Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 05 sept 2017 19:59 #869459

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4169
Indrukwekkend. En ook zo zwaar voor de reddingswerkers.
Die namen gaan de eerstvolgende keer in onze pakken.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 19:59 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 05 sept 2017 20:10 #869465

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Sonador schreef :
Ongelofelijk zwaar voor de redding medewerkers.

Je moet erg goed kunnen relativeren, nadat je 2 levenloze zielen aantreft, en je moet stoppen naar de zoektocht van het vermiste bemanningslid.

Die mannen hebben daar nog wel een tijdje last van en dragen het altijd mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 05 sept 2017 20:30 #869477

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12598
Verdomde heftig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 05 sept 2017 21:01 #869489

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Heftig hoor. Hoe verschrikkelijk moet het ook geweest zijn voor de drie overlevenden, toen ze aan boord van de helicopter gehesen werden in de wetenschap dat daar op dat moment ook twee van hun verdronken maten aan boord waren.
Of zou men dat misschien uit bescherming gewoonweg niet hebben verteld op dat moment?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 05 sept 2017 21:29 #869498

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Heb de docu ook gezien, is inderdaad niet de lichtste materie...

Maar 1 vraag blijft maar bij mij hangen WAAROM hadden die mannen geen vest aan tijdens een zee race.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 05 sept 2017 23:05 #869514

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
hscharft schreef :
Maar 1 vraag blijft maar bij mij hangen WAAROM hadden die mannen geen vest aan tijdens een zee race.

Omdat de boodschap van SAR organisaties dat reddingsvesten levensreddend kunnen zijn niet overal wordt begrepen of geaccepteerd. Daar komt bij dat mensen de neiging hebben om te denken dat rampspoed (kanker, ernstig ongeluk, etc.) alleen anderen overkomt.

Bij dit drama is het niet zeker of reddingsvesten het verschil hadden gemaakt (zelfs de mannen op de romp waren onderkoeld), maar uitgesloten is het ook zeker niet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 23:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 05 sept 2017 23:22 #869515

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Goeie docu, vreselijk verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 06:14 #869530

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Een aangrijpende docu die de betrokkenheid van de redders en kustwacht goed in beeld brengt.

Zonder iets af te willen doen aan het professionele optreden van de reddingsdiensten, blijf ik met één vraag zitten: waarom moest de heli terug naar de Reynaert om de duiker op te halen toen de eerste vermiste werd gelocaliseerd? Als deze vermiste nog in leven was geweest, had dit kostbare minuten kunnen schelen, en naast die duiker was ook een medic bij de onderkoelde bemanning, of mis ik iets?
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 06:16 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 06:14 #869531

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Prachtig gemaakte documentaire. Zonder enig spektakel mooi in beeld gebracht.

Toch met Timo:

Ineens verandert het beeld over de kielconstructie. Dit is geen boutenrij, maar een las. Met nog links en rechts daarvan eea aan lassen. Het is dus iets minder eenvoudig als we op basis van eerdere foto's dachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 06:23 #869533

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
De harde realiteit is zeker mooi in beeld gebracht. Het blijft natuurlijk een vreselijk iets, deze gebeurtenis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 06:37 #869540

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3377
Vlieter1 schreef :
Zonder iets af te willen doen aan het professionele optreden van de reddingsdiensten, blijf ik met één vraag zitten: waarom moest de heli terug naar de Reynaert om de duiker op te halen toen de eerste vermiste werd gelocaliseerd? Als deze vermiste nog in leven was geweest, had dit kostbare minuten kunnen schelen, en naast die duiker was ook een medic bij de onderkoelde bemanning, of mis ik iets?

omdat op het moment de duiker aan boord is om het maximum aan juiste info in te winnen, de helicopter reeds aan die zoekactie/verkenactie bezig is. Die heli blijft/kan niet boven de Reynaert blijven hangen omwille van wind-beweging v/h schip maar vooral omwille van brandstof die beperkt is.
Het zijn 2 acties in de uitzending achter elkaar gemonteerd maar eigelijk lopen ze tegelijker tijd.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 07:08 #869547

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Een helikopter laten hoveren boven het schip kost meer brandstof dan rondvliegen. De bemanning maakt ook efficiënt gebruik van de tijd dat de medic en de duiker op het schip zijn om vast zoekslagen te gaan maken. Alleen de duiker is in staat / is getraind om aan de lier af te dalen en iemand uit zee op te pikken. Daarom moeten ze eerst de duiker weer ophalen. Als de drenkeling bij kennis is zou het mogelijk zijn om alleen de sling te laten zakken, maar het hangt van de procedures van de reddingsheli af of ze dit doen. In dit geval was dit uiteraard niet mogelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 07:19 #869552

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
ilCigno schreef :
Als de drenkeling bij kennis is zou het mogelijk zijn om alleen de sling te laten zakken,

Dan zou je zeker moeten weten dat de drenkeling de juiste gordels draagt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 08:08 #869574

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
je hoeft er toch alleen je armen door te steken? die zijn meestal wel te herkennen lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 08:41 #869590

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
je hoeft er toch alleen je armen door te steken? die zijn meestal wel te herkennen lijkt me

Als de drenkeling geen kracht meer heeft of bewusteloos rakkt, dan is het risico uit de sling te glijden te groot.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 11:10 #869645

Joop66 schreef :
Ineens verandert het beeld over de kielconstructie. Dit is geen boutenrij, maar een las. Met nog links en rechts daarvan eea aan lassen. Het is dus iets minder eenvoudig als we op basis van eerdere foto's dachten.

Nou nou, dat lijkt me wel héél speculatief. In het begin van deze draad is al vastgesteld dat dit schip waarschijnlijk een metalen plaat op de romp had (waarvan je in de omtrek de schroefgaten ziet zitten) waar tegen een kiel met een enekel botenrij gebout was.

Wat jij hier tot "las" bombardeerd lijkt mij gewoon een afdruk in de kit van de krimpnaad van de kiel. Niks geks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 12:26 #869667

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Hoewel ikzelf altijd reddingsvest draag en alle opvarenden dit moeten doen, deze bemerking:
Een overlevende (JT) stelt dat hij zich (samen met de schipper FM) onderdeks bevond en met reddingsvest niet uit het wrak zou geraakt zijn. (bron gesprek met JT)
Twee bemerkingen:
1. Ze hebben, volgens JT, gedurende de uren dat ze daar dobberden verschillende voorbijvarende schepen gezien, geen van hen heeft hun opgemerkt. Als je de positie bekijkt zijn ze niet zo veraf van de vaargeul (benaderende weergave op kaart Vlaamse Banken)



2. Het is voor mij nog altijd moeilijk te begrijpen dat de wedstrijdleiding niet eerder alarm sloeg.
Drie “lessen”?
1. Reddingsvest onderdeks (bij langer verblijf en “zware” omstandigheden) niet dragen? Wat dan bij het naast de romp komen zonder vest?
2. Hulpmiddelen voor signalisatie (ik heb zo’n rond spiegeltje, ook CD zou daarvoor kunnen dienen, maar dat ligt onderdeks in de kaarttafel). Wat kan je improviseren?
3. Moeten er directieven komen voor wedstrijdleiding: alarmering na x-tijd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 12:49 #869675

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Ik vond het altijd beter om benedendeks geen reddingsvest te dragen. Wat ik nu moet vinden? Denk hetzelfde.
Maar wel grijpklaar natuurlijk.
Bij het ongeluk voor Harwich -waar een baggeraar een jacht overvoer- verdronk de vrouw met reddingsvest in de kuip en de man zonder reddingsvest op de de WC kon via een luik ontsnappen.

Bij een ongeluk als deze helpt je wellicht een vlot, maar was kennelijk niet aan boord, en een PLB of AIS-baken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 12:55 #869679

CalypsoB schreef :
Hoewel ikzelf altijd reddingsvest draag en alle opvarenden dit moeten doen, deze bemerking:
Een overlevende (JT) stelt dat hij zich (samen met de schipper FM) onderdeks bevond en met reddingsvest niet uit het wrak zou geraakt zijn. (bron gesprek met JT)
Twee bemerkingen:
1. Ze hebben, volgens JT, gedurende de uren dat ze daar dobberden verschillende voorbijvarende schepen gezien, geen van hen heeft hun opgemerkt. Als je de positie bekijkt zijn ze niet zo veraf van de vaargeul (benaderende weergave op kaart Vlaamse Banken)



2. Het is voor mij nog altijd moeilijk te begrijpen dat de wedstrijdleiding niet eerder alarm sloeg.
Drie “lessen”?
1. Reddingsvest onderdeks (bij langer verblijf en “zware” omstandigheden) niet dragen? Wat dan bij het naast de romp komen zonder vest?
2. Hulpmiddelen voor signalisatie (ik heb zo’n rond spiegeltje, ook CD zou daarvoor kunnen dienen, maar dat ligt onderdeks in de kaarttafel). Wat kan je improviseren?
3. Moeten er directieven komen voor wedstrijdleiding: alarmering na x-tijd?

Op vraag 1 : had een zwemvest hier geholpen?
Vraag 2 geen idee wat je bedoelt
Vraag 3 als een race 6 uur duurt en alarm komt na 6 uur, heb je mooi pech als je dus iets soort gelijks krijgt in Uhm 3 uur na de start ?

Risico's horen bij het leven en zijn nooit uit te sluiten, uiteraard kun je al veel doen maar alles zal nooit lukken of je moet een glazen bol hebben !!


Even een opmerking over de hulpverleners in de docu, dat mensen hier dan schrijven hoe en wat, prima maar jammer dat het zo benadrukt wordt na het zien van de docu, terwijl elke dag honderden hulpverleners , zich met gevaar voor eigen leven inzetten voor anderen, en niet in een docu komen!

Dus hulde en respect aan alle hulpverleners !!!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 13:16 #869688

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
@ jeroen-pion
met vraag 2 bedoel ik: hoe kunnen we ervoor zorgen om beter opgemerkt te worden? er zijn reflecterende middelen, spiegeltje in de zon houden en proberen te richten?
uiteraard kan je niets doen aan de (soms?) gebrekkige uitkijk op zowel beroeps/als recreatievaartuigen.
maar misschien heeft iemand tips. stel u in de plaats van de ongelukkigen die diverse schepen zien voorbijkomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 16:55 #869741

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3377
steek een flare in je broekzak/op je reddingsvest
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 16:56 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 18:17 #869774

Zes man zonder zwemvest,
Niemand met een PLB,
Geen zwemtrap.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 18:22 #869777

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Mbt naam in je kleding:

Bij mij zwerven wat oude pakken aan boord voor opstappers.

Mijn naam moet daar dus uit en denk er ook aan als je je kleding uitleent!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 19:26 #869815

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
har.vogel schreef :
Zes man zonder zwemvest reddingsvest aan,
Niemand met een PLB,
Geen zwemtrap.

H

geen vlot
geen epirb
geen harnas/lifelines
geen tracker

maar of dat alles de drie verdronken zeilers wel gered had ...
erg triest allemaal ...

waar ik niets van snap is hoe die kiel heeft vastgezeten: kan iemand dat uitleggen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 06 sept 2017 22:40 #869888

Oef zo ervaren en dan toch geeft te denken hoe makkelijk ik zelf omspring met mijn veiligheid...


Gr joris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl