Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 17:38 #1002229

Jeroen-pion schreef :
Allemaal leuk en aardig theorie gepraat , goed bootje voor elkaar, dan krijg je een kaptein van de costa Concordia

Zegt mij allemaal niet zoveel Erik , 100 pagina’s 100.0000 pagina’s , vrij relatief allemaal
Het blijkt wel dat het je allemaal niet zoveel zegt. Voorschriften worden over verloop van tijd uitgebreid, dat gebeurt nadat er een keer iets goed fout gegaan is en dan willen ze dat soort blunders in de toekomst voorkomen. De eisen worden niet gecompliceerder op geschreven, maar het zijn er gewoon een boel meer. Hoe minder pagina's met regelgeving er zijn, hoe meer je aan de verantwoordelijkheid (en fantasie) van de schipper/eigenaar/exploitant over laat. Soms gaat dat goed en doet deze persoon het juiste, er zin er net zoveel of zelfs nog meer die dan de kantjes eraf lopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 19:25 #1002266

Erikdejong schreef :
Jeroen-pion schreef :
Allemaal leuk en aardig theorie gepraat , goed bootje voor elkaar, dan krijg je een kaptein van de costa Concordia

Zegt mij allemaal niet zoveel Erik , 100 pagina’s 100.0000 pagina’s , vrij relatief allemaal
Het blijkt wel dat het je allemaal niet zoveel zegt. Voorschriften worden over verloop van tijd uitgebreid, dat gebeurt nadat er een keer iets goed fout gegaan is en dan willen ze dat soort blunders in de toekomst voorkomen. De eisen worden niet gecompliceerder op geschreven, maar het zijn er gewoon een boel meer. Hoe minder pagina's met regelgeving er zijn, hoe meer je aan de verantwoordelijkheid (en fantasie) van de schipper/eigenaar/exploitant over laat. Soms gaat dat goed en doet deze persoon het juiste, er zin er net zoveel of zelfs nog meer die dan de kantjes eraf lopen.

Dat zeg ik niet ;-) lees vooral even boven het stukje van de pagina’s

Zelfs jouw bootje met een amateur erop borrelt af met een beetje pech, jammer van de loyds keuring ;-)

En jij kan nooit alle senarios bedenken omschrijven etc

Maar met een houten mast varen we niet toevallig vandaag en in in NL geen zeldzaamheid, dat had beter gekund!!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 19:43 #1002277

Ik denk dat het nog niet helemaal tot je doordringt. Als de Costa Concordia niet aan die 50.000 pagina's met eisen zou hebben voldaan, dan had die idioot van een kapitein heel wat meer doden op zijn geweten gehad.

Tuurlijk kan iedere boot zinken, omvallen, vollopen, affikken en weet ik veel wat, maar je kunt wel de kansen verkleinen en zeer zeker de gevolgen verkleinen.

Al die pagina's met eisen hebben trouwens ook betrekking op de kwalificaties van het personeel aan boord. Hoe Schetinno er onderuit gekomen is blijft voor mij nog steeds een raadsel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 19:53 #1002278

Dat hadden ze dus nog niet ip papier , nu denk ik inmiddels wel
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 19:54 #1002279

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Onder welke klasse vaar je dan nu? C.q. wie voert op jouw "sailing vessel in commercial use" de voorgeschreven periodieke inspecties uit?
MCA. Het enige keuringsinstituut ter wereld voor commercieel gebruikte zeiljachten met 12 passagiers of minder.
:huh:
Wat is er mis met Register Holland en de Voorschriften voor Commercial Cruising Vessels, in het bijzonder Annex III "Eisen voor schepen met lengte (L) van 12 - 17.50 m"?

(Waarom zou wat goed genoeg is voor zeegaande platbodems niet goed zijn voor een overmaatse stalen Kolibri?) :whistle:

RHC staat ook, in tegenstelling tot MCA, in het overzicht erkende klassenbureaus van ILenT. Lijkt me handig als je onder Nederlandse vlag vaart.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 20:02 #1002286

Slechts 0.5% van alle commerciële schepen die onder Nederlandse vlag varen hebben een Nederlandse vorm van Keuring.
Waarom zou het handiger zijn om een Nederlandse klasse te hebben voor een Nederlandse boot? Daar is echt geen voordeel in.
Die "overmaatse zeegaande platbodems" varen met meer dan 12 passagiers, dat is een heel andere categorie van classificatie en het meeste daarvan is niet van toepassing op mijn "kolibri".
Last but not least, ik charter de boot in Amerika, Canada en Groenland. Daar erkennen ze "Register Holland" niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 20:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 20:10 #1002294

Dr is bij ilnt en Rh sinds dit jaar wel wat veranderd........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 21:27 #1002317

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Slechts 0.5% van alle commerciële schepen die onder Nederlandse vlag varen hebben een Nederlandse vorm van Keuring.
Waarom zou het handiger zijn om een Nederlandse klasse te hebben voor een Nederlandse boot? Daar is echt geen voordeel in.
Die "overmaatse zeegaande platbodems" varen met meer dan 12 passagiers, dat is een heel andere categorie van classificatie en het meeste daarvan is niet van toepassing op mijn "kolibri".
Last but not least, ik charter de boot in Amerika, Canada en Groenland. Daar erkennen ze "Register Holland" niet.
Je chartert naar eigen zeggen onder Nederlandse vlag. Dan zal je m.i. moeten voldoen aan de door Nederland als vlaggenstaat gestelde regels bij of krachtens de Schepenwet.

En lees Annex III van de CCV voorschriften even, dat gaat over jouw type toepassing.

Voor certificeren en inspectie ihkv vlaggenstaat-controles obv de CCV voorschriften kun je bij alle daarvoor door ILenT erkende klassenbureaus terecht. ( Zie ook puc.overheid.nl/doc/PUC_2052_14/1/#16383 )
Voldoe je daar niet aan, zul je onverkort moeten voldoen aan de eisen in het Schepenbesluit 1965 (grotendeels obv SOLAS). Doe je best, zou ik zeggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 21:31 door JotM. Reden: weblink toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 23:02 #1002331

Ga je mij nu vertellen hoe ik het moet doen? Dacht je echt dat ik zomaar wat aanpruts en dat ik tien jaar lang al mijn papierwerk vervalst heb?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 03 dec 2018 23:57 #1002332

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Erikdejong schreef :
Ga je mij nu vertellen hoe ik het moet doen? Dacht je echt dat ik zomaar wat aanpruts en dat ik tien jaar lang al mijn papierwerk vervalst heb?

Wel interessant hoe dit voor vergelijkbare boten uitwerkt, bv de Mae West.
Die heeft geprobeerd een RH-certificaat te krijgen. Dus MCA kan ook onder NL-vlag?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 04 dec 2018 01:17 #1002335

Het is het enige wat legaal is voor onze kleine bootjes. Ten minste, dat was 10 jaar terug zo toen ik Bagheera voor het eerst heb gecertificeerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 01:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 04 dec 2018 04:57 #1002338

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Ga je mij nu vertellen hoe ik het moet doen? Dacht je echt dat ik zomaar wat aanpruts en dat ik tien jaar lang al mijn papierwerk vervalst heb?
Zeker niet.
Maar er is de afgelopen paar jaar wel eea veranderd. Heeft de Inspectie daar geen informatie over gegeven toen je vorig jaar je zeebrief bij ze vernieuwde?
Of is dat misschien door je scheepsmanager in Nederland gedaan en is informatie mbt wijzingen bij ILenT daar blijven hangen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 05:16 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 04 dec 2018 17:16 #1002557

Ik heb nergens correspondentie over ontvangen en heb gewoon ieder jaar netjes weer mijn zeebrief in de post ontvangen. Als het goed is krijg ik eind Januari weer een nieuwe.

De moeilijkheid is dat er geen enkele classificatiemaatschappij in de wereld een zeiljacht van zulke kleine afmetingen keurt, MCA is dus het enige alternatief.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 04 dec 2018 19:34 #1002602

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Hoe moet ik dat zien? Er komt ieder jaar een MCA surveyor en dan gaat er een rapportage naar ILenT onder "equivalence"?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 04 dec 2018 19:46 #1002609

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Erikdejong schreef :
Hoe Schetinno er onderuit gekomen is blijft voor mij nog steeds een raadsel.
Ehh, 16 jaar cel toch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 05:24 #1002680

JotM schreef :
Hoe moet ik dat zien? Er komt ieder jaar een MCA surveyor en dan gaat er een rapportage naar ILenT onder "equivalence"?
lakale surveyor namens MCA voor een impressie, en dan iedere 5 jaar moet ik iemand van MCA in laten vliegen voor een algehele controle. Dat moet deze winter weer gebeuren. Het rapport wordt inderdaad door ILenT geaccepteerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 05:25 #1002681

nardus schreef :
Erikdejong schreef :
Hoe Schetinno er onderuit gekomen is blijft voor mij nog steeds een raadsel.
Ehh, 16 jaar cel toch ?
Ik bedoel het meer in de trend van: hoe kan zo'n idioot het voor 30 jaar (of hoeveel het dan ook mag zijn) voor het zeggen hebben en blijkbaar niet aan de regels voldoen. Dat hij 16 jaar cel krijgt lijkt me ook volkomen terecht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 06:39 #1002684

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Het is het enige wat legaal is voor onze kleine bootjes. Ten minste, dat was 10 jaar terug zo toen ik Bagheera voor het eerst heb gecertificeerd.
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Hoe moet ik dat zien? Er komt ieder jaar een MCA surveyor en dan gaat er een rapportage naar ILenT onder "equivalence"?
lakale surveyor namens MCA voor een impressie, en dan iedere 5 jaar moet ik iemand van MCA in laten vliegen voor een algehele controle. Dat moet deze winter weer gebeuren. Het rapport wordt inderdaad door ILenT geaccepteerd.
Ik begin 'm, op de jaarlijks toegestuurde zeebrief na, geloof ik een beetje te volgen. Zou een conclusie dan niet moeten zijn dat je schip in een gat van "te groot, maar niet groot genoeg" valt, wat Nederlandse regelgeving betreft?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 06:51 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 08:02 #1002702

Vind het steeds vreemder klinken ,? Je woont daar dus waarom ook de boot niet?

Iemand in laten vliegen elke 5 jaar wat een gedoe, hoe doet de Canadees of yank dat ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 08:03 #1002703

Erikdejong schreef :
Ik heb nergens correspondentie over ontvangen en heb gewoon ieder jaar netjes weer mijn zeebrief in de post ontvangen. Als het goed is krijg ik eind Januari weer een nieuwe.

De moeilijkheid is dat er geen enkele classificatiemaatschappij in de wereld een zeiljacht van zulke kleine afmetingen keurt, MCA is dus het enige alternatief.

Rh kan dat ook
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 08:57 #1002721

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Jeroen-pion schreef :
Erikdejong schreef :
De moeilijkheid is dat er geen enkele classificatiemaatschappij in de wereld een zeiljacht van zulke kleine afmetingen keurt, MCA is dus het enige alternatief.

Rh kan dat ook

Daarin is wel wat gebeurt dit jaar.
Besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 30 mei 2018, nr. IENW/BSK-2018/76657, houdende wijziging van het Besluit erkende organisaties Schepenwet in verband met de actualisatie van erkende organisaties en keuringsinstanties en de intrekking van de aanwijzing van Register Holland B.V. als keuringsinstantie.

en daarna
Besluit ter uitvoering van de artikelen 6, tweede lid, van de Schepenwet en 6 van het Schepenbesluit 1965, alsmede de artikelen 23, eerste lid, 36, 48, tweede lid en 59, eerste lid, van het Schepenbesluit 2004 (Besluit erkende organisaties Schepenwet)
...

4 Als keuringsinstantie voor de zeegaande zeilende beroepsvaart, bevoegd tot het verrichten van onderzoeken gericht op de certificering van zeilschepen van minder dan 500 GT, gebruikt voor het vervoer van ten hoogste 36 passagiers, die op grond van Nederlandse rechtsregels gerechtigd zijn de vlag van het Koninkrijk te voeren, wordt aangewezen: RHC B.V. te Steenwijk.

5 Als keuringsinstantie in verband met de afgifte van het nationaal veiligheidscertificaat, bevoegd tot het verrichten van bij of krachtens artikel 15, vierde lid, van het Schepenbesluit 2004 voorgeschreven onderzoeken, wordt aangewezen: RHC B.V. te Steenwijk.

...

7 Als keuringsinstantie voor tuigage, bevoegd tot het verrichten van onderzoeken aan de tuigage van zeilschepen, wordt aangewezen: RHC B.V. te Steenwijk.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 09:14 #1002730

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Erikdejong schreef :
nardus schreef :
Erikdejong schreef :
Hoe Schetinno er onderuit gekomen is blijft voor mij nog steeds een raadsel.
Ehh, 16 jaar cel toch ?
Ik bedoel het meer in de trend van: hoe kan zo'n idioot het voor 30 jaar (of hoeveel het dan ook mag zijn) voor het zeggen hebben en blijkbaar niet aan de regels voldoen. Dat hij 16 jaar cel krijgt lijkt me ook volkomen terecht.

Je dacht toch niet dat hij vrij rondliep he ? ?
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 09:16 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 12:29 #1002799

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Jeroen-pion schreef :
Vind het steeds vreemder klinken ,? Je woont daar dus waarom ook de boot niet?

Omdat zaken in ons kikkerlandje uiteindelijk zo prettig geregeld zijn dat hij hier zakelijk graag nog "met één voet" wil blijven wonen? :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 12:30 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 17:34 #1002868

Jeroen-pion schreef :
Vind het steeds vreemder klinken ,? Je woont daar dus waarom ook de boot niet?

Iemand in laten vliegen elke 5 jaar wat een gedoe, hoe doet de Canadees of yank dat ?
Heel Simpel: Amerikanen zijn gek! Als je geen staatsburger bent (ben ik niet) mag je geen boot bezitten. Als je een Amerikaanse boot hebt in Amerika, dan moet je verplicht Amerikaanse bemanning inhuren. Daarbovenop moet je verplicht Amerikaanse verzekering hebben voor je boot en er zijn geen verzekeringen beschikbaar in Amerika voor wat ik doe. Zelfs als ik onder Amerikaanse vlag zou willen varen zou het niet eens kunnen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 17:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 05 dec 2018 17:37 #1002869

Jeroen-pion schreef :
Rh kan dat ook
Rh kan dat helemaal niet. Die hebben niet eens provisies voor ons soort bootjes. Je voldoet er wellicht mee aan de regelgeving, maar meer als dat is het echt niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 17:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl