ilCigno schreef :
Ga je mond spoelen met zeep Easyzeiler! Het ontbreken van een volledige registratie was zo ongeveer het enige wat sommige politici weerhield van een watersportbelasting. Nooit meer noemen dus graag!
Dat denk ik ook. Een van de aantrekkelijke delen van zeilen, vind ik dat we nog goed wegkomen in een land waar ongeveer alles een wet, registratie en belasting heeft. Het vrije zou ik zo graag behouden wanneer het om niet commerciële vaart gaat. En belasting dragen we toch al stevig af.
Een strenge centrale registratie kan vrij makkelijk een hellend vlak worden naar elke zoveel jaar strengere regels en hogere belasting. Dit is in veel andere landen ook het geval, en dus de reden dat veel buitenlanders hun heil zochten in een ICP.
Zo ken ik een Bulgaar, een gepensioneerde leraar. Opgegroeid achter het ijzeren gordijn. Hij voer tot voor kort jaren rond in een Hurley 22. Med, Ierland, Canarische eiland en uiteindelijk de Carieb. Op elk strand waar hij langs komt probeert hij zijn houtsnijwerkjes te slijten. En het is hem altijd gelukt zo te overleven, en toch zijn dromen na te jagen. Zijn Bulgaarse lenin pensioen dekt namelijk niet echt de kosten.
Hij vaart ook met een ICP. Niet omdat hij dat graag wil, maar omdat het in Bulgarije idioot geregeld is. De spullen en certificaten die je nodig hebt om op vlag 2 (!) mijl buiten de kust te mogen varen, zijn voor iedere normale zeiler onberijkbaar.
Ik denk echt dat je het andersom moet zien. Het is geen gotspe dat Jan en alleman een ICP kan aanvragen, het is in de meeste gevallen een noodgreep van zeilers die toevallig een paspoort hebben van een land waar de fiscale en burocratische manschappen veel te strak de teugels aan hebben. Het gaat toch veelal om zeilers die het anders simpelweg niet kunnen betalen, om te doen wat wij allemaal graag doen. Prutsen met bootjes.
Ik heb verschillende klanten met een Italiaans gevlagde boot. De regels rondom hun bootbezit draait enkel om hoeveel geld de overheid er uit kan persen. Hoe meer regels, hoe meer ambtenaren werk hebben. En het is geen cliche dat de meeste ambtenaren dan weer meer werk en regels verzinnen, waar dan weer meer ambtenaren voor moeten worden aangenomen.
Belasting betalen ok. En dat doe je al over aankoop, asscoires, liggeld, brandstof etc. Wat mij betreft mag de hele wereld met een Nederlands nep papiertje rondvaren. Net als ik trouwens.