Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 08:15 #1221114

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17551
Orange Sunset schreef :
Leuk die regels. Ben benieuwd of het idd dan toch maar die €61,50 betreft.

Grappige is dat ik meestal op Belgisch water zeil (gemeenschappelijke Maas / Belgische maasplassen), zou ik de boot dan ook maar omvlaggen naar België? :P

Klaarblijkelijk wel het goedkoopste....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 11:42 #1221200

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Orange Sunset schreef :
Grappige is dat ik meestal op Belgisch water zeil (gemeenschappelijke Maas / Belgische maasplassen), zou ik de boot dan ook maar omvlaggen naar België? :P

Voorwaarde voor registratie is wel een "band met Belgie":
"Er is sprake van een band met België als:
- het pleziervaartuig voor meer dan 50% in eigendom is van Belgen of personen die officieel in België wonen (...)"

Ben je wel eens gecontroleerd in België, afgelopen jaar? Ben benieuwd of ze nu in de praktijk wel of geen probleem maken van het nieuwe Nederlandse ICP.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 12:48 #1221231

Mi Dushi schreef :
Orange Sunset schreef :
Grappige is dat ik meestal op Belgisch water zeil (gemeenschappelijke Maas / Belgische maasplassen), zou ik de boot dan ook maar omvlaggen naar België? :P

Voorwaarde voor registratie is wel een "band met Belgie":
"Er is sprake van een band met België als:
- het pleziervaartuig voor meer dan 50% in eigendom is van Belgen of personen die officieel in België wonen (...)"

Ben je wel eens gecontroleerd in België, afgelopen jaar? Ben benieuwd of ze nu in de praktijk wel of geen probleem maken van het nieuwe Nederlandse ICP.

dat klopt, maar Belgische vlaggenbrieven worden veelal aangeboden in het buitenland voor personen zonder band met Belgie. is dat handig photoshoppen, of hoe zit dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 13:20 #1221241

Mi Dushi schreef :
Orange Sunset schreef :
Grappige is dat ik meestal op Belgisch water zeil (gemeenschappelijke Maas / Belgische maasplassen), zou ik de boot dan ook maar omvlaggen naar België? :P

Voorwaarde voor registratie is wel een "band met Belgie":
"Er is sprake van een band met België als:
- het pleziervaartuig voor meer dan 50% in eigendom is van Belgen of personen die officieel in België wonen (...)"

Ben je wel eens gecontroleerd in België, afgelopen jaar? Ben benieuwd of ze nu in de praktijk wel of geen probleem maken van het nieuwe Nederlandse ICP.

Ik ben nog nooit gecontroleerd, meestal patrouilleert de Nederlandse Waterpolitie hier trouwens, eigenlijk nog nooit Belgische waterpolitie gezien.

De banden van mij met België zijn er inderdaad niet volgens bovenstaande. Ach voor de volgende boot die ik aanschaf, maken de kosten in verhouding minder uit tot de waarde van de boot. Ik ben ook niet iemand die voor kosten een andere vlag zou gaan voeren. Dus mijn oplossing is dus een andere (duurdere) boot, alleen denk ik niet dat mijn wederhelft dit een geldig argument vindt. :dry:
Dehler Delanta 80 AK - Orange Sunset
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 15:57 #1221297

Mi Dushi schreef :
Orange Sunset schreef :
Grappige is dat ik meestal op Belgisch water zeil (gemeenschappelijke Maas / Belgische maasplassen), zou ik de boot dan ook maar omvlaggen naar België? :P

Voorwaarde voor registratie is wel een "band met Belgie":
"Er is sprake van een band met België als:
- het pleziervaartuig voor meer dan 50% in eigendom is van Belgen of personen die officieel in België wonen (...)"

Ben je wel eens gecontroleerd in België, afgelopen jaar? Ben benieuwd of ze nu in de praktijk wel of geen probleem maken van het nieuwe Nederlandse ICP.

Is reserve Belg ook voldoende :-) ?
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 16:53 #1221311

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
It Paradyske schreef :
Is reserve Belg ook voldoende :-) ?
:) Het proberen waard. Of gewoon een Belgisch vlaggetje kopen?
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 18:44 #1221367

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 241
Voor een niet-officieel eigendomsbewijs, wat zoiets is als gedeeltelijke lockdown, of gedeeltelijk varen, of gedeeltelijk trouwen etc, moet je bij de het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond zijn.

Daarvoor moet je, zelfs als je een surfboekje van 1,95 wilt kopen in de webshop je registreren.
Zelfs je geboortedatum opgeven is verplicht om deze registratie te voltooien.

Verder is er een behoorlijke hoeveelheid gegevens , als paspoortnr BSN, PBR, bankgegevens, koopaktes en daarmee adressen van vorige eigenaren, internetgebruik etc etc die men verwerkt.

Naast dat een aantal zaken voor het doel als het kopen van een boekje in een webwinkel niet toegestaan is, vraagt men informatie waartoe men wettelijk niet bevoegd is.

Ook ik kan een World Boat Ownerschip NL document maken, als bedrijf, stichting of vereniging, maar dat geeft mij niet het recht paspoortnrs op te vragen of bewijs van Nederlanderschap aan een adres of andere gegevens als bankgegevens gegevens te koppelen.

Indien daar wel ruimte toe bestaat, kan het Zeilersforum, in de op te richten stichting, Dutch Registration Sailing Vessels of the kingdom of The Netherlands, De DRSV. ook een officieel bewijs van lidmaatschap van deze registratie stichting en daarmee eigenaarschap zonder al deze data te verzamelen maken.
Het hele idee is dat er enkel een uniek nummer voor elke boot-eigenaar combinatie is die opvraagbaar is. En de onderliggende bewijzen is een zaak van jezelf.
Dat kan met een webformulier en dropshipment linkje naar een gepersonaliseerde plastic drukwerk kaartenboer.
Je vult zelf de gegevens in die je wilt of nodig acht. en binnen een paar dagen krijg je de je registratie op creditcard formaat thuis.
Zonder als je privé gegevens en moet voor minder dan de 33,- wel lukken denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 19:41 #1221400

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4656
De franse douane heeft eenvoudig een map met voorbeelden van officieel toegelaten documenten.

En zit jouw document er niet bij, dan kun je mee naar de betreffende haven om direct de boete te betalen.

En kom bij deze overheidsdienaren niet aan met een verhaaltje. Dat werkt niet.

Verder zullen de controles sterk toenemen vanwege mensensmokkel, drugs vervoer en straks nog het smokkelverkeer tussen Europa en het VK.

Zorg eenvoudig dat je papierwinkel in orde is, voor je vertrekt.

Het watersportverbond had allang actie in deze moeten nemen om dit te regelen.

Bram
Laatst bewerkt: 25 okt 2020 19:42 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 25 okt 2020 20:31 #1221443

Nederland is een land van het komt wel en loopt niet zo vaart en dan is het op eens te laat .

Dit is met alles wat hier gebeurd in het land helaas .
Er moet altijd stront zijn waar je in verzuipt voor dat er iets word gedaan .

Zelf moet ik wachten en dan de kadaster registratie en klaar.
De nieuwe motor moet er in zitten voor ik dat kan gaan doen .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 26 okt 2020 16:31 #1221705

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Misschien een Duitse registratie? (Och, de duitse vlag lijkt op de belgische, dezelfde kleuren)
Duitsland kent twee dokumenten voor 'Sportboote'.
Als eigendomsbewijs het IBS: Internationale BootsSchein. Geeft geen vlagrecht. Kost €25, twee jaar geldig, verlenging €18. Je moet wel in D wonen.
Daarbij het Flaggenzertifikat: geeft recht tot voeren vd duitse vlag, is geen eigendomsbewijs. Kost €88, acht jaar geldig, verlenging ook €88. Ook mogelijk voor EU-burgers niet woonachtig in D, dan gevolmachtigde nodig.

Zoiets moet in NL toch ook mogelijk zijn...
En wel zonder die Duits aandoende overdreven grondigheid van kadasterregistratie à €485 plus nationaliteitsverklaring à €189 plus zeebrief à €180. En bij verkoop een notaris noodzakelijk.
Frans
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 26 okt 2020 19:10 #1221771

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
EosD34 schreef :
Zoiets moet in NL toch ook mogelijk zijn...
En wel zonder die Duits aandoende overdreven grondigheid van kadasterregistratie à €485 plus nationaliteitsverklaring à €189 plus zeebrief à €180. En bij verkoop een notaris noodzakelijk.

Klopt het dat nationaliteitsverklaring em zeebrief (kosten) beide nodig zijn? Ik zat toevallig gisteren op de Ministerie websites te kijken en vond de info daarover niet heel eenduidig. Ook wordt over een verkorte procedure voor kleine schepen via kadaster gesproken, maar dat zie je weer niet terug op de kadaster website. Daar verwijzen ze weer naar de ILENT formulieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 26 okt 2020 20:03 #1221791

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Geen idee of nationaliteitsverklaring noodzaak is. Kadaster is ook overdreven.
Wat doet het Watersportverbond eigenlijk op dit gebied?
Ik heb ze dat gevraagd, wacht nog op antwoord.
Frans
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:28 #1222237

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
Nederlandse schepen aan ketting in Italië door omstreden 'bootpaspoort' - nos.nl/l/2354229

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Morgen komt er nog een artikel op nos.nl
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 16:34 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:40 #1222242

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Hier in Poros ( Griekenland ) liggen zeker 10 jachten met Nederlandse vlag. Niet één daarvan is werkelijk in bezit vn een Nederlander. Allemaal belasting ontduikers uit vooral Griekenland en meestal zijn de jachten ook zeer verwaarloosd. Sommige reeds 5+ jaren aan een mooring zonder bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:42 #1222244

lezende dat artikel, het klopt, er worden vele icp’s uirgegeven aan buitenlandse eigenaren om zo de dure en omslachtige lokale regels te ontlopen, heb er zelf tal geregeld, dus niet geheel onterecht. Wel jammer voor de Nederlanders
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:49 #1222253

  • James B
  • James B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
In Spanje is het al enige tijd verboden nog als spanjaard met een vlag van een vlaggenstaat (NL, BE) te varen. Want in Spanje doen ze dat vooral om vrijwel geen veiligheidsmiddelen aan boord te hoeven hebben. Zelfs die lui die met schepen vluchtelingen in de Med oppikken, varen onder NL vlag, wat natuurlijk totaal niet klopt. Nederland moet dit gat dichten, zodat alleen Nederlanders dit document kunnen aanvragen, met de juiste informatie-check (paspoort, BTW betaald e.d.). Dan is het circeltje tenminste rond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:51 #1222254

Discussie hier in de topic is ook gewoon gelijk klaar
Even een stukje

Nederlandse booteigenaren kunnen dus niet langer zorgeloos op vakantie naar de mediterrane wateren met een ICP. In plaats daarvan moeten ze hun schip laten registreren bij het Kadaster. Dat is wél een officiële eigendomsregistratie

Zelf had ik dat al uitgezocht en er komt echt geen of anderen document. Je boot moet gewoon geregistreerd staan als je naar het buitenland gaat.

Ook gelijk de reden waarom de watersport ook verder niet meer op ingaat .
En nee de overheid hoef geen anderen registratie aan te bieden omdat heel de EU gewoon achter een kadaster registratie achterstaan.

Bedank je eigen watersport vereniging er maar voor dat ze voor over al en iedereen een stukje papier geven .
En bedankt ook Polen maar met hun papieren die ze ook verkopen aan iedereen .

Ook de polen vaarbewijs is niet geldige als je die daar zal kopen .
Terwijl dat wel een officiële stuk is.

Tja hebzucht en geld en de mentaliteit het zal niet zo los lopen.
Zijn deze problemen nu onstaan.

Erg jammer voor de mensen die ouwe zeilboot of zelfs motorbootje hebben die eindelijk minder waard is dan de papieren die je nodig heb.
Tenminste als je buiten Nederland wilt gaan varen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:54 #1222256

dan worden we dus creatief.

omkatten naar een andere vlag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 16:55 #1222257

James B schreef :
In Spanje is het al enige tijd verboden nog als spanjaard met een vlag van een vlaggenstaat (NL, BE) te varen. Want in Spanje doen ze dat vooral om vrijwel geen veiligheidsmiddelen aan boord te hoeven hebben. Zelfs die lui die met schepen vluchtelingen in de Med oppikken, varen onder NL vlag, wat natuurlijk totaal niet klopt. Nederland moet dit gat dichten, zodat alleen Nederlanders dit document kunnen aanvragen, met de juiste informatie-check (paspoort, BTW betaald e.d.). Dan is het circeltje tenminste rond.

Dat gaat niet gebeuren .
De overheid wil juiste steeds meer weten over de burgers .
En waarom zullen ze ?
Er is een officiële documenten dan moet je die maar gaan halen als je het land wilt gaan verlaten .
In het land zelf heb je het niet nodig als Nederlander

Er word nu afgedwongen dat de overheid maar dat moet gaan regelen .
En ja dat hebben ze gedaan de kadaster registratie met de officiële vlaggenbrief er bij .

Tja willen graag dat we zelf ook lekker goedkoop een briefje op zak hebben die lekker goedkoop is.
Jammer in deze tijd gaat dat gewoon niet meer op omdat je met open grenzen werkt.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 17:33 #1222266

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
suijkerbuijk schreef :
[
Er is een officiële documenten dan moet je die maar gaan halen als je het land wilt gaan verlaten .
In het land zelf heb je het niet nodig als Nederlander

Allereerst: het is zoals het is.

Maar als je het zo stelt...
Om de puntjes op de i te zetten: die I mag wel verwijderd worden uit ICP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 17:36 #1222267

ok, voer dan een kenteken bewijs in voor boten, net zoals een caravan, simpel toch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 18:16 #1222293

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De enige instantie in NL die wat zou kunnen lobbyen is het Watersportverbond, dat ook het (I?)CP mag uitgeven. Of ze dat lobbyen ook doen is mij niet duidelijk. Een watersportvereniging kan lid worden van dat verbond. De enige vereniging met zeegaande jachten die lid is, is de Jachtclub Scheveningen.
Al met al weinig lobbydruk te verwachten.

Een kadasterregistratie voor een zeil-of motorjachtje is echt overdreven, dat moet voor je auto of vrachtwagen toch ook niet.

Dat het mogelijk is om via bijvoorbeeld www.yachtregistration.company/ een Nederlands ICP te kopen (voor €350!!) is een gotspe. Bedrog, waar het Watersportverbond, met medeweten van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aan meedoet.

Met de spreekwoordelijke gründlichkeit is het in Duitsland dan toch beter geregeld. En tegen een schappelijke prijs.
Frans
Dehler 34 JV
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 18:17 door EosD34.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 18:21 #1222297

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14372
Ga je mond spoelen met zeep Easyzeiler! Het ontbreken van een volledige registratie was zo ongeveer het enige wat sommige politici weerhield van een watersportbelasting. Nooit meer noemen dus graag!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 18:28 #1222305

watergenietbelasting heet het, wordt per meter verekend, voor een 9 meter boot 110 euro per jaar, kom op dat is een prikkie, we zijn toch dikke nekken met een zeilboot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 18:35 #1222308

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2005
EosD34 schreef :
De enige instantie in NL die wat zou kunnen lobbyen is het Watersportverbond, dat ook het (I?)CP mag uitgeven. Of ze dat lobbyen ook doen is mij niet duidelijk. Een watersportvereniging kan lid worden van dat verbond. De enige vereniging met zeegaande jachten die lid is, is de Jachtclub Scheveningen.
Oh? Geen zeegaande jachten meer te bekennen onder de vlag van De Koninklijke, De Maas, KWS of De Kaag?

Maar verder, nee, van het Watersportverbond hoef je hier m.i. niets te verwachten. Want dit valt onder "toerzeilen" en dat proberen ze al een paar jaar aan een andere club te slijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.924 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl