Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 09:38 #855440

Wat ik ook een beetje uit dat rapport lees is dat dit weer eens een nadelig effect is van het privatiseren van overheidstaken en het bezuinigen op het controlerende personeel bij de overheid.
Goh, waar het ik dat al vaker gelezen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 09:52 #855443

Precies en wie is de allergrootste klant van het register ?? Juist de bruinevloot ;) de rest wat ze verzinnen jacht hier en daar keuren is nihil te noemen .

Op gemerkt moet worden dat de oude groene en rode rules geschreven zijn voor dit soort schepen , je schrijft dus iets zodat het gene waar je het voor schrijft daar ook aan voldoet , joh is dat even mooi :)

Anders verteld als ik heden ten dagen een vw kever een botsproef zou moeten laten doen , komt hij er nooit met de huidige ncap normering door , dus schrijf ik een andere ncap norm voor de kever, nou probleem opgelost toch :)

Beetje raar voorbeeld maar het geeft wel een idee over hoe de regels zijn gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 10:19 #855456

Rapport is hard.... de NOS:
De omstandigheden die leidden tot het ongeluk met het schip bij Harlingen zijn volgens de raad niet uitzonderlijk. "Het gebrek aan veiligheidskritische kennis is een sectorbreed probleem." Hoewel de commerciële vaart met historische schepen is gegroeid, concludeert de raad dat dat niet heeft geleid tot de professionalisering die nodig is voor de veiligheid van passagiers.

Ofwel, in gewonemensentaal:

"amateuristische prutsers die allemaal onveilig bezig zijn."
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 10:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 10:37 #855462

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
nee, in gewone mensentaal is het gewoon een naar de kloten gemanaged systeem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 10:58 #855467

Baasklusje schreef :
Rapport is hard.... de NOS:
De omstandigheden die leidden tot het ongeluk met het schip bij Harlingen zijn volgens de raad niet uitzonderlijk. "Het gebrek aan veiligheidskritische kennis is een sectorbreed probleem." Hoewel de commerciële vaart met historische schepen is gegroeid, concludeert de raad dat dat niet heeft geleid tot de professionalisering die nodig is voor de veiligheid van passagiers.

Ofwel, in gewonemensentaal:

"amateuristische prutsers die allemaal onveilig bezig zijn."

Hahahah normaal zoek jij de problemen altijd zo bij de bron ;)

In dit geval is dat de keurende instantie :)

Of trek jij met je auto om eens wat te noemen ook de rdw in twijfel als die zegt misjeu Thomas uw automobiel is goed gekeurd en u kunt weer de weg op voor een jaar .

Als een "expert" zegt je boot is weer gekeurd en goed bevonden , tjaaaa dilemma dus lol


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 11:13 #855473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
1 van de aanleidingen kan zijn dat marktwerking hier ten grondslag ligt.
jaren geleden werd het monopolie van register Holland opgeheven door meer bureau's in aanmerking te laten komen voor erkenning.
Al deze nieuwe keurings instanties hadden niet de kennis die Register Holland in 30 jaar opgedaan had, ooit al ontstaan als bureau Zeilwezen in 1979.

Omdat de schippers kozen voor de meest goedkope oplossing (bureau's) kon register Holland na jaren niet meer de broek omhoog houden en werd als naam met goodwil verkocht aan een commerciele partij.
Vanaf dat moment was alle opgedane kennis voor een groot deel verdampt.
De nieuwe eigenaar bleek niet eens geinteresserd in de klanten, alleen in de naam, ter eigen glorie.

Ook door EU regelgeving werdt het Register Holland ontzettend moeilijk gemaakt, door dat er alleen erkenning nog mogelijk was als je 500 zeeschepen in je klantenbestand had. Er waren maar 60 zeegaande zeilschepen onder zeeklasse, dus was door de EU regels Register Holland gedoemd ten onder te gaan.

Kortom; een gebrekkige handhaving en inspectie kennis ligt/lag niet aan register Holland, maar wel grotendeels aan het systeem en daar zijn de aanbevelingen heel helder over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 11:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 11:18 #855476

WADnWIND schreef :
Omdat de schippers kozen voor de meest goedkope oplossing

Kijk, dat is des poedel's kern.
Niet de keurders (die deugen ook niet) maar de schippers/eigenaars
Als jij met gladde banden iemand doodrijdt ga jij de nor in, niet je APKgarage.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 11:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 11:31 #855488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Omdat de schippers kozen voor de meest goedkope oplossing

Kijk, dat is des poedel's kern.
Niet de keurders (die deugen ook niet) maar de schippers/eigenaars
Als jij met gladde banden iemand doodrijdt ga jij de nor in, niet je APKgarage.

Maar de APK garage dient wel geaudit te worden op het beschikken over de juiste kennis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 11:35 #855492

WADnWIND schreef :
Maar de APK garage dient wel geaudit te worden op het beschikken over de juiste kennis.

Natuurlijk. Maar de eigenaar is de verantwoordelijke. Hij moet zijn spullen in orde hebben en zich niet beroepen op een controleur die het wel goed vond, voor een paar tientjes en een fles Beerenburg.

Ik ben regelmatig stomverbaasd over wat ik zie varen en gebeuren.
kinderen loshollend zonder zwemvest over de dekken, en langs de open railing
liggend en stoeiend in het net onder de kluiverboom
gevaarlijk meehelpend met strijken van grote zeilen
enzovoorts.
Heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van het materiaal (zoals masten) of van de schipper...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 11:50 #855497

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Een eigenaar mag er van uit gaan dat als hij zijn schip door een gecertificeerde instantie laat keuren dat dan goed gebeurt.
Als er drie van die gecertificeerde instanties zijn is het niet meer dan logisch dat de schipper dan de goedkoopste uitzoekt. Het is hetzelfde werk, en de kwaliteit is bewezen goed. Waarom zou je dan een duurder bureau inhuren?

Uit het onderzoek blijkt dat de keuringen beneden peil zijn, maar om dan maar meteen het hele vaargedrag van de bruine vloot daarin te betrekken gaat mij veel te ver. In verhouding met jachten zijn het allemaal zwaar ondertuigde schepen die bovendien allemaal al tientallen, en sommige zelfs 100 jaar varen. Was het allemaal niet degelijk gebouwd dan hadden ze die leeftijd nooit bereikt. Wilden we allemaal zo'n degelijk schip dan waren de stalen Domp's, Wibo's en Friesland's nu goud waard.....

Daarnaast moet je eens kijken naar het aantal KNRM meldingen voor de bruine vloot en het aantal meldingen voor jachtjes...

Mijn algehele indruk is dat de bruine vloot mensen vele malen beter kunnen schipperen dan de meeste "jachtkapiteins", hun schip prima kennen en daarbij genoegen nemen met een matig salaris omdat zij liefde voor hun schip hebben en dat graag in de vaart willen houden. Alleen op het gebied van masten en wellicht wat andere veiligheidsvoorzieningen moet er het een en ander verbeteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 13:21 #855531

Ze hebben het ook nog even in beeld gebracht.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 13:32 #855536

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Beetje overtrokken, dat verhaal. Die oude schepen zijn destijds gebouwd voor andere doeleinden. Nu moet er andere vracht vervoerd worden, die dood kan gaan en dat dan familie gaat claimen. Kwaliteit bewezen goed?
Wanneer die bakken met dezelfde degelijkheid onderhouden waren als ze destijds gebouwd zijn, was het nu een prachtige vloot. Maar als de tering naar de nering gezet wordt, gaat het vaak mis. Daarmee roept men zelf iets af en dat hoeft niemand goed te praten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 13:53 #855541

vanavond nog meer bij 1vandaag op tv.

In het kort komt het er op neer dat er te weinig personeel is bij de overheid om de commerciele keuringsbedrijven te controleren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 13:56 #855542

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
@ proost: Nu moet er andere vracht vervoerd worden, die dood kan gaan en dat dan familie gaat claimen.

Zeldzame vreemde tekst, zou dit stukje er maar even snel tussenuit halen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 14:18 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 14:26 #855546

Kapiteinmomo schreef :
@ proost: Nu moet er andere vracht vervoerd worden, die dood kan gaan en dat dan familie gaat claimen.

Zeldzame vreemde tekst, zou dit stukje er maar even snel tussenuit halen.

Het maakt toch echt verschil of je de stront los vervoert of dat die nog ergens in zit....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 14:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 14:34 #855549

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 827
roozeboos schreef :
vanavond nog meer bij 1vandaag op tv.

In het kort komt het er op neer dat er te weinig personeel is bij de overheid om de commerciele keuringsbedrijven te controleren.

Zoals met veel privatisering bij de overheid is het beleid de "SLAGER KEURT ZIJN EIGEN VLEES".

En dat gaat niet goed!
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 14:36 door Cascade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 14:43 #855551

De slager mag wel zn eigen vlees keuren, maar dan moet de slager ook af en toe gecontroleerd worden.
En daar is dus geen personeel voor wordt beweerd..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 15:07 #855556

Proost schreef :
Beetje overtrokken, dat verhaal. Die oude schepen zijn destijds gebouwd voor andere doeleinden. Nu moet er andere vracht vervoerd worden, die dood kan gaan en dat dan familie gaat claimen. Kwaliteit bewezen goed?
Wanneer die bakken met dezelfde degelijkheid onderhouden waren als ze destijds gebouwd zijn, was het nu een prachtige vloot. Maar als de tering naar de nering gezet wordt, gaat het vaak mis. Daarmee roept men zelf iets af en dat hoeft niemand goed te praten.

Geef eens een voorbeeld van een schip waar dat het geval is ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 15:18 #855561

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voorbeelden?
Houdt je ogen eens open wanneer je bij een aantal van die charters langs loopt. Zie ze dagelijks in meerdere maten. Dat heb je nu eenmaal als je in toeristengebied woont. In Harlingen liggen er genoeg. In Workum regelmatig een flink aantal, zo ook in Stavoren en Makkum. Wat de een beschouwd als "in goede staat"
hoeft een ander gelukkig niet direct tot dezelfde gedachte te brengen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 15:23 #855562

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Baasklusje schreef :
Ik ben regelmatig stomverbaasd over wat ik zie varen en gebeuren.
kinderen loshollend zonder zwemvest over de dekken, en langs de open railing
liggend en stoeiend in het net onder de kluiverboom
gevaarlijk meehelpend met strijken van grote zeilen
enzovoorts.
Heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van het materiaal (zoals masten) of van de schipper...

Je wordt een beetje oude knorrige boze witte man Thomas! :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 15:24 #855563

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Rikken schreef :
Een eigenaar mag er van uit gaan dat als hij zijn schip door een gecertificeerde instantie laat keuren dat dan goed gebeurt.
Als er drie van die gecertificeerde instanties zijn is het niet meer dan logisch dat de schipper dan de goedkoopste uitzoekt. Het is hetzelfde werk, en de kwaliteit is bewezen goed. Waarom zou je dan een duurder bureau inhuren?

Uit het onderzoek blijkt dat de keuringen beneden peil zijn, maar om dan maar meteen het hele vaargedrag van de bruine vloot daarin te betrekken gaat mij veel te ver. In verhouding met jachten zijn het allemaal zwaar ondertuigde schepen die bovendien allemaal al tientallen, en sommige zelfs 100 jaar varen. Was het allemaal niet degelijk gebouwd dan hadden ze die leeftijd nooit bereikt. Wilden we allemaal zo'n degelijk schip dan waren de stalen Domp's, Wibo's en Friesland's nu goud waard.....

Daarnaast moet je eens kijken naar het aantal KNRM meldingen voor de bruine vloot en het aantal meldingen voor jachtjes...

Mijn algehele indruk is dat de bruine vloot mensen vele malen beter kunnen schipperen dan de meeste "jachtkapiteins", hun schip prima kennen en daarbij genoegen nemen met een matig salaris omdat zij liefde voor hun schip hebben en dat graag in de vaart willen houden. Alleen op het gebied van masten en wellicht wat andere veiligheidsvoorzieningen moet er het een en ander verbeteren.

We zijn het eens! ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 15:25 #855564

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
roozeboos schreef :
vanavond nog meer bij 1vandaag op tv.

In het kort komt het er op neer dat er te weinig personeel is bij de overheid om de commerciele keuringsbedrijven te controleren.

Klopt, onze schoorsteen moet ook roken!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 16:43 #855588

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoe dan ook, het is nu een rommeltje schijnt het, tenzij we een aantal gladstrijkers geloven. Maar ja, eigenbelang zal het wel zijn. Van keurmeesters verwacht ik een gedegen opleiding en daar zal het wel iets mis gaan. Een cursus keurmeester, net als bij de gaskeur, zal wel snel afgerond worden na betaling. En dan verwachten dat zo'n iemand er echt verstand van heeft is imho net te ver.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 16:51 #855590

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Ik dobber op t moment aan een steiger bij Medemblik. Dus wat tijd om eea door te lezen.

Mbt het blinde vertrouwen in de keuring: als je je kever uit de garage terug krijgt met een apk tm 2020, krab je je achter je oren. Ook als er een clausule is opgenomen waarin verteld wordt dat meer dan 300 punten niet bekeken zijn, omdat dat in enkele gevallen niet hoeft.

Ik krijg de indruk dat er twee zaken spelen: geen enkele interesse vanuit de ministeries en geen enkele wens vanuit de sector om echt "veilig" te werken. Als ik überhaupt zie hoe er gewerkt wordt, en wat er aan gasten wordt overgelaten, en hoe het veiligheidsbesef er uit ziet, dan schrik ik wel. Zeker als ik dat vergelijk met hoe er met risico's omgegaan moet worden in de industrie, vanuit de machinerichtlijn.

Persoonlijk vind ik dat vaak overigens overtrokken, maar kan er begrip voor opbrengen als ik bedenk dat er mensen mee moeten werken die geen idee hebben welke risico's ze lopen. Zeg maar een Duitse familie op een klipper. Maar dus ook de schipper/eigenaar die blijkbaar niet eens weet hoe lang keuringen geldig zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 juli 2017 18:24 #855611

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
WADnWIND schreef :

We zijn het eens! ;)

Dat is veel vaker zo, gewoon met een beetje nuchterheid op een praktische manier naar de watersport kijken doen we allebei. Alleen als het over jouw vrijwillige bergingsbedrijf gaat verschillen we wat van mening.... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl