Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 09:08 #761174

CeesS schreef :
Kwalijk, binnen 4 maanden twee ernstige ongelukken met masten. Op deze manier gooit de chartervaart z'n eigen glazen in.

De chartervaart of Register Holland?
Die staan in het algemeen best als mierenn..kers bekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 09:11 #761175

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Sprak toevallig een redder van de reddingmaatschappij, hij was als eerste aan boord
drama van wat hij heeft gezien, 1 man was op slag dood andere hebben nog even geleefd.

Deze redder was vandaag gewoon aan het werk in de watersportwinkel.
Slachtoffers stonden op het voorschip bij een lier zeer dicht bijelkaar.

Vanuit Harlingen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 09:56 #761188

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
La Mavare schreef :
Op de foto van Koetzt lijkt de Amicitia achteraan, 3e van rechts te varen, met de giek over BB, langs de Pollendam.

Deze bedoel je?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 09:59 #761189

Het is dat het zo droevig nieuws is, anders had ik een filmpje van Graaf Tel hier gepost. De 3e ja... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 10:13 #761197

Aan de foto te zien kwamen er iig flink wat charters tegelijk binnen.
Als altijd natuurlijk, op HW binnenlopen van de eilanden, maar toch.
Bovendien haast: zondagmiddag, de gasten moeten allemaal nog ver naar huis rijden.
De drukte leidde wellicht tot ongelukkige manoeuvres.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 10:15 #761198

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
boarderbas schreef :
Het is dat het zo droevig nieuws is, anders had ik een filmpje van Graaf Tel hier gepost. De 3e ja... :S

Ik had jouw reactie gezien op de post van Waterblok, maar dacht dat dit plaatje e.e.a. duidelijker zou maken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 10:39 #761203

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Hen3 schreef :
boarderbas schreef :
Het is dat het zo droevig nieuws is, anders had ik een filmpje van Graaf Tel hier gepost. De 3e ja... :S

Ik had jouw reactie gezien op de post van Waterblok, maar dacht dat dit plaatje e.e.a. duidelijker zou maken.


Jullie hebben gelijk derde van rechts heb ik als derde rechts gelezen da's die met twee gaffels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 12:01 #761236

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
HPV schreef :
er staat dat de laatste mastinspectie in 2015 is geweest. Mag je toch aannemen dat er geen gebreken zijn geconstateerd en dat maakt een klapgijp / menselijke fout wel aannemelijk.

Trieste zaak, drie man uit 1 familie. Je zult het bericht maar thuis krijgen.

Zie je een eventuele klapgijp dan als menselijke fout of bedoel je "klapgijp óf menselijke fout"?

Want wat kun je doen om een klapgijp te voorkomen? Het overkomt de meest ervaren zeilers. En als je bij een voor de windse koers een haven aanloopt is er natuurlijk een moment dat de giek niet gezekerd is tegen gijpen. Drukte, haast, een onverwachte windshift door een obstakel op de wal... Er zijn vast een paar onvoorziene factoren in het spel geweest. Hoewel haast natuurlijk als vermijdbaar en dus verwijtbaar moet worden beoordeeld.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 12:14 #761238

De maat staat doorgaans aan de lier tijdens het strijken. Maar die was niet onder de slachtoffers, begrijp ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 12:33 #761245

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Baasklusje schreef :
Aan de foto te zien kwamen er iig flink wat charters tegelijk binnen.
Als altijd natuurlijk, op HW binnenlopen van de eilanden, maar toch.
Bovendien haast: zondagmiddag, de gasten moeten allemaal nog ver naar huis rijden.
De drukte leidde wellicht tot ongelukkige manoeuvres.....

Dan is de 'normale procedure' gaffel wat laten zakken, giek in het midden, dat heet een Friesche Zak, en voor een beter zicht nog 'katten'.

Vervolgens kun je het schip alle kanten op motoren zonder problemen en binnen de pieren de boel strijken.

:whistle:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 13:04 #761257

Baasklusje schreef :
Aan de foto te zien kwamen er iig flink wat charters tegelijk binnen.
Als altijd natuurlijk, op HW binnenlopen van de eilanden, maar toch.
Bovendien haast: zondagmiddag, de gasten moeten allemaal nog ver naar huis rijden.
De drukte leidde wellicht tot ongelukkige manoeuvres.....

Foto doet mij denken aan een ervaring van jaren geleden. Kwam ik ook met zo'n "eskader" voor de wind een haven binnen lopen. Er was een een eigenaardig vorm van groepsgedrag. Iedereen kachelde gewoon met vol tuig voor de wind de haven in. Dat werd toen een aardige flipperkast in die haven, gelukkig zonder schade aan personen of boten.

Toen wij het naderhand met alle schippers bespraken was iedereen van mening dat wij de haven op alleen een voorzeil hadden moeten binnen komen.

Maar er was iets in de groep, niet voor elkaar onder willen doen? macho gedrag? waardoor wij gewoon op een niet verantwoorde manier naar binnen knalden.

Helemaal verklaren kan ik het nog steeds niet maar ik kom sindsdien veel rustiger een haven binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 13:15 #761263

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
@keeszeiler: op jouw bootje is de eenvoudigste oplossing om de kraanlijn door te zetten, zodat je giek bijna tegen de mast komt; zonodig de stopper uit de grootschoot halen.

Ik noem dat: 'de zak patat'
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 13:56 #761275

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Een klapgijp hoeft geen menselijke fout als oorzaak hebben maar het zal meestal wel.
Zelfs als de oorzaak bij derden ligt (gedwongen koerswijziging) blijft t een menselijke fout.

Maakt voor het breken van de mast eigenlijk niet uit wat de oorzaak van de veronderstelde klapgijp is geweest.

Enige honderden kilo's rondvliegend hout met staal en zeil, kleine twintig meter vrije val...brrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 14:51 #761286

nos.nl/artikel/2127597-schippe...lijft-verdachte.html

met foto's van de breuk.

Trouwens weer een wake-up call voor ons allen, schippers!
Je bent zomaar aansprakelijk en gearresteerd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 14:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:08 #761292

La Mavare schreef :
@keeszeiler: op jouw bootje is de eenvoudigste oplossing om de kraanlijn door te zetten, zodat je giek bijna tegen de mast komt; zonodig de stopper uit de grootschoot halen.

Ik noem dat: 'de zak patat'

Dank voor het delen van deze tip op ZF. Dit is één van de charmes van een gaffeltuig, dat je er zo mee kan spelen.
Maar laten wij de voordelen van een gaffel maar op een andere plek bespreken.
Anders raken we te veel off-topic van dit ernstige ongeval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:48 #761300

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Eclips schreef :
HPV schreef :
er staat dat de laatste mastinspectie in 2015 is geweest. Mag je toch aannemen dat er geen gebreken zijn geconstateerd en dat maakt een klapgijp / menselijke fout wel aannemelijk.

Trieste zaak, drie man uit 1 familie. Je zult het bericht maar thuis krijgen.

Zie je een eventuele klapgijp dan als menselijke fout of bedoel je "klapgijp óf menselijke fout"?

Want wat kun je doen om een klapgijp te voorkomen? Het overkomt de meest ervaren zeilers. En als je bij een voor de windse koers een haven aanloopt is er natuurlijk een moment dat de giek niet gezekerd is tegen gijpen. Drukte, haast, een onverwachte windshift door een obstakel op de wal... Er zijn vast een paar onvoorziene factoren in het spel geweest. Hoewel haast natuurlijk als vermijdbaar en dus verwijtbaar moet worden beoordeeld.

laat ik het duidelijk stellen:
Hij heeft géén klapgijp gehad met de giek. Zeer waarschijnlijk is tijdens het strijken de gaffel gegijpt. De giek stond hoogst waarschijnlijk in een bulletalie.

Het antwoordt op het voorkomen van onvoorziene gaffel gijp kan een geilijn zijn.

lezen jullie niet of zo?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 15:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:51 #761301

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
@WAdnWind: als de giek nog vast staat en de gaffel naar de andere kant gijpt is het dan zo dat het achterlijk strak komt te staan en zo de druk van de gaffel op de mast nog groter maakt?
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 15:55 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:51 #761302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
partemala schreef :
De maat staat doorgaans aan de lier tijdens het strijken. Maar die was niet onder de slachtoffers, begrijp ik?

Ik weet het niet, maar het zou handhijs kunnen zijn. In dat geval zakt het zeil langzaam en had de gaffel dus alle gelegenheid om te gijpen.Ook staan daarbij meerdere mensen op het voordek.

Met een zeillier laat je het zeil zó snel zakken dat de gaffel geen gelegenheid krijgt om te gijpen, mits het wil zakken voor de wind.
Ook staan er dan geen mensen bij de lier of voordek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:53 #761303

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
HPV schreef :
Een klapgijp hoeft geen menselijke fout als oorzaak hebben maar het zal meestal wel.
Zelfs als de oorzaak bij derden ligt (gedwongen koerswijziging) blijft t een menselijke fout.

Maakt voor het breken van de mast eigenlijk niet uit wat de oorzaak van de veronderstelde klapgijp is geweest.

Enige honderden kilo's rondvliegend hout met staal en zeil, kleine twintig meter vrije val...brrr

Géén klapgijp! hoe komen jullie daar toch steeds bij? Er staat altijd een bulletalie op de giek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:55 #761304

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
La Mavare schreef :
Baasklusje schreef :
Aan de foto te zien kwamen er iig flink wat charters tegelijk binnen.
Als altijd natuurlijk, op HW binnenlopen van de eilanden, maar toch.
Bovendien haast: zondagmiddag, de gasten moeten allemaal nog ver naar huis rijden.
De drukte leidde wellicht tot ongelukkige manoeuvres.....

Dan is de 'normale procedure' gaffel wat laten zakken, giek in het midden, dat heet een Friesche Zak, en voor een beter zicht nog 'katten'.

Vervolgens kun je het schip alle kanten op motoren zonder problemen en binnen de pieren de boel strijken.

Het gedeelte lijk laten zakken van de gaffel kan boven in dus een grote hefboom maken bij een gijp om het achterste want. Bij een sterke stalen gaffel wordt het een soort koevoet, die waarschijnlijk in dit geval de mast er tussen uit gewrikt heeft.

Dat acht ik het meest waar4schijnlijk gebeurd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 15:59 #761306

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
WADnWIND schreef :
...

laat ik het duidelijk stellen:
Hij heeft géén klapgijp gehad met de giek. Zeer waarschijnlijk is tijdens het strijken de gaffel gegijpt. De giek stond hoogst waarschijnlijk in een bulletalie.

Het antwoordt op het voorkomen van onvoorziene gaffel gijp kan een geilijn zijn.

lezen jullie niet of zo?

Als je iets weet, wat wij niet weten ...

Wat je schrijft is helaas niet altijd even logisch, c.q. goed te begrijpen.
Nu suggereer je dat er gestreken is met een bulletalie op de giek: nog nooit gezien of gehoord.
Toch al vele jaren regelmatig op vergelijkbare tuigages gevaren.

En bij een gijpende gaffel (en giek in de bulletalie) verwacht ik eerder een gescheurd grootzeil...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 16:00 #761307

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Toch lijkt het hier dat de mast niet helemaal fris is op de breuk?

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 16:09 #761309

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
WADnWIND schreef :
...
Het gedeelte lijk laten zakken van de gaffel kan boven in dus een grote hefboom maken bij een gijp om het achterste want. Bij een sterke stalen gaffel wordt het een soort koevoet, die waarschijnlijk in dit geval de mast er tussen uit gewrikt heeft.

Dat acht ik het meest waar4schijnlijk gebeurd.

Ik probeer je te begrijpen:
- achterste want: bedoel je de bakstag?
- stalen gaffel? op een houten mast?
- de mast er tussen uit wrikken? waar tussen uit? kun je dat tekenen?

Erratum: bij de Friese Zak moet wel de kraanlijn/dirk doorstaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 16:10 #761310

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
@wadnwind:

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden.
jij zegt steeds dat een klapgijp met de giek onmogelijk is, omdat er een bulletalie staat.

Voor de wind strijken is mij best; met een gaffelzeil kan veel, maar je laat dan toch niet de bulletalie staan tijdens het strijken? Dan ligt al je zeil in het gangboord of naast het schip in het water, toch?
Ik ben niet heel ervaren met grote platbodems, maar ik geloof niet dat ik zoiets zou doen.

Leg 'ns uit..

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 16:11 #761311

Vreselijk ongeluk...

Over die breuk: die vind ik er nogal bros uitzien, denk dat jij daar ook op doelt? Ik zou bij gezond, langdradig hout eerder een gesplinterde (gescheurde) mast verwachten. Wat is dat zwarte trouwens? Een kunststof of metalen mantel om de mast te beschermen op die plek? De foto is niet scherp, maar het lijkt net of (linksboven op de foto) het hout óók verkleurd is. Wat is jullie gedachte daar over?

Uiteraard is dit speculatie. Hopelijk gaat het onderzoek geen jaar duren en kan de rest van de chartervloot er haar voordeel mee doen.

Was me er van bewust dat op zo'n platbodem een klapgijp (met giek) meestal fataal is voor de tuigage; dat van die gaffel wist ik niet. Ze mij op mijn bootje ook weer met beide benen op de grond; in ieder geval bij twijfel gevallen éérder de bulletalie zetten.
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 16:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl