Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 16:01 #982116

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Oef - hier is fundamenteel iets mis ...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 16:08 #982117

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
CeesS schreef :
Oef - hier is fundamenteel iets mis ...
Dat gaat over het toezicht op de keurings instanties, ofwel wie controleert de controleurs? Dat zou ILT moeten doen, maar dat gaat dus niet goed.
Voor de (vracht)zeevaart heb je zo nu en dan een flagstate controle. Die komen vooral kijken of het klasse bureau z'n werk goed heeft gedaan. Voor de chartervloot heb ik daar nog nooit van gehoord.
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 16:13 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 16:09 #982118

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Een rapport van de OVV mag nadrukkelijk niet gebruikt worden in een strafproces.
Hoewel ik zelf een sterke mening heb over hoe er in bij wrakkers en krotters omgegaan wordt met risico vind ik dat nu de rechter aan het woord is.
Sector breed is het in mijn ogen bar en boos. Maar dat kun je deze individuele schipper pas nadat hij schuldig bevonden is mede aanrekenen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 16:24 #982121

3Noreen schreef :
Sector breed is het in mijn ogen bar en boos. Maar dat kun je deze individuele schipper pas nadat hij schuldig bevonden is mede aanrekenen.

Bar en boos is het zeker, het rapport is erg duidelijk.
Maar dat kan voor een individuele schipper geen excuus zijn.
Die heeft de eindverantwoordelijkheid over zijn spullen, zelfs als er geen keuringen zouden zijn en geen ILT voor het toezicht daarop.
Zeggen dat het nu eenmaal "allemaal krotters, schroters en wrakkers zijn waar wij betalende klanten mee vervoeren" zal bij de rechter geen indruk maken ben ik bang....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 16:47 #982134

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Sector breed is het in mijn ogen bar en boos. Maar dat kun je deze individuele schipper pas nadat hij schuldig bevonden is mede aanrekenen.

Bar en boos is het zeker, het rapport is erg duidelijk.
Maar dat kan voor een individuele schipper geen excuus zijn.
Die heeft de eindverantwoordelijkheid over zijn spullen, zelfs als er geen keuringen zouden zijn en geen ILT voor het toezicht daarop.
Zeggen dat het nu eenmaal "allemaal krotters, schroters en wrakkers zijn waar wij betalende klanten mee vervoeren" zal bij de rechter geen indruk maken ben ik bang....

Mijn vermoeden is dat wij het in basis met elkaar eens zijn. Maar ik heb nog vertrouwen in de rechtspraak zullen we maar zeggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 16:47 #982135

Lis-jolle schreef :
Dood door schuld bij een ongeluk? Konden ze er geen moord met voorbedachte rade van maken.....terwijl de schipper zijn boot nog wel heeft laten onderhouden en keuren, hoe krom kan ons rechtssysteem zijn. Alsof de schipper expres de mast laat rotten! Ongelukken gebeuren nou eenmaal, je kan echt niet alles voorkomen.
Het was een schip van meer dan 100 jaar oud.

Wat nu als je door niet zichtbare roestschade een wiel verliest van je APK goedgekeurde auto, en dat wiel raakt iemand dodelijk? Vervolgens word je veroordeeld wegens dood door schuld, wegens gebrekkig onderhoud. Wat is dan nog de meerwaarde van een keuring?

Een apk is een moment opname, dus zolang als de apk bestaat kun je daar al geen rechten aan ontlenen.

Natuurlijk heeft de schipper het niet met opzet laten gebeuren , maar als schipper eigenaar wel ten allertijde verantwoordelijk.

Net als de bestuurder van de auto, je kunt niet zeggen ga maar naar de keurmeester, die zei vorige week nog alles in orde .

Juridisch vaak wel wrang zoals in dit geval , waar de schipper mag vertrouwen op de know how van keuring en de mastenbouwer.

Maar goed het moet nog wel bewezen worden dat hem ook iets te verwijten valt, feit is wat er gebeurd is , maar is hem dat direct aan te rekenen ? Dat het OM hem dagvaardt en het ten laste legt, wil nog niet zeggen dat het ook tot een veroordeling gaat komen , vermoedelijk wel , maar dan is nog de vraag , waarvoor en wat...........

De tijd zal het leren
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 16:48 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 17:02 #982139

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Duidelijk rapport.

Voorheen was de keuring een zaak van de Scheepvaart inspectie. Het moest echter zo nodig geprivatiseerd worden. Daarvoor zullen er goede richlijnen moeten zijn en controle op de uitvoering ervan.

De vraag is of de expert vrijuit gaat. In de nieuwe wetgeving is deze aansprakelijk voor zijn werk.

Is de keuring allemaal zorgvuldig uitgevoerd ? De rvs plaat op de mast had toch wel vragen op moeten oproepen.

Als de eigenaar zelf niet technisch is en hij besteed dit uit. Dat kan uiteraard. Dan moet hij zich kunnen verlaten op anderen.

Wordt toch nog wel een ingewikkelde kwestie.

Bram
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 17:03 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 17:06 #982143

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
In de wet staat dat een keuring van een mast 2,5 jaar geldig is. In het keuringsrapport staat 6 jaar geldig. Elke Nederlander dient de wet te kennen. De schipper had argwaan moeten hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 17:12 #982145

3Noreen schreef :
In de wet staat dat een keuring van een mast 2,5 jaar geldig is. In het keuringsrapport staat 6 jaar geldig. Elke Nederlander dient de wet te kennen. De schipper had argwaan moeten hebben.

Bron ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 17:16 #982146

Jeroen-pion schreef :
Bron ?

Rapportje lezen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 17:49 #982161

Noballast schreef :
Jeroen-pion schreef :
Bron ?

Rapportje lezen.

In de Duitse variant lees ik :



Duidelijk “ richtlijn “

Vandaar mijn vraag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 18:17 #982167

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
In het Duits heeft het woord 'Richtlinie' een aantal betekenissen. De nuance verschillen zijn afhankelijk van de context. Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewerkt en gewoond, ogenschijnlijk gelijke begrippen in Duits en Nederlands kunnen hemelsbreed verschillen in betekenis. Zie de.m.wikipedia.org/wiki/Richtlinie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 18:29 #982169

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo moet het gedaan worden of zo zou het gedaan kunnen worden. We zijn hier wat duidelijker in.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 18:38 #982174

CeesS schreef :
In het Duits heeft het woord 'Richtlinie' een aantal betekenissen. De nuance verschillen zijn afhankelijk van de context. Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewerkt en gewoond, ogenschijnlijk gelijke begrippen in Duits en Nederlands kunnen hemelsbreed verschillen in betekenis. Zie de.m.wikipedia.org/wiki/Richtlinie

daarin staat ook dat het A niet bindend is en B geen formele wet.

vandaar mijn vraag om de bron? noballast zegt dat ik het rapport maar moet lezen......tja ik lees het nergens , maar kan het gemist hebben

dus in welk wetsartikel staat de keuring-interval van een mast beschreven?

Want er wordt gesuggereerd "de termijn was bij wet 2,5 jaar en niet xxx jaar.......dus er deugt niets van"
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 18:39 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 18:48 #982180

Dat staat letterlijk in het rapport, op wel 15 verschillende plekken.
Ik hecht over het algemeen meer waarde aan het officiele rapport dan een vertaling door wie weet wie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 19:02 #982184

De vertaling komt van de ovv Erik

De Nederlandse link werkt niet , komt Duits te voorschijn

Nogmaals welk wets artikel verwijst daarna ?

Dus volgens art xxx.xx wat zegt masten moeten elke 2,5 jaar bla bla bla
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 19:06 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 19:13 #982186

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
via bladzijde 52 van het rapport is de volgende 'richtlijn' bij wet verplicht in Nederland:

Richtlijn 2006/87/EC, bijlag II:
Artikel 15a.19

Keuring

1. De tuigage wordt om de 2,5 jaar door de commissie van deskundigen gekeurd. De keuring omvat ten minste een inspectie van:

a) de zeilen, inclusief de lijken, schoothoek en reefogen;

b) de toestand van masten en rondhouten;

c) de toestand van het staand en lopend want, inclusief de draadverbindingen;

d) de uitrusting om het zeil snel en veilig te kunnen strijken;

e) de deugdelijke bevestiging van blokken van vallen en dirken;

f) de bevestiging van mastkokers en overig aan de scheepsconstructie aangebrachte bevestigingspunten van staand en lopend want;

g) de voor de zeilvoering aanwezige lieren;

h) de overige ten behoeve van het zeilen aangebrachte voorzieningen zoals zwaarden en de voor de bediening daarvan aanwezige installaties;

i) de voorzieningen die zijn getroffen om schavielen van rondhouten, staand en lopend want en zeilen te voorkomen;

j) de uitrusting als bedoeld in artikel 15a.18.


2. Het onderdeks gelegen deel van doorgestoken houten masten wordt regelmatig, na een door de commissie van deskundigen vastgelegde tussentijd, maar uiterlijk bij ieder vervolgonderzoek overeenkomstig artikel 2.09 onderzocht. Hiertoe wordt de mast getrokken voor inspectie aangeboden.

3. Een door de commissie van deskundigen afgegeven, gedateerd en ondertekend bewijsstuk van de laatste overeenkomstig lid 1 uitgevoerde keuring bevindt zich aan boord.
via https://eur-lex.europa.eu/legal-content/
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 19:14 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 19:22 #982188

Keuring is bij wet verplicht

De keuringsonderdelen zijn volgens de geldende richtlijnen en of normering om een certificaat te verkrijgen.

Dat is ook “handiger” om dat bij aanpassing niet DE wet moet worden aangepast maar de richtlijn wat ook nog eens sneller gaat.

Dat maakt een wezenlijk verschil , dat er gekeurd is onder de richtlijnen en een certificaat is afgegeven door de keurende instantie die de richtlijn overstijgt , is nog al iets wat vraagtekens oproept.

Anders gezegd , elk jaar moet je auto voor de apk en morgen zegt de keurmeester tegen de wet in tot over 10 jaar.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 19:31 #982190

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ja dat zal, maar dan nog móeten :

Artikel 3.2
1 Binnenschepen als bedoeld in artikel 6 van het besluit die worden gebruikt op de zones 2, 3 en 4, voldoen aan de technische voorschriften van bijlage II van richtlijn 2006/87/EG.

En bijlage twee van die ' richtlijn' zijn toch wel degelijk voorschriften:

MINIMALE TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR VAARTUIGEN DIE DE WATERWEGEN VAN DE ZONES 1, 2, 3 EN 4 BEVAREN
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 19:59 #982206

Noballast schreef :
Jeroen-pion schreef :
Bron ?

Rapportje lezen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 sept 2018 04:53 #982250

Noballast schreef :
Noballast schreef :
Jeroen-pion schreef :
Bron ?

Rapportje lezen.


Noballast , Lees even terug wat ik er al over zei ;)

In een rechtszaak maakt dat een verschil van dag en nacht
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 sept 2018 04:58 #982251

Jeroen-pion schreef :

Noballast , Lees even terug wat ik er al over zei ;)

In een rechtszaak maakt dat een verschil van dag en nacht

Begrijp em niet. Trek je het onderzoeksrapport inhoudelijk in twijfel ? Het staat er toch echt en ook nog op diverse andere plekken in dat rapport.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 sept 2018 05:43 #982255

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Uit de LC vanmorgen :

Uit Duits onderzoek bleek twee jaar geleden al dat de voormast van het charterschip voor driekwart was aangetast door houtrot. De 53-jarige schipper uit Stiens wordt dood door schuld verweten, omdat hij nalatig zou zijn geweest met het onderhoud. De rechtszaak dient op vrijdag 16 november.

'De rechtszaak over de dodelijke mastbreuk op de klipper Amicitia kan jurisprudentie opleveren die interessant is voor schippers van de bruine zeilvaart.
Dit zegt Paul van Ommen. Hij is directeur van de BBZ, de branchevereniging van de Nederlandse chartervaart.(....)

'De 53-jarige verdachte zegt dat het goed is dat er een uitspraak komt. ,,Deze ramp is gruwelijk. Het blijft al twee jaar boven mijn hoofd zweven’’, aldus de eigenaar en schipper van de Amicitia, die overigens nog geen dagvaarding heeft ontvangen. Ondanks verzoeken reageerde hij niet eerder publiekelijk op het ongeval. ,,Het is in mijn lijf gaan zitten. Er is veel over te doen geweest. Ik had liever een ander podium, maar als het de rechtbank is dan is dat zo. Ik vind het lastig, maar het is goed dat er nu een uitspraak komt.’’ Advocaat Tjalling van der Goot staat hem bij.'


www.lc.nl/friesland/Mast-Amici...-faalt-22385801.html

www.lc.nl/friesland/Hoe-een-ma...ippers-23204579.html
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 05:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 sept 2018 07:42 #982279

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Noballast schreef :
Begrijp em niet. Trek je het onderzoeksrapport inhoudelijk in twijfel ? Het staat er toch echt en ook nog op diverse andere plekken in dat rapport.

Henny om het te begrijpen is zoeken op Partisan Bias heel verhelderend.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 26 sept 2018 07:47 #982282

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Even voor de goede orde. Een richtlijn van de EU (daarvoor EG) is wel degelijk bindend. Het is geen advies ofzo. De lidstaten zijn verplicht om die richtlijnen om te zetten in nationale regelgeving. Deze richtlijn is omgezet in de binnenvaartwet en bijbehorende lagere regelgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl