Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 18:34 #1001686

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Jeroen-pion schreef :

Jij doet als of het moedwillig is veroorzaakt, stop daar eens mee

Wat lul je nu. Dat schrijf ik nergens. Het is in mijn idee nog veel erger. Er is ondeskundig gehandeld. Er is daardoor ook geen schuld. Maar het is zeer belangrijk dat die deskundigheid wel nu gezocht wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 18:36 #1001687

Jeroen-pion schreef :
Jouw boot is ook niet veilig bewezen, dus dat is lariekoek

Ik vervoer geen passagiers tegen betaling.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 18:38 #1001688

Baasklusje schreef :
@jeroen pion,

as we speak staat er op de A67 een geschaarde vrachtwagen met 67 ton slagroom de boel te blokkeren.
Jij hebt verstand van vrachtwagens.
Kijk een goed naar de vangrail, de omgeploegde berm en de geschaarde truck.
Hoe noem jij zoiets, een ongeluk of een grote stommiteit (de berm inrijden met je telefoon in de hand, bijvoorbeeld)?


Geen idee, wat ik wel weet dat een tanker andersom op de weg te krijgen met nat wegdek, niet heel veel nodig is, een uitwijk stuur reactie is vaak al voldoende, er gaat paar ton klotsen in de tank.

Dat is wat ik er van weet, waar ik wel eens mee heb gereden, en zelfs nog in de polder een slipcursus voor heb gevolgd.

Vermoeidheid kan ook, telefoon kan ook........jij zegt het ik weet het niet.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 18:44 #1001690

Jeroen-pion schreef :
er gaat paar ton klotsen in de tank.

Dus het was nog geen geklopte slagroom, dat staat wel vast. Die klotst niet meer.

Wat ik zie is vele meters vangrail weggereden en een heleboel aarde op de weg. Ziet eruit of hij meer dan een rijbaanbreedte ernaast zat. Dat is in ieder geval niet verstandig.
Ik hou het op een stommiteit, geen 'ongeluk'.

Slagroom was 25 ton (geen 67, dat is het wegnummer).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 dec 2018 18:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 18:49 #1001692

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
er gaat paar ton klotsen in de tank.

Dus het was nog geen geklopte slagroom, dat staat wel vast. Die klotst niet meer.

Wat ik zie is vele meters vangrail weggereden en een heleboel aarde op de weg. Ziet eruit of hij meer dan een rijbaanbreedte ernaast zat. Dat is in ieder geval niet verstandig.
Ik hou het op een stommiteit, geen 'ongeluk'.

Slagroom was 25 ton (geen 67, dat is het wegnummer).

Dat is nu het verschil tussen jou en mij , ik zie een ravage en voor mij onbekende oorzaak.

Jij denkt het al te weten ;-)


Ik nodig je graag een keer een dag uit op de truck , aan het einde van de dag , weet ik zeker dat je het verkeer nog nooit zo ervaren hebt.

Zeg maar een trinclinic op de weg op 2,5 meter hoogte waar je alles heel goed ziet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 18:57 #1001697

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Jeroen-pion schreef :

ik zie een ravage en voor mij onbekende oorzaak.

Dus ? laten we het daarbij ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 19:12 #1001702

3Noreen schreef :
Jeroen-pion schreef :

ik zie een ravage en voor mij onbekende oorzaak.

Dus ? laten we het daarbij ?

Niks dus ? Zal vast een onderzoek komen denk je niet.

In jouw redenatie zal de hele truckers wereld nu ook wel een zooitje zijn .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 20:09 #1001710

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Jeroen-pion schreef :

In jouw redenatie zal de hele truckers wereld nu ook wel een zooitje zijn .

Dat moet uit het onderzoek blijken nietwaar. Maar in het geval waar dit draadje over gaat is gebleken uit onderzoek én uit de uitspraak van de rechter dat het in de chartervaart een zooitje is. Dus niet ik maar twee onafhankelijke en betrouwbare instanties hebben na onderzoek dit oordeel gegeven. Volgens die instanties is er in die bedrijfstak onvoldoende deskundigheid.
Ik vind dat ik daar terecht verontwaardigd over mag zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 20:21 #1001713

3Noreen schreef :
Jeroen-pion schreef :

In jouw redenatie zal de hele truckers wereld nu ook wel een zooitje zijn .

Dat moet uit het onderzoek blijken nietwaar. Maar in het geval waar dit draadje over gaat is gebleken uit onderzoek én uit de uitspraak van de rechter dat het in de chartervaart een zooitje is. Dus niet ik maar twee onafhankelijke en betrouwbare instanties hebben na onderzoek dit oordeel gegeven. Volgens die instanties is er in die bedrijfstak onvoldoende deskundigheid.
Ik vind dat ik daar terecht verontwaardigd over mag zijn.

De rechter heeft dat gezegd ? Dat het een zooitje is , ik raad je aan het vonnis eens goed te lezen, staat online bij de rechtspraak.

Wordt er gewoon even bijverzonnen door je .......

Je gaat aardig ver vriend ;-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 20:51 #1001715

  • PeterR
  • PeterR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Jeroen-pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-pion schreef :

ik zie een ravage en voor mij onbekende oorzaak.

Dus ? laten we het daarbij ?

Niks dus ? Zal vast een onderzoek komen denk je niet.

In jouw redenatie zal de hele truckers wereld nu ook wel een zooitje zijn .

Wat probeer je nu precies voor elkaar te krijgen? Dat men moet geloven dat de bruine vloot, of hoe je het wilt noemen, in zijn algemeenheid professioneel en veilig wordt gerund? Laat me niet lachen. En blijkbaar begrijp je nog steeds het verschil niet tussen een privé schipper en een schipper die tegen betaling mensen vervoerd.

En inderdaad, gezien mijn dagelijkse ervaring op de weg (70.000 km. per jaar) zitten er ook plenty hopeloze vrachtwagenchauffeurs op de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 01 dec 2018 21:17 #1001721

PeterR schreef :
Jeroen-pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-pion schreef :

ik zie een ravage en voor mij onbekende oorzaak.

Dus ? laten we het daarbij ?

Niks dus ? Zal vast een onderzoek komen denk je niet.

In jouw redenatie zal de hele truckers wereld nu ook wel een zooitje zijn .

Wat probeer je nu precies voor elkaar te krijgen? Dat men moet geloven dat de bruine vloot, of hoe je het wilt noemen, in zijn algemeenheid professioneel en veilig wordt gerund? Laat me niet lachen. En blijkbaar begrijp je nog steeds het verschil niet tussen een privé schipper en een schipper die tegen betaling mensen vervoerd.

En inderdaad, gezien mijn dagelijkse ervaring op de weg (70.000 km. per jaar) zitten er ook plenty hopeloze vrachtwagenchauffeurs op de weg.

Nee je hoeft helemaal niks te geloven dat......ik zeg ook niet dat dat zo is.

maar even alles over 1 kam scheren gaat me iets te ver, en dat gebeurt hier nog al.

Ik denk dat ik vrij goed weet wat het verschil is tussen beide schippers, de vraag is alleen of de charterschipper alles mag worden aangerekend, gezien de uitspraak van de rechter blijkt dat dus in elk geval niet.

Maar voor een aantal hier is dat nou niet erg bevredigend kennelijk.

En dat zal best ik kom ze ook vrij regelmatig tegen, meestal met een LT of BG plaatje, ach ja lopen nog iets achter in opleiding, paar jaartjes kunnen ze het net zo goed als de polen ondertussen :)

Een fout(je) maakt iedereen, ik ook gelukkig, ook wel eens in het verkeer. Verschil zit niet in de fout maar wel hoe je er mee omgaat, dat verschilt nog wel eens, met dezelfde fout van iemand ;)

Zaak is wel dat het beter wordt ik weet zeker dat dat in de charter een verder vervolg zal krijgen.
Maar goed hoe wrang ook , hoeveel ongelukken moeten er in elke sector gebeuren, voor die eruit gepikt worden en het veiliger worden.

maar als je al begint met wrakkers krotters etc, dan is het begin van de discussie bij voorbaat al mislukt.
Als dan iemand er ook nog dingen gaat bij verzinnen wat een rechter zou hebben gezegd gaat het toch nergens meer over ?


Fijn weekend
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 04:21 #1001748

WADnWIND schreef :
Ook hier blijkt het volledig ontbreken van adequate kennis en wordt er maar wat geroepen.
- Het betreft een binnenschip, dus "zeewaardig" ? Er zinken jaarlijks heel wat meer vrachtschepen in de binnenvaart dan charterschepen.
Je hebt EZS gedaan toch? Hoeveel weet jij van scheepsbouw, stabiliteit, sterkte van de rompen en ga zo maar door? Dat leer je maar in zeer beperkte mate op een zeevaartschool, net genoeg om te begrijpen hoe het werkt, maar niet voldoende om te kunnen beoordelen of een boot "zeewaardig" is of niet. Waar komt jouw kennis vandaan dat we die wel als adequate moeten beschouwen als het aankomt op "zeewaardigheid"? Voor zover ik weet zijn er weinig tot geen bruine schepen meer die nog zo zijn als ze ooit ontworpen waren, ze hebben allemaal langere masten, meer zeil, en velen zijn zelfs helemaal nooit ontworpen of gebouwd om als zeilboot te fungeren, dat zijn oude vrachtvaarders waar ze een paar masten op gezet hebben. Hoeveel ontwerp en rekenwerk is daar daadwerkelijk in gegaan? Dat adequaat laten doorrekenen door iemand die daar voor geleerd heeft kost zomaar 20 tot 40k. Voor zover ik de bruine vloot ken zijn dat soort bedragen helemaal niet beschikbaar voor het alleen maar laten doorrekenen of iets überhaupt mogelijk is of niet.
- De zeegaande charterschepen voldoen aan de vrijwel de hoogste standaard van dit soort schepen binnen de EU, nog nét geen SOLAS, omdat het fysiek niet past. De rest van de wereld heeft amper eisen. Van de Nederlandse zeegaande charters is nog nooit een dodelijk ongeluk aan boord gebeurd veroorzaakt door materieel of zeilen.
Alle respect, maar jij weet net zo goed als ik dat dit helemaal niet relevant is. Er is misschien een handjevol boten zoals de Oosterschelde en zo die in deze "hoge categorie" vallen en dus echt naar zee mogen, maar dat geldt zeer zeker niet voor de bruine vloot die op het ijsselmeer en de waddenzee varen en de rest van de wereld heeft amper eisen? dan moet ik me al die eisen voor de schepen waar ik aan gewerkt heb allemaal ingebeeld hebben zeker? De schepen van de bruine loot konden niet voldoen aan de reguliere regelgeving voor passagiersschepen, dus hebben ze met de branche afgesproken dat er nieuwe regels opgetekend zouden worden die vervolgens door Register Holland gecontroleerd/gehandhaafd zouden worden. Die regels omvatten welgeteld een paar honderd pagina's met voorschriften. Als je echt aan "hoogste categorie" zou voldoen dan praat je over 20.000 tot 28.000 pagina's met voorschriften en kost het je zo ongeveer 300.000 tot 500.000 euro om een toelatingskeuring te krijgen waarbij een inspecteur controleert of je ook daadwerkelijk aan al die regels voldoet. De jaarlijkse herkeuring is dan ook iets van 10.000 tot 20.000 euro en de vijfjaarlijkse keuring iets van €50.000. Dat zijn bedragen die in de bruine vloot helemaal niet beschikbaar zijn. Wil je dan echt met droge ogen beweren dat het allemaal goed en zeer verantwoord gebeurt en dat de schippers/eigenaren op hun blauwe ogen vertrouwd kunnen worden? Tuurlijk, de risico's zijn relatief klein, er wordt niet met zwaar weer gevaren, een haven is nooit meer dan 15 mijl weg en ze varen wellicht iets van 20 mijl per dag en dat slechts 5 maanden per jaar. Dus het aantal vaaruren is eigenlijk maar klein waardoor het risico ook beperkt is.

Ik vind het helemaal goed dat deze schipper niet verantwoordelijk gesteld word, het is een mentaliteit in de gehele branch die de oorzaak is van het ongeval, niet de nalatigheid van deze ene schipper. het is voor zover ik weet de enige scheepvaart tak in de moderne wereld die niet aan de geldende regels kunnen voldoen en dat er daarvoor dus maar "even" andere regels opgesteld worden. Dat feit alleen al vind ik dubieus, dat er dan ook nog eens 90% minder eisen zijn dan voor andere zeilende passagiersschepen zet me nog meer aan het denken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 04:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 05:26 #1001750

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Jeroen-pion schreef :
Baasklusje schreef :
@jeroen pion,

as we speak staat er op de A67 een geschaarde vrachtwagen met 67 ton slagroom de boel te blokkeren.
Jij hebt verstand van vrachtwagens.
Kijk een goed naar de vangrail, de omgeploegde berm en de geschaarde truck.
Hoe noem jij zoiets, een ongeluk of een grote stommiteit (de berm inrijden met je telefoon in de hand, bijvoorbeeld)?


Geen idee, wat ik wel weet dat een tanker andersom op de weg te krijgen met nat wegdek, niet heel veel nodig is, een uitwijk stuur reactie is vaak al voldoende, er gaat paar ton klotsen in de tank.

Dat is wat ik er van weet, waar ik wel eens mee heb gereden, en zelfs nog in de polder een slipcursus voor heb gevolgd.

Vermoeidheid kan ook, telefoon kan ook........jij zegt het ik weet het niet.

Nah.... We hebben hier te maken met een ordinaire klapgijp, waarschijnlijk veroorzaakt door de vuile wind van een auto die op de oprit reed. Als ie zijn preventers had gezet was er niets aan de hand geweest. Gevalletje nalatigheid. :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 07:21 #1001754

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Baasklusje schreef :
@jeroen pion,

as we speak staat er op de A67 een geschaarde vrachtwagen met 67 ton slagroom de boel te blokkeren.
Jij hebt verstand van vrachtwagens.
Kijk een goed naar de vangrail, de omgeploegde berm en de geschaarde truck.
Hoe noem jij zoiets, een ongeluk of een grote stommiteit (de berm inrijden met je telefoon in de hand, bijvoorbeeld)?

67 ton? Dan is er bij het laden iig al iets mis gegaan.
Wel knap, daar 67 ton in krijgen. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 08:06 #1001757

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Iemand van jullie ooit al eens een klapband op een truck gehad? Of een luchtbalg geknapt in een bocht? En gevoeld hoe dat dan aan je auto trekt? Aan de reacties te lezen niet. Oordeel niet te snel. Soms zijn dingen ook met regelmatige controles niet te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 08:11 #1001758

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Als werf-onderknuppel kom je dat gedoe met Europeesche richtlijnen ook niet tegen.

Net als CE markering op producten verkocht en/of gemaakt in de EU, de eisen die daarbij horen, machinerichtlijn, laagspanningsrichtlijn, etc, neem van mij aan: die zijn verplicht.

De volgorde:

EU richtlijn, leidt tot wetgeving, leidt tot normen.

Een richtlijn is dus meer verplicht nog dan een norm. In de meeste aspecten is het ook ruimer opgesteld dan een norm.

Een EU richtlijn is ook niet te verwarren met een NPR (Nederlandse Praktijk Richtlijn) dat is wel iets waarvan afgeweken mag worden, als je een verhaal hebt. Net als een norm trouwens, al moet je dan wel meer "verhaal" hebben.

Zo ongeveer.

Normen zijn niet verplicht.
(EU verordening 1025/2012, artikel 2, eerste lid. "‘standard’ means a technical specification, adopted by a recognised standardisation body, for repeated or continuous application, with which compliance is not compulsory, ...")

Zie ook het kabinetsstandpunt "kenbaarheid van normen en normalisatie". Normen leveren "bewijsvermoeden", zodat met het voldoen aan de normen mag worden verwacht dat is voldaan aan de wettelijke voorschriften van waaruit naar de norm wordt gerefereerd.
(In praktijk betekent dit vaak dat men niet om het gebruik van normen heen komt, ook al zijn ze niet verplicht)

Voor de echt geïnteresseerde lezer is er ook nog het arrest van de Hoge Raad in de "Knooble" zaak. Maar zeker voor het lezen van het pleidooi van de Advocaat-Generaal moet je wel even de tijd nemen. (Zit m.i. een beetje juridische spagaat in ingebakken)

Een NPR is iets anders. Dat is (per definitie - huishoudelijk reglement NEN) een normalisatieproduct gericht op het ondersteunen van het gebruik van een norm. Een NPR valt onder het volgende lid in de EU normalisatie verordening, "‘European standardisation deliverable’ means any other technical specification than a European standard, adopted by a European standardisation organisation for repeated or continuous application and with which compliance is not compulsory;".

Een EU-richtlijn richt zich alleen tot de Lidstaten, niet tot de individuele burger of onderneming. De inhoud van EU-richtlijnen is voor die individuen daarom ook pas verplicht ná implementatie ervan in nationale wet- en regelgeving van de Lidstaten. Zo zijn de regels in de Europese richtlijn voor pleziervaartuigen in Nederland voor burgers en bedrijven verplicht krachtens de Wet pleziervaartuigen en de Machinerichtlijn krachtens het Warenwetbesluit machines.
Voor een EU-verordening ligt dat anders. Een Europese verordening heeft "directe werking" voor individuen. De hierboven aangehaalde verordening mbt normalisatie hoeft niet eerst middels nationale regelgeving geïmplementeerd te worden, maar is direct voor individuen van kracht.

Edit:
Bovenstaande gaat natuurlijk over publiekrechtelijke verplichtingen. Daarnaast zijn normen binnen de context van een contract privaatrechtelijk verplicht voor zover dat in het contract is overeengekomen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 08:27 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 08:54 #1001766

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Het is een beetje een cross-post die samenhangt met het draadje over de uitwerking van CE-markering in Nederland en België, maar misschien dat het verschil tussen een EU-richtlijn en een EU-verordening (wel of niet implementatie in nationale regelgeving nodig voor werking) die ik in m'n voorgaande bericht beschrijf duidelijk maakt hoe het kan dat Europese regelgeving in de vorm van een Europese richtlijn (zoals de richtlijn pleziervaartuigen) niet in iedere Lidstaat dezelfde uitwerking heeft.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 10:23 #1001778

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Baasklusje schreef :
Solo schreef :

Voor het al dan niet aanwezig zijn van schuld maakt het dus niets uit of die mast naar beneden valt en verder geen gewonden of schade veroorzaakt, of dat de mast bij de val 5 mensen doodt.


Heeft de Officier dan een foute tenlastelegging gedaan, met 'dood door schuld'?
We kunnen iig vaststellen dat de rechtbank (verwijtbare) schuld aan de dood van de opstappers niet bewezen acht.
En de redenatie die ik uit de nieuwsberichten afleid is daarbij "het afbreken van de mast had niet worden voorkomen als verdachte zich volgens het boekje had gedragen". Hele ongelukkige - zelfs dramatische - pech, die naar het oordeel van de rechtbank geen overtreding van het strafrecht betreft.

Blijft de vraag nog over of de eigenaar van het schip wel civielrechtelijk aansprakelijk is voor de door de getroffen familie geleden materiële en immateriële schade. Maar dat is een andere vraag.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 10:50 #1001781

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De overwegingen van de rechtbank ten aanzien van schuld en verwijtbaarheid sluiten m.i. naadloos aan op wat Solo daarover schreef.
Schuld als delictsbestanddeel

Aan verdachte is ten laste gelegd dat het aan zijn schuld te wijten is dat [slachtoffer 2] , [slachtoffer 1] en [slachtoffer 3] , ten gevolge van het breken van de voorste mast van zijn schip de Amicitia , zijn overleden.

Het is vaste rechtspraak dat onder schuld als delictsbestanddeel een min of meer grove of aanmerkelijke schuld wordt verstaan. De dader moest anders handelen (verwijtbaarheid) en kon ook anders handelen (vermijdbaarheid). Of sprake is van dergelijke schuld in de zin van artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht wordt bepaald door de manier waarop die schuld in de tenlastelegging nader is geconcretiseerd, en is voorts afhankelijk van het geheel van de gedragingen van de verdachte, de aard en de ernst daarvan en de overige omstandigheden van het geval. Daartoe behoort ook de eventuele bijzondere hoedanigheid van degene aan wie het schuldverwijt wordt gemaakt. De zogenoemde ‘Garantenstellung’ houdt in dat op bepaalde personen in een specifieke hoedanigheid een grotere mate van verantwoordelijkheid rust, waarbij het handelen in het specifieke geval bijvoorbeeld wordt afgezet tegen dat van een redelijk handelend en redelijk bekwaam beroepsgenoot. Als iemand functioneel handelt met een bepaalde verantwoordelijkheid, worden de maatstaven van (on)voorzichtig gedrag mede daardoor bepaald.

Uit de ernst van de gevolgen van de gedragingen kan niet reeds worden afgeleid dat sprake is van schuld in vorenbedoelde zin. Wel kan het zo zijn dat in situaties met mogelijkerwijs ernstige gevolgen een hogere graad van zorgvuldigheid verlangd wordt dan bij min of meer onschuldige gedragingen en situaties.

Voorts geldt dat dient komen vast te staan dat tussen de gemaakte fout en de dood voldoende oorzakelijk verband (causaliteit) bestaat, terwijl tot slot voor culpoze strafbaarheid de voorzienbaarheid nog als een voorwaarde geldt.

De rechtbank benadrukt dat niet reeds elke onbedachtzaamheid, onvoorzichtigheid of nalatigheid -ook niet indien deze rampzalige gevolgen heeft gehad- leidt tot strafrechtelijke aansprakelijkheid. Daarvan kan slechts sprake zijn, indien de "ondergrens" van de aanmerkelijke onachtzaamheid en/of onvoorzichtigheid door het handelen of nalaten is overschreden. Er zijn vele dramatische gebeurtenissen (zoals verkeersongevallen met dodelijke afloop) waarin het handelen van de veroorzaker onbestraft blijft omdat niet vastgesteld kan worden dat hij in voldoende mate verwijtbaar heeft gehandeld, hoe moeilijk dat in het bijzonder voor slachtoffers of hun nabestaanden ook te verteren is. De rechtbank verwijst in dit kader naar een arrest van het Gerechtshof Den Haag van 1 maart 2013 (ECLI:NL:GHDHA: 2013:BZ2763).

Tegen deze achtergrond overweegt de rechtbank ten aanzien van de schuldvraag in deze zaak het volgende.

Verdachte was eigenaar en schipper van de Amicitia . In die hoedanigheden was hij verantwoordelijk voor de veiligheid van de bemanning en gasten op het schip. Op hem rustte in dat kader ook de plicht er voor te zorgen dat het schip in voldoende staat van onderhoud verkeerde. De in het licht van de tenlastelegging van belang zijnde voorschriften zijn artikel 11 Binnenvaartwet, inhoudende de verplichting van de eigenaar tot het melden van belangrijke schade, herstel en wijzigingen, alsmede artikel 15a.06 Bijlage II Richtlijn 2006/87/EG inhoudende dat alle rondhouten (waaronder de masten) van goede kwaliteit moeten zijn.

Uit het deskundigenrapport van TNO blijkt dat de mastbreuk het gevolg is geweest van aantasting van het hout achter de gaffelplaat. Door inwatering via een langsscheur (ook wel genoemd windscheur) kon water achter de metalen plaat in het hout dringen. Door de aanwezigheid van de metalen plaat kon het hout niet aan de lucht drogen waardoor op die plek een nagenoeg permanent hoog vochtgehalte is ontstaan. Over een periode van twee jaar heeft dit geleid tot ernstige aantasting van het hout achter de plaat en als gevolg daarvan is het hout achter de plaat ernstig verzwakt. Uiteindelijk heeft dit geleid tot de breuk van de mast en het overlijden van [slachtoffer 2] , [slachtoffer 1] en [slachtoffer 3] .

Vastgesteld moet worden verdachte niet heeft voldaan aan de verplichting die op hem als eigenaar van het schip rustte om er voor te zorgen dat het schip in voldoende staat van onderhoud verkeerde om veilig te kunnen worden gebruikt. De rechtbank is echter van oordeel dat deze vaststelling op zichzelf onvoldoende is om te kunnen concluderen dat sprake is van strafrechtelijke schuld in de zin van artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 10:52 #1001782

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De laatste alinea in de overwegingen van de rechtbank lijken mij wel grond voor een civielrechtelijke schadeclaim.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 10:53 door JotM. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 10:57 #1001783

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Bijzonder weer.....

Jullie vliegen elkaar in de haren terwijl er vrijdag al in het nieuws was dat er
vrijspraak voor de schipper is.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 11:04 #1001784

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Vinni schreef :
Bijzonder weer.....

Jullie vliegen elkaar in de haren terwijl er vrijdag al in het nieuws was dat er
vrijspraak voor de schipper is.

Vinni

En dus, zand er over ? Of willen we er lessen uit leren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 11:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 11:04 #1001785

Mocht de Spaanse inquisitie weer de kop op steken dan is het goed om te zien dat ze hier op ZF moeiteloos kunnen rekruteren. De kijk-mij-eens-stoer-op- het-internet-zijn amateur rechters en beulen hebben hun bijltjes al geslepen. Wat een farce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 11:06 #1001787

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Rob10 schreef :
Mocht de Spaanse inquisitie weer de kop op steken dan is het goed om te zien dat ze hier op ZF moeiteloos kunnen rekruteren. De kijk-mij-eens-stoer-op- het-internet-zijn amateur rechters en beulen hebben hun bijltjes al geslepen. Wat een farce.

We willen graag weten hoe een dergelijk ongeluk in de toekomst te voorkomen is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 02 dec 2018 11:07 #1001789

3Noreen schreef :
Rob10 schreef :
Mocht de Spaanse inquisitie weer de kop op steken dan is het goed om te zien dat ze hier op ZF moeiteloos kunnen rekruteren. De kijk-mij-eens-stoer-op- het-internet-zijn amateur rechters en beulen hebben hun bijltjes al geslepen. Wat een farce.

We willen graag weten hoe een dergelijk ongeluk in de toekomst te voorkomen is.

We? Je bedoelt jij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl