Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 09:48 #856971

Joop66 schreef :
Berghout-2 schreef :
Diploma's? Geen enkele. Iedere idioot mag zich mastenmaker noemen. En helaas zijn er ook enkele die dat doen.
Er zijn geen specifieke opleidingen voor. Gelukkig komt het, sinds enige tijd, wel een beetje aan de orde bij o.a. het hout- en meubileringscollege.

Trouwens, ook iedere idioot mag zich botenbouwer of jachtbouwer noemen. Of zeilmaker. Of lasser.
Blijf dus, als je iets aanschaft of laat repareren, alert op kwaliteit.

Dan zal dit zijn wat de OVV bedoelt met "geen kennis aanwezig" en "borging van kennis binnen de sector.
De sector heeft dat in principe wel gedaan door de oprichting van de Enkhuizer Zeevaartschool, daar moet dan ook nog maar een richting mastenmaker bijkomen.
(En hoe zit het met de richting zwaardenmaker, die worden nu ook door iedere goedwillende timmerman in elkaar gezet. ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 09:51 #856972

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
En dat is ook precies de reden dat indertijd de Enkhuizer ZeevaartSchool is opgestart. Vergroten van de kennis in de 'bruine vloot'.
En het overgrote deel van de schippers heeft deze opleiding ook gedaan, maar het is niet verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 10:23 #856986

Je zal maar een hoog opgeleide en met pakken papiertjes meneer steur tegen komen , denk je dat je goed zit kom je nog aardig van een koude kermis thuis , papiertjes zegt wel wat maar is zeker niet heilig ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 10:52 #856994

rooiedirk schreef :
En het overgrote deel van de schippers heeft deze opleiding ook gedaan, maar het is niet verplicht.
Voor de binnenvaart weet ik het niet zeker, misschien is daar het normale grootvaarbewijs ook voldoende.
Voor de zeevaart is de zeilvaart module wel verplicht.
( Het grappige is, alleen op schepen met NL vlag, in het buitenland kent men geen EZS. Dus wat dat betreft is Nederland wel een stuk verder.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 11:01 #856997

Yellow Boat schreef :
Misschien is dat de reden dat er in Duitsland zo wordt afgegeven op de kwaliteit van de Nederlandse historische zeilschepen.
Daar heb je nog echte gildes(Zünfte) en alleen daardoor opgeleide en gediplomeerde leden mogen zich bijv. timmerman ( gezel of meester) of zelfs schoorsteenveer noemen. Ze hebben zelfs hun speciale gildeuniformen die je in Duitsland wel eens op bouwplaatsen ziet.
Misschien hebben ze daar ook een mastenbouwer gilde?
Nou wil ik echt niet teru naar de middeleeuwen maar het is wel een prima methode om kwaliteit aan te kunnen tonen.
Ad

Gildes zijn middeleeuwse instituten, vooral bedoeld om anderen buiten te sluiten. Tegenwoordig heet zoiets een kartel.
Op z'n best waarborgt een gilde de ouderwetse kennis. Maar meestal verwordt het tot een innovatie-remmend bureaucratisch bolwerk. En juist bij gildes heb je een levensgroot risico van slagers die eigen vlees keuren.
Nog maar kort geleden wilde de Hiswa een jachtsector-gilde oprichten, waarbij elk bootjesbedrijf zich verplicht zou moeten aansluiten (lees: inkopen met een pittige contributie). En raad eens: de Hiswa wilde zelf wel de leiding erover nemen. Over kartelvorming en eigenbelang gesproken.

Verder weet ik niet of Duitsers zo afgeven op "onze" vloot. Wat ik wel weet, is dat onze oosterburen ook grote problemen hebben met hun historische vloot. Nu de Duitse overheid te kennen heeft gegeven dat ook hun historische schepen en bemanningen aan regels moeten gaan voldoen, kraaien de scheepseigenaren daar moord en brand.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 12:09 #857010

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
CaptainRob schreef :
rooiedirk schreef :
En het overgrote deel van de schippers heeft deze opleiding ook gedaan, maar het is niet verplicht.
Voor de binnenvaart weet ik het niet zeker, misschien is daar het normale grootvaarbewijs ook voldoende.
Voor de zeevaart is de zeilvaart module wel verplicht.
( Het grappige is, alleen op schepen met NL vlag, in het buitenland kent men geen EZS. Dus wat dat betreft is Nederland wel een stuk verder.)

Binnen
GVB = motor- en zeilschepen
Zeilbewijs = alleen zeilschepen
Zee
EZS: KZV en GZV = alleen zeilschepen (<500gt resp <3000gt), na stage en ervaringsjaren
EZS: aanvulling handelsvaart = motorschepen <3000gt
Kaptein/stuurman met opleiding Hogere Zeevaartschool (dus geen EZS) mag altijd die funktie vervullen op een zeilschip, ook als hij niet kan zeilen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 12:18 #857012

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Berghout-2 schreef :
...
Verder weet ik niet of Duitsers zo afgeven op "onze" vloot. Wat ik wel weet, is dat onze oosterburen ook grote problemen hebben met hun historische vloot. Nu de Duitse overheid te kennen heeft gegeven dat ook hun historische schepen en bemanningen aan regels moeten gaan voldoen, kraaien de scheepseigenaren daar moord en brand.

Voor meer info in Duits: GSHW

PS Voor 'mijn Alex-2' geldt dit alles niet, in 2011 nieuw gebouwd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 13:21 #857028

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 13:53 #857043

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
HPV schreef :
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....
Dit was met name in Duitsland de gebruikelijke manier om onder regelgeving uittekomen. Als je lid wordt van de vereniging mag je een week/weekend meevaren en een aantal introducees meenemen.
Dan zijn het inderdaad geen passagiers en kan je varen als gewoon jacht, dus bijna zonder regelgeving. Maar dat gaat nu dus ook aangepast worden.
In Nederland zijn we destijds begonnen met speciale regelgeving voor de chartervaart om precies deze ongecontroleerde wildgroei te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 14:29 #857056

HPV schreef :
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....

Ja , sinds er eentje is neergestort.nl.wikipedia.org/wiki/Dakotaramp
Mmm, ik zie geloof ik enige gelijkenissen met dit ongeval....... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 14:40 #857062

La Mavare schreef :
Kaptein/stuurman met opleiding Hogere Zeevaartschool (dus geen EZS) mag altijd die funktie vervullen op een zeilschip, ook als hij niet kan zeilen.
Volgens mij klopt dat niet.
www.roodbovengroen.com/website...ia/mediaItem/340.pdf
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 14:44 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 15:01 #857077

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....

Ja , sinds er eentje is neergestort.nl.wikipedia.org/wiki/Dakotaramp
Mmm, ik zie geloof ik enige gelijkenissen met dit ongeval....... :whistle:
Ad

Dat was mij eerlijk gezegd een jaar geleden al duidelijk, zie mijn eerdere reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 15:21 #857096

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12598
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....

Ja , sinds er eentje is neergestort.nl.wikipedia.org/wiki/Dakotaramp
Mmm, ik zie geloof ik enige gelijkenissen met dit ongeval....... :whistle:
Ad
Bij die ramp ben ik in een klap een zooitje collega's kwijtgeraakt.

Wij hadden die dag een dagje uit van de provincie N-H.
De helft van het nautisch personeel kon mee in de Dakota en de andere helft een kreeg bus toer.
Hoewel ik liever had gevlogen, werd ik in de bus geplaatst.
Toen we net bij de Marine waren vertrokken kregen we bericht dat onze collega's waren neergestort in de Waddenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 16:49 #857132

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
CaptainRob schreef :
La Mavare schreef :
Kaptein/stuurman met opleiding Hogere Zeevaartschool (dus geen EZS) mag altijd die funktie vervullen op een zeilschip, ook als hij niet kan zeilen.
Volgens mij klopt dat niet.
www.roodbovengroen.com/website...ia/mediaItem/340.pdf

Volgens mij wel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 18:08 #857163

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
La Mavare schreef :
CaptainRob schreef :
La Mavare schreef :
Kaptein/stuurman met opleiding Hogere Zeevaartschool (dus geen EZS) mag altijd die funktie vervullen op een zeilschip, ook als hij niet kan zeilen.
Volgens mij klopt dat niet.
www.roodbovengroen.com/website...ia/mediaItem/340.pdf

Volgens mij wel.

Ik denk dat Stefan Haak gelijk heeft van rood boven groen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 18:30 #857169

Waarschijnlijk is dat Master all ships een beetje verwarrend, want daarmee mag je niet op all ships varen. :(
Iedere klasse vereist weer extra papiertjes, zoals passagiers schepen, tankers, enz.
Dus ook een extra papiertje voor zeilschepen ( onder NL vlag dan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 18:32 #857170

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Albert 45 schreef :
De helft van het nautisch personeel kon mee in de Dakota en de andere helft een kreeg bus toer.
Hoewel ik liever had gevlogen, werd ik in de bus geplaatst.
Toen we net bij de Marine waren vertrokken kregen we bericht dat onze collega's waren neergestort in de Waddenzee.

Zo zeg wat een mazzel had je daar, 50 % ongeveer
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 21:17 #857239

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
WADnWIND schreef :
La Mavare schreef :
CaptainRob schreef :
La Mavare schreef :
Kaptein/stuurman met opleiding Hogere Zeevaartschool (dus geen EZS) mag altijd die funktie vervullen op een zeilschip, ook als hij niet kan zeilen.
Volgens mij klopt dat niet.
www.roodbovengroen.com/website...ia/mediaItem/340.pdf

Volgens mij wel.

Ik denk dat Stefan Haak gelijk heeft van rood boven groen.

Het schema gaat uit van een 'zeilopleiding', niet van Hogere Zeevaartschool (WVS).
Op de Alex-2 heb ik regelmatig collega's, ook als kapitein of 1e stuurman die (nog) geen idee hebben van zeilen en zeker dus geen zeilmodule in Enkhuizen of waar dan ook hebben gevolgd.
NB bij de zeevaartschool in Hamburg kun je een module 'Traditionsschiffe'volgen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 31 juli 2017 22:05 #857251

Jezus, met Alex2 bedoel je waarschijnlijk de Alexander von Humboldt neem ik aan.
Ik geloof dat ik in mijn post erbij heb gezet dat ik schepen onder NL vlag bedoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 06:34 #857262

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
CaptainRob schreef :
Jezus, met Alex2 bedoel je waarschijnlijk de Alexander von Humboldt neem ik aan.
Ik geloof dat ik in mijn post erbij heb gezet dat ik schepen onder NL vlag bedoel.

Er is geen verschil tussen ons en de buren. Van toepassing zijn de STCW-Manilla-regels, zie LINK
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 06:45 #857264

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
CaptainRob schreef :
Waarschijnlijk is dat Master all ships een beetje verwarrend, want daarmee mag je niet op all ships varen. :(
Iedere klasse vereist weer extra papiertjes, zoals passagiers schepen, tankers, enz.
Dus ook een extra papiertje voor zeilschepen ( onder NL vlag dan).
Is volgens mij iets simpeler. Met master all ships mag je op alle schepen varen. Maar afhankelijk van de lading kan het nodig zijn om een ectra cursus te moeten volgen.
Master sailingships is een beperking van je bevoegdeid, geen toevoeging.
Ik mag varen op een chemikalien tanker, maar zodra er lading inkomt mag ik niet meer.
Voor passagiers schepen zal ik eerst eeen cursus crowd-management moeten volgen. enz..

Het master sailingships is een beperkte bevoegdheid, alleen voor zeilschepen. Het IMO heeft (nog) geen speciale bemannings eisen voor zeilschepen. Waarschijnlijk om dat er (internationaal) gezien weinig mogelijkheden waren voor een speciale opleiding. (De EZS geeft de cursus pas 2 jaar ook in het engels).
Al is het natuurlijk wel handig als je kan zeilen voordat je als kaptein op een tallship stapt. :)
Laatst bewerkt: 01 aug 2017 06:50 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 07:40 #857276

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....

Ja , sinds er eentje is neergestort.nl.wikipedia.org/wiki/Dakotaramp
Mmm, ik zie geloof ik enige gelijkenissen met dit ongeval....... :whistle:
Ad

Nee, dat was al ruim voor die tijd zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 07:43 #857277

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Albert 45 schreef :
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
het vliegen met historische vliegtuigen geeft toch ook wat haken en ogen?

Bij de DDA mag je -voor zover mij bekend- ook alleen meevliegen als je lid bent van de DDA club.
Dan ben je geen betalende passagier denk ik zomaar....

Ja , sinds er eentje is neergestort.nl.wikipedia.org/wiki/Dakotaramp
Mmm, ik zie geloof ik enige gelijkenissen met dit ongeval....... :whistle:
Ad
Bij die ramp ben ik in een klap een zooitje collega's kwijtgeraakt.

Wij hadden die dag een dagje uit van de provincie N-H.
De helft van het nautisch personeel kon mee in de Dakota en de andere helft een kreeg bus toer.
Hoewel ik liever had gevlogen, werd ik in de bus geplaatst.
Toen we net bij de Marine waren vertrokken kregen we bericht dat onze collega's waren neergestort in de Waddenzee.

Als de dag van gisteren...mega trieste zaak.
Klein engeltje op je schouder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 09:17 #857305

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
rooiedirk schreef :
... Al is het natuurlijk wel handig als je kan zeilen voordat je als kaptein op een tallship stapt. :)

Eens met je verhaal en inzake de quote:
Alex-2 vaart met alleen maar vrijwilligers als 'vaste' crew.
Volgens het bemanningsplan moeten 2 officieren kapiteinspatent hebben (master all ships < 3000 gt).
We zijn dus allang blij als voldoende gequalificeerde mensen hun vrije tijd er aan willen besteden.
De zeilkwaliteiten wisselen van deze sterk, van blanco tot zeer ervaren. Kapteins hebben meestal al een aantal reizen gemaakt voor ze kaptein worden, maar de 1e officier is regelmatig een verse motorboter.

Voor de 2e en 3e stuurman heb je nodig: wachtofficier of Sporthochseeschifferschein plus aanvullende cursus "Traditionsschiffe". Zo ben ik ook begonnen: RYA Yachtmaster Offshore CE (met STCW basic safety) plus KZV Enkhuizen. Inmiddels 'bevorderd' tot wachtofficier.
Deze stuurlieden hebben ook sterk wisselende zeilkwaliteiten.

Gelukkig hebben we aan dek altijd een goed opgeleide bootsman, 3 wachtleiders en een aantal matrozen om te zorgen dat de zeilen kundig worden gehesen en gestreken. Wat bij hen wel regelmatig ontbreekt is het inzicht in wat te zetten en hoe te trimmen.

Ergo: als instructeur kan ik me er lekker uitleven ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 01 aug 2017 09:18 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 12:38 #857359

Zucht, ik geef het op.
Jij hebt het over Duitse vlag, geen idee hoe het daar geregeld is, zal wel zo zijn zoals jij het beschrijft.
Ik heb het over Nederlandse vlag waar je dus KZV of GZV moet hebben.
Zo komen we nooit bijelkaar als we het over verschillende vlaggen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl