CalypsoB schreef :
Hoewel ikzelf altijd reddingsvest draag en alle opvarenden dit moeten doen, deze bemerking:
Een overlevende (JT) stelt dat hij zich (samen met de schipper FM) onderdeks bevond en met reddingsvest niet uit het wrak zou geraakt zijn. (bron gesprek met JT)
Twee bemerkingen:
1. Ze hebben, volgens JT, gedurende de uren dat ze daar dobberden verschillende voorbijvarende schepen gezien, geen van hen heeft hun opgemerkt. Als je de positie bekijkt zijn ze niet zo veraf van de vaargeul (benaderende weergave op kaart Vlaamse Banken)
2. Het is voor mij nog altijd moeilijk te begrijpen dat de wedstrijdleiding niet eerder alarm sloeg.
Drie “lessen”?
1. Reddingsvest onderdeks (bij langer verblijf en “zware” omstandigheden) niet dragen? Wat dan bij het naast de romp komen zonder vest?
2. Hulpmiddelen voor signalisatie (ik heb zo’n rond spiegeltje, ook CD zou daarvoor kunnen dienen, maar dat ligt onderdeks in de kaarttafel). Wat kan je improviseren?
3. Moeten er directieven komen voor wedstrijdleiding: alarmering na x-tijd?
Op vraag 1 : had een zwemvest hier geholpen?
Vraag 2 geen idee wat je bedoelt
Vraag 3 als een race 6 uur duurt en alarm komt na 6 uur, heb je mooi pech als je dus iets soort gelijks krijgt in Uhm 3 uur na de start ?
Risico's horen bij het leven en zijn nooit uit te sluiten, uiteraard kun je al veel doen maar alles zal nooit lukken of je moet een glazen bol hebben !!
Even een opmerking over de hulpverleners in de docu, dat mensen hier dan schrijven hoe en wat, prima maar jammer dat het zo benadrukt wordt na het zien van de docu, terwijl elke dag honderden hulpverleners , zich met gevaar voor eigen leven inzetten voor anderen, en niet in een docu komen!
Dus hulde en respect aan alle hulpverleners !!!!