Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 18:32 #761382

Het afpieken (gaffelpiek laten zakken) is nog niet ter sprake geweest. Da's toch de beste manier, in combinatie met dirken en katten, om 'de kracht eraf' te halen in situaties met gijprisico bij harde wind?
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 18:33 door partemala.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 18:34 #761383

@Roozebooz Hoe mensen reageren en ervaren is heel persoonlijk. Uiteraard geldt dit ook voor nabestaanden. Uit eigen ervaring weet ik dat ik heel het internet met forums en al heb uitgeplozen over mogelijke oorzaken van een ongeval waarbij ik een zeer dierbare heb verloren. Daar heb ik veel aan gehad, ook de verschillende meningen en speculaties van de verschillende forummers waarvan de meesten wel weten waar ze over praten.

Dat is hier niet anders.

Ik wens de nabestaanden veel sterkte bij het verlies van hun dierbaren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 18:40 #761384

Precies, juist omdat het persoonlijk is , lijkt het me meer gepast om terughoudend te zijn.
De ene heeft er heel veel aan , de andere juist niet.

Draadje opsplitsen is m.i. gepaster.

Maar goed, ik zal ophouden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 18:45 #761388

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ik heb het over een veronderstelde klapgijp of wat dan ook. zal ooit wel duidelijk worden wat er is gebeurd en dan weten we dat. nu is alles speculatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:03 #761396

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
In het NOS journaal van 20:00 vertoonde men een duidelijke close up van het breukvlak van het afgebroken deel van de mast.
Wat daar te zien was, is ronduit onthutsend. Het breukvlak begint precies op de onderzijde van een plaat, die ongeveer driekwart van de omtrek van de mast bedekt. Langs de onderzijde van die plaat is een groot aantal schroeven of spijkers gebruikt voor de bevestiging ervan aan de mast.
Het vlak waarin de schroeven / spijkers zijn aangebracht, staat loodrecht op de hartlijn van de mast. Niet alleen verzwakt een dergelijke bevestigingsmethode de mast aanzienlijk, zichtbaar is ook een donkere verkleuring op die plaats, een indicatie dat er wateropname langs de schroeven / spijkers in het hout heeft plaatsgevonden.
Volgens de sterkteleer wordt de sterkte van een rondhout met name geleverd door de vezels aan de omtrek. Door de boven beschreven bevestigingsmethode en inwatering heeft de mast daar ter plaatse behoorlijk aan sterkte ingeboet, waardoor de breuk juist daar heeft plaatsgevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:05 #761397

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Dat er een (chinese)gijp is geweest lijkt duidelijk. Maar hoe gebeurd dat als je met WSW wind langs vanaf de pollendam komt?(3e schip v rechts)
Dat is halve/ruime wind langs de pollendam en dan iets oploeven de haven in.
EDIT OK d'r staat al een eb, je moet dus iets bb uit om te corrigeren voor stroom, maar niet zo ver dat er een gijp in zit.

D'r kan een ander schip bovenwinds gezeild hebben, maar vuile wind lijkt me niet krachtig genoeg om dit voorelkaar te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:06 #761399

Rot hout onder de bescherming op de mast bij de gaffel dus. Maar dan moet er nog steeds een reden zijn waarom het juist nu gebeurd is; kennelijk was de boel nog niet zo verzwakt dat de mast brak tijdens het zeilen. Er moet een impact geweest zijn die de finale klap heeft gegeven.
Klapperende gaffel, gijpende gaffel, zoiets.

Overigens wordt de zaak voor de schipper er niet beter op als de mast inderdaad rot was......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 19:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:09 #761401

partemala schreef :
Het afpieken (gaffelpiek laten zakken) is nog niet ter sprake geweest. Da's toch de beste manier, in combinatie met dirken en katten, om 'de kracht eraf' te halen in situaties met gijprisico bij harde wind?

dat is geien, toch? Is wel genoemd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:12 #761402

Knipsel uit het Journaal:
Wat doet dat plankje daar, linksboven op de foto, dus aan SBzijkant van de mast?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 19:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:14 #761403

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe groot is de kans dat de gaffel aan de andere kant naar beneden komt NA een breuk? Anders gezegd, wellicht is het gewoon geknapt en kwam de boel naar beneden. ALS dat zo is, is het dan realistisch dat dan juist de gaffel alsnog overkomt tijdens de val?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:18 #761404

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Ik zie op de website van de Amicitia staan " mastenkeur 2015". Betekent dat dat de masten in 2015 zijn gekeurd? Of is de site oud en had de keuring in 2015 moeten gebeuren? De aantasting die op de foto is te zien kan niet in één seizoen zijn ontstaan. Wie doet die keuringen eigenlijk?
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 19:19 door jerry. Reden: Teipvautjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 19:55 #761425

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
jerry schreef :
Ik zie op de website van de Amicitia staan " mastenkeur 2015". Betekent dat dat de masten in 2015 zijn gekeurd? Of is de site oud en had de keuring in 2015 moeten gebeuren? De aantasting die op de foto is te zien kan niet in één seizoen zijn ontstaan. Wie doet die keuringen eigenlijk?

Het keuren van een mast is volgens mij redelijk subjectief. Er wordt wat her en der geprikt met een priem of schroevendraaier.

Register Holland bestaat niet meer en de binnenvaartschepen worden nu gekeurd door een commercieel bureau en verzekeringen.

verder weet ik daar niet veel meer van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 20:11 #761432

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Die pdf pagina waarin "mastenkeur 2015" staat is op 16 april 2016 geplaatst:
web.archive.org/web/*/http://w...tia%20informatie.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 21:25 #761457

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
WADnWIND schreef :
...

3 man bij de lier weten we niet zeker.
Strijken doet 1 persoon bij de lier, die beide remmen hanteerd. Bij handhijs staan er 4 of meer mensen bij de vallen, bij elke val 1 of 2.

ik denk dat Lamavare wel weet.

Op bv de Helena en De Gallant wordt het grootzeil gehesen en gestreken op de hand. Deze schepen zijn qua grootte goed vergelijkbaar met de Amicitia, ook qua formaat en gewicht van het grootzeil met giek en gaffel.
Het strijken (door 1 man per val, 2 vallen) gaat zo veel gecontroleerder en sneller dan met een lier.
Voor het hijsen heb je dan wel een 3 tot 4 mensen nodig per val.

Anders dan WnW schrijft, nooit strijken met de bulletalie er op.
Koers half tot aan de wind, dirk doorzetten, 2 man strijken en tegelijkertijd haalt de schipper de grootschoot naar binnen.
Als we op de Helena voor de wind in nauw vaarwater (bv op de Nieuwe Maas) voeren, altijd Friese Zak, en dan kun je ook strijken met 2 man aan de vallen. Als dan de gaffel gijpt, moet ie het zeil meesleuren naar de andere kant en omhoog, hetgeen nooit kan leiden tot een zo harde klap dat de boel breekt.

Alle foto's analyserend kun je vaststellen dat de top van de mast naar achteren is afgebroken. En het lijkt er op dat het grootzeil in 2 delen is gescheurd.
Ook als de mast werkelijk rot was aan de achterkant (het donkere gedeelte), dan moet er een klap op de bakstagen of de zijstagen zijn geweest.

Als we de foto van Koezt voor waar nemen, dan kwamen de schepen over bakboord op Harlingen aan.
Na de klap hangt de gaffel over bakboord en de giek over stuurboord.
Op geen van de foto's is een bulletalie te zien.

Ergo: de gaffel-theorie is verre van overtuigend maar denkbaar.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 21:57 #761465

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Een zwarte dag voor de chartervaart, en daarmee ook voor ons.

Laten we duidelijk zijn dat we alleen kunnen speculeren wat er gebeurt is, er wordt hier alleen een boel onzin verklaard.

Wat de foto's ons laten zien zijn de volgende feiten:

De bakstag aan bb is aanwezig, sb niet. De giek ligt aan sb, hij heeft dus over sb gevaren, bij een klapgijp was de sb bakstag ingehaakt geweest, bb had eruit geleden. Klapgijp is onlogische verklaring.

Bulletalie is niet aanwezig, als de gaffel was gegijpt naar bb, dan was de rest er achteraan gegaan.

Als je goed kijkt op de foto lijkt de gaffel voorlangs naar bb te zijn gegaan. Daarbij lijkt mij de verklaring van de hefboomwerking tegen de verstaging aannemelijk. Mede doordat het sb want niet overboord,maar volledig aan boord ligt.

Maar nogmaals, het zijn allemaal speculaties.
Zowel voor de familie als schipper en vrouw is dit het allerergste wat je overkomen kan. De schrik zit er bij ons allen aardig in. Sterkte in deze moeilijke tijden!
Laatst bewerkt: 22 aug 2016 22:11 door Gaia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 22 aug 2016 21:59 #761467

roozeboos schreef :
Precies, juist omdat het persoonlijk is , lijkt het me meer gepast om terughoudend te zijn.
De ene heeft er heel veel aan , de andere juist niet.

Draadje opsplitsen is m.i. gepaster.

Maar goed, ik zal ophouden.

Heb ik geprobeerd met het nieuwe draadje "gijpen met gaffeltuig"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 06:09 #761486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
La Mavare schreef :

Het strijken (door 1 man per val, 2 vallen) gaat zo veel gecontroleerder en sneller dan met een lier.

Dat is afhankelijk van je ervaring en motoriek met een lier. Je kan met een lier ook zeer gecontroleerd strijken. Ook de kwaliteit van de lier speelt een rol.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 06:13 #761488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
La Mavare schreef :
Alle foto's analyserend kun je vaststellen dat de top van de mast naar achteren is afgebroken. En het lijkt er op dat het grootzeil in 2 delen is gescheurd.
Ook als de mast werkelijk rot was aan de achterkant (het donkere gedeelte), dan moet er een klap op de bakstagen of de zijstagen zijn geweest.

Als je de foto bekijkt zie je de blikplaat met alle spijkers, dat is de plek waar eventuele inwatering plaats vind. Daar is m.i. de breuk dan begonnen. Het frisse deel is de voorzijde, hetgeen ook overeenkomt met het feit dat de top op het voordek lag. Die blikplaat zit aan de achterzijde, om de slijtage van de klauw te beperken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 06:19 #761489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
La Mavare schreef :
...
Anders dan WnW schrijft, nooit strijken met de bulletalie er op.
Koers half tot aan de wind, dirk doorzetten, 2 man strijken en tegelijkertijd haalt de schipper de grootschoot naar binnen.

Ik denk dat jij uit gaat van een schootlier? Als je 10 man aan de grootschoot hebt staan, wil je beslist niet dat er uberhaupt een risico is dat het gijpt, over de 10 man heen met de schootbundel. Dus op0 de gijp of binnen de wind moet je voorzieningen treffen dat dat zeker niet kan en mag gebeuren.
Op ruim water hoeft het geen probleem te zijn, maar een haven binnen zeilend of in een smal friesch slootje is dat wel van belang.
Daarbij moet iedereen het doen zoals het veilig is. Ik heb vaak met kromme tenen gestaan bij het aanzien van collega's en ook heel vaak loopt het kennelijk goed af.

kraanlijnen, geien, katten en gijptuigjes (frieschezak) en bulletalies helpen daarbij prima.


Hen3: quote hersteld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 07:17 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 06:29 #761492

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ik beschreef wat praktijkervaringen, zonder schootlier.
Nog nooit méér dan 2 man aan de schoot nodig gehad bij halve tot aan de wind.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 07:49 #761507

WADnWIND schreef :
boarderbas schreef :
WADnWIND schreef :
Toch lijkt het hier dat de mast niet helemaal fris is op de breuk?


Wat ik al schreef wadnwind. Een brosse breuk. Lees je niet of zo?

Een dergelijke korte breuk hoeft niet per definitie slecht hout te zijn, daarop zou ik dat niet willen beoordelen. De foto is te wazig om daar wat over te kunnen zeggen.

Ja, die foto wel ja. Maar andere foto's en de beelden gisteren op het NOS journaal waren voor mij behoorlijk overtuigend...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 08:01 #761514

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Zo'n koperen plaat... ik heb het geprobeerd en schrok toen ik na twee jaar inspecteerde hoe het hout eronder oogde. Het hout was toen al aanzienlijk ingewaterd. Ik doe het nooit meer. Dan maar wat oppervlakkige schade van het schavielen door de klauw op de koop toenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 08:19 #761520

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Ik vrees dat dit nog wel een staartje gaat krijgen. Ik moet onwillekeurig denken aan dat ongeluk met die Dakota van een aantal jaren geleden, toevalligerwijs nog redelijk in de buurt ook. Het gevolg daarvan was dat klanten van dit soort rondvluchten met historisch materieel expliciet geïnformeerd moesten worden dat ze gebruik gingen maken van een vervoermiddel met een verhoogd veiligheidsrisico.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 08:24 #761524

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het ND meldt dat de schipper weer op vrije voeten is gesteld. Het meldt niet of hij nog verdachte blijft.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 08:24 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 23 aug 2016 08:37 #761526

NOS

Schipper Harlingen na verhoor vrij, maar blijft verdachte


Gisteren, 14:11

Dat zal niet overnight veranderd zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 08:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl