Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 12:53 #857362

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
@Rob,
Maar ook onder nederlandse vlag mag je met een master all ships op een zeilschip varen. Een zeilschip valt ook onder 'all'.
Toen indertijd mijn vaarbevoegdheid werd uitgebreid naar master all ships verdween tegelijkertijd de notitie "master sailingvessels <3000GT". Dit omdat allebei met elkaar in tegenspraak zou zijn.
Zoals ik eerder al zei, je zeilbevoegdheid is een beperking en geen aanvulling van je vaarbevoegdheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 14:50 #857414

La Mavare schreef :
rooiedirk schreef :
... Al is het natuurlijk wel handig als je kan zeilen voordat je als kaptein op een tallship stapt. :)

Eens met je verhaal en inzake de quote:
Alex-2 vaart met alleen maar vrijwilligers als 'vaste' crew.
Volgens het bemanningsplan moeten 2 officieren kapiteinspatent hebben (master all ships < 3000 gt).
We zijn dus allang blij als voldoende gequalificeerde mensen hun vrije tijd er aan willen besteden.
De zeilkwaliteiten wisselen van deze sterk, van blanco tot zeer ervaren. Kapteins hebben meestal al een aantal reizen gemaakt voor ze kaptein worden, maar de 1e officier is regelmatig een verse motorboter.

Voor de 2e en 3e stuurman heb je nodig: wachtofficier of Sporthochseeschifferschein plus aanvullende cursus "Traditionsschiffe". Zo ben ik ook begonnen: RYA Yachtmaster Offshore CE (met STCW basic safety) plus KZV Enkhuizen. Inmiddels 'bevorderd' tot wachtofficier.
Deze stuurlieden hebben ook sterk wisselende zeilkwaliteiten.

Gelukkig hebben we aan dek altijd een goed opgeleide bootsman, 3 wachtleiders en een aantal matrozen om te zorgen dat de zeilen kundig worden gehesen en gestreken. Wat bij hen wel regelmatig ontbreekt is het inzicht in wat te zetten en hoe te trimmen.

Ergo: als instructeur kan ik me er lekker uitleven ;)

Dat zeker als maat op de bruinevloot in elk geval ben je niet alleen iets aan het dek, maar ook :

Instructeur
Groeps manager
Onderhouds mannetje
toezicht houder
Conflict oplosser

en nog veeeeeel meer ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 aug 2017 21:19 #857543

rooiedirk schreef :
@Rob,
Maar ook onder nederlandse vlag mag je met een master all ships op een zeilschip varen. Een zeilschip valt ook onder 'all'.
Toen indertijd mijn vaarbevoegdheid werd uitgebreid naar master all ships verdween tegelijkertijd de notitie "master sailingvessels <3000GT". Dit omdat allebei met elkaar in tegenspraak zou zijn.
Zoals ik eerder al zei, je zeilbevoegdheid is een beperking en geen aanvulling van je vaarbevoegdheid.
Dan is er wat veranderd de laatste tijd want bij mij staan nog master all ships en master sailing ships broederlijk onder elkaar op het vbb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 aug 2017 09:19 #857605

@rooiedirk
Ik zou voor de zekerheid toch maar even bij Kiwa navragen over het wegvallen van je zeilvaart bevoegdheid.
Het zou betekenen dat als de Duitse regeling wordt aangehouden, je nog wel als kapitein maar niet meer als stuurman op een zeilschip mag monsteren.
Als ik de juiste persoon van ILenT tegen het lijf loop zal ik eens navragen hoe het nu precies geregeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 aug 2017 11:35 #857644

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
CaptainRob schreef :
@rooiedirk
Ik zou voor de zekerheid toch maar even bij Kiwa navragen over het wegvallen van je zeilvaart bevoegdheid.
Het zou betekenen dat als de Duitse regeling wordt aangehouden, je nog wel als kapitein maar niet meer als stuurman op een zeilschip mag monsteren.
Als ik de juiste persoon van ILenT tegen het lijf loop zal ik eens navragen hoe het nu precies geregeld is.

was DIT niet duidelijk?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 aug 2017 21:20 #857881

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Allemaal zinloos gesteggel.
Dit draadje gaat over binnenvaart. Dus heren semi alfamannetjes voor de zeevaart :laugh: staakt uw wild geraas.

Vandaag bleek dat iemand hier geinfomeerd had:
www.nbkb.nl

Tot de enorm grote verbazing bleek dat ze hier nog niks wisten van het gepubliceerde rapport!

Heel bizar! Zouden de aanbevelingen dan toch erg zinvol zijn? :evil:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 aug 2017 21:44 #857888

WADnWIND schreef :
Allemaal zinloos gesteggel.
Nou, daar kunnen we over twisten. ;) 
rooiedirk schreef :
En dat is ook precies de reden dat indertijd de Enkhuizer ZeevaartSchool is opgestart. Vergroten van de kennis in de 'bruine vloot'.
En het overgrote deel van de schippers heeft deze opleiding ook gedaan, maar het is niet verplicht.

Ik stelde voor om er dus ook maar een module mastenmaker op te starten om dus zo wat te doen met de opmerkingen van de raad:  "geen kennis aanwezig" en "borging van kennis binnen de sector.

Wat ik nu begrijp is de module zeilvaart helemaal niet (meer) verplicht en kan ook een master all ships kapitein worden op een zeilschip zonder enige zeil kennis.
Als dat zo is zit ilenT de sector aardig tegen te werken wat betreft het vergroten en borging van de kennis in de sector.

Daarom kan ik de regeling zoals hij hier is voorgesteld nog steeds niet geloven en wil ik t.z.t. de juiste persoon van ILenT wel even vragen.
Iets van hoor en weder hoor zullen we maar zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 aug 2017 22:03 #857892

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
De EZS is destijds (1978) uitsluitend opgestart om uitsluitend voor de zeegaande chartervaart te voorzien in zeevaartdiplomawet.
Voor de binnenvaart heeft de EZS vrijwel geen enkele betekenis gehad.
Zowel Dirk als ik zijn leerlingen uit de 80er jaren en hebben de oprichters goed gekend of kennen die nog steeds goed.
Ik ben zelf 20 jaar verbonden geweest aan de EZS.

Allerlei praktijk opleidingen liggen buiten het kaderdoel van de school.
De h.h. "experts" benoemen zichzelf en worden geacrediteerd door het NBKB.
Verder denk ik dat in de zeevaart nauwelijks nog houten masten zijn, in de binnevaart nog heel veel.

Het NBKB is grote boosdoener in de certificaten.

Dit hele draadje speelt n.l. Helemaal niet in de zeevaart. Volledig offtopic dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 15 sept 2017 11:22 #873034

Via een ander draadje met linkje kwam ik dit tegen :

De bruine vloot is ontstaan toen liefhebbers in de jaren zeventig hobbymatig oude vrachtzeilschepen in hun oorspronkelijke staat herstelden. Om de kosten van deze dure hobby te dekken, zijn sommige van hun gaan varen met betalende gasten. Deze zogenaamde charterschepen waren er in alle soorten en maten: Klippers, tjalken, aken, eenmasters, tweemasters en zelfs driemasters.

Velen kennen het verhaal van de mastbreuk op het historische zeil schip Amicitia bij harlingen vorig jaar. Bij dat ongeluk kwamen drie Duitse toeristen om het leven, en dat heeft voor flink wat opschudding gezorgd.

Het zorgt voor een nieuwe trend onder de chartersschepen. De historische houten masten worden massaal vervangen door staal. Terwijl de conclusie van een onderzoeksrapport naar aanleiding van de mastbreuk is dat houten masten juist veel aandacht verdienen en dat ze meer specialisten nodig hebben, niet dat de houten masten niet meer mogen.

Het tegenovergestelde zie je helaas nu gebeuren. Houten masten verdwijnen, en daarmee zakt kennis van deze historische schepen ook steeds meer weg. Gelukkig draagt de bietentocht een steentje bij om de historie en daarmee de kennis in leven te houden.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 11:30 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 15 sept 2017 12:44 #873068

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Laatst ergens gelezen dat iemand een aluminium mast had laten bekleden met fineer. Kan het artikel niet meer vinden. Zie wel dat in het verleden ene Dozeman dat ook kon doen. Ook kun je houtnerven schilderen en ook vast wel op een stalen mast. Wel zo veilig op korte termijn als ze overgaan op stalen masten. Op lange termijn zullen die van binnenuit wel weer gaan roesten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 15 sept 2017 13:09 #873077

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Jeroen-pion schreef :
Het tegenovergestelde zie je helaas nu gebeuren. Houten masten verdwijnen, en daarmee zakt kennis van deze historische schepen ook steeds meer weg. Gelukkig draagt de bietentocht een steentje bij om de historie en daarmee de kennis in leven te houden.

Ik heb dat altijd een erg gezocht argument gevonden. Die kennis en historie kun je ook levend houden door een paar schepen via een museum oid te conserveren, daar zijn er geen 500 voor nodig. Volgens dezelfde redenatie zou je dan ook met een zekere regelmaat iemand in een hunebed moeten begraven zodat je ook die kennis en vaardigheden levend houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 15 sept 2017 13:40 #873085

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13704
levend begraven dan..?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 15 sept 2017 13:56 #873087

Knar schreef :
Jeroen-pion schreef :
Het tegenovergestelde zie je helaas nu gebeuren. Houten masten verdwijnen, en daarmee zakt kennis van deze historische schepen ook steeds meer weg. Gelukkig draagt de bietentocht een steentje bij om de historie en daarmee de kennis in leven te houden.

Ik heb dat altijd een erg gezocht argument gevonden. Die kennis en historie kun je ook levend houden door een paar schepen via een museum oid te conserveren, daar zijn er geen 500 voor nodig. Volgens dezelfde redenatie zou je dan ook met een zekere regelmaat iemand in een hunebed moeten begraven zodat je ook die kennis en vaardigheden levend houdt.

Ik begrijp dat ook niet helemaal, en het blijkt dat de charter schippers , in elk geval meer kijken naar de veiligheid van hun tuigage en passagiers.

Goede zaak lijkt me
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 15 sept 2017 16:04 #873112

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Een vergezochte manier om PR te creeren voor de bietenrace.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 10:31 #982018

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 11:57 #982055

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Daar is best veel tijd overheen gegaan. Zou er vanuit Duitsland diplomatieke druk gezet zijn ? Of is het gebruikelijk dat er zoveel tijd overheen gaat. In ieder geval wel goed dat een rechter hier in strafrechtelijke zin naar kijkt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 12:10 #982057

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Baasklusje schreef :
Joop66 schreef :
Wat mij heel erg opvalt is dat de schipper behoorlijk ontzien wordt.

Volgens mij is die nog steeds verdachte van dood door schuld o.i.d.
De onderzoekscommissie zal dat aan de rechter overlaten.

Je hebt gelijk gekregen. Tenminste in die zin dat daar nu een echte uitspraak over komt.

Wat nu met de timmerman die ongedegen uitspraken heeft gedaan, en het broddelwerk leverde wat ten grondslag lag aan dit gebeuren?
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 12:12 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 14:24 #982096

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Joop66 schreef :
Wat nu met de timmerman die ongedegen uitspraken heeft gedaan, en het broddelwerk leverde wat ten grondslag lag aan dit gebeuren?

Dat is heel vaag traject op glad ijs denk ik..
Op het moment dat de timmerman zijn werk afleverde was het waarschijnlijk niet gevaarlijk en sterk genoeg?
De inwerking van tijd en vocht kan mogelijk niet de timmerman aangerekend worden (al vinden wij dat dát juist ook tot het vakmanschap behoort).

Mogelijk dat de opdrachtgever niet meer geld had voor een betere oplossing en de timmerman dat in opdracht gedaan heeft.

Tricky
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:12 #982102

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Dan is er nog de rol van de keurings instantie, die de chartervloot regelmatig keurt.
Bureau Zeilvaart ?

Wat staat er in het laatste inspectierapport inzake de mast ?

Een RVS plaat op die plaats roept toch wel vragen op, waaraan aandacht had moeten worden geschonken.

Op zijn minst navraag bij het bedrijf die de reparatie heeft uitgevoerd.

Eigenaar is mogelijk helemaal niet deskundig maar verlaat zich op derden om reparatie te laten doen.

Waar is het fout gegaan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:20 #982105

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Dood door schuld bij een ongeluk? Konden ze er geen moord met voorbedachte rade van maken.....terwijl de schipper zijn boot nog wel heeft laten onderhouden en keuren, hoe krom kan ons rechtssysteem zijn. Alsof de schipper expres de mast laat rotten! Ongelukken gebeuren nou eenmaal, je kan echt niet alles voorkomen.
Het was een schip van meer dan 100 jaar oud.

Wat nu als je door niet zichtbare roestschade een wiel verliest van je APK goedgekeurde auto, en dat wiel raakt iemand dodelijk? Vervolgens word je veroordeeld wegens dood door schuld, wegens gebrekkig onderhoud. Wat is dan nog de meerwaarde van een keuring?
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 15:21 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:31 #982109

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
OVV rapport is op hun site te bekijken of te downloaden :

www.onderzoeksraad.nl/uploads/...7C93B8C3C442670C92A8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:42 #982110

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat is de meerwaarde van een keuring? Goede vraag. Vaak zet het de aanvrager op het juiste been en dat kan dus verkeerd uitpakken. Is de deskundigheid in het geding op het moment van keuringsacceptatie? Ik denk het niet. Op een later tijdstip wordt duidelijk of de keurmeester z'n werk goed gedaan heeft. Ongeacht het onderwerp wat gekeurd is. Boten, bruggen, auto's, cv's, garage's, noem maar op.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:48 #982112

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Misschien besluit de rechter tot vrijspraak. Het is gewoon goed dat er hier een rechter over oordeelt. Dat geeft voor alle betrokkenen rust. In dit land is iemand gelukkig pas schuldig nadat een rechter daar een uitspraak over gedaan heeft. Laten we dat vooral zou houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 15:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:50 #982113

Lis-jolle schreef :
Alsof de schipper expres de mast laat rotten!

Daar lijkt het wel op, in het rapport. Slechte reparaties opnieuw slecht laten repareren door een ondeskundige timmerman is wel een soort van expres ja. Sjoemelen met de keuringstermijn (6 jaar ipv 2,5) ook.

Een uitstekend rapport dat een schrikbarend beeld schetst van de hele sector, de schepen, het onderhoud, de ondeskundigheid, de falende keurders en een falend toezicht.
Wrakkers en krotters.... ze heten niet voor niets zo.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 sept 2018 15:51 #982114

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Een beetje schipper kent zijn schip en komt echt weleens boven in de mast, priem meenemen en controleren
je kan ook de andere kant opkijken en zón reparatie uitstellen.

Was vandaag in Medemblik waar ik even moesten wachten tot de watersportwinkel open ging, allemaal verrotte gevels daar sommige hangen over en kunnen elk moment naar beneden vallen, bij storm moet je niet in dat straatje lopen.

Dood door schuld zou dus in dit geval kunnen, hoewel deze schipper al behoorlijk is getroffen door dit ongeluk.

Dood door schuld is het einde van je charterbedrijf, en je gaat ook nog de bak in, of een giga geld boete
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 15:52 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl