Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 09:50 #1215129

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Destijds via Serry onze boot gekocht en in het kadaster laten opnemen. Gevraagd aan de makelaar of dat dan een zeebrief moest worden zei hij alsjeblieft niet!
Dus niet gedaan maar ik weet zijn bezwaren eigenlijk niet.

We hebben de kadaster inschrijving verder nooit nodig gehad maar nu zou er een wijziging op moeten komen vanwege een andere motor.
Kan ik misschien alsnog een zeebrief aanvragen maar zouden er ook bezwaren aan kleven dat hij dat zo stellig zei?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 12:37 #1215186

Vergt een zeebrief niet ook een registratie van de aankoop bij een notaris?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 19:12 #1215367

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
La Mavare schreef :
Dank voor alle reacties ...


maar ik vroeg naar recente ervaringen, niet om meningen.

Ik heb geen recente ervaring. Wel een eerdere ervaring. De Franse douane heeft een map met voorbeelden welke documenten zij mogen accepteren. Dus discussie over een alternatief document is zinloos.

Wij hadden destijds een certificaat van het kadaster. Bij controle voldeed dit niet, ondanks eerdere toezeggingen van het kadaster. Achteraf bleek dat de franse douane gelijk had. Het maakt namelijk verschil of dat je via de binnenwater Frankrijk binnenkomt of via zee.

Het vervelende was, dat je naar Duinkerken word opgebracht en naast het douanekantoor moest afmeren en direct betalen. Met een douane ambtenaar naar een betaal automaat gereden om de boete contant te betalen.

Daarna een kadaster Z registratie genomen en daarnaast de zeebrief aangevraagd.

Let op, als je een B (binnenvaart) registratie neemt kun je geen zeebrief verkrijgen.

De kosten van een kadaster registratie zijn eenmalig en bij verkoop zeker ook van waarde want je kunt hiermee aantonen eigenaar te zijn van het vaartuig. En in geval van diefstal kun je zo je eigendom zonder problemen terug krijgen. Bij het aangaan van een hypotheek is het verplicht.

De procedure voor een kadaster registratie zijn ook wat eenvoudiger geworden.

De controles zullen zeker strenger worden. Mensensmokkel, drugs vervoer etc maakt de controle van de buitengrenzen intensiever wordt. Zorg gewoon dat je over officieele documenten beschikt plus indien mogelijk een BTW verklaring.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 19:40 #1215374

HPV schreef :
Destijds via Serry onze boot gekocht en in het kadaster laten opnemen. Gevraagd aan de makelaar of dat dan een zeebrief moest worden zei hij alsjeblieft niet!
Dus niet gedaan maar ik weet zijn bezwaren eigenlijk niet.

We hebben de kadaster inschrijving verder nooit nodig gehad maar nu zou er een wijziging op moeten komen vanwege een andere motor.
Kan ik misschien alsnog een zeebrief aanvragen maar zouden er ook bezwaren aan kleven dat hij dat zo stellig zei?

Ja het gaat meer moeite kosten omdat je bewijs moet hebben of type keuring moet hebben om aan de zee eisen te voldoen.
Maar je staat al in de kadaster dus je vraag gewoon de extra zee registratie aan.
En als ze vragen waarom ?
Zeg je dat via Zeeland kust zo naar België wilt gaan varen naar Frankrijk.
En dan kom je binnen via de buitenwater en dan ben ik verplicht een zee bewijs te hebben.
En ja de Franse kijken er wel naar als je van zee kust afkomt.
En zeker met de corona en geld te kort zie ik ze dadelijk nog jagen er op ook.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 19:53 #1215380

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
suijkerbuijk schreef :
HPV schreef :
Destijds via Serry onze boot gekocht en in het kadaster laten opnemen. Gevraagd aan de makelaar of dat dan een zeebrief moest worden zei hij alsjeblieft niet!
Dus niet gedaan maar ik weet zijn bezwaren eigenlijk niet.

We hebben de kadaster inschrijving verder nooit nodig gehad maar nu zou er een wijziging op moeten komen vanwege een andere motor.
Kan ik misschien alsnog een zeebrief aanvragen maar zouden er ook bezwaren aan kleven dat hij dat zo stellig zei?

Ja het gaat meer moeite kosten omdat je bewijs moet hebben of type keuring moet hebben om aan de zee eisen te voldoen.
Maar je staat al in de kadaster dus je vraag gewoon de extra zee registratie aan.
En als ze vragen waarom ?
Zeg je dat via Zeeland kust zo naar België wilt gaan varen naar Frankrijk.
En dan kom je binnen via de buitenwater en dan ben ik verplicht een zee bewijs te hebben.
En ja de Franse kijken er wel naar als je van zee kust afkomt.
En zeker met de corona en geld te kort zie ik ze dadelijk nog jagen er op ook.

Zo werkt het volgens mij niet. Een Z registratie is gewoon een andere registratie dan een B registratie. Het brandmerk zal ook aangepast moeten worden. Het heeft bovendien niets met zeewaardigheid van een vaartuig te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 19:58 #1215384

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
brambo schreef :
La Mavare schreef :
Dank voor alle reacties ...


maar ik vroeg naar recente ervaringen, niet om meningen.

Ik heb geen recente ervaring. Wel een eerdere ervaring. De Franse douane heeft een map met voorbeelden welke documenten zij mogen accepteren. Dus discussie over een alternatief document is zinloos.

Wij hadden destijds een certificaat van het kadaster. Bij controle voldeed dit niet, ondanks eerdere toezeggingen van het kadaster. Achteraf bleek dat de franse douane gelijk had. Het maakt namelijk verschil of dat je via de binnenwater Frankrijk binnenkomt of via zee.

Het vervelende was, dat je naar Duinkerken word opgebracht en naast het douanekantoor moest afmeren en direct betalen. Met een douane ambtenaar naar een betaal automaat gereden om de boete contant te betalen.

Daarna een kadaster Z registratie genomen en daarnaast de zeebrief aangevraagd.

Let op, als je een B (binnenvaart) registratie neemt kun je geen zeebrief verkrijgen.

De kosten van een kadaster registratie zijn eenmalig en bij verkoop zeker ook van waarde want je kunt hiermee aantonen eigenaar te zijn van het vaartuig. En in geval van diefstal kun je zo je eigendom zonder problemen terug krijgen. Bij het aangaan van een hypotheek is het verplicht.

De procedure voor een kadaster registratie zijn ook wat eenvoudiger geworden.

De controles zullen zeker strenger worden. Mensensmokkel, drugs vervoer etc maakt de controle van de buitengrenzen intensiever wordt. Zorg gewoon dat je over officieele documenten beschikt plus indien mogelijk een BTW verklaring.

Bram

Komt nog bij dat het IPC document ook nog een beperkte looptijd had en telkens was je hieraan weer kosten kwijt. Was meer een handige inkomsten bron van de ANWB.

Een zeebrief is tegenwoordig blijvend geldig. Voorheen moest je die ook met enige regelmaat vernieuwen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 19:59 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 20:50 #1215397

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
Het probleem is en blijft, dat als ik een boot in het buitenland ophaal, een kadasterregistratie belachelijk duur wordt en dat een ICP een vodje blijft ...


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 21:09 #1215409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29438
Dus blijft het betalen van €150 boete de goedkoopste optie.
Gewoon bedrijfskosten dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 21:14 #1215412

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
La Mavare schreef :
Het probleem is en blijft, dat als ik een boot in het buitenland ophaal, een kadasterregistratie belachelijk duur wordt en dat een ICP een vodje blijft ...



Ja, het is gewoon slecht geregeld. Waarom geen tijdelijk registratie om een boot op te halen of te verplaatsen naar een andere regio.

Wie komt er nog op voor de belangen van de watersport ?. De ANWB met vroeger een actieve watersport afdeling en eigen experts, is opgedoekt inclusief de Waterkampioen.

Dan het Watersport Verbond. Neemt die actie voor de belangen van de watersport documenten ? Weinig van gezien.

In het VK is er de officieele registratie met daarnaast het SSR register voor de overige vaartuigen. Waarom zo iets ook niet in Nederland ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 21:33 #1215418

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1155
La Mavare schreef :
Het probleem is en blijft, dat als ik een boot in het buitenland ophaal, een kadasterregistratie belachelijk duur wordt en dat een ICP een vodje blijft ...



Als de Fransen met een "vodje" tevreden zijn is het probleem toch opgelost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 21:39 #1215420

wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10

Stukken over de zeebrief .
Even zoeken hoe en wat de voorwaarden zijn .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 21:59 #1215422

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
hnrts schreef :
La Mavare schreef :
Het probleem is en blijft, dat als ik een boot in het buitenland ophaal, een kadasterregistratie belachelijk duur wordt en dat een ICP een vodje blijft ...



Als de Fransen met een "vodje" tevreden zijn is het probleem toch opgelost?

Idd, wat is er mis mee? Zij zullen dit zeker accepteren omdat achter de resolutie staan. Spoedaanvraag icp ,en varen maar, toch ?
Als ik het goed heb is de uitspraak van die beamte in strijd met de resolutie die ze zelf ondertekend hebben voor het icp.
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 22:02 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 22:44 #1215427

AndreAzuree schreef :

Hoezo gaat dat niet? Zijn er al gevallen bekend dat een ICP in Italie tot problemen leidt? Mijn broer vaart al jaren rond in Italie, onder NL vlag, zonder kadaster-registratie. Nooit problemen gehad.

Natuurlijk gaat dat. Maar dan niet later teleurgesteld melden dat je toch een boete hebt gehad, dat had je namelijk kunnen weten.
Want het mág niet, en je bent in overtreding.

Als je zonder papieren rondvaart ben je volgens internationale regels (VN verdragen) een zogenaamd “undocumented vessel”. Kan je flauw vinden, maar Is wel zo. Dat betekent dat jouw schip geen nationaliteit heeft.
Wat gebeurt er dan als je territoriale wateren komt? (Van bijvoorbeeld frankrijk, of italie)?
Dan moet je voldoen aan de lokale regelgeving, alsof het een lokaal schip is (Want jouw schip heeft geen vlag, en een vlag zonder papieren is geen vlag)
En dan zegt de buitenlandse ambtenaar: geen registratie = boete, want je moet in frankrijk (of vul maar een ander land in) geregistreerd zijn.

Dit is geen mening maar de feiten.

Daarom heeft Mavarre een boete gehad. Undocumented vessel.
En daarom loop jij straks in Italie en Portugal een risico... Maar misschien is een boete goedkoper dan de kadaster-registratie, en kan je dat risico wel nemen...

Italie heeft recent de regels aangescherpt. Vandaar kan het best dat je broer al jaren zonder problemen rondvaart. En misschien is de pakkans wel heel klein, of controleren ze niet zo goed.

Ik weet van Cruiserforum dat de Portugese kustwacht wel heel goed op de hoogte is van de nederlandse ICP, en daar gericht op controleert (vooral om eigen onderdanen te pakken die met nederlandse ICP probeerde registratie en belasting te ontduiken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 22:53 #1215429

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Om van het hele gezeur af te zijn, en in de hele wereld inclusief Italië, Portugal en Frankrijk te kunnen en mogen varen, op zowel binnenwateren als op zee, is er momenteel maar één oplossing. Je kunt ook als Nederlander en als Belg je boot laten registreren in Polen. Volkomen legaal, levenslang geldig, geen meetbrief nodig als je boot onder de 24 meter is, en nog redelijk betaalbaar ook. Er zijn meerdere bedrijven die dit voor je kunnen regelen, en het kost ongeveer 800 euro (EU burgers 500). Dan mag je officieel de Poolse vlag voeren, en ben je netjes geregistreerd. En er is geen eis dat je ook Pools moet kunnen spreken, dat valt weer mee.


Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 22:55 door plusfast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 23:02 #1215432

Ja, van dat die poolse icp klopt wel. Hadden ze het op cruiserforum ook over...

Dus als je in Portugal ineens allemaal Poolse jachten ziet liggen, dan weet je dat de polen niet ineens massaal aan het zeilen zijn geslagen, maar dat dit gewoon dezelfde belastingontduikers zijn die eerst een nederlandse vlag hadden... :laugh:

Vind €500 trouwens niet goedkoop. Ga dan voor kadaster, wat hoelang denk je dat die portugezen die poolse maas-in-de-wet ICP gaan erkennen?
Laatst bewerkt: 07 okt 2020 23:03 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2020 23:34 #1215435

plusfast schreef :
Om van het hele gezeur af te zijn, en in de hele wereld inclusief Italië, Portugal en Frankrijk te kunnen en mogen varen, op zowel binnenwateren als op zee, is er momenteel maar één oplossing. Je kunt ook als Nederlander en als Belg je boot laten registreren in Polen. Volkomen legaal, levenslang geldig, geen meetbrief nodig als je boot onder de 24 meter is, en nog redelijk betaalbaar ook. Er zijn meerdere bedrijven die dit voor je kunnen regelen, en het kost ongeveer 800 euro (EU burgers 500). Dan mag je officieel de Poolse vlag voeren, en ben je netjes geregistreerd. En er is geen eis dat je ook Pools moet kunnen spreken, dat valt weer mee.


Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien?

Ja dat ik lekker in nederland voor het het zelfde bedrag een kadaster registratie bezit.
dan even een zeebrief aanvragen via de belasting en klaar .
Als het moet kan ik dan zelfs op mijn boot als borg stellen als ik noem maar wat op
Een kapotte motor bezit en geen poen zal hebben , dan kan je makkelijk een lening krijgen als boot in onderpand.

zie bijlage wat de spel regels zijn.
Bijlagen:
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 06:30 #1215460

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :

Hoezo gaat dat niet? Zijn er al gevallen bekend dat een ICP in Italie tot problemen leidt? Mijn broer vaart al jaren rond in Italie, onder NL vlag, zonder kadaster-registratie. Nooit problemen gehad.

Natuurlijk gaat dat. Maar dan niet later teleurgesteld melden dat je toch een boete hebt gehad, dat had je namelijk kunnen weten.
Want het mág niet, en je bent in overtreding.

Als je zonder papieren rondvaart ben je volgens internationale regels (VN verdragen) een zogenaamd “undocumented vessel”. Kan je flauw vinden, maar Is wel zo. Dat betekent dat jouw schip geen nationaliteit heeft.
Wat gebeurt er dan als je territoriale wateren komt? (Van bijvoorbeeld frankrijk, of italie)?
Dan moet je voldoen aan de lokale regelgeving, alsof het een lokaal schip is (Want jouw schip heeft geen vlag, en een vlag zonder papieren is geen vlag)
En dan zegt de buitenlandse ambtenaar: geen registratie = boete, want je moet in frankrijk (of vul maar een ander land in) geregistreerd zijn.

Dit is geen mening maar de feiten.

Daarom heeft Mavarre een boete gehad. Undocumented vessel.
En daarom loop jij straks in Italie en Portugal een risico... Maar misschien is een boete goedkoper dan de kadaster-registratie, en kan je dat risico wel nemen...

Italie heeft recent de regels aangescherpt. Vandaar kan het best dat je broer al jaren zonder problemen rondvaart. En misschien is de pakkans wel heel klein, of controleren ze niet zo goed.

Ik weet van Cruiserforum dat de Portugese kustwacht wel heel goed op de hoogte is van de nederlandse ICP, en daar gericht op controleert (vooral om eigen onderdanen te pakken die met nederlandse ICP probeerde registratie en belasting te ontduiken)

Vind ik niet flauw hoor, dat je een boete krijgt. Het liefst voldoe ik ook gewoon aan de regels. Tegen de tijd dat ik richting Italie ga, ga ik de boel nog eens goed overwegen. Voor Turkije en Griekenland is het geen issue en heb ik alle correcte papieren, incl. ICP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 07:27 #1215479

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Is dit nog steeds onderwerp van gesprek? :ohmy:

Zo moeilijk is het niet lijkt me. Het ICP is een registratie van eigendom, geen nationaliteitsverklaring.
International Certificate for Pleasurecraft (ICP)
Watersportbonden geven een International Certificate for Pleasurecraft (ICP) uit. Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.

Het ICP is trouwens geen Nederlandse vinding, maar gebaseerd op Resolution 13 van de UNECE (de United Nations Economic Commission for Europe) Working Party on Inland Water Transport : www.unece.org/fileadmin/DAM/tr...3-TRANS-SC3-131e.pdf
M.a.w., een internationale afspraak gericht op pleziervaart op de binnenwateren. Leuk als je over Rijn en Donau naar Roemenië wilt of iets dergelijks.

Als je met je jacht naar zee gaat gelden er andere spelregels: www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Edit:
Van de landen die de resolutie hebben onderschreven wordt wel verwacht dat zij het ICP accepteren voor de vaart in de territoriale kustwateren.

Edit 2:
De landen die per oktober 2019 betreffende resolutie 13 hebben onderschreven zijn:
Oostenrijk (met beperkingen)
Kroatië
Tsjechië (met beperkingen)
Frankrijk (met beperkingen)
Duitsland (met beperkingen)
Hongarije (met beperkingen)
Litouwen (met beperkingen)
Luxemburg
Nederland (met beperkingen)
Servië (met beperkingen)
Slowakije (met beperkingen)
Verenigd Koninkrijk (met beperkingen)

Landen die onderschrijven overwegen (maar nog niet hebben gedaan):
België
Moldavië
Roemenië
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 08:42 door JotM. Reden: leesteken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 08:27 #1215501

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Maak gewoon de kosten voor een teboekstelling eventueel in combinatie met een Zeebrief.

Deze kosten heb je slechts eenmalig en je bent van allerlei andere kosten af. Je hebt dan de officiele status als eigenaar en als een nederlands schip.

Het blijft bij het schip en je kunt het eenvoudig voor geringe kosten laten overschrijven op een nieuwe eigenaar bij verkoop. Voor de koper extra zekerheid dat de gegevens kloppen en de verkoper de rechtmatige eigenaar is.

Het is natuurlijk wel een probleem als je boot vanuit het buitenland naar Nederland wilt halen. Op volle zee is dit geen probleem.

Kun je al een aanvraag bij het kadaster indienen als het schip nog onderweg is en dit overleggen bij een controle ?

Als je een buitenlandse auto wilt gaan gebruiken heb je toch ook een kentekenbewijs nodig en moet je er de nodige kosten voor maken en eventueel de nog ontbrekende extra belastingen voor betaLen.

BTW is ook nog een lastige kwestie komend vanuit het buitenland.

Hou er rekening mee dat de controle veel scherper gaat worden op de buitengrenzen. Zeker ook als de Brexit doorgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 08:39 #1215505

Voorlopig hou ik het dus bij ICP dat is ook voor UK en Fr en Scandinavie geaccepteerd.
Maar wanneer frankrijk dit niet meer gaat accepteren en ook UK moeilijk zou gaan doen (en ik naar portugal wil gaan) dan opzoek naar een alternatief...
Wellicht is er tegen die tijd wel een werkend alternatief dat voor de pleziervaart redelijker geprijsd is. ICP Polen voor 500 vind ik ook wat discutabel, ik wil het wel gewoon in NL geregistreerd hebben als ik er serieus geld voor ga betalen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 08:40 #1215506

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
brambo schreef :
... Zeker ook als de Brexit doorgaat.
Brexit is al een half jaar een feit. Daar verandert handelsakkoord of niet niets meer aan. Aan het einde van de transitie-periode is het VK ook praktisch gezien geen onderdeel van de douane-unie meer. Formeel gezien zijn ze al vertrokken.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 08:49 #1215512

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Formeel wel. Maar wat staat straks de buitenlandse bezoeker te wachten als deze een zeiltochtje naar het VK wilt maken.

Welke documenten moet de eigenaar overleggen ?

Tijdelijke in-reis vergunning voor een bepaalde tijd en die weer af laten aftekenen bij het vertrek.

Was voorheen ook zo (boarding pass).

De Q vlag hijsen en wachten op de douane ?

Nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht over de aanhouding in Frankrijk.

Ik had destijds wel een kadaster registratie echter in de categorie B (binnenvaart) met een certificaat van het kadaster. Werd niet geaccepteerd door de franse douane beambten.
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 09:19 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 08:55 #1215513

brambo schreef :
Formeel wel. Maar wat staat straks de buitenlandse bezoeker te wachten als deze een zeiltochtje naar het VK wilt maken.

Welke documenten moet de eigenaar overleggen ?

Tijdelijke in-reis vergunning voor een bepaalde tijd en die weer af laten aftekenen bij het vertrek.

Was voorheen ook zo (boarding pass).

De Q vlag hijsen en wachten op de douane ?

toen ik vroeger met mijn ouders naar Engeland zeilde, deden we dat ook, gele vlaggetje hijsen. Komen er van die correcte Engelse ambtenaren aan boord, die destijds zich vooral druk maakten of er geen honden of katten in het vooronder verstopt waren. "Rabies = Killer" herinner ik me nog op de borden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 09:26 #1215523

brambo schreef :
Maak gewoon de kosten voor een teboekstelling eventueel in combinatie met een Zeebrief.

Deze kosten heb je slechts eenmalig en je bent van allerlei andere kosten af. Je hebt dan de officiele status als eigenaar en als een nederlands schip.

Het blijft bij het schip en je kunt het eenvoudig voor geringe kosten laten overschrijven op een nieuwe eigenaar bij verkoop. Voor de koper extra zekerheid dat de gegevens kloppen en de verkoper de rechtmatige eigenaar is.

Het is natuurlijk wel een probleem als je boot vanuit het buitenland naar Nederland wilt halen. Op volle zee is dit geen probleem.

Kun je al een aanvraag bij het kadaster indienen als het schip nog onderweg is en dit overleggen bij een controle ?

Als je een buitenlandse auto wilt gaan gebruiken heb je toch ook een kentekenbewijs nodig en moet je er de nodige kosten voor maken en eventueel de nog ontbrekende extra belastingen voor betaLen.

BTW is ook nog een lastige kwestie komend vanuit het buitenland.

Hou er rekening mee dat de controle veel scherper gaat worden op de buitengrenzen. Zeker ook als de Brexit doorgaat.


Klopt. Ik overweeg het ook voor m’n oud mickey-mouse bootje.
Hele investering, en een gok.
Voordelen:
-misschien wordt het in de toekomst duurder (die documenten stijgen ieder jaar in prijs.
-als je hem nu aanschaft, is die onbeperkt geldig. (Dat kan in de toekomst bij nieuwe aanvragen door wijziging van regels weleens anders zijn.

Nadelen:
-misschien komt er in de toekomst wel een “goedkoop” alternatief.
-voor mijn scheepje die maar een paar duizend euro waard is een hele investering..


Afwegingen.... keuzes.... valt niet altijd mee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2020 09:35 #1215525

Een ICP met vlag voor schepen onder de 12 meter? daarboven mag je naar het kadaster? 15 meter mag ook van mij, maar dan borg je dat het voor gros van de buitenlandse boten niet interessant is om NL als vlaggenland te kiezen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.564 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl