Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 07 sept 2017 00:43 #869892

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
La Mavare schreef :
geen vlot
geen epirb
Kan het niet zijn dat de boot zo snel op de kop lag dat ze geen tijd hadden om die te water te laten/te activeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 07:04 #869927

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Menno schreef :
La Mavare schreef :
geen vlot
geen epirb
Kan het niet zijn dat de boot zo snel op de kop lag dat ze geen tijd hadden om die te water te laten/te activeren?

Ja is idd niet zo moeilijk te bedenken, als je onder zeil bent en je verliest je kiel. Kwestie van seconden vermoed ik. :( en je kunt nog zo met veiligheid bezig zijn en alles hebben maar in dit geval twijfel ik of hun dat had kunnen redden. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 07:07 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 08:13 #869954

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
svalk schreef :
Menno schreef :
La Mavare schreef :
geen vlot
geen epirb
Kan het niet zijn dat de boot zo snel op de kop lag dat ze geen tijd hadden om die te water te laten/te activeren?

Ja is idd niet zo moeilijk te bedenken, als je onder zeil bent en je verliest je kiel. Kwestie van seconden vermoed ik. :( en je kunt nog zo met veiligheid bezig zijn en alles hebben maar in dit geval twijfel ik of hun dat had kunnen redden. :(

Nou ja, met een vest aan blijf je drijven. Met een gerede kans met je neus omhoog. Met een PLB in je vest kun je de hulptroepen alarmeren. Dan gebeurt er tenminste onmiddelijk iets.

Inderdaad reden om eea eens te her-evalueren aan boord van Sister Moon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 14:36 #870112

nav dit ongeluk heb ik nu een PLB in mijn vest zitten.
Ook met vest aan wil je dit niet meemaken, zeker niet met kinderen aan boord, dat je daar ligt en alleen maar kan hopen dat iemand je toevallig vindt of dat ze op een gegeven moment naar je gaan zoeken omdat je niet bent aangekomen. Brrr

en idd indrukwekkende docu, wordt er koud van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 15:15 #870118

Joop66 schreef :
svalk schreef :
Menno schreef :
La Mavare schreef :
geen vlot
geen epirb
Kan het niet zijn dat de boot zo snel op de kop lag dat ze geen tijd hadden om die te water te laten/te activeren?

Ja is idd niet zo moeilijk te bedenken, als je onder zeil bent en je verliest je kiel. Kwestie van seconden vermoed ik. :( en je kunt nog zo met veiligheid bezig zijn en alles hebben maar in dit geval twijfel ik of hun dat had kunnen redden. :(

Nou ja, met een vest aan blijf je drijven. Met een gerede kans met je neus omhoog. Met een PLB in je vest kun je de hulptroepen alarmeren. Dan gebeurt er tenminste onmiddelijk iets.

Inderdaad reden om eea eens te her-evalueren aan boord van Sister Moon.

Het voordeel van een reddingvest is ook dat je eerder gevonden wordt omdat je hoger in het water ligt plus de felle kleuren maar ook dat je lichaam eerder gevonden wordt en niet pas 2 weken later als je door het rottingsproces komt boven drijven. Wel zo fijn voor je familie dat je niet eerst 2 weken vermist bent.( en voor de redders, een lijk wat uitelkaar valt en vreselijk stinkt is geen fijne klus)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 16:18 #870135

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Michieltje schreef :

Het voordeel van een reddingvest is ook dat je eerder gevonden wordt omdat je hoger in het water ligt plus de felle kleuren maar ook dat je lichaam eerder gevonden wordt en niet pas 2 weken later als je door het rottingsproces komt boven drijven. Wel zo fijn voor je familie dat je niet eerst 2 weken vermist bent.( en voor de redders, een lijk wat uitelkaar valt en vreselijk stinkt is geen fijne klus)

Ervaringsdeskundige?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 16:20 #870136

2 weken is met warm water.
Mijn vroegere overbuurman in de haven kwam in maart pas na 6 weken weer boven.
Wel 20 mijl gedaan in die 6 weken!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 16:47 #870142

Baasklusje schreef :
2 weken is met warm water.
Mijn vroegere overbuurman in de haven kwam in maart pas na 6 weken weer boven.
Wel 20 mijl gedaan in die 6 weken!

Ik zou de Noordzee/Westerschelde geen warm water willen noemen.
www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddin...onding-westerschelde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 16:53 #870149

toch `18 a 20 graden in augustus zegt KNMI. IJsselmeer dat jaar begin maart was 4 a 5 graden.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 18:40 #870179

Menno schreef :
La Mavare schreef :
geen vlot
geen epirb
Kan het niet zijn dat de boot zo snel op de kop lag dat ze geen tijd hadden om die te water te laten/te activeren?

Als je het vlot vast maakt met een hydrostatic release en zodanig monteert dat deze vrij drijft dan heb je er in deze situatie ook wel wat aan. Eprib moet bij de beroepsvaart ook zo vast zitten maar dat gaat bij jachten vaak wat moeilijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 19:41 #870212

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Bij dit drama is het niet zeker of reddingsvesten het verschil hadden gemaakt (zelfs de mannen op de romp waren onderkoeld), maar uitgesloten is het ook zeker niet.

Voor de oudere mannen had het misschien geen verschil gemaakt....
Maar voor de ouders van die jonge gast van 18 wel. Die hadden zeer waarschijnlijk niet een week in onzekerheid hoeven zitten over waar hij gebleven was. of misschien dat hij het zelfs had overleefd.
Het feit dat ze zijn kleding gevonden hebben (zeggen ze ook) gaf aan dat hij nog wel zo helder was om dat spul uit te schoppen en langer te kunnen blijven zwemmen.

Had hij een vest aan gehad had hij ook zijn kleren aan kunnen houden. Uit ervaring weet ik dat er best wat stilstaand water in zo'n pak blijft staan. En dat kan misschien net het verschil maken tussen wel en niet......
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 07 sept 2017 21:37 #870269

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Is er uberhaupt bekend of de 3 opvarenden die _wel_ op de romp zaten een reddingsvest aan hadden? Ik heb dat niet gezien in de film.

Zwaar indrukwekkende film. Alle respect voor de redders en sterkte voor de nabestaanden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 07:08 #870326

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Van de drie overlevenden werd het niet echt genoemd. Maar er werd door de redders gevraagd of de vermisten een vest droegen en daar kwam vrijwel direct nee op als antwoord.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 07:19 #870330

Na het zien van de film had ik ook de indruk dat het dragen van een zwemvest geen prioriteit was op deze tocht.
Het motiveert me bij deze nog meer om dit aan te doen, ook met warm rustig weer.

Bij dergelijke calamiteiten realiseer ik me wel dat het als overleving weinig zin heeft in dat koude water.

Ik denk ook wel dat als je vele jaren vaart (of iets anders, auto...) zonder ongelukken dat je wel eens nonchalant gedrag kunt gaan vertonen t.o.v. veiligheidsvoorschriften. Dit zonder te willen wijzen naar de betrokkenen in dit verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 07:43 #870341

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Christiaan 676 schreef :
Menno schreef :
La Mavare schreef :
geen vlot
geen epirb
Kan het niet zijn dat de boot zo snel op de kop lag dat ze geen tijd hadden om die te water te laten/te activeren?

Als je het vlot vast maakt met een hydrostatic release en zodanig monteert dat deze vrij drijft dan heb je er in deze situatie ook wel wat aan. Eprib moet bij de beroepsvaart ook zo vast zitten maar dat gaat bij jachten vaak wat moeilijk.

Een hydrostatic releas heeft wel waterdruk nodig om te activeren, er zijn meerdere gevallen bekend waarbij dat niet gebeurde omdat het vlot niet diep genoeg kwam. En dan kan het nog overal achter blijven haken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 07:44 #870342

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Bij ons is het opgenomen als extra toevoeging aan de wedstrijd regelementen. Geen vest kan je een protest opleveren. Staat in aanvullende regels bepaald door de vereniging "dragen van een vest tijdens wedstrijden op de Eems is verplicht"
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 10:19 #870418

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Topic titel aangepast
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 10:35 #870428

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Maar er zijn ook een paar posts weg denk ik of vergis ik me B) Dus niet alleen de titel aangepast denk ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 10:52 #870439

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Er is behoudens de moderatie op 3 juli niets aangepast. Alleen de titel ("Slecht nieuws") kwam al deze maanden later inmiddels wat vreemd over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 10:53 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 11:10 #870447

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Waar blijft een gedegen rapport (onderzoek) over de ware toedracht van dit kielverlies?
zeilen immers nog veel van dit soort jachten rond (w.o. Standfast Loper)

Begrijp zoiets niet, in de luchtvaartindustrie reageren gelukkig wel op een zeer korte termijn om verdere ongelukken te voorkomen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 11:11 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 11:41 #870458

Volgens mij is er al aangegeven dat het rapport gepubliceerd zal worden maar dat het wel een jaar gaat duren voordat het klaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 12:05 #870465

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Klopt dat is een belachelijke zaak, nu blijft het speculeren naar de oorzaak en dat is niet wenselijk.
Je kan dit onderzoek binnen 1 week volledig afronden.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 12:06 #870467

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Waar blijft een gedegen rapport (onderzoek) over de ware toedracht van dit kielverlies?
zeilen immers nog veel van dit soort jachten rond (w.o. Standfast Loper)

Ik heb het vermoeden dat de kielconstructie van deze specifieke boot net even anders was als die van de gemiddelde werfboot van hetzelfde type.

Als mensen nou gewoon eens naar de constructie van die scandinaviers gaan kijken....

Op een of andere manier kunnen die mannen wel kielen aanhangen die tegen een klap kunnen. Zal iets te maken hebben met het feit dat daar HEUL VEUL grote stenen op de bodem liggen.

Met 6 knopen gang op een stenen strekdam een deuk in de kiel zo groot als een vuist maar verder nog geen barstje in de lak bij de aanhechting naar de romp.

Deuk weg plamuren en gewoon weer door varen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 12:13 #870471

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
hscharft schreef :
Waar blijft een gedegen rapport (onderzoek) over de ware toedracht van dit kielverlies?
zeilen immers nog veel van dit soort jachten rond (w.o. Standfast Loper)

Ik heb het vermoeden dat de kielconstructie van deze specifieke boot net even anders was als die van de gemiddelde werfboot van hetzelfde type.

Zou kunnen maar het woord vermoeden staat wel in je bericht.
Prototypes wijken nog weleens af van latere productiejachten.

Mooi voorbeeld is een Dehler 41 DS bij de eerste 30 boten hebben ze een verkeerde kiel eronder gezet,
later veranderd , de verbeterde versie ging moeiteloos 0.5 nm sneller en liep veel hoger.
Ook de aanvangsstabiliteit was beter.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 sept 2017 12:16 #870472

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
La Mavare schreef :
waar ik niets van snap is hoe die kiel heeft vastgezeten: kan iemand dat uitleggen?
niet zo goed. Dit dus:hscharft schreef :
naar de constructie van die scandinaviers gaan kijken....
Op een of andere manier kunnen die mannen wel kielen aanhangen die tegen een klap kunnen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl