dan toch maar die €61,50 betreft.

Grappige is dat ik meestal op Belgisch water zeil (gemeenschappelijke Maas / Belgische maasplassen), zou ik de boot dan ook maar omvlaggen naar België? :P
Dehler Delanta 80 AK - Orange Sunset
Laatst bewerkt: 25 okt 2020 00:13 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.636 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl