AndreAzuree schreef :
Hoezo gaat dat niet? Zijn er al gevallen bekend dat een ICP in Italie tot problemen leidt? Mijn broer vaart al jaren rond in Italie, onder NL vlag, zonder kadaster-registratie. Nooit problemen gehad.
Natuurlijk gaat dat. Maar dan niet later teleurgesteld melden dat je toch een boete hebt gehad, dat had je namelijk kunnen weten.
Want het mág niet, en je bent in overtreding.
Als je zonder papieren rondvaart ben je volgens internationale regels (VN verdragen) een zogenaamd “undocumented vessel”. Kan je flauw vinden, maar Is wel zo. Dat betekent dat jouw schip geen nationaliteit heeft.
Wat gebeurt er dan als je territoriale wateren komt? (Van bijvoorbeeld frankrijk, of italie)?
Dan moet je voldoen aan de lokale regelgeving, alsof het een lokaal schip is (Want jouw schip heeft geen vlag, en een vlag zonder papieren is geen vlag)
En dan zegt de buitenlandse ambtenaar: geen registratie = boete, want je moet in frankrijk (of vul maar een ander land in) geregistreerd zijn.
Dit is geen mening maar de feiten.
Daarom heeft Mavarre een boete gehad. Undocumented vessel.
En daarom loop jij straks in Italie en Portugal een risico... Maar misschien is een boete goedkoper dan de kadaster-registratie, en kan je dat risico wel nemen...
Italie heeft recent de regels aangescherpt. Vandaar kan het best dat je broer al jaren zonder problemen rondvaart. En misschien is de pakkans wel heel klein, of controleren ze niet zo goed.
Ik weet van Cruiserforum dat de Portugese kustwacht wel heel goed op de hoogte is van de nederlandse ICP, en daar gericht op controleert (vooral om eigen onderdanen te pakken die met nederlandse ICP probeerde registratie en belasting te ontduiken)